Mark Rashid en zijn 'methode'

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ann_Pam

Berichten: 2169
Geregistreerd: 30-09-08
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 23:00

Sonja89 schreef:
Ann_Pam schreef:
Sonja89, sorry misschien over heen gelezen maar wie is Jens? :o


Een bokker die ook meeschrijft in dit topic :D

Voor alle fans van de boeken: ik ben erg benieuwd welke invloed het heeft op de dagelijkse omgang met/training van de paardjes. Wat hebben jullie veranderd na het lezen? :D

Oh haha ik ben ook wakker hoor, interessant zal eens even de website bezoeken :) Op je andere vraag, ik lees het boek nu sinds een aantal dagen. Ik werk nog niet perse anders met mijn eigen paarden, maar ik ga wel anders naar hun gedrag kijken en waarom ze doen wat ze doen. Ik merk wel dat er op bepaalde vlakken tussen mij en paard nog misscommunicaties zitten. Hoe dat aan te pakken? Dat is iets wat ik graag zou willen leren. Het willen is er wel, maar de manier waarop moet ik nog ontdekken/uitvinden. Zo heb ik sinds een half jaar een nieuwe pony, stond laatste jaren alleen. Hier staat ze met 2 andere pony's. Aan het begin was het dramatisch om haar weg te krijgen bij die twee andere pony's, er ontstond grote paniek wat tot gevolg leidde dat ik haar niet meer normaal de wei uit kon krijgen. Resultaat, ik paard strak aan het halster houden, zodat ze niet om kon draaien, wat niet vaak lukte. Toen hulp ingeschakeld, waar ik nog steeds erg blij mee ben. Samen met de pony gewerkt vanaf de grond met een leadrope, pony had geen vertrouwen in ons mens, en vond het ook lastig om zic te focussen. Nu heb ik dmv die grondwerkles geleerd om haar op ong 1,5 m afstand te leiden, geen onnodige druk te gebruiken, alleen als ik haar vroeg mee te komen maar zodra ze kwam gelijk weer de druk wegnemen. En wat is mijn pony na 1 les al een stuk veranderd, het uit de wei pakken gaat zo gemakkelijker als voor heen! Een klein simpel dingetje.. maar het kwartje is wel gevallen bij ons beide, en dat geeft zoveel meer plezier! En we zijn er nog lang niet hoor, maar ik hoop dat ik steeds meer mag leren en ook van elkaar hier, zodat de band sterker mag worden tussen ons :)

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-17 23:56

Sonja89 schreef:
Ann_Pam schreef:
Sonja89, sorry misschien over heen gelezen maar wie is Jens? :o


Een bokker die ook meeschrijft in dit topic :D

Voor alle fans van de boeken: ik ben erg benieuwd welke invloed het heeft op de dagelijkse omgang met/training van de paardjes. Wat hebben jullie veranderd na het lezen? :D


Ik voel een wolk van rust over me heen, sinds ik het eerste boek gelezen heb, dat opkomt zodra ik mijn paard zie. Geen idee waar en waarom dat gevoel ooit opgesloten zat maar ben er blij mee :) vooralsnog lukt het me niet om andere hulpmiddelen van Mark toe te passen, ik zie en bedenk het me meestal achteraf. Op de momenten zelf denk ik er teveel over na en maak ik steeds net niet de beste keuze omdat ik snel kies (je hebt niet eindeloos de tijd na te denken hoe je gaat reageren als je paard x doet natuurlijk), moet er nog veel in oefenen dus. Ik ben altijd een denker geweest, vooral een achteraf denker.

100% Geweldloos lukt nog niet, ik betrap me soms nog op een tikje hier of duwtje daar, als hij dus door me heen wilt lopen bij stress bv. Oude gewoontes slijten niet zomaar. Ik ben net als jij, dat traditionele zoals ik alles geleerd heb vroeger moet er nog uit, en ben van binnen continue in discussie. Terwijl Mark het heel makkelijk laat klinken :')

Oefening baart kunst, hoop ik!

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 00:23

Oefening baart inderdaad kunst. En het is beter achteraf te bedenken en het de volgende keer toepassen dan niet na te denken ;)

Dorien66

Berichten: 1652
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 09:00

Homiafortuna schreef:
Kan iemand me de volgorde van zijn boeken vertellen. Wil ook graag bij boek 1 beginnen.


