Wanneer wat: touwhalster, halster, kaptoom etc etc

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Wanneer wat: touwhalster, halster, kaptoom etc etc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-20 11:22

Ik zie even door de bomen het bos niet meer :D

Ik ben met mijn pony bezig met 'werken aan de hand' en mogelijk wat lange teugelen erbij.
Lange teugelen ooit paar lesjes in gehad maar we gingen hem beleren en daarna nooit meer gedaan.

Anyway: wat kan ik het beste gebruiken voor zowel het werken aan de hand als voor het lange teugelen ?
Je wordt dood gegooid met touwhalsters voor 'grondwerk' wat werken aan de hand ook is maar is een kaptoom niet fijner?

En waarvoor dienen dan de ringetjes tussen het midden en de zijkant?
Die lijken mij te ver naar voren zitten om te gebruiken voor lange teugelen of is dat niet zo?
Of moet ik daar weer een sidepull voor hebben?

Ik zou het liefste iets hebben waarmee ik kan werken aan de hand, lange teugelen op laag niveau en waarmee ik na de les ook kan gaan wandelen buiten.

Wie helpt me wijs worden wat waarvoor is. Op internet wordt ik ook niet echt wijzer.

Amber_anne

Berichten: 6915
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Touwhalster, halster, hoofdstel, sidepull of kaptoom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 11:40

Ik gebruik zelf voor grondwerk, longeren en wandelen een touwhalster. Merk dat de pony daar veel beter op reageert dan een normaal halster of de kaptoom. Longeren doe ik dan wel soms met de kaptoom als afwisseling.

Ik heb een sidepull gehaald want wil beginnen met lange lijnen. Maar denk dat als je voor alles 1 wil gebruiken je beter voor een kaptoom kan gaan. Maar ook waar je pony goed op reageert

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 11:44

Ik gebruik mijn Rambo Mickhelm met kaptoom voor dressuur aan de hand. Mijn touwhalster gebruik ik om mee te wandelen (met een lange leadrope voor het geval dat). Een normaal halster gebruik ik om mijn paard vast te binden voor het borstelen, maar dat probeer ik zo veel mogelijk te beperken.

De sidepull van mijn Rambo gebruik ik voor dubbele lijnen en lange lijnen. Parelli-achtig grondwerk doe ik eigenlijk nooit met een touwhalster omdat ik dat het liefste in vrijheid doe, maar vroeger deed ik dat wel met mijn touwhalster. :D

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 11:45

Wat leuk! Dezelfde zoektocht heb ik een tijd geleden ook gehad.

Wat is beter? Tjah, niets is per definitie beter, het hangt heel erg af van wat je wilt doen, hoe je werkt en wat je pony fijn vind. De ene reageert beter op de ene optoming dan de ander.

Zelf ben ik n.a.v. deze vragen toch bij de kaptoom uitgekomen. Maar dan wel eentje met een ring aan de onderzijde, zoals je dat ziet bij halsters. Ik heb nu een kaptoom waar ik zelf een ring aan heb bijgemaakt, maar op mn verlanglijstje staat de Cavesal. Dat is een combinatie van kaptoom en bosal (qua werking). Voor mij en mijn paard werkt dat heel prettig in ieder geval.

In dit filmpje wordt wat meer uitgelegd over wat de Cavesal inhoudt en hoe ze erop gekomen zijn. Ook legt hij uit wat de plaatsing van de ringen voor effect heeft en hoe je welke ring gebruikt.


Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 11:49

Ik vind het ook heel afhankelijk van je paard, kwestie van proberen wat werkt en wat niet.

Mijn lusitano merrie deed het met langeteugelen en werken aan de hand super op de kaptoom, ik gebruikte daarvoor de ringen aan de zijkant op de neus, of soms gewoon een neusriem en dan de teugels aan de ringetjes aan de zijkant.
Mijn lusitanoruin die ik nu heb reageert minder fijn op de neus, minder gevoelig, dramt sneller door en wordt sterk.
Ik gebruik de kaptoom wel aan de hand en de rambo micklem zonder bit om te longeren.
Maar voor het langeteugelen gebruik ik bij hem een hoofdstel met bit, daar reageert hij beter op.

Touwhalster gebruik ik vooral om mee te wandelen en wat ander grondwerk zoals schriktraining enzo.

Ymor

Berichten: 7974
Geregistreerd: 18-12-11
Woonplaats: Midden Nederland

Re: Wanneer wat: touwhalster, halster, kaptoom etc etc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 12:09

Hier komt bokt met zijn 600 meningen hahaha.

Ik gebruik zelf voor longeren, grondwerk, werken aan de hand, wandelen, fietsen, mennen en eigenlijk alles wat je maar op kunt noemen mijn kaptoom. Ik kan hem bitloos gebruiken en met bit.

