Mark Rashid en zijn 'methode'

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Peetstap
Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 18:22

Zie tot mijn verbazing in de Ross' magazine van deze maand een artikel : "rijden zonder druk"
Daar wordt als grote voorbeeld Mark genoemd en daarin wordt ook Daniela Kammerer genoemd.

Ze doen in het stuk Mark wel wat tekort, maar ben allang super blij hiermee, dat in een magazine zoals Ross hierover mag worden geschreven.
Stuk is van Inga Dora Meyer, met citaat van Lisanne Thomas.

Fijn geschreven, praktisch gericht en hoop echt een eye opener voor vele ruiters....?
Zie duidelijke kwinkslagen naar klassieke dressuur in dit stuk ( |( ) al zijn de gekozen foto's niet echt treffend te noemen.

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.


Mopjemop
Berichten: 1376
Geregistreerd: 24-04-07

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 18:47

@ peetstap, kan je dat artikel ook online lezen?

Peetstap
Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 20:40

zonder abbo op Ross' niet.

Koop blad zelf nooit, maar dochter kreeg het Kado.



Edit:
Zie dat er verkeerde smiley staat, sorry..
Ben juist ;) dat er klassieke trekjes naar boven komen in dit artikel.

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 00:02

Sonja liet het mij ook weten. Ik ben ook echt blij dat ze al af en toe de juiste richting uitgaan.

True Partnership with the horse.
Blog: http://www.paardenproblemen.wordpress.com

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 21:41

Ik heb een filmpje voor jullie ...
Gisteren super fijn met hem gereden, helemaal alleen en hij deed het super goed. Zelfs een héééél erg grote tractor achter ons gehad (was op een veldweg en hij had de hele breedte nodig, was echt een groot ding) die rustig ons de tijd gaf om even een ander pad in te slaan zodat hij voorbij kon. [***] keek eens maar maakte er compleet niks van, voelde ook niks van spanning of noem maar op.

En dan heb je vandaag ...


Dat doet hij dus .. ok, tijdens longeren of rijden ligt hij niet op de grond :P maar het geeft een idee ;) Gewoon ineens rennen, van wat dan ook. De eerste keer was het van een wandelaar die passeerde, de 2e keer op een auto denk ik. Beiden kent hij ook totaal niet natuurlijk :7

Voor wie het volledige filmpje wil zien:


Hij wist het niet zo goed meer, maar heeft verder nergens nog een probleem mee gehad.

Kunnen jullie er zo iets uithalen mbt karakter & gedragingen & tips voor mij? :)

Peetstap
Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 21:31

Sabine :

Zie een klein stukje schrik ergens van ,en meteen overgaande in joligheid.
Herken ervan ,dat in vrijheid deze uitingen dicht bij elkaar liggen, ook onder elkaar doen ze dit als er schrik is in de kudde op weiland.
Dan is er vaak een paard tussen wat die schrik spanning omzet naar maf doen, bokken oid.
Zou me er verder niet druk over maken, je paardje is braaf onder zadel, dan weet hij dat hij dit soort gein niet uit moet halen , en dat is toch goud waard ?

Wat ik heel mooi vindt om te zien is het vele knipperen met zijn ogen als hij voor je staat, de fase van verwerken wat er letterlijk achter zijn oortjes is gebeurd.(>0.22 ]
Vraag: kun je in rust dit paard zacht aanraken (vingertoppen) en strelen in gebied vlak achter oren ?
Laat hij dit toe, en wat toont hij dan aan je ?

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 22:19

Onder het zadel gebeurd dit ook, gelukkig niet constant, maar het gebeurd wel.
Vooral op geluiden, als hij niet kan zien wat het is.. of als het onverwacht is.. (hij zou geen goede blinde zijn :P ).
Dit was ook een wandelaar die achter de struiken passeerde...
Ik weet alleen nooit goed wat ik ermee moet..

Zijn oren vindt hij heerlijk, hij wil niks liever dan dat ik zijn oren borstel en masseer.
De rest vindt hij niks aan, maar die oren is iets speciaals... Is overigens niet altiid zo geweest, heb lang zijn hoofd en oren niet goed kunnen borstelen, niet omdat hij kopschuw ofzo was, maar omdat hij het gewoon niks vond..

Verder weet ik niet zo goed wat je bedoelt met dat tonen, sorry :o

Wijslander
Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 17:16

Een tijd geleden dat ik hier iets gepost heb. En ik krijg gewoon een waarschuwing nu ik hier een reactie aan het typen ben, topic is stil!