Considering the Horse > NL: Een paard is een paard
A good Horse is never a bad Color > NL: Een goed paard is nooit lelijk
Horses Never Lie > NL: Paarden liegen nooit
Life Lessons from a Ranch Horse
Horsemanship through Life
Big Horses, Good Dogs, and Straight Fences
A Life With Horses: Spirit of the Work
Whole Heart Whole Horse
Nature in Horsemanship
A Journey to Softness
Out of the Wild
Finding the Missed Path

Dorien66

Berichten: 1652
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 09:02

komone schreef:
Zou Lily Peters niet nog meer boeken willen vertalen?
Ik denk het niet. Het is verschrikkelijk veel werk en er is geen uitgever die het verder zou willen oppakken. De Nederlandstalige markt is te klein.

Leo

Berichten: 50114
Geregistreerd: 06-12-02

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 09:39

Hoewel ik Horses never lie al een poos voor ik mijn pony kende heb gelezen, heeft het me vooral geholpen bij de zienswijze van 'problemen' van paarden. Deels had ik dat al vanuit mezelf (ik redeneer vanuit mezelf al veel door), de boeken hebben het zeker gesterkt. Vooral inzien dat het paard niet degene is met een probleem. En vanuit het paard denken: wat veroorzaakt het probleem? En hoe maak ik het voor het paard wél begrijpelijk en acceptabel?

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 09:48

Bedankt voor de volgorde Dorien66!

Gelijk zijn eerste boek besteld bij de Media Boekservice. Lijkt me super interessant!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 10:10

woepsie90 schreef:
Vraagje! Hoe kan ik op z'n ''Marks" mijn paard laten zien dat hij buiten zijn wei niet doodgaat :+?

We staan sinds ruim een week op een nieuwe plek en hier staat hij 24/7 in de wei met een Shire merrie. Vandaag heb ik hem wegens ziekte pas voor het eerst uit de wei kunnen halen om even het erf te verkennen. Na 5 minuten wandelen en rondneuzen kreeg ie het op zijn heupen, draafde hij rondjes om mij heen en begon te hinniken. Ik ben zo relaxed mogelijk terug gewandeld, hij liep wat snel en nerveus en iedere x als ik kleine ophouding maakte schudde hij met zijn hoofd. Hij heeft nog paar keer nerveus gehinniked. Toen we door een hek moesten liep hij bijna door mij heen dus toen heb ik hem wat dominant achteruit gezet. Dat is niet hoe hij het van mij geleerd had! Maarja, rustiger werd hij er ook niet van...

Eenmaal voor ons weidehek stond hij rustig te wachten en liet ik hem nog verder even rustig wachten voordat ik hem open deed, zijn vriendinnetje was alweer in zicht namelijk. Zijn halster deed ik pas af toen hij begon te kauwen.

Dit ging dus niet zoals gehoopt. Op de vorige stal had hij geen moeite met weggaan uit de wei/kudde, ook niet in het allerbegin. Dat was wel een grotere kudde. Hier zijn ze echt op elkaar aangewezen.
Hij heeft al drie weken vakantie vanwege mijn eigen vakantie + ziekte dus zijn koppie is ook extra actief denk ik. En het is een Engels Volbloed, sowieso lichtgevoelige beestjes...

Hoe kan ik hem volgens Mark hiermee helpen?

Zijn training wil ik ook graag weer oppakken nu ik me weer wat beter voel. Morgen heb ik bv de bak gehuurd, dan gaan we even longeren. Nu ik dit van vandaag weet heb ik het gevoel dat het morgen een stressvol rondje longeren wordt, wss rennen en hinniken in het begin totdat hij uitgeput is...

Ik lees al even mee in dit topic, maar bovenstaande komt mij heeeeeeel bekend voor (helaas).
Sinds april 2016 heb ik een 4 jarige merrie, die echt even moest wennen. Ze heeft haar eerste 4 jaar gewoon bij de fokker gestaan en is daar zadelmak gemaakt.

Als ik haar uit het land haalde (dus de 2 andere paarden uit het zicht) dan raakte ze ook volledig van het pad, steigeren en dramatisch doen. Dus toen ben ik haar 5x per dag uit het land gaan halen, rondje stappen en weer terug gezet. Dat gaat nu perfect.
Echter sinds een paar dagen staan ze in de bak (2 paarden en 1 pony), als ik haar nu uit de bak haal is er wederom drama! Terwijl de andere 2 zelfs in haar zicht blijven...... Waarschijnlijk omdat haar omgeving verandert is, is ze haar vertrouwen weer een beetje kwijt?? Dus ook hier zal ik weer hele kleine stapje moeten gaan maken. Dus uit de bak halen en meteen weer terug zetten. Dit steeds een beetje uitbouwen.
Kan iemand mij hier uitleggen waarom een paard dit gedrag vertoont? Is het angst? Onzekerheid? Ze raakt echt compleet van de kook als de andere 2 niet mee komen, terwijl de omgeving, stallen en terrein exact hetzelfde zijn. Alleen de plek waar ze buiten staan is verandert.....

