Paard uit de wei halen, help.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Pebbles12
Berichten: 146
Geregistreerd: 11-09-19
Woonplaats: Boven in nederland

Paard uit de wei halen, help.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-05-20 13:44

Hoi!

Ik loop met een klein probleem momenteel. En het zit me toch dwars. ;(
Ik verzorg als 3 jaar een paard, 22 jaar, is best wel stevig fors. Dus best groot. Meneer heeft een best wel eigen wil. We zijn begonnen met buitenritten te maken en geniet hij volop van! *\%/* We rijden ook nog vaak in het weiland zodat hij wel ''goed'' blijf zegmaar. Alleen 1 probleem, het halen met de halster. Als hij eenmaal vast staat is er geen probleem. Alleen 4 maanden geleden ging ik hem halen met het halster, ik had het halster om en hij liep braaf een stukje mee, en toen draaide hij ineens om en rende weg, hele blaar op mijn hand, deed echt verschrikkelijk veel pijn. Toen heeft hij een tijd stil gestaan, en nu zijn we weer bezig, en we zijn nu aan het uitbreiden om vooral buitenritten te doen. Als ik hem roep dan komt hij soms wel soms niet, en als hij niet komt ga ik een van zijn kudde maatjes lokken met snoepjes zegmaar. En als we bij de stallen zijn( weiland ligt aan stallen, kunnen zo heen en weer lopen) dan doe ik zijn halster om en geef ik hem een snoepje. En maak ik hem vast, no problem! Maar ik wil natuurlijk niet blijven halen met snoepjes, is er een methode of iets waarin jullie dit herkenen?

Alvast bedankt. Vragen mag altijd :o


Pebbles12
Berichten: 146
Geregistreerd: 11-09-19
Woonplaats: Boven in nederland

Re: Paard uit de wei halen, help.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-05-20 13:46

Ik rij hem nu 2x in de week, en we gaan steeds meer buitenritten doen, voor de rest doe ik soms even vrijheidsdressuur, en ik poets hem ook vaak, meer doen we niet, aangezien hij lekker mag genieten van 'zijn vroege pensioen'

Sky_Britt
Berichten: 1173
Geregistreerd: 14-10-05

Re: Paard uit de wei halen, help.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 13:50

Erg vervelend zo'n brandblaar op je hand, maar helaas kunnen dat soort dingen altijd gebeuren. Ik denk niet dat het een oplossing is om hem dan maar voortaan altijd naar je toe te lokken, je zal toch in kleine stapjes moeten gaan oefenen om hem aan het touw te begeleiden. Is er niet iemand die het samen met je kan doen in het begin?

Pebbles12
Berichten: 146
Geregistreerd: 11-09-19
Woonplaats: Boven in nederland

Re: Paard uit de wei halen, help.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-05-20 13:55

nee, dat niet, het is ook niet dat hij het niet is gewend, hij is erg ondeugend en eigen wil zegmaar, dus ik denk zelf dat het echt uit ondeugendheid is. Ja natuurlijk dat kan altijd gebeuren, maar ik wou dit even zeggen omdat je dan weet wat er wel is gebeurd, en daardoor een beetje mijn vertrouwen ben kwijtgeraakt, ik ben geen drama queen dus ik wil echt met hem gaan proberen! Voor de rest is het echt een super paardje! Hij vind het heerlijk om met de rosborstel gekriebeld te worden, en houd echt van alle aandacht dat hij kan krijgen! <3

Pebbles12
Berichten: 146
Geregistreerd: 11-09-19
Woonplaats: Boven in nederland

Re: Paard uit de wei halen, help.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-05-20 13:56

Hoe zou ik dan kunnen beginnen? Ik ben wel redelijk bekend met grondwerk oefeningen, de basis.

gerlindie
Berichten: 4619
Geregistreerd: 10-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 14:04

Zou het helpen als je handschoenen aandoet en hem dan gewoon zijn halster omdoet?
Grondwerk kan natuurlijk altijd, maar ook daarvoor is het handig als je hem aan de lijn hebt :)

"I can see a hat, I can see a cat, I can see a man with a baseball bat"

EvelienKiss
Berichten: 937
Geregistreerd: 20-11-09
Woonplaats: Midden-Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 14:18

Waarom wil je hem niet blijven halen met wat lekkers? Klinkt alsof je al een prima oplossing hebt. Veel paarden verkiezen de weide boven werken of met een mens meegaan. Misschien kan je de snoepjes vervangen door iets gezond. Of clickeren, Google maar.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 14:22

Je zou inderdaad voor nu een tijdje handschoenen aan kunnen doen.
Dan zou ik hem gewoon gaan halen en een halster om doen. En hem dat een snoepje geven.
Of het moet zijn dat de rest van de groep opdringerig word.
Dan zou ik hem halen, halster omdoen en bij de stal dat snoepje geven.
Als een paard niet vervelend of opdringerig word heb ik er nooit zo'n moeite mee wat lekkers te geven.

