meer mensen met left brain introvert paarden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
MightyJoe
Berichten: 4962
Geregistreerd: 12-09-10

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 17:00

Gaaf hoor! Bij mijn paard moet er wel heel wat gebeuren voordat hij dat zal doen := Die van mij is ook zo moeilijk te motiveren vanaf de grond.


Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 17:27

@fabster: die van mij loopt wel, wil t alleen leuker maken :D dus dan wordt 2 min lopem denk ik eel leuker :D

Wijslander
Berichten: 5776
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 17:58

MightyJoe schreef:
Gaaf hoor! Bij mijn paard moet er wel heel wat gebeuren voordat hij dat zal doen := Die van mij is ook zo moeilijk te motiveren vanaf de grond.


In je profiel staan anders behoorlijk actieve foto's! *\o/* knap paard heb je.

edit: maar dat zijn foto's ohz en niet vanaf de grond :P Maakt dat zo veel verschil bij jullie?

Captain
Berichten: 21335
Geregistreerd: 15-10-08

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 18:12

Die van mij vindt steigeren dan wel weer helemaal fantastisch. Kan hij zijn ego in kwijt. :P Moet hem inderdaad wel bijzonder veel motiveren en er haast zelf net zoveel energie in steken als hij. Vandaag probeerde een vriendin om hem te laten steigeren maar dat lukte dus niet. :+
[ img ]

MightyJoe, ben jij niet stiekem die vrouw uit Nieuw-Zeeland die haar paard zonder alles rijdt en over mega hindernissen springt? Je paard lijkt er sprekend op!

[ img ]

MightyJoe
Berichten: 4962
Geregistreerd: 12-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 18:24

Haha nee dat gaat ons helaas niet lukken :') Maar mijn paard heeft er wel wat van ja!

Wel een mooie steiger foto Captain! Je paard ziet er indrukwekkend uit :D

Sonja, Thanks! Onder het zadel kan hij best wel wat zolang ik maar blijf afwisselen. En ik moet erom denken dat ik ga rijden zonder iets te verwachten van hem. Ik wil snel te veel en dan gaat het weer helemaal mis.
Sinds een tijdje doe ik ook vrijheidsdressuur en dat gaat opzich wel alleen soms zie ik van filmpjes met paarden die zo enthousiast meedoen en mee rennen nou die van mij gaat echt niet mee rennen :=

Wicky
Berichten: 935
Geregistreerd: 17-07-05
Woonplaats: Egmond

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 19:12

Wat bij ons helpt om energie te krijgen is;

Eerst ik aansluiten bij haar (trage) tempo.
overhangen; stap, draf, stap. Op zoek naar energieke overgangen, combineren met achterwaarts en sideways (beide vindt ze leuk). Veel voedselbeloningen in het begin, verbinding verbeteren, stick to me/mirror me. En dan steigeren (want dat vindt ze leuk, hoor bij onze warming up).
Het is vooral timing van je vragen, aansluiten bij het paard en qua energie "er niet overheen schieten".

Gewoon zoeken, speel het spel en voer het gesprek. Zoek wat helpt voor je paard. Wat geeft energie? Waar wordt hij blij van?

Vanuit ontspanning en samenwerking pret maken met je paard?
www.eenmetjepaard.com
www.trailerladen.com

Wijslander
Berichten: 5776
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 22:24

MightyJoe schreef:
Ik wil snel te veel en dan gaat het weer helemaal mis.


Ah ja heeeel herkenbaar, met lessen ben ik ook finaal in die valkuil getrapt met grote gevolgen, onze band heeft veel schade opgelopen hierdoor :n maar aan jullie foto's te zien weet jij de balans toch goed te bewaren! Ben benieuwd naar meer verhalen van jullie :)

Wicky, klinkt als een perfect doordachte opbouw, fijn als je zo "for the horse" kunt werken en interessant dat zoeken naar wat energie oplevert... daar ben ik ook mee bezig, al moet ik als beginner ook nog veel oefenen op mijn techniek en dat is soms wel lastig i.c.m. een lbi.

Wicky
Berichten: 935
Geregistreerd: 17-07-05
Woonplaats: Egmond

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 06:17

Door proefondervindelijk ondervinden ontstaan hoor Sonja. Ben begonnen met een RBe en heb naast de LBi een RBi. Het gaat niet om de horsenality, de oefening, de resultaten of je niveau. Het gaat om de dialoog tussen mens en paard.

Vanuit ontspanning en samenwerking pret maken met je paard?
www.eenmetjepaard.com
www.trailerladen.com

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 08:54

Wicky schreef:
Wat bij ons helpt om energie te krijgen is;

Eerst ik aansluiten bij haar (trage) tempo.
overhangen; stap, draf, stap. Op zoek naar energieke overgangen, combineren met achterwaarts en sideways (beide vindt ze leuk). Veel voedselbeloningen in het begin, verbinding verbeteren, stick to me/mirror me. En dan steigeren (want dat vindt ze leuk, hoor bij onze warming up).
Het is vooral timing van je vragen, aansluiten bij het paard en qua energie "er niet overheen schieten".

