Bridge-geluid bij clickertraining

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarjaR

Berichten: 600
Geregistreerd: 17-09-07
Woonplaats: Barchem

Bridge-geluid bij clickertraining

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-20 15:07

Ik ben voorzichtig begonnen met clickertraining, met mijn fjord Coldy en mijn shetlandertje Lente.

Het hanteren van een fysieke clicker is voor mij een uitdaging, omdat ik moeilijke en pijnlijke handen heb. Ik wil als bridge-geluid dus iets anders gebruiken, bijv. een tongklak of een woord(je). Alleen... ik kan maar niet tot een besluit komen over welk signaal ik dan zal gaan gebruiken.

Ik heb de tongklak al een paar keer geprobeerd, maar merk dat ik die niet consequent even hard kan geven. Dus misschien is een kort woord als "yes" of iets anders beter. Ook al omdat ik het clickeren t.z.t. ook vanaf de menwagen wil kunnen toepassen en het geluid van een tongklak misschien verloren gaat in de rammelgeluidjes van de wagen.

Wat gebruiken jullie en waarom?

Elanor

Berichten: 6777
Geregistreerd: 25-08-04

Re: Bridge-geluid bij clickertraining

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 15:10

Voor mijn oude pony ‘EX’, als afkorting van ‘excellent’. Lijkt op geen van de andere woorden die ik bij de paarden gebruik en is altijd hetzelfde om uit te spreken. :)

Mrs_Midnight

Berichten: 338
Geregistreerd: 19-06-17

Re: Bridge-geluid bij clickertraining

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 15:16

Ik heb eerst een woord gebruikt, maar merk dat ik met de clicker toch consequenter en vooral beter op tijd (timing) kan werken. Er zijn verschillende types clickers, wellicht bestaat er een die je wel goed kunt gebruiken?
En anders inderdaad een zo kort mogelijk woord dat niet verward kan worden met spreektaal, ex is daar een heel mooi voorbeeld van, yes kan ook.

amazaballss

Berichten: 134
Geregistreerd: 05-04-20
Woonplaats: Zaanstreek

Re: Bridge-geluid bij clickertraining

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 17:27

Ik gebruikte ook een tonggeluid. Het was niet echt klikken, meer een soort ‘plop’, aangezien ik het echte klikken natuurlijk wel op een andere manier gebruik bij de paarden. Werkte heel goed en was erg makkelijk! Jammer dat ik geen spraakmemo bij kan voegen haha, dat maakt het wat makkelijker uitleggen :')

xChantal94

Berichten: 4451
Geregistreerd: 16-03-08
Woonplaats: Brabant

Re: Bridge-geluid bij clickertraining

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 17:34

Uit interesse, hoe doe je dat voor de menwagen met het geven van de beloning na de klik? :)

MarjaR

Berichten: 600
Geregistreerd: 17-09-07
Woonplaats: Barchem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-20 18:03

xChantal94 schreef:
Uit interesse, hoe doe je dat voor de menwagen met het geven van de beloning na de klik? :)

Dat weet ik nog niet. :D
Maar dat is sowieso toch nog (verre) toekomstmuziek. Ga ik wel oplossen als het zover is. Eerst maar eens bij het begin beginnen. :)

marimba

Berichten: 676
Geregistreerd: 17-09-06
Woonplaats: hoofdstad van overijssel

Re: Bridge-geluid bij clickertraining

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 18:43

ik adviseer een woordje wat je niet standaard gebruikt en wel makkelijk in de mod ligt, Yes is veelgebruikt in de hondentraining als clickerwoord in plaats van de clicheer zelf maar ook Jep en Top heb ik voorbij horen komen, het clickerwoord leer je op de zelfde manier aan als de clicker

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 19:55

He wat onwijs tof dat je ook gaat clickeren , en het ook nog es wil gaan uitbreiden naar het mennen. _/-\o_
Daar zijn er niet veel nog mee bezig, het ohz is al een fikse uitdaging.

Ben je van plan om regelmatig wat te plaatsen op bokt hierover ?
Want dan zet ik toch een stipje bij je topic, ben razend benieuwd hoe je het vergaat in het leer proces van mennen.
Enne : er is een besloten fbook groep speciaal voor de clicker minded trainers.
Mocht je daar belangstelling voor hebben, zet je maar een pb uit.

On topic: kies voor jezelf een lekker kort stem commando, wat ook op de kar straks duidelijk anders is kwa klank en uitspraak als alles wat je al gebruikt.
Zet dat op cue en je kunt ermee verder, het maakt paard echt niet uit wat de bridge wordt, dat leren ze zo aan.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 20:06

xChantal94 schreef:
Uit interesse, hoe doe je dat voor de menwagen met het geven van de beloning na de klik? :)


Bij het aanleren kun je gebruik maken van je hulp, die de beloning geeft na cue van menner op de bok.
Vervolgens ga je de duration uitbreiden en beloon je minder vaak met de cue, maar gebruik je de algemene stem beloning wat je normaal ook doet (hoop ik tenminste...)
Dat bouw je verder stapjes uit in de training, eerst bv na een rondje de cue en jackpot, dan na drie rondjes etc, etc.
Paarden hebben zo de motivatie en drive te pakken als ze weten dat er wat positiefs wacht op ze, en zodra je merkt dat ze vanuit zichzelf terugvallen, afbouwen en niet doorgaan, of lekker tijdelijk even terug in gang.
Een volgende keer doen ze dan net effe wat meer moeite. :P

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: Bridge-geluid bij clickertraining

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 20:17

Mijn klikker is ‘goooeeeeed’ (heel hoog). Lastig uit te leggen, maar dit is voor mij consequenter Te gebruiken.