Ania

Berichten: 6103
Geregistreerd: 25-12-04
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 10:18

*\o/* Een Mark Rashid topic!
Ik heb al een aantal jaar zijn boeken en verbaasde mij keer op keer dat er zo weinig over hem te vinden was op bokt!

Jammer dat boekhandel Rozanithza gestopt is, zij vertaalden zijn boeken, vind de nederlandse versies toch net iets fijner lezen.

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 11:00

woepsie90 schreef:
100% Geweldloos lukt nog niet, ik betrap me soms nog op een tikje hier of duwtje daar, als hij dus door me heen wilt lopen bij stress bv. Oude gewoontes slijten niet zomaar. Ik ben net als jij, dat traditionele zoals ik alles geleerd heb vroeger moet er nog uit, en ben van binnen continue in discussie. Terwijl Mark het heel makkelijk laat klinken :')

Oefening baart kunst, hoop ik!


Ben heel blij dat je dit schrijft, die strijd in jezelf herken ik compleet. Mijn vriend vergeleek het gisteravond met stoppen met roken: je weet dat het niet goed is en wilt ermee stoppen, maar het is zo'n vastgeroeste gewoonte en onderdeel van je leven - hoewel je dat zelf zo graag anders had gezien.

In dit geval vind ik het extra moeilijk, omdat dit ook nog eens geen geijkt pad is om te volgen. Denk ik niet te moeilijk, wil ik geen dingen die niet bestaan, waarom zou ik (weer) anders willen zijn dan anderen? Maar ik heb mijn vriend beloofd deze weg MINSTENS t/m juli vol te houden en niet huilend thuis te komen, haha!

Voorbeeldje van gisteren en de innerlijke strijd: gisteren ging Kees een stuk of 4 keer achter elkaar staan grazen tijdens onze korte wandeling. Gelukkig had ik het touwtje niet vast, want bij de 2de keer kwam ik zeker in de verleiding hem te corrigeren. Jens legde uit hoe ik Kees ZELF de keuze kon laten maken tussen meelopen en grazen zonder mezelf op te stellen als alfa, zonder oplopende druk en mét het gewenste resultaat. Een wandeling maken met een paard dat zelf kiest voor meelopen i.p.v. grazen lijkt zo'n nietszeggende prestatie in mijn 'traditionele' ogen, maar eigenlijk betekent het enorm veel voor de relatie!

Anoniem

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 11:11

@sonja89, kun je uitleggen HOE je dat paard zelf de keuze leert maken om met je mee te lopen ipv te grazen?

Ann_Pam

Berichten: 2169
Geregistreerd: 30-09-08
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 11:15

[***] schreef:
@sonja89, kun je uitleggen HOE je dat paard zelf de keuze leert maken om met je mee te lopen ipv te grazen?

Ook benieuwd naar!

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 11:43

Natuurlijk wil ik vertellen hoe Jens dit gisteren met Kees aanpakte. Dan snappen jullie meteen waarom het geen 'sexy' gevoel geeft om zo te staan. Ik wil daarbij wel zeggen wat ik Jens ook altijd zie schrijven: dat geen enkel paard hetzelfde is en dat er per situatie een passende oplossing moet worden bedacht.

Aan de wandel dus met een gewoon halster en halstertouw. Kees is niet het vlotste type, normaal zou ik hier 'stick to me' gebruiken zodat hij niet achterblijft. Jens legt uit Kees gewoon achter ons te laten lopen, hierbij staat er lichte druk op het touw (aanspanning is een beter woord, want het is een erg lichte druk). Kees kiest er zelf voor met deze lichte aanspanning te willen lopen, prima. Na een stukje lopen bedenkt hij zich en zorgt zelf dat er geen druk meer op het touw staat, nog beter.

Dan gaat hij stilstaan en grazen. Wij blijven staan in de richting waar we naartoe willen met onze focus daarop gericht. Op het leidtouw staat wederom lichte aanspanning (dit is nog steeds een verwaarloosbare druk). Jens legde uit dat Kees ogenschijnlijk onverstoorbaar staat te grazen, maar dat hij zich wel degelijk bewust is van de spanning op het touw en daarover nadenkt. Hij krijgt gelijk, na 30-60 seconden lost Kees de aanspanning en loopt weer mee. Dit herhaalt zich een paar keer waarna we verder kunnen lopen zonder gegraas. Hierbij kreeg ik nog de tip het tempo iets hoger te leggen en eventueel het leidtouw íets korter te maken om zo de keuze om mee te lopen iets makkelijker te maken.

