Mensen met een Right Brain Introvert paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

Mensen met een Right Brain Introvert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 11:24

Omdat we anders niet compleet zijn ;)
- LBI: [VNA] meer mensen met left brain introvert paarden?
- LBE: [VNA] Mensen met left brain extravert paarden?
- RBE: [VNA] Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

De chart:

[ img ]

De goals:

[ img ]

Hoe er te komen :)

[ img ]

Onthou dat niet elk paard persé in 1 hokje hoeft te passen, en dat hij/zij kan verschuiven naarmate de tijd/situatie/omgeving/jijzelf verandert .. Het is dus allemaal meer een hulpmiddel dan echt een stap voor stap handleiding ;)

Veel plezier gewenst met jullie RBI-paardjes! :)


Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 15:40

Jammer dat hier nu niemand reageerd, haha!!!


Ik denk dat mijn pony een typisch gevalletje Right Brain Introvert is en ik moet zeggen ik vind het verschrikkelijk moeilijk om er mee om te gaan.

Hiervoor eigenlijk alleen maar left brainies introvert's gehad, lekker stug, dominant, snel verveeld, weinig loop-motivatie. En ik denk dat daarom nu mijn right brain pony mij erg zwaar valt.

Hij is constant zo bang dat hij het niet goed doet; leert heel langzaam omdat hij heel snel zichzelf 'opslot' zet als ie gestressed is, en dat is hij nogal veel, en slaat inderdaad dicht. Heel bang in het werk, knijperig. Gelukkig vertrouwt hij mij wel goed genoeg (heb hem al vanaf veulen) dus trappen of vluchten heeft hij nog nooit gedaan.

Maar goed ik moet eerlijk toegeven dat ik niet zeker weet of ik het wel kan om deze pony veilig te laten werken. Ik moet zo voorzichtig zijn. Wat als ik een keer per ongeluk te 'hard' ben, zoals ik gewend ben met die LBI's...... Dan verpest ik zijn vertrouwen...

Anoniem

Re: Mensen met een Right Brain Introvert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 15:55

Jeej, toch alvast 1 reactie! :)
Zat me ook al af te vragen waarom niemand reageert .. kan me niet voorstellen dat er zo weinig RBI-paarden zijn, maar misschien hangen de eigenaars gewoon niet hier rond .. Of de paarden worden niet als dusdanig herkent, kan ook ;)

Zelf heb ik er ook eentje dus ik kan wel wat meepraten. Begrijp je gevoel ook helemaal maar je moet je daar niet slecht over voelen. Ze zeggen niet voor niks dat het dit soort paarden zijn waar de meeste mensen mee verongelukken. Je probeert al en je herkent dingen en werkt daaraan, en dat is moeilijk, maar je ben hiermee al verder dan vele anderen ;)

Lara
Berichten: 7457
Geregistreerd: 18-09-09
Woonplaats: Heemskerk

Re: Mensen met een Right Brain Introvert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 16:19

Ik heb er ook een :)

Soms schiet ie wat uit naar rbe maar grotendeels is hij toch echt introvert. Toen ik hem net had was hij 100% RBI, momenteel is hij denk ik 65/35 RBI/RBE. Hij is ook op één na de enige op stal die zich echt als right brain toont. Iets wat voor hem heel lastig was met het plaatsen binnen een kudde of koppel. De left brain paarden zijn te opdringerig voor hem en hij raakte veel in paniek of werd er down van. Nu staat hij in een groep met 3 leftbrain paarden en dan samen met de enige andere right brain van stal en dat gaat goed. Zo staan ze samen onderaan de kudde maar hebben ze altijd elkaar.