Met mij en de jongens gaat het goed. De mist in mijn hoofd is voor een groot deel opgetrokken, waardoor ik weer zie waar we nu staan en waar we naartoe gaan. Het lukt weer om een route uit te stippelen en onze weg te vervolgen. Wel met achterlating van Parelli en MR, althans voor een deel. Ík ben de gids en dat voelt prettig en duidelijk. Ook voor de jongens: ze gaan weer graag mee aan het werk of aan de wandel. Off-road door het bos is onze nieuwste hobby, supergaaf!

Tijdens onze lessen leer ik hoe ik de jongens ruimte en initiatief kan geven, zonder mezelf of onze doelen tekort te doen. Dat zit soms in hele kleine dingen, zoals de manier waarop ik de teugel vastpak.
Daarnaast zit er eindelijk continuïteit en een duidelijke opbouw/afwisseling in onze activiteiten en trainingen. De vooruitgang is duidelijk zichtbaar en daar ben ik trots op! Door mijn dagelijkse bezoek is onze band ook veel beter geworden en blijft er naast de serieuze zaken genoeg tijd over om samen verse plantjes te snaaien en andere gezellige dingen te doen. Wij zijn blij :)

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 17:56

Het is super om te horen dat alles zo goed gaat. Het is echt leuk te horen dat je nu een eigen methode hebt die goed bij jou en je paarden past. Dat laat zien dat je gevoel begint te krijgen bij het omgaan met je paarden. Nu kan je zelf door op een manier die je ligt en ga je dingen doen die als je aan een methode zou blijven vast houden, je niet zou doen. Ik ben ook blij dat het met je zelf ook weer goed gaat. Ga zeker verder op welke manier ook die je verder helpt en je band met je paarden verbetert. Ik hoop dat je ons nog hier af en toe op de hoogte houdt van hoe het verder gaat met je paarden.

True Partnership with the horse.
Blog: http://www.paardenproblemen.wordpress.com

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 18:02

[***] schreef:
Onder het zadel gebeurd dit ook, gelukkig niet constant, maar het gebeurd wel.
Vooral op geluiden, als hij niet kan zien wat het is.. of als het onverwacht is.. (hij zou geen goede blinde zijn :P ).
Dit was ook een wandelaar die achter de struiken passeerde...
Ik weet alleen nooit goed wat ik ermee moet..

Zijn oren vindt hij heerlijk, hij wil niks liever dan dat ik zijn oren borstel en masseer.
De rest vindt hij niks aan, maar die oren is iets speciaals... Is overigens niet altiid zo geweest, heb lang zijn hoofd en oren niet goed kunnen borstelen, niet omdat hij kopschuw ofzo was, maar omdat hij het gewoon niks vond..

Verder weet ik niet zo goed wat je bedoelt met dat tonen, sorry :o


Geef je energierijke voeding?
Staat hij normaal samen met andere paarden op een stuk waar ze genoeg kunnen lopen als ze dat willen.
Ik denk ook dat het na de eerste impuls meer is om overtollige energie af te laten vloeien.
Heeft ze dit altijd al gehad? Of is het nog maar sinds kort dat dit voorkomt?

True Partnership with the horse.
Blog: http://www.paardenproblemen.wordpress.com

Anoniem

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 22:43

Fijn dat het zo goed gaat Sonja, hopelijk beleven jullie nog veel mooie momenten op deze manier!

@ jensvl : geen energierijke voeding, hij staat niet samen met anderen maar staat al jaren zo en is op een bepaald punt bewust gedaan (hij is niet zo sociaal) en dat bracht juist rust. Denk niet dat het een energieprobleem is want de dag dat hij teveel energie heeft moet ik nog meemaken :+

Ik heb het idee dat het weer een rol speelt? Hij heeft het nooit goed gedaan in de winter (humeurig etc) maar de eerste jaren deed ik nooit echt wat met hem in de winter (geen piste dus enkel buiten of weide). Sinds we een overdekte bak hadden ben ik meer het jaar rond blijven doen en begon het op te vallen dat hij in de winter niet de vrolijkste is, en dan tijdens het werk ook "raar" kan doen. Nu leken daar ook medische en fysieke dingen een oorzaak van te kunnen zijn maar die zijn in principe allemaal opgelost. Het gedrag blijft echter, het wisselt wel per keer, het is niet altijd slecht.

