clickertraining: leren zelf uit de wei te komen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
secricible

Berichten: 25694
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

clickertraining: leren zelf uit de wei te komen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-20 09:52

Als beginneling met clickertraining zoek ik even wat tips :D

Ik ben met een verzorgpaardje bezig om wat clickertraining te doen. Paard heeft op hoog niveau dressuur gelopen, maar nu fysiek daar niet meer toe in staat na een beenblessure en ook wel wat ouderdom. Daarom gekozen om nu wat clickertraining te doen om zijn hoofdje wel nog goed bezig te houden.
Hij vindt het erg leuk, ondertussen kan hij targetten, oefenen we wat met been geven (richting jambette of spaanse pas, maar wat minder uitgestrekt want dat is fysiek gewoon lastig) en probeer ik nu ook wat te stretchen richting een buiging. Einddoel is vooral om hem bezig te houden, niet zo zeer om tot perfecte oefeningen te komen. Hij vindt het ook wel erg leuk merk ik en leert steeds meer zelf meedenken ipv alleen maar op te volgen wat ik zeg.

Er staan nog 2 andere paarden bij hem in de paddock en de stalhoudster/eigenaresse van de andere 2 paarden vroeg me gisteren of we ze met een clicker niet konden leren om vanuit de wei naar de paddock te lopen. Dat leek me opzich wel redelijk te doen.

Mijn eigen "aanvalsplan" was om hem de targetting ook te leren op een fluitcommando ipv alleen op "touch" en dit ook aan de andere 2 te leren. Idee zou dan zijn dat ze aan komen om de stick aan te raken en ik alleen in de paddock hoef te staan, en ik schat dat ze dan hopelijk uiteindelijk het fluitje gaan linken aan de paddock.
Maar wellicht zijn hier wel veel logischere manieren voor en denk ik te moeilijk?

Captain

Berichten: 21362
Geregistreerd: 15-10-08

Re: clickertraining: leren zelf uit de wei te komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 09:54

Als je toch in de paddock gaat staan, dan zou ik gewoon met een emmer brokjes rammelen. :+

secricible

Berichten: 25694
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-20 09:57

Captain schreef:
Als je toch in de paddock gaat staan, dan zou ik gewoon met een emmer brokjes rammelen. :+


helaas, gras is lekkerder dan brokjes is de ervaring :')
Maar mijn idee zou ook zijn dat je uiteindelijk niet meer in de paddock hoeft te staan, hoewel je toch altijd eventjes het hek dicht moet doen :D

novaaaasje
Berichten: 197
Geregistreerd: 20-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 10:08

Ik ben hier niet ervaren in hoor maar gewoon een idee :+

Kan je niet vlak voor de paddock beginnen zodat ze echt nog maar 1 stap hoeven te doen voordat ze in de paddock staat. Jij fluit en daarbij geef je bijvoorbeeld in het begin nog een hulp met het halster erbij. Dat net zo lang uitbouwen totdat je alleen maar hoeft te fluiten en ze in de paddock gaan staan. En als dat lukt de afstand tussen hun en de paddock steeds groter maken. Ik weet niet of de weg van paddock naar wei een rechte lijn is dus zo niet ook oefenen dat ze je niet zien.

Als je dat hebt gedaan kun je eventueel een klein stukje wei afzetten zodat ze niet van heel ver moeten komen. En als ze dan komen heel veel individuele brokjes geven zodat ze het idee hebben dat ze heel veel krijgen :D En dat dan natuurlijk ook steeds meer uitbouwen totdat het routine word.

Géén idee of het werkt maar misschien is dit een idee :')

sarablack

Berichten: 97
Geregistreerd: 19-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 10:14

Ik haal s'avonds 7 paarden binnen door middel van een fluitje. Ik fluit en dan komt de boel aan en ik zet die bij ons in de piste.De gene die eten moeten haal ik er uit de rest doe ik na een wortel weer terug op de wei. Wij hebben een aantal ha en doen het eigenlijk ter controlle dat er geen gewonden zijn.
Het komen op het fluitje doen ze omdat er iets te halen valt.
Bedoel je dat?

