Kan een paard echt van je houden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
pinto_1
Berichten: 2541
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 19:35

Tja, wat is houden van, en wat is instinct, genegenheid, band, etc.
Ik zou dat zelfs onder mensen moeilijk kunnen onderscheiden, wanneer hou je van iemand, wanneer mag je iemand, en wanneer heb je een speciale band.

Met mijn merrie een soortgelijk verhaal als Ayasha meegemaakt. Ze struikelde en viel tijdens de buitenrit. Volgens mijn vriendin die mee reed, deed ze haar uiterste best om tijdens de val niet over mij heen te vallen. Ik schijn een aantal minuten geschreeuwd te hebben vanwege de pijn in mijn schouder. Wat ik me trouwens niet herinner, vanwege een hersenschudding (ondanks mijn cap). Ik weet alleen dat ik mijn ogen open deed en Pinto boven me zag. Ik kriebelde over haar neus, en vervolgens was het blijkbaar goed en ging ze grazen.
Toen ik na mijn schouderoperatie een aantal weken niet kon rijden was ze heel aanhankelijk als ze me zag.

En het is een merrie, dus normaal degene die als laatste van de kudde onze kant op komt. ;)

Heb haar trouwens 16 jaar, dus ik denk echt dat er dan wel een band is vanuit het paard.

strooigoed


Liebeskind
Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 20:03

Ik denk dat we vooral onszelf graag dingen wijsmaken.
Dat er een dieoe band kan ontstaan tussen mens en dier twijfel ik niet aan.

De cursus ‘Omgaan met teleurstellingen’ gaat wederom niet door.

anjali
Berichten: 14914
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Kan een paard echt van je houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 10:14

Iedereen heeft genegenheid nodig, dieren ook.Ik heb wel eens medelijden met paarden waarvan ik zie dat ze aan hun eigenaar gehecht zijn terwijl die hen zonder meer dumpt of inruilt wanneer ze het gewenste werk niet meer kunnen.

RachelB
Berichten: 29
Geregistreerd: 04-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-20 16:51

Ik ben er van overtuigd dat een paard echt van je kan houden. Ik rijd al van jongs af aan paard en je merkt gewoon dat je een band met ze opbouwt.

Volg mij op instagram! Instagram
Volg mij op facebook! Facebook

Suzanne F.
Berichten: 48951
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-20 17:21

RachelB schreef:
Ik ben er van overtuigd dat een paard echt van je kan houden. Ik rijd al van jongs af aan paard en je merkt gewoon dat je een band met ze opbouwt.


Bezig met je 25 nuttige berichten? _O-
Of net gehaald zie ik! :+

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

josien_m_
Berichten: 2341
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: Kan een paard echt van je houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-20 17:43

Wat grappig om te merken dat houden van gezien wordt als: hij mag/kan alleen van mij houden! Dat is het bewijs. Als hij ook van anderen houdt, is dat dan wel houden van?
Niet als commentaar bedoeld en het zal ook niet voor iedereen gelden natuurlijk.

Britta31
Berichten: 13065
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Kan een paard echt van je houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-20 18:16

Ik heb mijn ruin nu 6 jaar en zie hem elke dag en ik heb een band met hem,hij vertrouwt mij,gaat tegen mij aan staan enz.Maar met mijn verzorgmeisje van 13 heeft hij toch meer een band.Ze kwam bij ons toen ze 10 was en ik zag gelijk de klik die ze samen hebben.Hij legt zijn hoofd op haar schouder en dat heeft hij bij mij nog nooit gedaan.

Britta, OUWE TAAIE.Mijn kerstmutsje.Old but still going samen met onze knuffelruin Nappie.Britt, ik mis je.

anjali
Berichten: 14914
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Kan een paard echt van je houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 09:50

Er zijn diverse soorten liefde en vriendschap.Zowel paarden als mensen zijn kuddedieren of anders gezegd groepsdieren.Ze zullen dus meerdere soorten van relaties ontwikkelen met allerlei andere leden van de groep,mens of dier.Ik ben zelf best wel jaloers aangelegd en ik zie ook wel eens bij een paard dat die jaloers wordt als zijn baasje een ander paard gaat knuffelen en zeker wat lekkers geven!Dat doe ik dan ook nooit.Het is wel interessant om die verschillende niet-rationele emoties te ervaren vind ik.

pien_2010
Berichten: 42812
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 11:05

anjali schreef:
en ik zie ook wel eens bij een paard dat die jaloers wordt als zijn baasje een ander paard gaat knuffelen en zeker wat lekkers geven!
Dat heeft niets met liefde te maken, dat is jaloezie.
Dat doet Polie ook, als ik in de kudde komt en ik roep haar, dan stuurt ze alle paarden naar achteren zo van "die benne van mên" en dan is ze lelijk hoor naar de groep.
Liefde vind ik echt als je paard zo graag bij je is, dat hij ongelukkig wordt als je op vakantie bent of zoals Hercule op je staat te wachten met zijn kudde als je hem gaat bezoeken in Frankrijk. Meestal een uur van te voren bracht hij zijn dames naar boven. Heel bijzonder en als we elkaar zagen waren we zo vreselijk gelukkig allebei. Of toen hij bij de smid logeerde, dat de nuchtere Fransman tegen zijn vrouw zei: "Je moet Pien laten weten dat ze naar huis moet komen. Het gaat niet goed met Hercule hij mist haar := ". Ben toen ook gelijk eerder naar huis gekomen daar hij al een keer zo ziek was geworden toen hij voor lange tijd in Frankrijk stond.

