Liberty Horsemanship

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Cassidy
Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 22:03

Ik krijg de indruk dat degene die dat stukje heeft geschreven even niet helemaal ziet wat NH kan zijn. NH is geen mentale druk op een paard (even de JU buiten beschouwing gelaten maar dat tel ik dan ook niet onder NH), en een paard keuze te laten om bij je te zijn? Wat voor keus heeft hij anders? Gooi een koppel paarden op het land en zet daar een probleempaard bij en ze zijn helemaal gelukkig. En loop dan het land in en kijk of een getraumatiseerd dier naar je toe gaat komen. Als ze goede ervaringen hebben gemaakt met mensen en nieuwsgierig genoeg zijn, dan komen ze wel. Hebben ze dat niet, dan ga je echt geen poging zien om contact te maken.

Een ander verhaal wordt het als je het dier alleen zet. En dan, natuur schrijft voor dat een dier een kudde zoekt. Ook al is die kudde een ander mens. Dus keus? Vrije wil? Dat is ook mentale druk. Een dier doet wat natuur hem voorschrijft, instinct is de leider, en vrije wil is ver te zoeken.

Dus Liberty Horsemanship? Mooie wollige naam voor een stroming binnen de NH. En vriendschap kan op op NH, en kan ook op Traditionele manier. Een paard ertoe brengen dingen te willen kan ook met NH. Niet alle stromingen gaan daar op in. Parelli doet dat wel. Misschien handig om je eens in zijn programma te verdiepen.

Ik wordt niet warm of koud van Liberty Horsemanship. Ik hou het maar bij NH, in zijn meest perfect toegepaste vorm (Parelli). Kijken naar het dier, inspelen op zijn persoonlijkheid, hem uitdagen om mee te willen werken. In dat koppie proberen te komen. Dat kan met tuig, ijzers onder, en gebruik van tools. Dat kan bij paarden die op een achteraf landje gehouden worden, en met Olympische Athleten.

Je suis Charlie.


Cassidy
Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 23:11

RoanOscar schreef:
Bij Liberty kan je natuurlijk ook doen wat je met NH doet, inspelen op zijn persoonlijkheid en uitdagen. Dat is het leuke! Gewoon samen zijn en plezier hebben, alleen dan op een andere manier waarvan wij denken dat het de natuurlijkste en vrijste manier is.


Ik snap nog steeds het verschil niet tussen Parelli NH en Liberty Horsemanship? Undemanding time met het paard doorbrengen is idd iets waar je bij Parelli mee begint, en in dat koppie komen te komen en een paard ertoe te brengen om dat uit zichzelf te willen wat je van hem wilt, een van de grootste uitdagingen bij Parelli. Ik zie de stap extra niet die je bij Liberty zou moeten zetten als je Parelli goed begrepen hebt en volgt?

Alles staat en valt bij trainingsmethodes met het correct uitvoeren en interpreteren van dingen die je ziet en het verkrijgen wat je van een paard wilt. Ik heb me niet verdiept in LH, maar ik vraag me af of er een duidelijk stappenplan is binnen LH om te verkrijgen wat je zou willen. Kun je me dat uitleggen?
Ik weet dat ik dat wat je roept kunt krijgen bij Parelli. Hoe kom je op dat niveau met LH, zonder dat je een paard permanent het land opgooit en het van hem af laat hangen of je er ooit mee kunt doen wat je zelf wilt?

Mag ik concluderen dat je, als je into NH was en daarop bent afgeknapt, je niet helemaal hebt kennis gemaakt met wat er via NH mogelijk is?

En zelfs met Traditionele manieren, kun je vriendschap met je paard verkrijgen. Heel veel topruiters, die traditionele manieren hanteren, kunnen meer voor elkaar krijgen dan een zogenaamde NH-er. Sterker nog, topruiters krijgen geen topprestaties van paarden door dwang en zonder dat ze meewerken en zich helemaal geven.

Wil je weten wie bijv?

Kijk maar:

David O'Connor (en zijn vrouw Karen O'Connor) beide Olympische ruiters.

http://www.youtube.com/watch?v=ImzUgnhV-EU

Je suis Charlie.

Cassidy
Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 23:56

Ik snap helemaal dat je zelf helemaal gegrepen bent door LH. Maar iemand overtuigen doe je imo alleen maar door aan te geven hoe iemand tot hetzelfde resultaat kan komen. Kun je dat niet, blijft het niet gefundeerd proberen een ander te overtuigen puur op basis van gevoel. Dat lukt je niet in het geval van religie en geloof, en dat gaat je niet lukken op basis van een trainingsmethode van paarden.

