meer mensen met left brain introvert paarden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Rowenaduke
Berichten: 705
Geregistreerd: 04-07-10
Woonplaats: Hellevoetsluis

meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-01-15 12:32

Hoi,

Ik beschik over een 14-jarige palomino d-pony ruin, ik ben er via de horsenalities achter gekomen dat hij left brain introvert is.(soms slaat dit over in extrovert).
Ik was erg benieuwd of er meer mensen zijn die dit type paard hebben kwa karakter, en het leek mij heel leuk om dan ervaringen met elkaar te delen :)

Hieronder wat info over mijn left brain introvert :)

Ik heb Duke nu alweer bijna 7 jaar, toen ik hem net had wist ik niks van al die horsenalities en werd hij door heel veel mensen 'lui' genoemd. Ikzelf was toen ook pas 11 jaar en wist ook niet veel beter dan dat hij gewoon 'lui' was. Als hij dan niet doorliep in de bak (ik reed dressuur wedstrijden met hem) gaf ik hem gewoon een tik met de zweep, waarvan zijn reactie regelmatig bokken was omdat hij het er niet mee eens was(wat ik nu overigens heel goed begrijp). De afgelopen 2/3 jaar ben ik me heel erg aan het verdiepen in natural horsemanship (parelli) en de manier waarop een paard denkt. Vorig jaar ben ik ook begonnen met natural horsemanship lessen bij Angels Horsecoaching, hier heb ik heel veel van opgestoken en ben ik veel wijzer van geworden over hoe Duke precies in elkaar zit. Wat bij Duke het belangrijkste is, is dat je heeel veel geduld hebt, niet boos wordt als die even iets niet begrijpt, en zeker niet dwingen. Het is een heel fijn paard als je begrijpt hoe hij in elkaar steekt, ik kan werkelijk alles met hem. Ik rijd hem bitloos en ook met neckrope. Zoals je veel leest over left brain introvert hebben ze meer 'ho' dan 'go', en dat klopt ook precies want als ik in rengalop zit en ik zeg ho staat hij bijna direct stil, ideaal haha. Verder is hij met rijden in de bak moeilijk te motiveren, ik wissel me tempo altijd veel af en daar krijg ik hem wel actiever van. Ik ben een beetje aan het uitzoeken waar het knopje zit om hem echt te motiveren in de bak. Springen vind hij wel leuk, dan wordt hij veel actiever. Buiten rijden vind hij wel heerlijk, dan heeft hij het helemaal naar z'n zin en stapt hij lekker in een relaxed tempo een rondje, zo af en toe kan hij ook wel een bommetje zijn onder het zadel een flinke bok geven met de galop uit enthousiasme. Ik doe ook vrijheidsvrijheidsdressuur met hem en dit vind hij echt geweldig, je ziet hem dan helemaal trots worden, echt heel leuk is dat.
Los werken vind hij ook leuk, als je met een speelse manker met hem omgaat haal je echt zijn speelse karakter omhoog en dan slaat hij af en toe ook om in extrovert. Hij heeft soms momenten dat hij kan exploderen door te veel druk of teveel prikkels maar die momenten zijn dan ook van hele korte duur.

Ik ben erg benieuwd naar mensen die ook dit soort type paard hebben! :)
Brand maar los over je left brain introvert!

Treat your horse as you would like to be treated yourself.
Duke, alweer 7 jaar samen.


Letizia
Berichten: 12145
Geregistreerd: 24-04-02

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 12:43

Ja haha, heel herkenbaar!
Bij ons op stal heeft een poos een parelli meneer gestaan met zijn paard en hij noemde onze merrie ook een left brain introvert. Na wat speurwerk klopt dit ook echt. Djuun kan ook erg lui overkomen, oké, ze is ook gewoon een beetje lui, maar boos worden en flink aanpakken heeft echt totaal geen enkele zin. Afleiden, continu schakelen, wenden, wijken voor druk, balkjes lopen (sta op een westernstal en soms ligt er een trailparcour, perfect!) is de beste manier om haar aan het werk te krijgen. Maar het liefst gaat ze naar buiten en dan bij voorkeur met iemand op de fiets er naast, anders paard is ook goed, maar dan neigt ze er toch wat naar om de emotie van het andere paard over te nemen, maar als het puntje bij paaltje komt loopt ze overal langs en over, ook als bv een ander paard het eng vind. Djuun is ook een echt freezer, geen vluchter, dus dat maakt buitenrijden ook behoorlijk safe met haar :) We rijden haar dan ook meestal gewoon op een touwhalster :)
Ze is ontzettend slim, leert kunstjes binnen no-time aan (hoewel die spaansepas onbegrijpelijk blijft :roll: )
Ik heb zelf totaal geen moeite met dit karakter, zeker niet nu je weet waarom ze zo kan doen :)

