Longeren paard draait weg

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lindy21
Berichten: 76
Geregistreerd: 28-07-20

Re: Longeren paard draait weg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-20 11:20

met longeren sta ik inderdaad niet naast haar hoofd, maar zodra de cirkel kleiner wordt kom ik wel dichterbij. Met wandelen loopt zij schuin achter mij en mag ze me niet voorbij.
Mijn lichaam blokt de voorkant zeker niet met het longeren. Ander paard dat ik longeer reageert daar heel duidelijk op als ik dat zou doen door te stoppen, dus denk dat dat wel goed zit.

Juist dat bewuster worden van mezelf ben ik heel erg mee bezig vandaar ook de vraag.

Amber_anne

Berichten: 6905
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Longeren paard draait weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 12:17

Ik zou de cirkel niet zozeer kleiner maken maar wel meer meelopen en het touw dus korter maken.

De driehoek heeft te maken met hoe groot de leidende cirkel van jouw paard is en hoe groot de drijvende. Sommige paarden hebben een grote leidende cirkel en daarbij moet je meer naar achter gaan staan dan bij paarden met een kleine leidende cirkel. Je kan er gemiddeld vanuit gaan dat het middelpunt bij de singel plek zit. Vanuit daar kan je gaan kijken wat kleine bewegingen doen voor jouw paard.

In welke omgeving zit je misschien is er iemand die een goede instructeur kan aanraden

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: Longeren paard draait weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 12:27

Als ik jou was zou ik een fijne instructeur zoeken die je hierbij kan helpen, juist een tweede paar ogen van iemand met ervaring kunnen in dit soort situaties de oplossing zijn.

Bij mij heeft @Caira (die hier ook al heeft gereageerd) heel erg geholpen met het longeren van mijn paard, hij heeft zn beetje elke vorm van 'probleemgedrag' laten zien aan de longe. Het heeft flink wat tijd gekost, maar door hem telkens te laten zien wat het juiste antwoord was op de vraag ging het hem steeds makkelijker af.

sasika

Berichten: 2180
Geregistreerd: 14-06-06
Woonplaats: Beinsdorp

Re: Longeren paard draait weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 13:06

Ik denk dat het ergens fout gaat in de communicatie. Een flinke stap terug doen doormiddel van vrijwerken. Duidelijk deuren openen en sluiten met zweep en lichaamshouding. De meeste paarden hebben dat snel door en dan klik ik pas de lijn er aan.

Kleinere circel maken of bijzetten zou ik in dit geval afraden. Paard is jong en moet zijn/haar lijf nog leren gebruiken.

Verder is het lastig beoordelen zonder filmmateriaal natuurlijk dus ik houd het verder hierbij :D

lindy21
Berichten: 76
Geregistreerd: 28-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-20 13:18

sasika schreef:
Ik denk dat het ergens fout gaat in de communicatie. Een flinke stap terug doen doormiddel van vrijwerken. Duidelijk deuren openen en sluiten met zweep en lichaamshouding. De meeste paarden hebben dat snel door en dan klik ik pas de lijn er aan.

Kleinere circel maken of bijzetten zou ik in dit geval afraden. Paard is jong en moet zijn/haar lijf nog leren gebruiken.

Verder is het lastig beoordelen zonder filmmateriaal natuurlijk dus ik houd het verder hierbij :D


Wat ik me afvraag is waarom als het aan de communicatie ligt het dan de eerste 10 minuten wel zo goed gaat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 13:24

Lindy,
misschien laat je het teveel op z'n beloop en na tien is het niet meer interessant en neemt het de leiding over!!

zelf oplettender zijn je weet dat ze het doet dus eerder/vaker van hand wisselen

in een longeercirkel kun je ook de voltes openen en sluiten terwijl je overgangen maakt, zelf actief en creatief zijn houd een paard "bij de les"
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-09-20 13:39, in het totaal 1 keer bewerkt

RianneH

Berichten: 28227
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 13:28

Omdat het eerst nog ‘leuk’ is, je paard heeft energie, is nog aan het opwarmen, vind het nog niet lastig, heeft nog concentratie etc, er zijn veel dingen voor te verzinnen. Meeste mensen longeren ook dodelijk saai, goed longeren is veel meer dan rondjes lopen aan een touwtje.

Daarna vind ze het genoeg, voor welke reden dan ook, en probeert uit te breken. En daar gaat jouw communicatie mis. Je geeft de ruimte om te kunnen draaien, oftewel staat té ver naar voren én bent niet snel genoeg bij de motor om voorwaarts te houden. Dat je een ander paard kan logeren betekend niet dat diezelfde houding bij ieder paard altijd werkt. Als zij haar houding veranderd, moet ie daar op anticiperen.
Wat zou je doen als ze je voorbij loopt? Wanneer ze naast je loopt? Dan pas je ook je houding aan en is er een consequentie. Hoe sneller jij in het logeren kan corrigeren, hoe kleiner de correct hoeft, omdat er niet de ruimte is om uit te breken.

lindy21
Berichten: 76
Geregistreerd: 28-07-20

Re: Longeren paard draait weg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-20 13:35

Als ze naast me loopt en ze gaat me voorbij, kan ik dat met een stemcommando oplossen. Eventueel hou ik iets meer spanning op de lijn, maar dat is het dan.
Bij longeren kan ik de motor (stem, zweep, schuin achter haar kwa positie, nog een andere optie?) wel activeren maar die negeert ze op dat moment, terwijl ze met wandelen heel braaf naar de stem luistert en ik fase 2 niet eens nodig heb.

