Dubbele lijnen met kaptoom.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zaphierx
Berichten: 14
Geregistreerd: 04-03-19

Dubbele lijnen met kaptoom.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-20 07:37

Goedemorgen!
Door melanomen in de mond is het voor mijn paard beter om bitloos te gaan rijden, hierom heb ik onlangs ook de overstap gemaakt om geen bit meer te gebruiken. Nu kon ik een kaakgekruist bitloos hoofdstel overnemen van een kennis, maar met dit hoofdstel kan ik geen gebruik maken van de dubbele lijnen waar ik voorheen met bit wel veel mee trainde.

Het is voor mijn paard erg belangrijk dat hij zijn achterhand er goed bij zit ivm blessure, hierom kan en wil ik hem ook niet elke dag rijden (op deze manier krijg ik zonder dubbele lijn wel goed de achterhand eronder). Met dubbele lijnen kan ik vanaf de grond ook makkelijker zijn achterhand meenemen dan wanneer ik alleen met longeerlijn longeer.

Omdat de dubbele lijnen niet door mijn hoofdstel kunnen ben ik benieuwd naar ervaringen met de dubbele lijnen door de kaptoom? Ik heb zelf dan ook een bitloze kaptoom met drie ringen op de neus.

Het lijkt mij het meest logisch om dan de lijnen door de buitenste ringen te doen? Aangezien ik hier zelf nog geen ervaring mee heb met de kaptoom wil ik niet zomaar eraan gaan beginnen, en eerst kijken of er anderen zijn die ook dubbele lijnen gebruiken met de kaptoom, en hoe jullie deze gebruiken en bevestigen?

Ik hoop dat jullie mij tips kunnen geven! <3

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Dubbele lijnen met kaptoom.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 07:41

Dubbele lijnen hoeven toch niet DOOR een hoofdstel, enkel vastgeklipt? Een kaptoom kan, maar ik ben geen voorstander om dit te doen met een kaptoom met ijzer.