Bowen
Berichten: 1701
Geregistreerd: 01-03-13

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 14:24

Heb 1 echte lbi en 1 mildere lbi. Humor, het is het belangrijkste ingredient bij dat soort paarden heb ik gemerkt. Als je het leuk houdt, het niet teveel naar werk ruikt doen ze alles voor je, raak je gefrustreerd, ruikt het teveel naar "werk", dan geven ze maar weinig. Hun hobby is dan jou laten zweten terwijl ze zelf bij voorkeur niets doen.
Ze houden van spelletjes en puzzeltjes, ben jij niet interessant genoeg dan verzinnen ze die zelf, meestal tot frustratie van de eigenaar ;)
De echte lbi van mij heeft dit bij alles, verzint altijd wel wat, ook gewoon in de kudde. Het is het paard dat erachter komt dat de kisten echt wel aan de kant kunnen voor de laatste hooitjes, dat de tuinslang pakt om een ander paard nat te maken, die dat kleine gaatje tussen de trekker en de muur ziet en denkt, dat past best, ze stoppen wel... Die de prikpaaltjes uit de grond trekt, precies weet wat hij kan maken zonder met het stroomdraad in aanraking te komen.
Als de boel ergens van schrikt zijn dit de eerste paarden die denken, ach, het valt wel mee, we gaan weer eten...

Niet de paarden die snel reageren met beweging(veel "go" hebben), maar hun hoofd gaat des te harder. Natuurlijk zijn het wel paarden, alle paarden houden wel van bewegen, daar zijn ze nu eenmaal op gebouwd, maar bij hun gaat hun hoofd harder dan hun voeten.

plutolover
Berichten: 11702
Geregistreerd: 30-07-04

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 14:27

Ik heb er ook zo 1 haha.

Sjira
Berichten: 1308
Geregistreerd: 15-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 14:38

Jep. Heb er ook zo een op stal. Ik heb haar beleerd en met beleren vond ze alles erg leuk. Ze is ontzettend leergierig en ws omdat ik beleer met veel geduld en vertrouwen pakte ze het ook goed op. Maar nu rijdt er een meid op haar en komen haar lbi tikjes heeeeeel duidelijk naar voren. Vooral het bokken en heeeeel langzaam sloom draven zijn een duidelijk voorbeeld. Erg jammer omdat ze nu gewoonweg niet begrepen wordt. Ik heb toevallig laatst ook een lezing gehad over horsenalities en ja hoor, kwartje viel. Ik hoop dat ik ze nu een stukje op weg kan helpen en het leuker kan maken. Vooral straks in het voorjaar lekker veel bosritjes maken en hier en daar een sprongetje. Ik ben erg blij dat ik nu snap waar het gedrag vandaan komt en dat het dus geen 'luie slome pony die aangepakt moet worden' is. Haar motto is inderdaad 'what's in it for me?' en daar gaan we dus mee aan de slag!

Edit: er staan trouwens ook twee right brainers op stal (een intro en een extro) en die gaan dus helemaal niet samen met deze left brainer. Ervaar jij dat ook?
Laatst bijgewerkt door Sjira op 15-01-15 14:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Adellinde JJ (Turbo Magic X Metall) M1+5

Rowenaduke
Berichten: 705
Geregistreerd: 04-07-10
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-01-15 14:40

Wat leuk dat er al mensen hierop reageren!
Ik vind het echt leuk om ervaringen met elkaar te delen :)
Ik herken Duke wel in jullie reacties.
Leuk om eens wat van mensen te horen die ongeveer hetzelfde karakter paard hebben,
bij mij op stal is Duke denk ik een van de weinige die lbi is, dit maakt het voor veel mensen lastig omdat ze niet zullen snappen waarom hij anders is als de meeste paarden op stal haha. (niet dat andere hem van mij hoeven te begrijpen, want ik vind hem zelf super leuk en kwa karakter past dit totaal bij mij, en daar gaat het tenslotte om! :D )

Treat your horse as you would like to be treated yourself.
Duke, alweer 7 jaar samen.