Verder was het ontiegelijk lastig om een goede verzorgster te vinden voor hem. Iemand die ontzettend zacht kan zijn, maar toch ook goed kan doorzetten door wel rechtvaardig te zijn naar hem toe. In het verleden veel mensen gehad die er af zijn gevallen door een van zijn 'Freeze then explodes'. Niet bokken of iets maar dan ineens er vandoor. Mensen die er niet meer op durven of die te lief voor hem blijven. Hij heeft wel behoefte aan sterk leiderschap natuurlijk. Nu een heel leuk meisje die ook eerst het geduld heeft genomen om hem op de grond te leren kennen en er pas later een bit in heeft gehangen. :)

Ook wel geinig is dat de stalhouder dan het land in loopt 'Zo even de paarden binnen zetten' maar dan is ie te direct dus dan laten jut en jul (onze RB paarden) zich niet vangen. Hij raakt in paniek en met voer of iets is hij dan ook echt niet te lokken. Maar wanneer ik dan kom is er weer niks aan de hand :P

Wat ik me af vraag, herkennen jullie dat? Right brain paarden die zich niet laten vangen? Wij hebben hier dan mijn paard en nog een RB die zich beide moeilijk laten vangen. Hiervoor heeft er heel kort een ander gestaan die zich niet liet vangen en een andere RB die zich ook niet liet vangen.
DWZ: meer dan de helft van de rightbrainers die ik ken zijn paarden die zich door de meesten niet laten vangen. Wel weer grappig omdat ik weet hoe ik mijn paard moet overhalen om naar me toe te komen/blijven staan dan op die anderen ook weer heel duidelijk werkt. Zo leuk om te zien hoe universeel de paardentaal kan zijn dan :)



"The more you use the reins, the less they use their brains."

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 16:27

Fijn dat je er ook 1 hebt :) (of ja, relatief fijn dan ;) )

Hier zelf geen ervaring met zich niet laten vangen, maar die van mij staan door omstandigheden ook niet in een kudde. Wel moet je hem heel rustig benaderen, zowel met buiten zetten als binnen halen. Zo hebben ze hem eens een keer op stal laten staan "want hij gaf aan niet naar buiten te willen". Nu is dit iets wat bij hem wel mogelijk is, maar bij wat doorvragen bleek dat ze eigenlijk haast hadden .. Tja, dan werkt het gewoon niet, haast hebben is gewoon geen optie bij hem want dan denkt hij dat de wereld gaat vergaan ;)

Dus denk dat dat ook wel iets is wat bij de RBI doorgaans voorkomt, en dan vaak tot uiting komt bij "vreemde" mensen die gewoon maar vanalles willen en doen :j En dat werkt dan niet natuurlijk..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 16:28

Ja hoor hier ook een RBI.
Maar volgens het horsenality raport van Parelli zit ze op het randje RBI en RBE is dat maakt haar soms wat onvoorspelbaar en niet altijd even makkelijk.

The Freezes then explodes zijn heel heel herkenbaar.
Ik herken een bepaald soort freeze, waarvan ik weet dat ik drie seconden heb om er veilig af te komen :D

Ze heeft het ook altijd moeilijk in de kudde : aanval is de beste verdediging , kom niet in mijn buurt. En als je als buur paard het dan niet opgeeft maar gewoon stug door aardig blijft doen ( de meeste hebben dat vrij snel afgeleerd) dan wordt ze extreem loyaal en vriendelijk naar dat paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 16:30

MariekeB schreef:
Ik herken een bepaald soort freeze, waarvan ik weet dat ik drie seconden heb om er veilig af te komen :D


Toch fijn dat je die alvast herkent, minder kans op ongelukken :Y) ;)

Lara
Berichten: 7457
Geregistreerd: 18-09-09
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 16:36

Precies dat. Gewoon even snel, beetje haast en dan wordt het lastig. Ook vreemden zijn lastig ja, dan sluit hij zich vaak af. Kinderen daarentegen zijn nooit een probleem, kinderen vind hij helemaal het einde :)

Nou werd er hier ook geregeld wanneer hij nog alleen buiten stond het hek open gelaten. Dan kwam hij vanzelf op zijn gemak aangewandeld :P



Betreft het kudde gedrag: Mijn RB heeft bij opgroeien een sociale achterstand gehad als t ware. Hij weet vaak niet goed wat hij met andere paarden (of uberhaupt dieren) aan moet en is liever alleen. Toch vind ik het wel belangrijk dat hij normaal met andere paarden kan functioneren en zo heb ik hem stapje voor stapje toch in deze kudde kunnen introduceren. Toch is hij meer een einzelgänger maar ik kan wel zien dat hij het wel leuk vind om af en toe te kunnen spelen met de anderen nu :)



"The more you use the reins, the less they use their brains."