anjali
Berichten: 14914
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Kan een paard echt van je houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 11:40

@Pien,dat is wel interessant wat je schrijft.Met jaloezie bedoelde ik,bezitterigheid in de liefde die men exclusief voor zichzelf wil behouden.Dus niet jaloers op een wortel (bij paarden) of op bijv. geld (bij mensen).Ik zei zelf jaloers aangelegd te zijn en dat gaat dan beslist niet over geld of zo maar bezitterig wat liefde betreft.En ik denk wel dat ik dat enigszins projecteer op mijn dieren.Dat jouw paard jou miste als je op vakantie was dat snap ik. Mijn vakanties werden ook enigszins verpest als ik dan dacht aan mijn dieren thuis.Dat is nu dan het enige voordeel van die corona,dat er niemand meer weg kan!

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Kan een paard echt van je houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 11:51

Dit is wel een leuke vraag.
Of ze echt van je houden?
Ik merk wel echt verschil met paarden die graag bij je zijn en andere die dat minder hebben.

Kom ik de wei in gelopen komt de ruin een keer kijken, waarschijnlijk om te weten of ik wat lekkers heb :+ en vertrekt dan weer.
Mijn merrie komt echt en blijft. Wil knuffelen, nog meer knuffelen en nog meer knuffelen. :D
Blijft ook staan, gaat geen gras eten. Zelfs niet als ik ze net buiten zet.
Ik ben degene die wegloopt voordat ze weer gaat grazen.

Ook in de stal wil ze aandacht van mij, en gaat pas eten als ik weer weg ga.

Is dat liefde? Geen idee. Maar een hekel aan mijn aanwezigheid heeft ze niet en dat is wel een fijn gevoel.

#IkStaAchterBrittDekker

*sorry, door hersenletsel soms rare zinnen en slechte spelling*
*Ik doe mijn best*

josien_m_
Berichten: 2341
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: Kan een paard echt van je houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 12:00

Zo'n bezitterige liefde zou ik niet fijn vinden...niet van paarden, niet van mensen. Maar ja, jaloezie houdt zeker wel verband met liefde.

Lindsey_99
Berichten: 2451
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 12:18

Hmm, of het echt houden van is, geen idee. Ik kan niet in een paardenbrein kijken. Maar dat paarden zeer sociale dieren zijn die wel degelijk langdurige relaties aangaan met in elk geval eigen soort, eigen familie, maar ook met andere dieren en mensen, is helder.
Dat wordt nog steeds enorm onderschat, hoezeer paarden hechten aan hun gezelschap, het contact op prijs stellen en vriendschappen aangaan. Maar of dat onder liefde valt, geen idee.
En uiteraard zijn paarden en paardenrassen heel divers in karakter en eigenschappen, eigenlijk net zo divers als mensen...

@ Penotti, mijn paard probeert mij ook wel 'te claimen', dat is geen ongewoon gedrag, en afhankelijk hoe je er zelf op reageert richting het dier maakt dat het geen probleem is, of problematisch wordt als je niet of verkeerd handelt. Ze mogen alle 3 dus rustig in mijn ruimte komen, mits ze mij niet omver walsen. Met een eenvoudig handgebaar geven ze gelijk ruimte en respect.

@Josien_m_ : bij het juiste gebruik van paardentaal laat elk paard wat 'bezitterig' doet zich gewoon wegsturen. Zonder geweld, gewoon door de correcte manier van communiceren. Bij mensen kan dat wat moeizamer gaan...

Ik vind het prettig te denken dat mijn paarden toch enigszins op mij gesteld zijn, en zich ontspannen kunnen als ik er ben. Ik houd van hen op de mensenmanier, en op hun manier houden ze ook van mij, en niet alleen maar voor hooi of wat lekkers.

Over de IJssel

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Kan een paard echt van je houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 12:24

Lindsey_99"
Het is geen vervelend claim gedrag. Daar zou ik niet zo van houden.
Nu is het ook een heel lief paard van karakter, heel zacht. Dat scheelt misschien, die heeft aan een kleine aanwijzing ook genoeg.
Ze komt echt om te knuffelen, niet om op welke manier dan ook de baas te spelen.

#IkStaAchterBrittDekker

*sorry, door hersenletsel soms rare zinnen en slechte spelling*
*Ik doe mijn best*


Lindsey_99
Berichten: 2451
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Kan een paard echt van je houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 12:40

Nee, ik benoem het ook niet zo. Ik vind het nl. ook niet vervelend omdat ze mij netjes respecteren. Maar dan gebruik je dus zelf de juiste taal ;)

Over de IJssel


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 bezoekers