inrijden met neckrope?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
naranja1
Berichten: 678
Geregistreerd: 10-05-18

inrijden met neckrope?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-18 10:54

hallo,

is er iemand hier die zijn paard met neckrope heeft ingereden. en hoe heeft die dat gedaan?

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: inrijden met neckrope?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 10:57

Phoe ik denk dat dat meestal niet echt veilig blijft. Heb het overwogen met mijn merrie maar heb toch echt een (bitloos) hoofdstel nodig voor een correctie hier en daar. Zal ook erg karakter afhankelijk zijn, mijn paard weet erg goed wat ze zelf wil en daardoor moet ik soms echt even duidelijk maken dat ik degene ben die bepaalt waar we heen gaan.

xsensibel

Berichten: 1463
Geregistreerd: 02-02-13
Woonplaats: Capelle aan den ijssel

Re: inrijden met neckrope?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 11:04

Kijk eens naar Feather Light Horsemanship. Yvet rijdt de paarden in met touwhalster en zit er met het eerste ritje al met enkel een zadeltje op!

Het kan dus weldegelijk maar ik gok dat je hier enige ervaring in moet hebben :D

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: inrijden met neckrope?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 11:33

Alles kan en niets moet.
De vraag is of het duidelijk is voor je paard. Een neckrope is een verfijning van de geleerde hulpen. Bij een jong paard wil je eerst gewoon heel duidelijke binaire hulpen geven. Een neckrope heeft daarentegen enorm veel ruis.

Brainless

Berichten: 29721
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 11:40

xsensibel schreef:
Kijk eens naar Feather Light Horsemanship. Yvet rijdt de paarden in met touwhalster en zit er met het eerste ritje al met enkel een zadeltje op!

Het kan dus weldegelijk maar ik gok dat je hier enige ervaring in moet hebben :D

Een neckrope is geen touwhalster.
Een (touw)halster/bitlooshoofdstel geeft druk op het hoofd en daardoor is dat makkelijker sturen dan via een neckrope die alleen druk op de nek/hals geeft.

Jessix

Berichten: 16429
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 11:45

xsensibel schreef:
Kijk eens naar Feather Light Horsemanship. Yvet rijdt de paarden in met touwhalster en zit er met het eerste ritje al met enkel een zadeltje op!

Het kan dus weldegelijk maar ik gok dat je hier enige ervaring in moet hebben :D

Dat doe ik ook, maar dat heeft allemaal niets met een neckrope te maken, toch? ;)

Het is maar net wat je ze leert vanaf de grond. Kun je al met een neckrope sturen en stoppen, dan zullen ze dat ook wel oppakken vanaf de rug. Hetzelfde geld immers ook voor bit- of bitloos.

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 11:49

Tja - gesteld dat je zit alsof je op de ouderwetse manier hebt leren zitten
(...dat, waar ik jaloers op ben :o )
alsof je een jaar lang zitles had voordat je "zelf moest sturen"
dan is die neckrope idd voor de verfijning - en de rest doe je gewoon op je zit.

In mijn ervaring is de balansteugel (inwerking op de boeg) erg veilig: het blijkt uitstekend te werken om in paniek geraakte angsthazen uit rengalop te krijgen.
Verder kun je er 'links/rechts' mee sturen en ook hulpen in het kader van 'hooo' en ten dele verzameling gaan prima.

Verzameling zelf is niet aan de orde - maar les 1 bij een jong paard: aanstappen met ruiter, op zit, gewicht en balansteugel terug naar halt "braaaaf!!" en na 2 of 3x afstijgen en naar stal.
Ik wil dat ook een grasgroen dier weet dat hij onder de ruiter met zijn zwaartepunt kan 'spelen' en schuiven.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 13-05-18 11:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 11:50

Ik denk dat als je vanaf de grond een 100% communicatie hebt, dat het dan bestwel zou kunnen. De vraag alleen is of je het moet willen. Er kan snel veel ruis ontstaan en ik denk dat je een jong paard juist er moet helpen in hulpen en balans. Er kan zo snel iets fout gaan en om dat te herstellen duurt dan weer erg lang.

xsensibel

Berichten: 1463
Geregistreerd: 02-02-13
Woonplaats: Capelle aan den ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 12:15

Brainless schreef:
xsensibel schreef:
Kijk eens naar Feather Light Horsemanship. Yvet rijdt de paarden in met touwhalster en zit er met het eerste ritje al met enkel een zadeltje op!

Het kan dus weldegelijk maar ik gok dat je hier enige ervaring in moet hebben :D

Een neckrope is geen touwhalster.
Een (touw)halster/bitlooshoofdstel geeft druk op het hoofd en daardoor is dat makkelijker sturen dan via een neckrope die alleen druk op de nek/hals geeft.


Ze gebruikt niet eens een neckrope, kijk maar op haar facebook ;)

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 13:01

xsensibel schreef:
Ze gebruikt niet eens een neckrope, kijk maar op haar facebook ;)


Gewoon rondjes hobbelen zonder tuig deed ik ook al na een paar sessies van 5 minuten zitten, het punt is denk ik vooral dat je je paard wil leren om jou goed te dragen etc. Daarnaast is "stuurloos" rondrijden even leuk maar daar zit een limiet aan. Mijn paard is er in ieder geval te eigenwijs voor, die verzint zelf wel wat leuks om te doen. Het lijkt me mogelijk om te doen hoor, maar wel bijzonder lastig.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: inrijden met neckrope?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 13:12

Niet logisch, niet veilig, en naar ik vermoed ingegeven door misplaatste ideaalbeelden.
Oh er zullen vast ervaren "super"trainers zijn die dit voor elkaar kunnen krijgen ( met de nodige tijdsinvestering), maar voor de rest van ons lijkt het me uitermate onverstandig.