Wat jij beschrijft in LH, zie ik in NH als het op een goede manier toegepast wordt. Ik vindt het helemaal super dat je er zo idolaat van bent, maar vind je het erg als ik zeg: er is niets nieuws onder de zon?

Je suis Charlie.

Cassidy
Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 06:54

RoanOscar schreef:
Oh en nog even iets over tuig e.d.

Het gebruiken van tuig zoals halsters etc is niet per definitie slecht. Het gaat er bij LH ook niet om het niet gebruikem van tuig. Het gaat om het niet gebruiken van druk of dwang of pijn in welke manier dan ook. We willen ons paard voor zichzelf laten denken. Dat je op bepaalde momenten je paard met een halster moet meenemen om een bepaalde reden, zegt niks over LH. Als dat halster maar niet gebruikt wordt voor druk of afdwingen van meelopen o i.d.
Vaak geven halsters ons valse zekerheid. We denken dat hoe meer hulpmiddelen we gebruiken, hie meer controle we hebben. Maar daar gaat het dus verkeerd. Controle krijg je niet door je paard te beperken dmv pijn of druk, controle is niet iets wat je zomaar krijgt. Van nature kunnen we geen controle krijgen over ons paard, maar wel werkwilligheid en ewn paard dat pkezier heeft bij jou te zijn. En dat voelt veel beter dan controle.
Ook bij wedstrijden etc kan je nog steeds LH toepassen. Natuurlijk kan je niet 100 % vrijheid geven vanwege het verplichte tuig, hulpen enz, maar zolang je zo min mogelijk afdwingt en je vriendschap voorop staat, kan je eigenlijk alles doen in LH.


Na het lezen van bovenstaande zie ik het verschil helemaal niet meer tussen NH en LH. Want die valse zekerheid door tuigen, bitten en touwen, daar wordt ook bij Parelli voor gewaarschuwd.

Je suis Charlie.

Cassidy
Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Liberty Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 23:37

Ik heb bij het filmpje met name bij het veulen toch mijn bedenkingen.

Als je een dier een opleiding/opvoeding meegeeft, hou er dan rekening mee dat je hem een basis geeft de door velen gereproduceerd kan worden. Een paard kan 30 jaar oud worden, niemand garandeert dat jij hem voor de rest van zijn leven aan kunt houden, en als je paarden verkoopt gaat gedurende het traject, en met name als ze meerdere eigenaren hebben gehad, heel vaak de gebruiksaanwijzing verloren.

Dus als jij als galophulp een paard door aan zijn rechteroor te trekken en "pannekoek" te roepen in galop kunt brengen, dan zal een ander daar niet zo heel makkelijk op komen. Geeft de hulp op zijn manier, zorgt voor verwarring bij het paard en moet misschien uiteindelijk harder inkomen dan nodig was geweest als het paard wel een beetje een standaard opvoeding zou hebben gehad. Als iemand hem al kan hertrainen en de tijd daarvoor neemt. Menig paard krijgt die kans niet, krijgt stempel "kan weinig" en een paard dat weinig kan of dwars reageert kon zomaar niet zo heel goed terecht komen. Kun je me daarin volgen?

Dus als vergelijking voor het werken met veulen, hier een aantal filmpjes over Natural Horsemanship met veulens.

http://www.youtube.com/watch?v=rLlZ8WFi9ME

http://www.youtube.com/watch?v=BrTLm6wEPXs

http://www.youtube.com/watch?v=r3Wm1O5wGXw

http://www.youtube.com/watch?v=XkpKN19yWcA

en dan met name deze:

http://www.youtube.com/watch?v=GJN7AKpg8zI

En dan zie ik het liefste de basis zoals in deze filmpjes.

Je suis Charlie.

Cassidy
Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 23:10

Het fenomeen van passive leadership vindt je ook bij Rashid. Idd de paarden die puur door hun uitstraling de rest al zover krijgen dat ze zonder slag of stoot hem als leider zien. Ze leiden door voorbeeld, niet door geweld. Maar dan is het leidende paard nog steeds leider, en niet op gelijk niveau. Ik blijf erbij dat dit niet bestaat.

http://www.markrashid.com/passive_leadership.htm

Je suis Charlie.


Cassidy
Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 07:55

blowdiene schreef:
Ik moet zeggen dat ik bij de filmpjes vooral het veulen van LH veel vrolijker vind in de meewerking dan die van NH (Ik heb alleen de laatste bekeken van Cassidy)


Dan zou je de andere ook even kunnen bekijken.

Je suis Charlie.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: OmgiliBot en 46 bezoekers