PowerReiner
Berichten: 2116
Geregistreerd: 26-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 16:40

Ik denk dat ik ook een RBI paard heb, alleen denk ik niet dat zij dit altijd al is geweest. Ik denk dat zij zo is geworden door vorige eigenaren. Ze schijnt een niet zo'n fijn leven te hebben gehad.

Toen ik haar kocht was ze apathisch, durfde geen stap verkeerd te zeggen, en helemaal in zichzelf.
Karakter? Was amper sprake van.
In het begin heb ik haar dan ook alles laten doen, als ze iets verkeerd deed liet ik haar gewoon. Heb niets gecorrigeerd want als ik dat wel deed, kroop ze alleen maar verder in haar schulp.
Maandenlang het haar haar zin gegeven met alles en niets gecorrigeerd tot ik eindelijk een keertje wat persoonlijkheid zag. De blik in haar ogen werd opener en er kwam weer reactievermogen terug.

Ben nu 2 jaar verder gelukkig gaat dat al een stuk beter, ik heb een totaal ander paard dan wat ik kocht en ik ben er dankbaar voor. Het is een lange weg, die nog steeds niet voorbij is, maar blijf er mijn best voor doen.

Zodoende herken ik ook niet alle aspecten van een RBI paard, maar nog wel een aantal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 16:43

Ik noem die van mij altijd een mensenpaard, geen paardenpaard .. En natuurlijk hangt het er vanaf welke mensen ;) Maar ik weet bij hem niet of dit komt door het RBI zijn, of door zijn verleden. Hij heeft voor zover ik weet maar heel beperkt met andere paarden samen gelopen. Heb het met mijn andere pony geprobeerd maar dat is nu niet meteen het ideale maatje (is een dominante rotzak om het lief te zeggen :') ) dus ja, door omstandigheden geen kudde hier, maar heb niet het idee dat hij het erg vindt ;)

@ PowerReiner : interessant wat je verteld! Ik heb namelijk dat idee ook bij die van mij. Geen RBI van nature, maar RBI gemaakt door zijn verleden. Instructeur heeft er eens mee gewerkt en die had het idee dat er ergens diep vanbinnen een LBE verborgen zat, maar die zat nog heel diep .. Nu begint hij steeds vaker LB-dingetjes te tonen, maar het kan ook eens zo snel weer omslaan ... Om het nog wat makkelijker te maken :Y) :))

TinGu
Berichten: 1637
Geregistreerd: 27-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 16:54

[***] schreef:
@ PowerReiner : interessant wat je verteld! Ik heb namelijk dat idee ook bij die van mij. Geen RBI van nature, maar RBI gemaakt door zijn verleden. Instructeur heeft er eens mee gewerkt en die had het idee dat er ergens diep vanbinnen een LBE verborgen zat, maar die zat nog heel diep .. Nu begint hij steeds vaker LB-dingetjes te tonen, maar het kan ook eens zo snel weer omslaan ... Om het nog wat makkelijker te maken :Y) :))


Dat heb ik ook met mijn ruin! Hij is RBI, neigt naar RBE, maar wordt nu, na 2,5jaar ploeteren, ook steeds meer LBE... Voordeel is wel dat hij mij na die 2,5jr (bijna) compleet vertrouwd, en ik dus ook bijna alles met hem kan. Mits het niet te eng of nieuw is natuurlijk... :P
Maar je merkt wel aan hem dat hij steeds relaxter wordt, en steeds meer over zich heen laat komen. Zet er een vreemde bij, of iemand die hij niet mag, dan heb je een echte RBI en slaat hij compleet dicht, dat dan weer wel.

"There are many wonderful places in the world, but one of my favorite places is on the back of my horse." ~ Rolf Kopfle [o]

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 19:56

Mijn pony is prima te vangen in de wei. Hij staat niet altijd vooraan te drammen zoals de andere (extrovert) typetjes, maar als ik roep komt hij zeker wel; ook bij andere mensen.