#IkStaAchterBrittDekker

*sorry, door hersenletsel soms rare zinnen en slechte spelling*
*Ik doe mijn best*

Pebbles12
Berichten: 146
Geregistreerd: 11-09-19
Woonplaats: Boven in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-05-20 14:31

EvelienKiss schreef:
Waarom wil je hem niet blijven halen met wat lekkers? Klinkt alsof je al een prima oplossing hebt. Veel paarden verkiezen de weide boven werken of met een mens meegaan. Misschien kan je de snoepjes vervangen door iets gezond. Of clickeren, Google maar.


Nou, dat is natuurlijk niet ene heel groot probleem tot nu toe. Maar ik zou graag een halstyer om doen en hem gewoon uit de wei halen :+ haha.

Pebbles12
Berichten: 146
Geregistreerd: 11-09-19
Woonplaats: Boven in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-05-20 14:32

_Penotti schreef:
Je zou inderdaad voor nu een tijdje handschoenen aan kunnen doen.
Dan zou ik hem gewoon gaan halen en een halster om doen. En hem dat een snoepje geven.
Of het moet zijn dat de rest van de groep opdringerig word.
Dan zou ik hem halen, halster omdoen en bij de stal dat snoepje geven.
Als een paard niet vervelend of opdringerig word heb ik er nooit zo'n moeite mee wat lekkers te geven.


Zijn echt niet opdringerig en dat is ook niet het probleem, dus snoepjes zijn geen probleem :o <3

maitestar23
Berichten: 655
Geregistreerd: 23-10-16
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 14:33

En misschien af en toe de weide eens in om hem alleen een snoepje te geven en weer weg gaan zonder hem mee te nemen.
Dan betekenen jouw bezoekjes niet meer alleen maar werken of uit de kudde worden getrokken, maar soms ook gewoon even aandacht en wat lekkers.

Pebbles12
Berichten: 146
Geregistreerd: 11-09-19
Woonplaats: Boven in nederland

Re: Paard uit de wei halen, help.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-05-20 14:34

dat doe ik nu al, even lekker poetsen in de wei, of wat kunstjes doen(wat hij helemaal geweldig vind) *\o/*

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 14:35

Pebbles12 schreef:
_Penotti schreef:
Je zou inderdaad voor nu een tijdje handschoenen aan kunnen doen.
Dan zou ik hem gewoon gaan halen en een halster om doen. En hem dat een snoepje geven.
Of het moet zijn dat de rest van de groep opdringerig word.
Dan zou ik hem halen, halster omdoen en bij de stal dat snoepje geven.
Als een paard niet vervelend of opdringerig word heb ik er nooit zo'n moeite mee wat lekkers te geven.


Zijn echt niet opdringerig en dat is ook niet het probleem, dus snoepjes zijn geen probleem :o <3

Dat is heel handig.
Dan zou ik hem gewoon uit de wei gaan halen zoals eerst. Alleen even handschoenen aan.
Er is even een klein ongelukje geweest. Jammer, maar kan altijd gebeuren. :)
Daar nu niet teveel aandacht meer aan schenken en achter je laten.
Geef hem een snoepje als hij braaf blijft staan en meenemen.
Het is best wat voor een paard om braaf bij de kudde weg te gaan. Mag best beloond worden :)

#IkStaAchterBrittDekker

*sorry, door hersenletsel soms rare zinnen en slechte spelling*
*Ik doe mijn best*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 14:36

Handschoenen aan. Mijn paarden krijgen altijd een snoepje als ik het halster aandoe :) Dat doe ik al jaren. Niks mis mee hoor.

Pebbles12
Berichten: 146
Geregistreerd: 11-09-19
Woonplaats: Boven in nederland

Re: Paard uit de wei halen, help.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-05-20 14:38

Okee, top. En als hij na even lopen zich omdraait en probeert weg te rennen? wat zou ik dan kunnen doen? :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 14:44

Pebbles12 schreef:
Okee, top. En als hij na even lopen zich omdraait en probeert weg te rennen? wat zou ik dan kunnen doen? :o


Als je handschoenen aan hebt, corrigeren. Heel eerlijk, ik zou dit een of twee keer met een hengstenketting doen. Dan is de lol er zo vanaf. (dan ga ik er even vanuit dat hij al een halster om heeft, wanneer hij dit doet?)