Ik verdenk het weer (koude/nattigheid) omdat ik ineens een enorm contrast merkte tussen gisteren en vandaag. Ben beide dagen gaan buiten rijden. Gisteren zon en 16 graden en hij keek naar niks (buiten die ene echt enorme tractor op het einde maar daar was ik ook niet zo'n fan van). Vandaag een graad of 9 en een paar fikse buien gehad, en er waren een pak meer spoken onderweg. Nu viel het op zich wel mee (hij is niet gaan rennen en heeft zich met momenten ook superstoer gedragen), alleen is hij bijna ontploft langs de weg maar dat was ook gewoon teveel en hij is wel ter plaatse gebleven (gelukkig, anders waren er echt ongelukken gebeurd) en daarna was het ook meteen van hem af. Hij was ook een stuk bozer met poetsen dan gisteren... Heel raar.

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 18:10

Dat klinkt inderdaad of het weer een grote rol speelt.

True Partnership with the horse.
Blog: http://www.paardenproblemen.wordpress.com

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 18:45

Fijn, heb ik een "mooi-weer-pony" :+ Leuk hier in België ...
Heb voor de grap eens teruggekeken naar mijn vorige post, daar had ik dat ook aan de hand (de ene dag super braaf met buiten rijden, nergens bang van, en de dag erna dat "hysterisch" gedoe in de longeerpiste). Kan niet veel terugvinden, maar wel dat de dag dat het goed ging het 14°C was en de dag erna 9°C .. Moet nog gaan geloven dat hij temperaturen onder de 10°C niet aan kan _O-

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 12:56

Wie weet :D

True Partnership with the horse.
Blog: http://www.paardenproblemen.wordpress.com

xxdomiixx
Berichten: 1495
Geregistreerd: 21-11-12
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 08:36

Hoi Allemaal, ik heb net even alles bij gelezen. Ik ben nogal druk de laatste tijd en mijn paard Zorro is ook kreupel dus momenteel ligt het stil met hem, wandel wel een beetje met hem in de wei en dat vind hij ook echt leuk (word altijd begroet tenzij ik het een dag niet gedaan heb dan de volgende dag komt hij niet haha). Nu is er gisteren een paard bij gekomen (mijn 2e paard), hij kende hem al wel maar is wel jaren terug van de manege. Geen problemen gehad met samen zetten, rustig aan gedaan kijken wat ze aangeven. En ze hebben vannacht samen op de paddock gestaan is ook goed gegaan ze hadden 3 hooi plekken en de paddock is ook best wel groot dus genoeg ruimte om elkaar te ontwijken als dat nodig is. Ik heb gisteren al even gewandeld met het nieuwe paard in de bak en ondanks dat hij nog niet fit is (mager etc.) heb ik het idee als hij dat wel weer is dat er echt een flinke persoonlijkheid achter zit :') dus dat wordt wat haha. Ik kijk er wel naar uit en vind het ook wel een prettig idee dat ik op deze manier ook Zorro wel meer beweging kan geven maar toch minder belastend omdat ik hem aan een touwtje mee kan nemen op buitenrit - wat we natuurlijk wel eerst in de bak moeten oefenen.

Horse Around vlog iedere zaterdag om 18.00 uur.
Remember the difference between a boss and a leader; a boss says "Go!" - a leader says "Let's go!" ~ E.M. Kelly

Peetstap
Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 21:18

Laatst bijgewerkt door Peetstap op 22-05-17 21:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

fransje23
Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 21:28

Hebben meer mensen hier laatst de webinar van Mark Rashid gevolgd via Facebook? Was erg interessant, heb jammer genoeg alleen het begin gemist.

Hij heeft nu ook een abonneekanaal met uitleg en filmpjes, kost10 dollar per maand.

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

woepsie90
Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-05-17 22:50

fransje23 schreef:
Hebben meer mensen hier laatst de webinar van Mark Rashid gevolgd via Facebook? Was erg interessant, heb jammer genoeg alleen het begin gemist.

Hij heeft nu ook een abonneekanaal met uitleg en filmpjes, kost10 dollar per maand.


Goeie tip, thanks +:)+

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

elisedcl
Berichten: 1500
Geregistreerd: 14-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 09:05

Hoi iedereen!

Het is hier ongelofelijk stil... Ik weet niet of jullie mij nog kennen, maar ik denk het wel.
Mijn stage op de Two Lazy Seven Ranch zit er al een poosje op en jammer genoeg kan ik niet zeggen dat ik veel geleerd heb (geen ideale stageplaats dus).

Met mijn paardje en mij gaat alles goed. Ze blijft zich voordoen alsof ze zichzelf kan redden, maar ik zie ook wel dat ze nog steeds graag bij mij is... Aangezien er tijdens het studeren ook nood aan pauze is, heb ik deze middag nog eens een lesje met haar van Joke Spaas. Ik ben benieuwd, want het is al heel lang geleden dat we nog een les hebben gehad.