Ik had er meer problemen mee met beleren. Ik vond het doodeng, hij kon zo omslaan en dan zo in die stress blijven zitten; zich afsluiten en bijna niet meer reageren op mij,
En als je je stem verheft of met de zweep hem aanraakt was het halve paniek en kreeg je een enorme overdaad aan reactie.... 'Freezes than explodes' zegmaar.


Dus ik heb hem weggebracht naar een hele ontspanne, rustige, lieve beleerder en we hebben een hele lange weg te gaan met vertrouwen opbouwen (heeele kleine stapjes) maar ik heb er nu wel weer zin in!

Sadira
Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Re: Mensen met een Right Brain Introvert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 20:10

Mijn paardje, een arabische merrie, zou ik wel hoofdzakelijk onder RBI scharen, met wel wat kenmerken ook van RBE. Vind haar vooral een behoorlijke right brainer :+

Ze is nog jong en moet nog veel leren, maar de aanpak voor haar is inderdaad ook echt geduld hebben. Wat van haar vragen en dan wachten tot ze het accepteert en doet. Wil ze niet verder lopen? Even vragen of ze mee komt en dan rustig afwachten totdat ze het zelfvertrouwen heeft opgebouwd om mee te komen. Vraag je te veel door, dan gaat ze vechten en raakt ze in paniek.

Als ze eenmaal in paniek raakt, dan vind ik het soms moeilijk om daarmee om te gaan. Het gaat nu beter, maar een poosje terug had ik wel eens dat ze dan echt blind voor me werd en dat het dan heel moeilijk was om te corrigeren. Ze kon dan zo door me heen opzij springen ofzo, dan sloot ze zich helemaal af. Het was dan zaak om daar doorheen te prikken zodat ze weer 'terug op aarde' kwam als het ware, en dan kwam het wel weer goed.

Verder is het een ongelooflijke lieverd. Ze komt graag uit de wei naar je toe lopen, vraagt knuffels en aandacht, laat zich alles graag welgevallen... maar vooral als je rustig en open bent. Zo niet, dan opent zij zich ook niet echt voor jou.

Kwestie van veel vertrouwen aan haar geven en zorgen dat zij ook veel vertrouwen krijgt... en volgens mij kan ze dan de hele wereld aan :)

C.A. Sadira, Arabisch Volbloed, merrie ♥

Skye, arabierkruising, merrie ♥

Lielle
Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Mensen met een Right Brain Introvert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 22:34

ik heb er een (naast 2 LBEs) en ik ben nog steeds bezig met de gebruiksaanwijzing. 300 pagina's, in het Chinees en zoekgeraakt toen we haar kochten, dus zelf opnieuw moeten schrijven. Maar ze blijft heel bijzonder.

Anoniem

Re: Mensen met een Right Brain Introvert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 22:49

Als je daarmee klaar bent, maak je dan even een kopie'tje? :Y)

Hebben jullie ervaring met 'slaperig' ogen? Was daarstraks wat videos aan het kijken en daar kwam het weer in voor.. een RBI die heel slaperig lijkt en traag (of niet?) knippert zou heel introvert zijn en liefst in de grond willen kruipen (ook kans dat ze catatonisch worden) maar zelf heb ik die ervaring eigenlijk niet.. Vraag me nu af of dat bij die van mij anders zou zijn door zijn oogprobleempjes? Welke ervaring hebben jullie?

Peetstap
Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 23:09

Gut, weer erg herkenbare dingen komen er langs in dit topic.

Wij werken met merrie die in mijn beleving altijd heeft uitgestraald: "ik red me prima hoor, heb jullie niet nodig" en is daardoor gesloten karakter op het eerste gezicht.
Geen paard wat je vrolijk tegemoet treed met een open mind: he leuk dat je er bent, gaan we weer wat doen.
Ken je haar wat beter, zie je wel haar manier van reargeren op dingen die ze fijn vindt en leuk om te doen.
Alleen dat is veel minder duidelijk te merken, en heel subtiel.
Is een paardje wat ook zomaar in de freeze gaat, en/of direct in volgas wegwezen, leert vrij traag, blijft langdurig angst hebben voor nieuwe dingen en bakkabouters , en weet zich soms geen raad met haar dominantie.
Eindeloos terugkerend dingen herhalen is het toverwoord, maar zeker niet veel achter elkaar.