Op deze manier heb je het paard dus op geen enkele manier gedwongen of bedreigd, er is geen sprake van oplopende druk waardoor het paard alsnog de keuze om mee te werken MOET maken. Je werkt wel met 'make the right thing easy', maar op een andere manier dan ik tot nu toe ervaren had.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 12:38

Hmmm vraag me eerlijk gezegd af of dat bij mijn shet ook zou werken....

Ann_Pam

Berichten: 2169
Geregistreerd: 30-09-08
Woonplaats: Nederland

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 12:43

Ik heb het toevallig net even uitgetest bij mijn 2,5 jarige fjord, mag nogal graag met haar neus over de grond stiekem grasjes meeplukken. En ja hoor dmv hele lichte druk op het touwtje houden nam ze toch de keuze om verder te lopen. Ik heb het idee dat ik door de tips hier en door het
boek al een stuk verder ben gekomen in een half uur dan in de weken dat ik al aan het oefenen ben. Kwestie idd van uitproberen Ingrid, kijken welke manier bij jou en je shetje past :) Vind het erg interessant allemaal!

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 12:53

IngridM schreef:
Hmmm vraag me eerlijk gezegd af of dat bij mijn shet ook zou werken....

En dat kan zeker zijn dat dat niet of onvoldoende werkt bij je shet. Elk paard en elke situatie is anders. En dan zul je zelf andere dingen moeten bedenken. Wat in sommige gevallen ook werkt is het principe gebruiken dat het paard kan kiezen vooruit of achteruit te wandelen. Dus als het paard echt niet vooruit wil, dan maar draaien en achterwaarts. Sommige paarden reageren hier heel goed op. Andere paarden bijna niet. En zo vallen er nog heel wat methoden te bedenken om het op te lossen met lichte druk.

Ik wens je daar in ieder geval veel succes bij.

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 12:56

Zojuist heb ik deze documentaire gekeken en ik denk dat het goed is de link ook hier te plaatsen:


jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 13:28

Heel mooie documentaire inderdaad. Heb ik een paar maanden geleden eens gezien. Dat is echt de moeite waard.

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 13:52

Wat een fijn topic! En fijn dat jullie allemaal zo bewust bezig zijn. Ik ga het boek weer eens uit de kast halen.
Net als the tao of equus!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 13:56

Ik kom ook even binnenvallen in dit topic als ik mag, ondanks dat ik nog niks van hem gelezen heb. Wel altijd interesse gehad maar is er nog niet van gekomen, misschien maar eens werk van maken :Y)

Lees al veel interessante dingen hier, denk dat het ook al voor een groot stuk is hoe ik met mijn pony's omga (met een vleugje Parelli, dat ook wel weer, maar ik vind wel dat die door de jaren heen ook héél erg verandert zijn in aanpak.. het is niet meer alleen standaard de 7 games en 4 fases, maar dat is verder offtopic ;) ).

Dat over het gras is wel een interessant iets, denk dat ik het ook eens ga proberen, gewoon uit nieuwsgierigheid .. Kan me ergens voorstellen dat die van mij die "aanspanning" wel prima vind en dan denkt "die happen hier heb ik toch weer binnen". Maar wie weet ;)

Bij hem valt mij wel op dat als hij achter mij loopt dat zijn uitdrukking slechter is dan wanneer ik hem vraag naast mij te lopen, desondanks zal hij dat naast mij lopen uit zichzelf niet doen ... Interessant.. ;)

Las ook iets over "finding the try" en dan belonen. Hoe belonen jullie? Uiteraard paardafhankelijk van wat die leuk vind, voor sommigen is gewoon rust prima, anderen willen graag een aai en nog anderen vinden het alleen de moeite als er eten aan vast hangt .. Maar toch .. Wat zegt Rashid hierover?

En nog zoveel meer... :P Haha.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 14:36

Bedankt voor de reacties. Ik las het hier over het gras eten versus meelopen en dacht gelijk "succes met mijn shet" :D
Maar ik probeer nog niets want heb pas net vanochtend zijn 1e boek besteld :-)

Jens; vanochtend ook al je artikelen gelezen. Was ook interessant!