Hoe is het bij jullie? :)

Essential --> Arabische volbloed, 2011, ruin
Flitz --> Arabische halfbloed, 2020, hengst
Hugi --> IJslander, 2018, hengst
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=175&t=1990635

Wijslander
Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 22:24

Wat leuk dat je hier een update plaatst, Elise! Wel erg jammer dat je stage niet zo bevallen is. Hoe is je les vanmiddag gegaan? Ik zie dat jouw instructrice wel opgeleid is op jouw stageplek, dus hopelijk was het naar wens!

Hier woedt er een grote storm die flink opruimt en nieuwe ruimte maakt, om het maar zo te zeggen. :P Zelf zit ik in therapie, met de jongens heb ik maandelijks les en Geisli ben ik weer aan het rijden, ook met Spuni erbij als handpaard! Helaas past ons zadel alleen niet goed meer, dus nu geduld oefenen tot we een nieuwe hebben. :P

Wijslander
Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 15:09

Overigens heb ik voor geïnteresseerden de volgende boeken van Mark Rashid te koop:

- Paarden liegen nooit
- Whole heart, whole horse
- A journey to softness

Stuur me bij interesse even een pb! :)

Wijslander
Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 20:55

De boeken zijn intussen al verkocht, ging snel!

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 09:42

Hoi Elise, blij nog eens iets van je te horen. Wel jammer dat je niet zo veel geleerd hebt. Maar misschien dat je met die lessen wel wat te weten komt. Ik ben in ieder geval benieuwd naar het verloop.

En Sonja: leuk om te horen dat jullie blijven vooruit gaan op jullie eigen manier.

True Partnership with the horse.
Blog: http://www.paardenproblemen.wordpress.com

AstridJ
Berichten: 2217
Geregistreerd: 11-02-10
Woonplaats: Wintelre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 20:11

Ik kom toevallig dit topic tegen en spring er even in ook al is het even stil hier :o Ik ben al lang 'fan' van Rashid en heb ook al zijn boeken gelezen. Nu maak ik een western- en een horsemanship blad (2 aparte bladen dus) en 1 van de vaste schrijfsters woont in Texas. Een paar maanden terug vertelde ze dat er een man bij hun in het dorp een clinic kwam geven, of dat iets was om naar toe te gaan en daar een artikel over te schrijven. Toen ze me vertelde dat het om Mark Rashid ging sprong ik zowat van mijn stoel! Ja daar moet je zeker naar toe gaan! riep ik enthousiast. Het bleek een 2 daagse clinic te zijn met een klein groepje mensen en de tekstschrijfster was heel erg onder de indruk van Rashid. Ze geeft samen met een andere trainer zelf ook horsemanship clinics en had meteen de andere trainer gebeld om te komen kijken naar Rashid. Ook heeft ze Rashid en zijn vrouw gesproken en toen hij hoorde dat ze voor 2 bladen uit Nederland schreef vroeg hij of er interesse was voor clinics in Nederland! Hij is nog nooit in Nederland geweest en is ook niet zo commercieel als bv Parelli. Hij wil dan ook geen grootschalige clinics geven met veel poeha. Hij geeft ook bijna nooit interviews en wilde dan helaas ook geen interview geven. Maar uiteraard is de tekstschrijfster wel de hele 2 dagen bij de clinics aanwezig geweest en heeft daar een mooi artikel van kunnen maken. We zijn nu bezig om te kijken of het lukt om Mark en zijn vrouw volgend jaar naar Nederland (en waarschijnlijk ook naar België) te krijgen voor een aantal clinics.

In het westernblad heeft een mooi artikel gestaan en in het horsemanship blad komt in de volgende uitgave een ander artikel van Rashid.

Dit is het artikel uit het westernblad:

[ img ]

[ img ]

[ img ]

En Mark wilde wel even met beide bladen op de foto :j

[ img ]

[ img ]

http://www.level-upmagazine.nl Hét horsemanship magazine waarin o.a. dieper ingegaan wordt op R+ trainen, grondwerk, bitloos/neckrope rijden, gedrag, connectie & communicatie, welzijn en gezondheid. http://www.facebook.com/leveluphorsemanshipmagazine/
The Western Rider magazine, voor elke westernruiter! http://www.facebook.com/WesternRidermagazine/

Love_Mirra
Berichten: 1250
Geregistreerd: 25-08-10
Woonplaats: België

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 20:14

Dat is interessant!

Wie zegt dat geluk niet te koop is, heeft nog nooit een paard gehad..
Rust zacht mijn lieve kanjers! Ilja R.I.P. 30-7-2013 en Cayetano 26-6-2014


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BLEXBot en 41 bezoekers