Het fijne aan een kaptoom vind ik dat je heel mooi door licht te vragen je pony stelling kan laten aannemen. Je hebt een mooier contact direct op de neus. Is heel fijn werken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 12:10

Ik begon grondwerk en werken aan d ehand met een gewoon halster of halstertouw. Vond ik toch niet fijn werken. Nu een simpele kaptoom (qhp met bont) en het werkt ontzettend fijn. Zowel met gewoon wandelen, als "longeren" als grondwerk als werken aan de hand. "Lange lijnen" doe ik zelf met hoofdstel, longeersingel en dubbele lijnen. Niet helemaal ideaal de dubbele lijnen, maar het werkt. Heb nog niet echt fijne lange lijnen gevonden voor een beetje een normale prijs. Vind een Leadrope achtig touw fijner, maar die kan ik niet vinden.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Wanneer wat: touwhalster, halster, kaptoom etc etc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 12:22

Hoe ik het doe :D
Een gewoon halster is een middel om mijn paard van punt A naar punt B te krijgen (naar de wei, naar de poetsplaats, in de trailer,...)
Touwhalster, kaptoom en sidepull zijn voor mij trainingsmiddelen. Touwhalster doe ik om wanneer ik grondwerk doe die niet zozeer dressuurmatig gericht is. Gehoorzaamheidsoefeningen, "spelletjes", schriktraining,... waarbij het niet uitmaakt hoe het paard loopt, maar waar de focus op iets anders ligt (dat 'iets anders' kan vanalles zijn: vertrouwen, gehoorzaamheid, wijken voor druk, plezier,...)
Kaptoom doe ik om wanneer ik wel gerichter dressuurmatig wil inwerken, dus wanneer ik wel wil focussen op hoe het paard loopt. Het fijnere werk. Welk ringetje ik gebruik hangt af van waarmee ik mijn paard het meeste help. Meestal het middenste, maar als ik erg bezig ben met stelling en buiging, kan dit wel eens een ringetje aan de zijkant worden. Ik gebruik de kaptoom altijd met 1 teugel. Waarom weet ik niet, vind ik fijner denk ik. :)
Sidepull gebruik ik als ik rijd.

Maar op zich is het geen exacte wetenschap. Soms doe ik ook grondwerkoefeningen met halster en het is niet dat dat dan opeens helemaal niet meer lukt, omdat je een andere optoming hebt. Begin gewoon met wat je hebt en loop je tegen problemen aan of krijg je het je paard niet uitgelegd met de optoming die je hebt, dan ga je op zoek naar iets waarmee je het je paard wel duidelijker kan uitleggen.

Sunshinedaan

Berichten: 641
Geregistreerd: 05-11-16
Woonplaats: Roosendaal

Re: Wanneer wat: touwhalster, halster, kaptoom etc etc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 12:26

Ik gebruik voor alles een kaptoom.
Langeteugelwerk, grondwerk en werken aan de hand.
Je hebt fijne controle en het werkt prettig vind ik.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: Wanneer wat: touwhalster, halster, kaptoom etc etc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-20 12:50

Haha heerlijk al die meningen :-)

Ik heb een touwhalster maar doe er niets bijzonders mee. Vrijheidsdressuur doe ik gewoon met normaal halster over het algemeen.

Met werken aan de hand loop ik nu wel ertegenaan dat een gewoon halster niet fijn werkt dus toen begon ik mijn zoektocht haha.

Overigens heb ik het over lange teugelen en niet over lange lijnen. Met Lange lijnen en enkele longeerlijn trainen mag pony niet meer ivm blessures.


Dan de vraag over kaptoom: als jullie ermee lange teugelen vinden jullie de ringetjes dan niet te ver naar voren zitten? Is het niet handiger die wat meer aan de zijkant te hebben (sidepull?)??

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 12:55

IngridM schreef:
Dan de vraag over kaptoom: als jullie ermee lange teugelen vinden jullie de ringetjes dan niet te ver naar voren zitten? Is het niet handiger die wat meer aan de zijkant te hebben (sidepull?)??