Gewoon zoeken, speel het spel en voer het gesprek. Zoek wat helpt voor je paard. Wat geeft energie? Waar wordt hij blij van?


Ja, dit werkt bij ons ook het beste. Maar dat betekend dat we in stap wel op de kop lopen (lees: helemaal uit elkaar, op de voorhand met neus in de bak :D).
Hoe krijg jij je paard in stap al gemotiveerd? Want als ik na het instappen die techniek toepas, werkt dat prima.

Wijslander
Berichten: 5776
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 10:46

Wicky schreef:
Het gaat om de dialoog tussen mens en paard.


Dit besef heeft een enorme impact op mij persoonlijk en maakt het contact zo veel waardevoller én ingewikkelder. Waar ik de afgelopen 6 jr bezig ben geweest met het trainen van in feite niets meer dan gehoorzaamheid, blijkt er 'ineens' open communicatie mogelijk te zijn :D

Wijslander
Berichten: 5776
Geregistreerd: 19-06-09

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 17:06

Een leuk momentje van reverse psychology om te delen:

Na het werk ging ik nog even langs stal. In de buitenbak klikte ik Kees los en ging zelf lekker zitten zonder verwachtingen. 5 minuutjes deed Kees zich tegoed aan de heg en daarna kwam hij naar me toe om te vragen of er nou nog iets nuttigs ging gebeuren?! Dat hoofd erbij was onbetaalbaar :D

Aria_zz
Berichten: 5507
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 17:20

Hier ook een LBi tje, voedsel is het beste medicijn, alles moet afgewisseld anders is het saai, dus dressuur word hij pas wakker van als we gaan wijken etc. Hij houdt van wandelen maar is er alleen niet de grootste held in, vertrouwd wel op mij maar heeft ook zijn eigen gedacht. Wat ik hem ook heb aangeleerd en toegelaten, wil graag dat hij zelf nadenkt en ik merk aan hem dat hij het ontzettend fijn vind dat ik hem tijd geef om dat te kunnen.

Zo staan we op wandeling soms plots stil en staat hij eens rustig rond te kijken en alles in zich op te nemen :+
Verder is hij soms lui, maar nooit zo dat ik hem niet aan de gang krijg, hij houdt van zijn best doen voor me.

Heerlijk zo'n dier, heb er echt een perfecte match mee:
[ img ]

--- Oh leave me to be Wild, so I can hunt the forest and chase your heart ---

# Yes I change, but my heart is still on the same place # أحب حصاني جدا. ***Hildar***

MightyJoe
Berichten: 4962
Geregistreerd: 12-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 11:49

Lange stilte hier! Even weer wat leven in het topic blazen :)) Hoe gaat het met jullie paarden?

Aria, voedsel werkt hier ook erg goed! Alleen helaas is die van mij maag en darm patiënt dus kan ik hem heel veel niet geven.. Mandarijnen wil hij wel alles voor doen :') Maar ik durf er niet veel van te geven.

Aria_zz
Berichten: 5507
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 12:11

Haha wel, het helpt toch :+ jammer dat je paard er dan snel last van heeft.

Ik heb weer wat bijgeleerd: vriendin ging mijn paard op tuigen terwijl ik hooi voerde en de wei uitmesten. Zij heeft ook koetsier ervaring en kent mijn paard een maand of 2, maar de eerste keer dat ze hem alleen ging op tuigen.
Wel,plots zag ik een paard in volle galop langs de wei lopen :+ blijkbaar heb ik een heel eenhandig paard en vertrouwde hij haar niet.

Had ik eerlijk gezegd niet verwacht, hij is zo braaf en rustig, ook wanneer iets eng is.

Iets later op rit, vonden we wat overgebleven peren van de pluk, en moest hij even stilstaan wat hij moeilijk vindt. Nu heeft ze hem een peertje gegeven voor het flink stilstaan, dat hoofdje dook er op af en gelukkig dat hij was, ze heeft meteen een paar punten gescoord denk ik _O-

--- Oh leave me to be Wild, so I can hunt the forest and chase your heart ---

# Yes I change, but my heart is still on the same place # أحب حصاني جدا. ***Hildar***

Fabster
Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 12:45

Eten werkt wel goed bij LBI's hè?! :j :D .

deWolf
Berichten: 157
Geregistreerd: 06-07-13
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 18:15

Sonja89 schreef:
Ineke, dat zijn de smulverhalen! Wat fantastisch zeg, daar mag je trots op zijn :D

Jotoma, technisch gezien is het wel mogelijk :j maar als Kees (mijn lbi) er geen zin meer in heeft gaat hij stilstaan en dan kan ik het uitzoeken. Als we alleen gaan hebben we binnen 50 meter al zo'n treshold. En in gezelschap ben ik gewoon een stuk bagage en bepaalt Kees zijn eigen tempo (meestal te langzaam of veel te hard) en met een beetje pech ook nog de richting...