Renee_S

Berichten: 2666
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Heeze

Re: inrijden met neckrope?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 13:23

Ik zou het ook afraden. Persoonlijk vind ik rijden met neckrope iets voor ernaast, voor de afwisseling. Ik denk dat het zeer moeilijk is om een paard zijn lijf correct te leren gebruiken met een neckrope. Ik zou dus ook zeggen kijk naar een goed passend bitlooshoofdstel. Als het dier goed bevestigd is kan je altijd nog de neckrope aanleren, maar dat is vaak ook veel makkelijker als het paard de basis al kent

Anastasia24

Berichten: 2704
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: inrijden met neckrope?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 13:45

Ik zou het eerlijk gezegt voor een verdere training bewaren. Mijn paardje reageerde heel vel op het bokriempje om z'n nek. Maargoed, als je dit heel goed opbouwt, en je paard écht 100% vertrouwt, én de hulpen zitten er goed op met de neckrobe, kun je het natuulijk wel afwisselen. Ik heb m'n tinkertje met een bonte halster ingereden, 2 halstertouwtjes aan de ringen, een gaan. Tjah. Dit werkte prima voor ons. ( Hoef hier ook geen ''haat'' op. ). Maar, ik zou wel beginnen met iets duidelijkere hulpmiddelen. Succes nog!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 14:14

Vroeger zou ik gezegd hebben 'goed idee!', maar van het idee dat rijden met een neckrope goed/beter is ben ik inmiddels helemaal van teruggekomen. Daarvoor heb ik veel teveel mensen met een neckrope zien rijden. Dan ga je bijvoorbeeld naar een evenement als Equiday en zie je iemand met een neckrope rondjes door de bak rijden of zelfs over een hindernissenparcours springen. Prachtig, leuk om te zien dat paard en ruiter zo'n band hebben, maar jemig wat lopen die paarden er ellendig bij. :(
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-11-22 20:06, in het totaal 1 keer bewerkt

_black_rose_

Berichten: 730
Geregistreerd: 16-06-11
Woonplaats: zuid-limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 14:31

Waarom zou je willen inrijden op een neckrope? Ik bedoel: het kan wel maar het lijkt me belangrijk dat je voorbereiding dan echt staat als een huis.
En je moet de reacties van je paard echt heel goed in kunnen schatten en kunnen de-escaleren want je wil echt geen panieksituatie met Neckrope.

Persoonlijk zou ik dit echt niet willen. M'n pony is doodbraaf met inrijden maar ik ben toch echt heel blij met mijn bitloze hoofdstel + leadrope voor mijn begeleider.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 14:46

De best gereden neckrope shows zijn toch meestal klassiek gereden paarden.
Soms zie je ze ook met bit losrijden en pas vlak voor de show de optoming wisselen.

Er is ook zo‘n filmpje van een Grand-prix dressuurpaard dat op een neckrope de wissels om de pas springt enzo.
Gewoon een zeer goed aan de zit gereden paard uiteindelijk. Idem met die bekende teugelloze combinatie op bokt die „gewoon“ een eventing parcours aflegt zonder teugels en zadel.
Vet knap, maar het laat vooral zien hoe vreselijk goed (klassiek) ze haar paard opgeleid heeft (en een vreselijk jaloers makende balans heeft :D )

Cactusknuf

Berichten: 515
Geregistreerd: 06-01-18
Woonplaats: In de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 14:47

Wij hebben heb er de pony zadelmak met enkel een neckrope als verfijning van het remmen zodat je niet bij een jong beestje al in de mond hoeft te zitten. Wel met een zadel en hoofdstel erbijx

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 14:56

Sizzle schreef:
De best gereden neckrope shows zijn toch meestal klassiek gereden paarden.
Soms zie je ze ook met bit losrijden en pas vlak voor de show de optoming wisselen.

Er is ook zo‘n filmpje van een Grand-prix dressuurpaard dat op een neckrope de wissels om de pas springt enzo.
Gewoon een zeer goed aan de zit gereden paard uiteindelijk. Idem met die bekende teugelloze combinatie op bokt die „gewoon“ een eventing parcours aflegt zonder teugels en zadel.
Vet knap, maar het laat vooral zien hoe vreselijk goed (klassiek) ze haar paard opgeleid heeft (en een vreselijk jaloers makende balans heeft :D )


De hoofdstelloze spring/eventingamazone die wij tijdens een show zagen had haar paard helaas biomechanisch vreselijk slecht voor elkaar. Toevallig reed zij los naast de eindeloze rij voor de kaartcontrole en omdat dat zonder hindernissen was zag ik haar alleen maar dressuurmatig rijden en dat was een anti-reclame voor het rijden op een neckrope. Het paard was superbraaf en reageerde op de kleinste hulpen, maar was stijf, liep met holle nek en deed alles zonder stelling, buiging of ruggebruik. Haar show was een springparcours over steeds hogere hindernisse. Zij had inderdaad echt een jaloursmakende balans en haar paard stond vreselijk goed op heel nette en subtiele hulpen, maar liep het parcours met diezelfde holle rug en hals, zonder stelling of buiging. Het blijft knap, maar uiteindelijk pleegt het rondlopen in die houding roofbouw op het lichaam.

Als je je paard zijn lichaam niet correct kan laten dragen met alleen een neckrope, dan kun je beter een (bitloos) hoofdstel gebruiken. Kies je in zo'n situatie toch voor rijden op een neckrope, dan doe je dat alleen voor jezelf, niet voor je paard.