Gratis online mini cursus werken aan de hand

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ymor

Berichten: 7974
Geregistreerd: 18-12-11
Woonplaats: Midden Nederland

Re: Gratis online mini cursus werken aan de hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 15:34

Wat een leuke maat is stapper!! Ik zou de galop nog even laten voor wat het is. Bokken zo dichtbij je kan echt heel gevaarlijk worden. En ik zou de rechter galop eerst echt goed bevestigen aan de longeerlijn. Zodra hij daar in een mooi constant tempo de galop kan pas weer aan de hand oefenen. Dit om te voorkomen dat je straks verkeerd gedrag af moet leren.

Shettepret

Berichten: 2218
Geregistreerd: 31-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 15:44

Ja hij heeft er echt ontzettend veel plezier in haha.
Stapper is trouwens een b pony van 24 jaar en kruising IJslander x Welsh

Stapper is niet te longeren dus dat gaat hem niet worden.
Ik ga wel op deze manier verder want dit werkt voor ons gewoon het prettigste.

Dat hij veel stelling heeft op dit filmpje klopt. Hij wil erg graag galopperen waardoor ik hem teveel tegenhou en hij dus toch door wil gaan maar gewoon zijn hoofd ombuigt.. een beetje een nana nana na idee.

Ik ga nu even een stapje terug. Even wat scherper maken op de hulpen want hij is zo enthausiast dat hij even niet zo goed meer weet wat ho, en rustig stilstaan ook alweer betekend.

Ymor

Berichten: 7974
Geregistreerd: 18-12-11
Woonplaats: Midden Nederland

Re: Gratis online mini cursus werken aan de hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 18:37

Dan is het misschien verstandig om een stuk grondwerk mee te pakken voor je dit doet. Je wil geen bok tegen je lichaam.

Shettepret

Berichten: 2218
Geregistreerd: 31-03-10

Re: Gratis online mini cursus werken aan de hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 18:41

Geloof me, ik weet hoe hij is en grondwerk doen we veel.
Hij is een stuiterbal, altijd al geweest en ik kan ermee omgaan.
Snap je bezorgdheid hoor, echt waar!!

Ymor

Berichten: 7974
Geregistreerd: 18-12-11
Woonplaats: Midden Nederland

Re: Gratis online mini cursus werken aan de hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 19:54

Oke gelukkig!!

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 23:23

Shettepret schreef:
Ja hij heeft er echt ontzettend veel plezier in haha.
Stapper is trouwens een b pony van 24 jaar en kruising IJslander x Welsh

Stapper is niet te longeren dus dat gaat hem niet worden.
Ik ga wel op deze manier verder want dit werkt voor ons gewoon het prettigste.

Dat hij veel stelling heeft op dit filmpje klopt. Hij wil erg graag galopperen waardoor ik hem teveel tegenhou en hij dus toch door wil gaan maar gewoon zijn hoofd ombuigt.. een beetje een nana nana na idee.

Ik ga nu even een stapje terug. Even wat scherper maken op de hulpen want hij is zo enthausiast dat hij even niet zo goed meer weet wat ho, en rustig stilstaan ook alweer betekend.


Een stapje terug doen is natuurlijk nooit slecht, hoewel het er zeker niet verkeerd uit ziet voor de eerste paar pogingen!
Wat hem zou helpen is iets minder stelling, doordat hij nu overbuigd blokkeert hij de binnen schouder waardoor hij moeilijk in de juiste galop aan kan springen.
Want ons heeft geholpen bij de galop aan de hand is als tussenstap om hem een halve meter meer teugel te geven zodat hij meer vooruit kan gaan en minder in jouw ruimte kan komen (kan hij ook minder overbuigen), en daarbij ben ik met die van mij eigenlijk vrijwel meteen overgestapt op de stap-galop overgang, hij kan hiermee makkelijker verzamelen waardoor het voor mij ook makkelijk wordt om hem te begeleiden.

Geen idee of je überhaupt behoefte had aan tips, maar hopelijk heb je er iets aan :o

Maartje_M

Berichten: 9363
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Gratis online mini cursus werken aan de hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 08:27

Wat gebruiken jullie om mee te werken? Halstertouw, leadrope, teugel...?

Ymor

Berichten: 7974
Geregistreerd: 18-12-11
Woonplaats: Midden Nederland

Re: Gratis online mini cursus werken aan de hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 09:00

ik heb een teugel.

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Re: Gratis online mini cursus werken aan de hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 09:03

Ik gebruik een leadrope. Vind dat wel fijn omdat er zo een zwiepje aan het einde zit waar je mee kunt zwaaien.