Pebbles12
Berichten: 146
Geregistreerd: 11-09-19
Woonplaats: Boven in nederland

Re: Paard uit de wei halen, help.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-05-20 14:46

Ja dat zou ik kunnen proberen ;)

Pebbles12
Berichten: 146
Geregistreerd: 11-09-19
Woonplaats: Boven in nederland

Re: Paard uit de wei halen, help.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-05-20 14:47

En corrigeren? Hoe corrigeren? Eraan gaan hangen heeft bij hem geen zin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 14:50

Pebbles12 schreef:
En corrigeren? Hoe corrigeren? Eraan gaan hangen heeft bij hem geen zin.


Ketting vast onder de kin, van de ene zijkant van je halster naar de andere en er een paar keer een goede ruk aan geven als hij dreigt weg te lopen van je. Niet aan gaan hangen, maar een korte en goede ruk. Daarna ook meteen weer loslaten als hij weer mooi meeloopt. Ik denk dat zijn lol er snel vanaf is dan.

stefje
Berichten: 1898
Geregistreerd: 20-05-04

Re: Paard uit de wei halen, help.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 15:02

Je zegt 'na even lopen hij zich omdraait'. Dat is interessant, want je hebt dan waarschijnlijk al een paar signalen gemist. Houd hem actief naast je. Laat hem goed doorlopen. Houd hem ook qua aandacht bij je. Loop even iets harder, dan weer zachter. Hij moet je aanpassen aan jou. Als je zijn aandacht bij jou kan houden heeft hij minder aandacht voor de andere paarden, waar hij blijkbaar bij wil blijven, want hij wil dus omdraaien en terugrennen. Let ook zelf heel goed op wat hij doet. Merk op of hij op een gegeven moment iets aarzelender gaat lopen, eens omkijkt naar de anderen die achterblijven, even hinnikt. Hij mag het er best even lastig mee hebben maar jij wilt op dat moment wel de leider zijn. Zie het ophalen uit het land ook als een situatie waar jouw leiderschap weer even duidelijk wordt voor hem. Wat ik zelf doe als ik een paard leid is altijd even een attentiemoment: even onverwachts stilstaan zodat het paard oplet en dan wil ik dat hij zelf ook stilstaat. En ook een moment dat ik even iets mijn pas vertraag, dan verwacht ik dan ook van hem. Tot zelfs als ik even mijn bovenlichaam iets terugbreng, hij zelf ook al terugkomt in tempo.

Lang verhaal kort: laat merken wie de leider is (jij). Loop zelf kordaat door, om te laten zien dat je ervan uitgaat dat hij ook jou vlot volgt. En probeer zijn kleine signalen van afleiding van jou snel te herkennen en daarop in te springen 'he maat, ik ben de baas, bij mij blijven en op mij letten'. Stem is daarbij niet zo belangrijk, bekende paardengedragsdeskundigen gebruiken zelfs niet of nauwelijks stemhulpen. Dat heeft voordelen: als je eens een stemhulp gebruikt valt hij ook erg op. Succes!

Pebbles12
Berichten: 146
Geregistreerd: 11-09-19
Woonplaats: Boven in nederland

Re: Paard uit de wei halen, help.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-05-20 15:28

Okee, ik heb eigenlijk haast geen ervaringen met hengsten kettingen, zou ik daarmee iets verkeerd kunnen doen? Of een wond perongeluk mee maken of zo iets? Voor de zekerheid, xxx

Pebbles12
Berichten: 146
Geregistreerd: 11-09-19
Woonplaats: Boven in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-05-20 19:40

Pebbles12 schreef:
Okee, ik heb eigenlijk haast geen ervaringen met hengsten kettingen, zou ik daarmee iets verkeerd kunnen doen? Of een wond perongeluk mee maken of zo iets? Voor de zekerheid, xxx


Iemand enig idee?

Lindsey_99
Berichten: 2450
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Paard uit de wei halen, help.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 19:51

Niet aan beginnen.
In de wei ben je blijkbaar nog onvoldoende leider en volgt hij soms wel en soms niet.
Stefje geeft je al een heleboel goede tips. Ga daar eerst eens mee aan de slag en beloon het paard als hij goed reageert.

Over de IJssel

Anna04
Berichten: 368
Geregistreerd: 07-02-16
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 19:54

Pebbles12 schreef:
Pebbles12 schreef:
Okee, ik heb eigenlijk haast geen ervaringen met hengsten kettingen, zou ik daarmee iets verkeerd kunnen doen? Of een wond perongeluk mee maken of zo iets? Voor de zekerheid, xxx


Iemand enig idee?


Je moet je paard er bijvoorbeeld nooit aan vast zetten, want dan komt er behoorlijk veel druk op zijn neusbot als hij gaat hangen, maar als je het goed gebruikt zal er niks gebeuren tijdens het wandelen. Maar dit geldt voor als je hem over zijn neus heen doet en dan werkt hij volgens mij ook veel heftiger in.

kim † ~ to the moon and never back ♥ ~


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 bezoekers