Bowen
Berichten: 1701
Geregistreerd: 01-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 20:10

Sjira schreef:
Edit: er staan trouwens ook twee right brainers op stal (een intro en een extro) en die gaan dus helemaal niet samen met deze left brainer. Ervaar jij dat ook?


Mijn zwaardere lbi heeft een rbi soulmate, die rbi heeft hem onder haar vleugel genomen toen hij net in de kudde kwam en dat is uitgelopen in een diepe vriendschap. Maar hij kan eigenlijk met bijna elk paard wel goed door een deur. Sultan(de mildere lbi met ook wat rbi invloeden) is wat minder amicaal, Bowen(de zwaardere lbi) is echt een cafepaard, als het maar gezellig is ;)

ynekes
Berichten: 332
Geregistreerd: 10-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 07:35

Ik heb een jonge nu vijfjarige Kwpn merrie en zij is volgens mij ook een left brain introvert paard. Voor ik me had verdiept in de horsenalities, zei ik al telkens dat ik een "vreemd paardje" heb gekocht :) Ik heb me al een aantal keren afgevraagd hoe ik haar gemotiveerd krijg om te bewegen, en ook met doorrijden kwam ik haar karakter tegen. Een hulp even extra aanzetten om tot gewenste reactie te komen werkte averechts.. Omdat ik zelf een extravert persoon ben, ben ik dit even flink tegengekomen maar nu ik me meer en meer verdiep in haar horsenality hoop ik de ongemotiveerdheid beter te begrijpen en me meer te richten op het uitdagend maken voor haar waardoor ze hopelijk wel gemotiveerd raakt. Hebben jullie tips hoe dit met rijden aan te pakken? Ze is nl. bij voorkeur traag, langzaam en heeft weinig zin in bewegen. Afgelopen weken heb ik meer grondwerk gedaan en zit nu op het punt dat ik toch ook wel graag wil rijden met in mijn achterhoofd dat de tactiek anders moet. Omdat ze nog zo jong is, is dit ook wel moeilijk omdat ik haar graag wel een goede basis wil meegeven. Iemand tips??

Tsjalling A,Z1+12 Swarte fan'e Klaai Z1+4
Yfke Wijbregje van de Oostkade B + 4
Oukje Yfke fan'e Wierumerwei, 13-05-2020
Pienter fan'e Wierumerwei 8-2-2021
Takomst fan'e Wierumerwei

ynekes
Berichten: 332
Geregistreerd: 10-05-08

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 07:36

Wat ook nog grappig is, haar bakmaatje is een jonge ruin, duidelijk een extravert paard. Die bedenkt van alles om haar uit te dagen in beweging te komen...

Tsjalling A,Z1+12 Swarte fan'e Klaai Z1+4
Yfke Wijbregje van de Oostkade B + 4
Oukje Yfke fan'e Wierumerwei, 13-05-2020
Pienter fan'e Wierumerwei 8-2-2021
Takomst fan'e Wierumerwei

Letizia
Berichten: 12145
Geregistreerd: 24-04-02

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 09:40

Zo'n vriend heeft die van mij ook, lukt hem vaak nog ook :))

Wat bij die die van mij goed hielp is het leuk maken, balkjes, spelletjes, doe-eens-gek zeg maar en buiten oefenen, dan heb je een rechte lijn, komt het niet zo aan het lichaam, dus is het leuker :) Streng worden heeft bij zulke paarden weinig zin, maar wel, zoals met elk paard consequent blijven :)

lailapri
Berichten: 22096
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 20:26

Mijn luie merrie is zo enorm verandert nadat ze behandelt is voor haar rug in combinatie met acupunctuur. ZE is gewoon ineens werk willig.