RianneH

Berichten: 28227
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 13:43

Zit er tijdens het logeren wel een gevolg aan die zweep? Zo zacht als het kan, maar door je heen lopen betekend een duidelijke correctie. En als je zelf te laat bent (wat echt wel voorkomt bij jonge paarden want ze zijn razendsnel) dan moet je correctie groter. Loopt ze daar doorheen, dan moet ie nog groter en consequenter. Direct erna zakt je energie weer en zorg je dat je de signalen sneller opvangt zodat jij sneller kan corrigeren en de correctie kleiner kan blijven.

Dit is typisch aftastend gedrag. Ze heeft al snel geleerd dat omkeren geen consequentie lijkt te hebben, dus dat is veel leuker dan saai rondjes slingeren. Één of twee keer een duidelijke correctie is vele malen vriendelijker dan 10x jaar wijzen met een zweep. En een duidelijke correctie hoeft geen geslagen paard te zijn, je moet alleen echt duidelijk maken dat die deur dicht zit en de enige optie naar voren is.

En daarom, neem les, want die timing kan je leren en is later ook waardevol.

lindy21
Berichten: 76
Geregistreerd: 28-07-20

Re: Longeren paard draait weg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-20 13:53

Ik zoek juist naar wat dan een duidelijke correctie zou kunnen zijn, zonder te slaan. En saai rondjes slingeren is het allesbehalve, dat vind ik zelf ook niet leuk om te doen, vraag nooit lang hetzelfde.
Les staat in de planning, alleen niet vandaag nog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 14:00

lindy21 schreef:
Ik zoek juist naar wat dan een duidelijke correctie zou kunnen zijn, zonder te slaan. En saai rondjes slingeren is het allesbehalve, dat vind ik zelf ook niet leuk om te doen, vraag nooit lang hetzelfde.
Les staat in de planning, alleen niet vandaag nog.




dat is niet te geven op papier, hangt heel erg af van het moment

gaat met de les vast opgehelderd worden, alle succes

sasika

Berichten: 2180
Geregistreerd: 14-06-06
Woonplaats: Beinsdorp

Re: Longeren paard draait weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 14:12

RianneH en MCE geven eigenlijk al antwoord op je gestelde vraag.

Ik denk dat je gewoon de les moet afwachten waar je vast handvaten gaat krijgen om je paard netjes op de volte te houden zonder om te draaien.

Zonder beeldmateriaal is het sowieso al moeilijker oordelen natuurlijk.

Mariloulou
Berichten: 250
Geregistreerd: 15-07-12

Re: Longeren paard draait weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 14:32

Wat gebeurt er als je haar los in de longeercirkel hebt? Gaat ze dan ook na 10min lopen klooien?
Wat doe je voor werk in die beoogde 20min? Longeer je aan een halster of met hoofdstel en bijzet?

Als 10min goed gaat zal ik met die tijd beginnen. In die tijd meer schakelen zodat ze sterker wordt en langer werken beter aan kan. Gaat 10min makkelijk af dan rustig uitbouwen naar 12-16-20min

Persoonlijk vind ik 10min effectief longeren voor een echt jong paard (hoe jong is jong) voldoende.
Mijn jonkie van 5 loopt zoiezo nooit langer dan 20 min en meestal tussen de 10 en 15min aan de longe. Daarna is ze ook echt oprecht moe.
Ik bekijk altijd in het werk met een paard hoelang ik longeer. De oudere paarden longeer ik overigens ook meestal iets van 20min, die moeten dan ook wel echt aan het werk en dan is 20min best pittig voor ze.

AlphaDaemon
Berichten: 542
Geregistreerd: 24-04-12

Re: Longeren paard draait weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 14:51

Ik zou iemand erbij vragen die je hiermee kan helpen. In welke regio zit je?

Verder ben ik het eens met bovenstaande: longeer niet te lang (liever 5 min goed met zo'n jong paard dan 20 / 30 min). Longeren is erg zwaar voor een paard, laat staan een jonkie.
Let op de driehoek die je maakt. Richt je oog op haar flank (dan draai je wat minder gauw te ver voor haar uit) en hou je voeten ook in die lijn. Puntje van de zweep richt je op aanzet van de staart en uiteraard maak je de pizzapunt af met de hand naar de lijn. Blijf zelf zo veel mogelijk staan (je zou in een hoepel moeten kunnen blijven staan), jij longeert het paard, het paard longeert jou niet.

Probeer het draaien voor te zijn door op tijd de lijn strakker te nemen, beslis op welke cirkel je paard loopt (niet halve volte naar binnen, andere helft trekken aan de lijn) en als ze naar binnen valt, gelijk naar buiten sturen. Als ze linksom gaat en ze komt naar binnen om om te draaien, gelijk zelf een pas naar rechts en duidelijke zwiep met zweep (evt dat je haar een tikje geeft).

Maar nogmaals, ik denk dat je meer hebt aan hulp tijdens het longeren dan zo via bokt.nl

Hevonen

Berichten: 5609
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-20 10:08

lindy21 schreef:
Als ze naast me loopt en ze gaat me voorbij, kan ik dat met een stemcommando oplossen. Eventueel hou ik iets meer spanning op de lijn, maar dat is het dan.
Bij longeren kan ik de motor (stem, zweep, schuin achter haar kwa positie, nog een andere optie?) wel activeren maar die negeert ze op dat moment, terwijl ze met wandelen heel braaf naar de stem luistert en ik fase 2 niet eens nodig heb.


Ja die andere optie, en ook de effectiefste is jouw eigen lichaamshouding (bewegingen, buiging, schouders, heupen, alles!) en positie ten opzichte van je paard. Daar kun je echt alles mee.