Hangt heel erg van je paard af, maar ik zelf vind dat wel fijn en heb dus daarom een kaptoom met: ring op de neus, 2 ringen aan de zijkant wat hoger geplaatst dus naast het midden, 2 ringen aan de zijkanten op side-pull hoogte en 1 ring aan de onderzijde in het midden. Daarmee heb ik dan een optoming waar wij vrijwel alles mee doen, incl. het rijden met twee teugels.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: Wanneer wat: touwhalster, halster, kaptoom etc etc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-20 13:00

Serenity daar kun je dan inderdaad alle kanten mee op :-)

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Wanneer wat: touwhalster, halster, kaptoom etc etc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 13:04

Wbt de ringen, als je puur voor lange teugelen gebruikt(ik loop met lange lijnen er ook vaak achter overigens) dan is de ring geheel in het midden niet "nodig" maar de andere ringen zijn wel handig. ik wissel regelmatig van de ring van de zijkant naar de ring iets meer naar voren. met name als ik meer nadruk op de stelling wil leggen.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: Wanneer wat: touwhalster, halster, kaptoom etc etc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-20 13:12

Ja daar kan ik me iets bij voorstellen Siskeh

DGL

Berichten: 303
Geregistreerd: 23-12-12
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 13:14

Het ligt er aan wat je precies wilt van je optoming. Zie het als een gereedschap, je kiest degene die het best werkt voor wat je wilt doen.
Misschien ook eens wat proberen en zien wat ee gebeurt.

Dan nu reclame voor de kaptoom... :P

Met een kaptoom heb je vooral met werk aan de hand en longeren veel voordeel van de ring midden op de neus. Hiermee heb je direct invloed op de schedel van het paard, waardoor je gemakkelijker een correcte stelling kunt vragen. Met een bit of touwhalster heb je meer invloed op de onderkaak, en kan je paard sneller verkeerde stelling aannemen. Bijvoorbeeld met longeren: bij een ophouding naar binnen vraag je als het ware de onderkaak naar binnen, en dat is het tegenovergestelde van wat je wilt. Dit is ook weer compleet anders wanneer je erop zit want dan komt je hulp van boven en min of meer in het midden.
De ringen aan de zijkant zitten bij een kaptoom ook bewust hoger op de neus om dezelfde reden. Het is op deze manier makkelijk om de schedel iets te kantelen ipv het hoofd in zijn geheel opzij te vragen. Dit kan een voordeel zijn bij zowel lange teugelen als rijden.
Als laatste, wandelen met kaptoom is ook best handig als je tussendoor je paard even wil laten grazen. Dan stappen ze niet zomaar op de lijn want die zit bovenop de neus ipv eronder.

Ik zou het eens proberen met zo'n goedkoop halster achtig kaptoompje en kijken of dat bevalt. Ze zijn niet helemaal ideaal omdat ze nog wel eens willen schuiven, maar prima om eens te proberen of het wat voor je is.

NienkeV1994

Berichten: 4489
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 14:00

Ik gebruik mijn Rambo Micklem als kaptoom. Met longeren en grondwerken (met 1 lijn) de lijn aan het ringetje op de neus, met lange lijnen en aan de hand werken (met teugels) als side pull. Touwhalster gebruik ik met wandelen of vrijheidsdressuur en verder een gewoon halster

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: Wanneer wat: touwhalster, halster, kaptoom etc etc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-20 16:51

Bedankt iedereen voor alle info, blij mee!

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 20:59

Even een vraagje over de qhp kaptoom : waaruit bestaat het neusgedeelte?
Dwz: zit er metaal in, of is het leer met ringen en bont?

DGL

Berichten: 303
Geregistreerd: 23-12-12
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 18:24

Bedoel je deze? https://www.dekroo.nl/products/qhp-kaptoom-leer?channable=00337769640031303730393533b1&gclid=Cj0KCQjwqfz6BRD8ARIsAIXQCf1-JMbYaSnL209GzJpJX-RVIB3y1BTJb70my2Sypb-p8bKiI720bxgaAuaeEALw_wcB
Daar staat namelijk bij: metalen kern, is ook duidelijk te zien aan de zijkant van de neusriem.


Meestal kun je het zo zien:

Platte neusriem = gewoon leer, goed opletten dat de ringetjes geen drukpunt aan de binnenkant op de neus hebben. Soms zitten ze niet zo handig bevestigd en of te dun gepolsterd.

Ronde neusriem = met metalen kern. Vind ik persoonlijk fijner omdat ze goed hun vorm behouden. Gewoon niet als een mafkees aan gaan trekken, desnoods een extra bontje eronder. Let wel dat dit niet mag als bitloos hoofdstel op wedstrijd want er mag geen metalen kern in zitten. Maar dan mag de middelste ring volgens mij ook niet.

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 23:37

Ik gebruik over al een touwhalster voor. Ik heb een micklem maar daarmee voelen ze zich erg begrensd. :+

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: Wanneer wat: touwhalster, halster, kaptoom etc etc

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 23:55

Ik gebruik overal een hoofdstel voor. Naja bijna overal. Lange teugelen, in de hand werken, longeren hoofdstel. Basic vrijheidsoefeningen doe ik los.

Daisyyxx
Berichten: 108
Geregistreerd: 25-01-16

Re: Wanneer wat: touwhalster, halster, kaptoom etc etc

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 14:22

Ik volg dit topic even