In veilige omgeving, tussen maatjes op stal of in wei is ze heel relaxed en speels in omgang maar ze kan dus slecht tegen externe prikkels als ze niet tussen maatjes is, dan vergeet ze de mens bij haar en gaat haar eigen gang.
Ze blijft op stal heel relaxed als paard naast haar de boxwand er bijna uittrapt, maar buiten gaat ze in vol galop als er een eendje uit de sloot wegloopt....
Rijden en oefeningen doen we vaker met ander paardje of pony erbij, en daarbij veel haar aandacht vragen.
Ze kan soms compleet apatisch haar ding doen aan de longe , zonder echte aandacht te hebben voor wie er aan de lijn staat, maar is dan meer oplettend op prikkels om haar heen.
Ik vindt het moeilijke , maar wel heel leerzame paarden om mee om te gaan, ze laten zich lastig "lezen"
Zou je haar menselijke stempel willen geven, ligt het voor de hand welk stempeltje erop zou passen.....

Edit: wil eraan toevoegen dat deze paarden lijfelijk contact in rustige omgeving heel fijn vinden en je zo ook bij ze "binnen komt" voor de opbouw band onderling.
en dat contact mag gaan van ttouch tot stevige massage :D
In de freeze helpt een paar kneepjes in manen al om ze eruit te halen.
Herkent iemand dit in bijzonder ?

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

Leentje_P
Berichten: 130
Geregistreerd: 18-10-12
Woonplaats: Daar waar Leentje is, zit ik prima

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 09:16

Hier meldt zich een RBI mens en RBI (met een kenmerk van een RBE) paard. We begrijpen elkaar wat dat betreft prima :D
Ben blij dat ik Parelli ontdekt heb, kan haar nu eindelijk eens begrijpen waarom ze weg springt en waarom ze zo duf en moe leek... Is zo'n opluchting

Leen is absoluut ook geen paard dat bij iedereen uit vrije wil komt (alleen als ze een peer of wortel zíet, twijfelt ze en wil ze wel eens komen). Geweldige karaktereigenschap vind ik dat heb haar dan ook vaak helemaal voor mezelf. Hoef nooit bang te zijn dat als er vreemde mensen in de wei lopen dat ze haar direct te pakken hebben :)

Ze kan prima bevriezen en dan opeens een sprint naar rechts of naar links trekken. Als ze bang is haalt ze met haar achterbenen uit naar alles wat ze ook maar tegen het lijf loopt. Daarbij lijkt ze soms compleet van de planeet af... alsof ze een dagdroom heeft :z

Wat oog momentjes betreft heb ik hier een paard waaraan je aan het oogmomentje kan zien wat haar volgende stap wordt, mits je de oogmomentjes ken. Heeft ons zeker 2 jaar gekost

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 10:57

Wat fijn om te lezen dat er toch wat meer mensen met RBI's zijn, voel je je niet meer zo alleen op de wereld met je speciale paard, haha. Zeer herkenbare dingen allemaal :j

Peetstap schreef:
Edit: wil eraan toevoegen dat deze paarden lijfelijk contact in rustige omgeving heel fijn vinden en je zo ook bij ze "binnen komt" voor de opbouw band onderling.


Hier wel :j Ondanks zijn verleden (manègepony en géén idee wat er daarvoor is geweest, maar zou me niet verbazen als dat ook geen rozengeur & manenschijn was) blijf ik mij verbazen over hoe graag hij contact maakt met mensen, maar dan wel de mensen waar hij het mee ziet zitten. Als vreemde doe je er niet zomaar wat mee, we zijn ondertussen zover dat hij van "vreemden" snoepjes ed aanneemt (want ondanks RB doet hij alles voor eten, is echt een vraagstuk voor mij) maar daar blijft altijd een zekere spanning bijzitten en hij staat altijd klaar om weg te vluchten/te vechten.