Veulen84

Berichten: 10877
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: clickertraining: leren zelf uit de wei te komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 14:42

Ik tjilp (kan niet fluiten) mijn paarden ook naar de stal of de verharding.

Ben begonnen met steeds een paar passen lopen te koppelen aan geluid en beloning. Vervolgens de afstand groter gemaakt. Toen ze het op 10 meter deden ben ik het gaan doen op de wei. Tegenwoordig is achteruit het land geen probleem meer.

Brainless

Berichten: 29721
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: clickertraining: leren zelf uit de wei te komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 15:20

Mijn paarden komen ook uit de wei als ik fluit.. komt ook omdat ze regelmatig dan wat te eten of een snoepje krijgen.
Zelfs als ze op 300 meter in het donker staan.. 1x fluiten en ze staan even later voor je neus.

SillyB

Berichten: 4211
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Liempde

Re: clickertraining: leren zelf uit de wei te komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 15:34

mijn paarden komen zelf naar voren, als ik kom is het meestal etenstijd :))

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 15:41

secricible schreef:
Captain schreef:
Als je toch in de paddock gaat staan, dan zou ik gewoon met een emmer brokjes rammelen. :+


helaas, gras is lekkerder dan brokjes is de ervaring :')
Maar mijn idee zou ook zijn dat je uiteindelijk niet meer in de paddock hoeft te staan, hoewel je toch altijd eventjes het hek dicht moet doen :D


Volgens mij gaat je plan met de clicker prima werken, ik zou het ook zo aanpakken. De eerste stapjes aanleren kost het meeste tijd. Hou die stapjes super simpel en klein. Dus eerst vanuit overal in de paddock op fluit naar de target komen. Vooral eerst aanleren zonder dat ze op het gras staan. Op een gegeven moment is de associatie met de fluit zo positief en zo'n ingebakken gewoonte geworden, dat ze automatisch ook reageren als ze in het gras staan.

Brainless

Berichten: 29721
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 15:44

sanne83 schreef:
Volgens mij gaat je plan met de clicker prima werken, ik zou het ook zo aanpakken. De eerste stapjes aanleren kost het meeste tijd. Vooral eerst aanleren zonder dat ze op het gras staan. Op een gegeven moment is de associatie met de fluit zo positief en zo'n ingebakken gewoonte geworden, dat ze automatisch ook reageren als ze in het gras staan.

Hier nooit hoeven doen.. zelfs mijn nieuwe paard kwam gelijk toen ik haar naam riep (hoofd omhoog ..kijken) en ik floot.
Terwijl zij net weer op het gras stond na een winter op de paddock.
Ze leren dat echt heel snel.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: clickertraining: leren zelf uit de wei te komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 15:56

Als ze voor een emmer brok niet komen word het moeilijk denk ik. Wat ik wel merk, vroeger zette ik emmers neer bij het van de wei halen, kwamen ze niet dan stuurde ik ze met een zweep richting de emmers. Dan snappen ze snel dat het geen vraag is. Maar dan gebruik je dus wel wat dwang.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 18:15

Brainless schreef:
sanne83 schreef:
Volgens mij gaat je plan met de clicker prima werken, ik zou het ook zo aanpakken. De eerste stapjes aanleren kost het meeste tijd. Vooral eerst aanleren zonder dat ze op het gras staan. Op een gegeven moment is de associatie met de fluit zo positief en zo'n ingebakken gewoonte geworden, dat ze automatisch ook reageren als ze in het gras staan.

Hier nooit hoeven doen.. zelfs mijn nieuwe paard kwam gelijk toen ik haar naam riep (hoofd omhoog ..kijken) en ik floot.
Terwijl zij net weer op het gras stond na een winter op de paddock.
Ze leren dat echt heel snel.


TS geeft volgens mij aan dat haar paard dus liever gras eet en niet komt voor brokjes. Als je gewoon kan en mag rammelen met een voerschep, snappen ze dat vaak snel en de power van de rammelende voerschep is vaak groot := Is alleen niet in elke situatie mogelijk.

secricible

Berichten: 25694
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: clickertraining: leren zelf uit de wei te komen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-20 18:19

Thanks iedereen! Ik ga gewoon mijn plan eens uitproberen, we zien wel hoe ver we komen :D en anders hebben we lol gehad.