Oshaa
Berichten: 1045
Geregistreerd: 19-09-14
Woonplaats: Maple Ridge, Canada

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 15:20

Wat super fijn dat er over "de gedachten" van Mark Rashid een topic is!
Ik heb twee jaar geleden 1 van zijn boeken moeten lezen voor een opleiding en vond het meteen super interessant. Heb toen maar een groot deel van zijn boeken besteld en in 1 ruk uitgelezen. Ik was helemaal om! Echter, vond ik het toen (en nu nog steeds) erg lastig om echt te implementeren. Oude gewoontes (en dan vooral fases / druk) zitten er erg ingesleten en soms kan de frustratie behoorlijk hoog oplopen en heb ik zoiets van: NU moet het gewoon gebeuren. Totaal niet handig en constructief, maar het gebeurd helaas wel. Maar langzaam maar zeker wordt de communicatie steeds beter.

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 15:37

[***] schreef:
Ik kom ook even binnenvallen in dit topic als ik mag, ondanks dat ik nog niks van hem gelezen heb. Wel altijd interesse gehad maar is er nog niet van gekomen, misschien maar eens werk van maken :Y)

Lees al veel interessante dingen hier, denk dat het ook al voor een groot stuk is hoe ik met mijn pony's omga (met een vleugje Parelli, dat ook wel weer, maar ik vind wel dat die door de jaren heen ook héél erg verandert zijn in aanpak.. het is niet meer alleen standaard de 7 games en 4 fases, maar dat is verder offtopic ;) ).

Dat over het gras is wel een interessant iets, denk dat ik het ook eens ga proberen, gewoon uit nieuwsgierigheid .. Kan me ergens voorstellen dat die van mij die "aanspanning" wel prima vind en dan denkt "die happen hier heb ik toch weer binnen". Maar wie weet ;)

Bij hem valt mij wel op dat als hij achter mij loopt dat zijn uitdrukking slechter is dan wanneer ik hem vraag naast mij te lopen, desondanks zal hij dat naast mij lopen uit zichzelf niet doen ... Interessant.. ;)

Las ook iets over "finding the try" en dan belonen. Hoe belonen jullie? Uiteraard paardafhankelijk van wat die leuk vind, voor sommigen is gewoon rust prima, anderen willen graag een aai en nog anderen vinden het alleen de moeite als er eten aan vast hangt .. Maar toch .. Wat zegt Rashid hierover?

En nog zoveel meer... :P Haha.



Belonen met voer doet Mark niet. Een aai of knuffel of kriebelen weet ik niet. Daar heb ik hem nog niets over weten schrijven. Ikzelf vindt en aai zeker geen probleem als het paard dat overduidelijk leuk vindt. Maar normaal gesproken is het laten vallen van de druk de beste manier om een paard dingen te leren. En mits gedaan met een goede timing zal elk paard daar goed op reageren.

Voedsel als beloning gebruik ik zelf ook niet. Een reden is dat als dit op een foute manier gedaan wordt, het paard er happerig van wordt (dan zou ik persoonlijk ervoor kiezen clickertraining te doen zodat het paard weet wanneer hij voer kan verwachten). Maar nog belangrijker, je weet niet wanneer het paard echt iets voor jou doet, of alleen maar voor het voer.

elisedcl

Berichten: 1500
Geregistreerd: 14-08-10

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 15:43

Dat vind ik een moeilijke... het paard doet het inderdaad voor het voer wanneer men met voer beloond, maar wanneer men niet met voedsel maar met druk, lichaamstaal,... werkt doet het paard dit ook gewoon om te ontsnappeen aan de druk of omdat hij dan mag rusten. Dat wil niet zeggen dat het paard dat ook voor JOU doet. Ale, dat is wat er mij toch al zoveel keer is verteld ;)

Mizora

Berichten: 18094
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 15:47

jensvl schreef:
Maar nog belangrijker, je weet niet wanneer het paard echt iets voor jou doet, of alleen maar voor het voer.


Ik knip even deze zin eruit, want ik hoor mensen dit vaker zeggen. Maar als je werkt met het weg laten vallen van de druk, dan werkt het paard toch daarvoor in plaats van voor het voer? Je gebruikt het beide in principe alleen tijdens de aanleerfase, daarna zou het niet meer nodig hoeven te zijn.

Ik ben overigens ook niet van het belonen met voer behalve als het logisch is (paarden moeten bij ons wachten op een afstandje totdat we ze toestemming geven om naar hun bak voer of hooinet te gaan als we het neerzetten) en wanneer ik het gebruik, dan gebruik ik daar ook de clicker voor.

Maar Linda Tellington Jones gebruikt het wel met regelmaat in "The Ultimate Horse Behavior and Training Book" en geeft daar goede redenen waarom en hoe dan te doen.