3 veulens voor 2022? Volgtopic♧
dekkingen 2022 volgtopic◇
Laila
Djuhna

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller
Berichten: 20034
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 20:40

Ik dacht ooit een introvert gekocht te hebben maar een aantal jaar later heeft ze zich ontpopt tot een heuse lbe. Ze is overal en bemoeit zich met alles. :wow:
Vorige week nog heeft ze ontdekt dat als het hek vd paddock niet helemaal dicht is, je het met je neus open kunt duwen. Ze is nu al meerdere keren "alvast vertrokken" omdat ik dit steeds vergeet. En dus t hek niet helemaal sluit. :')

Diertjec
Berichten: 4619
Geregistreerd: 17-03-08
Woonplaats: Omgeving Gouda

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 20:50

Iemand voor mij een linkje met beschrijvingen van de verschillende types? In het Nederlands als dat kan, mijn engels faalt nogal _O-
Ben wel erg benieuwd naar wat mijn paard is namelijk :)

Rowenaduke
Berichten: 705
Geregistreerd: 04-07-10
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-02-15 10:31


Treat your horse as you would like to be treated yourself.
Duke, alweer 7 jaar samen.

Myca
Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 11:08


[center]Het is de tegenwind die de vlieger doet stijgen.

Rowenaduke
Berichten: 705
Geregistreerd: 04-07-10
Woonplaats: Hellevoetsluis

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-02-15 11:10

Die van mij schommelt de laatste tijd nogal tussen left brain extravert en introvert.
Met grondwerk/liberty is hij de laatste tijd meer extrovert.
Met rijden in de bak blijft hij nog bijna altijd introvert omdat dit gewoon niet zijn favoriete bezigheid is.

Treat your horse as you would like to be treated yourself.
Duke, alweer 7 jaar samen.

Morrie
Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 11:33

ik heb een op-en-top LBI koudbloed, ik kan ermee leven, maar een ander zou er gek van worden.
Voordat ik van Parelli hoorde, 10 jaar geleden, heb ik alles geprobeerd om hem aan de praat te krijgen: slaan, schoppen, met 2 zwepen rijden, noem maar op, niets hielp natuurlijk. Nu zijn we echt "partners" zoals Parelli het noemt.

Hij woont samen met een RBE ezel..... daar kan ik dus helemaal niks mee (behalve boos op worden en hard om lachen)

Mandarijn12
Berichten: 1478
Geregistreerd: 23-02-12

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 11:41

Mijne is ook absoluut LBI... Het kostte me even wat moeite om de motivatieknoppen te vinden :D

jokari
Berichten: 8761
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 11:51

Ooooo zo herkenbaar ! Ik heb helemaal niets met Parelli maar als ik die beschrijvingen op het net zo lees, dan heb ik zonder twijfel een behoorlijk LBI merrie.

Motivatie voor pistewerk / grondwerk is vaak moeilijk te vinden, buitenrijden daarentegen vind ze heerlijk. :)

Manliefs paard is een gematigde RBI merrie, ik doe graag grondwerk met haar maar kan er niet mee rijden, dier is veel te sensibel voor mij. :) Zeker op de momenten dat ze naar RBE overgaat. :D

Myca
Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 13:38

Hadden jullie dit plaatje al eens gezien?

[ img ]

[center]Het is de tegenwind die de vlieger doet stijgen.

Rowenaduke
Berichten: 705
Geregistreerd: 04-07-10
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-02-15 16:49

Myca schreef:
Hadden jullie dit plaatje al eens gezien?


Wat een leuk plaatje!
Heb je hier toevallig ook de left brain extrovert van?

Treat your horse as you would like to be treated yourself.
Duke, alweer 7 jaar samen.

Myca
Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 17:25

Rowenaduke schreef:
Myca schreef:
Hadden jullie dit plaatje al eens gezien?


Wat een leuk plaatje!
Heb je hier toevallig ook de left brain extrovert van?