Dat telkens stilstaan bij het alleen naar buiten rijden is zó herkenbaar!

Impala <3

pluisje88
Berichten: 7980
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 14:32

Hoi Hoi,

Ik heb me een hele tijd geleden hier gemeld en heb een tijdje meegepraat over mijn vorige paard. Inmiddels ben ik erachter dat ook mijn nieuwe paard een LBI is, en een hele heftige ook. Op zich heb ik daar wel ervaring mee en krijg ik dat wel voor elkaar. Echter is mijn nieuwe merrie ervan overtuigd dat mensen niet te vertrouwen zijn. Ik vind het dus heel erg lastig om een opening te vinden hierin zodat we kunnen gaan beginnen met het opbouwen van een band. Zijn er hier mensen die hier ervaring mee hebben of hier tips over hebben?

Ineke2
Berichten: 33031
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 14:43

Pluisje: grondwerk.. krijg je je paard wel gehalstert?
Veel lbi'rs doen een moord voor iets lekkers. Dat zou ik zeker gebruiken om het vertrouwen mee te winnen.

Komen? Stukje wortel..
Een aaitje, stukje wortel erin bijvb.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

pluisje88
Berichten: 7980
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 14:47

Ineke2 schreef:
Pluisje: grondwerk.. krijg je je paard wel gehalstert?
Veel lbi'rs doen een moord voor iets lekkers. Dat zou ik zeker gebruiken om het vertrouwen mee te winnen.

Komen? Stukje wortel..
Een aaitje, stukje wortel erin bijvb.


Ja hoor dat wel. ze is ook gewoon te rijden. Opzadelen en poetsen zijn aangeleerde dingen en dat vindt ze prima. Maar als ze de keuze heeft kiest ze er liever voor om afstand te nemen. Ze laat alles prima toe, maar gaat geen contact aan.
[ img ]

Ineke2
Berichten: 33031
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 14:54

Oke dat maakt het wel wat makkelijker al kost het gewoon veel tijd.
Ik zou alsnog veel grondwerk doen en dingen echt sámen ondernemen. Zoals wandelen en schriktraining, hindernissen in de bak, pionnen, paraplu's etc. Ideaal om mee te oefenen. Laat haar vooral merken dat je het vraagt en niet eist.
Geduld en wacht zo nodig even zodat even na kan denken voor ze uiteindelijk toch doet wat je vraagt en dat uitbundig belonen.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

pluisje88
Berichten: 7980
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 14:59

Nouja dat deed ik met mijn vorige paard dus ook, en daar wierp het haar vruchten wel af. Alleen deze merrie is echt vasthoudend wat afstand houden betreft. Grondwerk vind ik wel lastig aangezien ik hier niet zo heel veel ervaring mee heb. Heb je toevallig voorbeelden van wat ik met haar kan doen?


Schriktraining is wel een goed plan ja :j

Ineke2
Berichten: 33031
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 15:04


Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Aria_zz
Berichten: 5507
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 15:04

Pluisje, zoals ik in mijn vorige berichtje hier schreef, merkte ik ook plots dat mijn lbi wel bang is van andere mensen en angstig reageert, terwijl ik dat zelf nooit heb. Dus die gewenning heeft zeker tijd nodig maar komt zeker goed als je het rustig en vol vertrouwen aanpakt.
Die van mij vertrouwt ook volledig op mij als het aankomt op enge dingen, dat is echt iets waar ze in het begin moeite mee hebben, maar ze wel leren.
Eten is inderdaad heel belangrijk.
Ik besef net dat ik heel erg op mijn paard lijk :+

Dat stilstaan inderdaad :') soms zit ik daar en staren we samen ergens in de verte. Vroeger ergerde ik me, nu laat ik het gebeuren. Als ik het vraag moet hij wel doen wat ik vraag, maar eens stilstaan en genieten van de dingen, daar is helemaal niets mis mee :D wel gek, zelfs op wandeling met andere paarden doet ie het. Gewoon, eens de buurt bekijken.

--- Oh leave me to be Wild, so I can hunt the forest and chase your heart ---

# Yes I change, but my heart is still on the same place # أحب حصاني جدا. ***Hildar***

pluisje88
Berichten: 7980
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 15:11


Mb123x
Berichten: 155
Geregistreerd: 28-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 20:52

Hoihoi! Ik heb hier ook een EXTREME lbi staan... ik ben daar pas net achter gekomen. Ik vind het zo ontzettend moeilijk om mezelf gemotiveerd te krijgen om haar te rijden, dat helpt natuurlijk niet want zij doet dan helemaaaaal niks :D maar ik merk ook dat ik het gewoon ontzettend moeilijk vind om met haar te werken.. hoe gaan jullie hiermee om? Waar halen jullie de motivatie vandaan? Heel lang lukte het me wel gewoon maar het lijkt wel steeds erger te worden!

Good things are coming down the road, just don’t stop walking


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 bezoekers