Maar als ik alleen met hem ben .. heerlijk! Op de poetsplaats ofzo, of in de piste, hij is zo'n knuffelkont, en zo lief <3 Voel me soms echt een penny bij hem, je zou hem zo uuuuuuuren kunnen staan aaien en in zijn manen prullen etc. Ik zeg altijd, [***] is mijn "werkpony" (al is werken relatief, maar hem doe je echt geen plezier met een uur poetsen..) en [***] mijn poets/knuffelpony :')

Freya6
Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Re: Mensen met een Right Brain Introvert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 11:04

Mijn project paard is in zijn leermodus een RBI, veel stilstaan en wachten en terugtrekken in het begin, nu gaat hij het wat meer RBE oplossen wat eigenlijk lastiger is dan RBI.
In de left brain modus is het en LBE, veel uitdaging dus omdat het traag gaan en lummelen zich afwisselt met heel snel schakelen en snel leren.

Ik ben dol op RBI 's! Ze zijn na veel tijd en geduld zo bonding!!!! Gouden paarden wat mij betreft.

'Techniques are nothing if you can't read the horse' Pat Parelli

Freya6
Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 11:09

Ik ben weleens zo voorzichtig geweest dat ik dacht dat een paard in zichzelf gekeerd was, maar gewoon was gaan staan slapen! Haha, vaak merk ik dat als je de tijd neemt en heel veel geduld toont, er ineens een omslag naar veel meer Left brain gedrag is, en ze het super saai gaan vinden.
Bij nieuwe dingen komt dan het RBI weer terug.
Dat is natuurlijk ook de bedoeling dat het allemaal wat meer naar het centrum van de chart gaat, er balans komt.

Wat dat betreft is een paard nooit 1 horsenality, maar over de tijd verandert daar wat in, al blijft een voorkeurshouding/leermodus wel bestaan.

ps. kunnen we niet alle Parelli mensen verzamelen in een topic?

'Techniques are nothing if you can't read the horse' Pat Parelli

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 11:13

Dat dus :j Dan ben ik toch niet alleen dan, haha ..
Hier zit zeker met momenten LB-gedrag in, en steeds meer & meer heb ik het idee (wat dus inderdaad goed is). Zoeken naar snoepjes is bv. een geliefd iets bij hem, en dat hij jou daar dan voor omver moet duwen .. ach, jammer dan .. :+

Ik bewonder trouwens mensen die met hun RBI rijden .. dat zou ik echt niet (meer) durven, al heb ik het wel gedaan. Maar je schat zo snel iets verkeerd in en dan zijn de poppen aan het dansen ... en bij die van mij heeft dat echt 0.0 met zijn blind zijn te maken ..

Edit; volgens mij heb ik wel eens ergens een HK-topic zien voorbij komen? Maar ik ben niet zo'n HK-mens omdat daar vaak over vanalles gepraat wordt behalve het oorspronkelijke idee :+

Lielle
Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Mensen met een Right Brain Introvert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 11:17

ik cross met mijn RBi, al hebben we op het moment een dipje. Dressuur gaat wel top.

Freya6
Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 11:18

Grappig dat je bewondert dat mensen met een RBI rijden. Ja, er zijn extreme RBI's die gaan bokken. Maar toch zie je bij veel paarden de eerdere signalen al. En is het ook een kwestie van op de grond heel veel te oefenen zodat het paard snel kan schakelen naar Leftbrain. En dus nooit over tresholds pushen.

RBI is in mijn ogen heel goed veel milder te krijgen, als je maar tijd tijd tijd tijd tijd ....
Als je eenmaal bewezen hebt nooit de grens over te pushen heb je een gouden paard, die misschien nog wel vaak tijd nodig heeft, maar hoe meer de relatie groeit door dit vertrouwen ook sneller weer een stapje verder durft.

Ik heb met mijn vorige projectpaard echt heel langzaam gewerkt, alleen opgezet voor succes, zodat ze zelf meer kon geven als ze daaraan toe is. 1 keer heb ik een galopje gevraagd buiten en dat was te vroeg en dus lag ik eraf :) Daarna nooit meer gevraagd, en steeds een paar passen draf per rit meer, later een paar passen galop en zo doorgebouwd totdat we prima konden buitenrijden in alle gangen.