Ja, die heb ik ook:

[ img ]

[center]Het is de tegenwind die de vlieger doet stijgen.

dorientjuh
Berichten: 7251
Geregistreerd: 19-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 17:40

Leuk topic! Ik heb een duidelijke LBI Tinker. Eten is ALLES. Zo min mogelijk doen is voor haar altijd het uitgangspunt. Ik noem dat 'energiebesparend' dat klinkt wat minder negatief. Ze is snel overrompeld, maar je moet haar kennen om dat te zien. Ik heb haar nu twee jaar en zit in Level 2. We gaan nu beginnen met Liberty. Ik vind het moeilijk om het gevarieerd genoeg te houden, omdat ik niet buiten kan rijden. Daar heb ik haar voornamelijk voor gekocht, en dit kan gezien de omgeving wel, maar ik heb niemand om mee naar buiten te gaan. Dus ik heb haar op de wachtlijst gezet voor een stalling waar dat wel kan.

Nieuwe dingen vindt ze inderdaad leuk. Ik heb de vorige keer voorbereid op de eerste Liberty sessie door de 7 games te oefenen met een balk op pootjes. De balk was meteen interessant, want die kan je leuk omduwen met je voet. Draven naar het balkje toe is oke, maar het kost teveel energie om er overheen te springen - want waarom springen als je er ook overheen kunt stappen?

Bakwerk is niet haar favoriet, ik denk dat we daarom ook een opstapprobleempje hebben (ik stap op met een krukje en als ik op wil stappen draait ze weg) uiteindelijk zit ik er wel altijd op, maar dit kan even duren.

Verder is ze inderdaad meer een freezer dan een runner, dat vind ik fijn. Ondertussen durft ze wel best veel en is ze niet snel bang.

Qua seven games is de circling game nog steeds wel een puntje. Komt ook omdat ik dat niet teveel wil oefenen omdat de cirkels nogal belastend zijn voor haar, ook omdat ze scheef is.

MiReRe
Berichten: 1237
Geregistreerd: 23-12-11

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 17:58

Mijn IJslander is zéker introvert, maar of het left of rightbrain is ben ik nog niet helemaal uit.
Ik herken veel dingen die je zegt.
Bijvoorbeeld dat ik heel veel geduld met hem moet hebben. Hij is heel bang om iets fout te doen en bevriest dan een beetje, totdat hij er uit is welke poging hij gaat wagen. Dan zet hij een voorzichtig stapje dat sowieso uitgebreid beloond moet worden, ook al was het niet wat ik bedoelde. Want als ik te veel doorvraag blijft hij stokstijf staan en gebeurt er niets meer. Of hij wordt heel bang. Of allebei.
Hij is ook zeer eenkennig. Toen ik hem net had vertrouwde hij helemaal niemand en moest ik alle geduld van de wereld inzetten om hem uit de wei te krijgen. Nu, 9 maanden later, doet hij álles voor me, snuffelt zelfs bij mensen of ze misschien snoep hebben. Maar als ik een paar dagen niet kan komen en ik vraag iemand of ze hem een keer uit de wei willen halen voor wat aandacht, dan laat hij zich nog altijd moeilijk pakken.

Wel heeft hij een zeer gezonde looplust. Over het algemeen is hij heel goed voorwaarts en wil liever wat vlotter lopen dan langzamer. Dus dat slomige herken ik dan weer niet.
Als hij schrikt is het wel een freezer, of doet twee stappen opzij.

Hij is er in het verleden bij vorige eigenaars wel eens echt vandoor gegaan. Ik kan me voorstellen dat zou doen als je in zijn 'nadenktijd' te hard doorvraagt. Waarschijnlijk hebben ze zijn nadenktijd verward met sloom of eigenwijs. Als je hem dan een tik zou geven denk ik wel dat hij in paniek kan raken, maar uit ervaring weet ik dat niet, want dat heb ik gelukkig nog niet gedaan.

Na de eerste periode van voorzichtig een band opbouwen en elkaar leren kennen kan ik met hem lezen en schrijven. Ik wil hem nooit meer kwijt.

Zangles in Utrecht/ Utrechtse Heuvelrug.
Pb voor info

dorientjuh
Berichten: 7251
Geregistreerd: 19-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 18:22



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 bezoekers