Met springen zelfde verhaal, uitgebreid belonen als ze maar in de buurt kwam van de balkjes etc, waarna ze uiteindeljk zelf het sprongetje nam.
Heeeeeeel veel tijd doorgebracht met wandelen buiten aan de hand. Uren op pad geweest.
Half jaar gekost, met bijna dagelijks contact/sessie, uiteindelijk is ze als 'bomproof' verkocht door de handelaar waar ze van was, met pijn in mijn hart overigens.
Laatst bijgewerkt door Freya6 op 19-02-15 11:25, in het totaal 1 keer bewerkt

'Techniques are nothing if you can't read the horse' Pat Parelli

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 11:24

Ik kan het niet :n Of nog niet, is misschien beter ;)
Ligt gewoon aan mij hoor, ben ik me zeer van bewust :j Maar in het zadel wil het gewoon niet ... Ben ook totaal geen held in het zadel en verder doorgaans te laat met mij bewust te worden dat het niet aan mijn schijterigheid ligt maar dat ik er beter had afgesprongen ... en dan is het te laat :+

Moet wel zeggen dat ik nog nooit van hem gevallen ben, dat niet (als je de manègetijd niet meetelt dan, maar toen was alles anders :Y) ) maar toch .. hij is de enige die ik ken die in draf op hol kan slaan, en met een blind paard is dat gewoon ENG. Maar waarschijnlijk ligt dat aan te weinig voorbereiding en te snel denken "ach, het gaat wel lukken" .. ook daar ben ik mij van bewust :j

We zien wel .. heb gezegd dat ik niet meer op hem rij, maar soms kriebelt het toch wel .. al ben ik met de voorbereiding nog wel een tijd zoet aangezien we nu bijna niks anders dan cirkelwerk doen omdat hij dat kent & leuk vindt en op die manier zijn beentjes eens kan strekken :Y)

Freya6
Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 11:28

[***] schreef:
Ik kan het niet :n Of nog niet, is misschien beter ;)
Ligt gewoon aan mij hoor, ben ik me zeer van bewust :j Maar in het zadel wil het gewoon niet ... Ben ook totaal geen held in het zadel en verder doorgaans te laat met mij bewust te worden dat het niet aan mijn schijterigheid ligt maar dat ik er beter had afgesprongen ... en dan is het te laat :+

Moet wel zeggen dat ik nog nooit van hem gevallen ben, dat niet (als je de manègetijd niet meetelt dan, maar toen was alles anders :Y) ) maar toch .. hij is de enige die ik ken die in draf op hol kan slaan, en met een blind paard is dat gewoon ENG. Maar waarschijnlijk ligt dat aan te weinig voorbereiding en te snel denken "ach, het gaat wel lukken" .. ook daar ben ik mij van bewust :j

We zien wel .. heb gezegd dat ik niet meer op hem rij, maar soms kriebelt het toch wel .. al ben ik met de voorbereiding nog wel een tijd zoet aangezien we nu bijna niks anders dan cirkelwerk doen omdat hij dat kent & leuk vindt en op die manier zijn beentjes eens kan strekken :Y)


Maar als ik jouw filmpjes bekijk zie ik eerlijk gezegd ook wel veel left brain gedrag, dat bokken is in mijn ogen meer left brain dan Right brain, omdat een Right brainer vaak ook van je af wil rennen ipv naar je toe. Kan dat? Komt in filmpje waarin je hem cirkelt over als LBI op mij. Maar dat is natuurlijk lastig van 1 filmpje. RBI is in mijn ogen veel zachter, veel meer van je af, veel meer angstbokken als ze bokken.

Het angstgedrag bij een RBI is ook heel subtiel te lezen. Ze gaan eerder stil staan, afwachtend. Of gaan hun best doen voor je, als het ze dan teveel wordt (na missen van veel signalen vaak) kunnen ze exploderen, maar dat is dan veel meer rond gaan crossen als een malle (paniek) of bokken uit paniek.

Eigenlijk moet je ze dus niet zoveel vragen, maar meer de situatie maken dat ze zelf gaan willen, eerder een stapje achteruit. Want het zijn vaak heel werkwillende dieren, die zichzelf voor jou best willen pushen, maar dit niet kunnen.

haha ik blijf maar typen.

'Techniques are nothing if you can't read the horse' Pat Parelli


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 bezoekers