Shettepret

Berichten: 2218
Geregistreerd: 31-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 09:11

Cera_D schreef:
Een stapje terug doen is natuurlijk nooit slecht, hoewel het er zeker niet verkeerd uit ziet voor de eerste paar pogingen!
Wat hem zou helpen is iets minder stelling, doordat hij nu overbuigd blokkeert hij de binnen schouder waardoor hij moeilijk in de juiste galop aan kan springen.
Want ons heeft geholpen bij de galop aan de hand is als tussenstap om hem een halve meter meer teugel te geven zodat hij meer vooruit kan gaan en minder in jouw ruimte kan komen (kan hij ook minder overbuigen), en daarbij ben ik met die van mij eigenlijk vrijwel meteen overgestapt op de stap-galop overgang, hij kan hiermee makkelijker verzamelen waardoor het voor mij ook makkelijk wordt om hem te begeleiden.

Geen idee of je überhaupt behoefte had aan tips, maar hopelijk heb je er iets aan :o



Super bedankt! Hij doet echt enorm zijn best haha.

Ik heb zeker wat aan je tip! Mede daarom plaatste ik het filmpje hier.

Ben nu inderdaad begonnen door het met iets meer afstand te doen. Stap galop overgang is een goede tip! Ga ik zeker mee aan de gang. Dank je wel.

Maartje,
Ik gebruik nu een teugel die ik soms als lijn pak. Klik ik hem aan 1 kant los.
Voordat ik een teugel had pakte ik inderdaad een leadrope.
Vind ik ook fijner in gebruik dan een halstertouw omdat je ze dan tussendoor ook op iets meer afstand van je een volte kan laten stappen/draven.


Ben benieuwd naar filmpjes cq foto's van jullie!

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 10:25

Maartje_M schreef:
Wat gebruiken jullie om mee te werken? Halstertouw, leadrope, teugel...?


Ik heb een teugel met clips waarvan ik de clip aan een kant eraf heb geknipt, zo heb ik een mooi open eind. Daarbij gebruik ik de rambo micklem als hoofdstel.

Maartje_M

Berichten: 9363
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 11:05

ik gebruik nu nog mijn (lange) halstertouw en twijfel echt al heel lang over een leadrope. Iemand tips voor een fijne? Ik denk dat ik voorlopig toch wel touw en teugel af blijf wisselen

Ik ga beeldmateriaal proberen te verkrijgen, moet even kijken hoe haha

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 12:52

Maartje_M schreef:
ik gebruik nu nog mijn (lange) halstertouw en twijfel echt al heel lang over een leadrope. Iemand tips voor een fijne? Ik denk dat ik voorlopig toch wel touw en teugel af blijf wisselen

Ik ga beeldmateriaal proberen te verkrijgen, moet even kijken hoe haha


Love lance heeft heel fijne leadropes, kunnen alles maken van dik tot dun in precies de lengte die je wilt (eventueel ook in biotane), wat je dan fijn vind is heel afhankelijk van je eigen voorkeur.

Maartje_M

Berichten: 9363
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Gratis online mini cursus werken aan de hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 13:05

wat is dan fijn om mee te starten? rond de 4 meter? En welke dikte?

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 13:29

Maartje_M schreef:
wat is dan fijn om mee te starten? rond de 4 meter? En welke dikte?


Voor alleen het werken aan de hand zou ik zn 3 meter doen, zolang zijn de gemiddelde teugels ook
https://www.lovelance.nl/8mmleadrope
Ik heb zelf deze in 5m voor het longeren, is heel fijn en ligt om de hulpen zo subtiel mogelijk te houden, maar dat is dus echt persoonlijke voorkeur

Maartje_M

Berichten: 9363
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Gratis online mini cursus werken aan de hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 13:58

Bedankt voor de tips, ik ga me er even in verdiepen. Ga wel voor wat langer dan 3m, mijn halstertouw is al 2,5m namelijk

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Re: Gratis online mini cursus werken aan de hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 14:13

Ik heb er eentje van FRA en ik vind m erg fijn. Ligt lekker in de hand :j een witte met blauw en blauw zwiepje eraan. Ze verkopen ze ook bij epplejeck.

Eelmo

Berichten: 2930
Geregistreerd: 09-01-09

Re: Gratis online mini cursus werken aan de hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 14:43

Ik heb ook een leadrope (en touwhalster) van Love Lance :j Hele fijne dingen!

Shettepret

Berichten: 2218
Geregistreerd: 31-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 08:50

Hoe is het het weekend bij jullie gegaan?

Ik heb de galop even gelaten voor wat het was. Eerste even een paar stapjes terug gegaan zodat Stapper weer even wist hoe de rem werkte en me niet telkens voorbij wil komen. Dat gaat nu weer super goed dus hij overbuigt ook niet meer.

Daarna aan de slag gegaan met overtreden en wijken. Stapper wilde maar niet reageren op het zweepje dus we hebben vrijdag even met elkaar overhoop gelegen. Zaterdag een grondwerkzweep gepakt ipv een dressuurzweepje en dit ging al veel beter. Nu ging hij er wel voor opzij.
Gisteren weer aan de gang gegaan heel kort met wijken en dat ging direct super!
Wel nog als ik voor hem uitloop dus als dit bevestigd is dan pas ernaast weer een stukje proberen.

Ben ook bezig geweest met schrikdraad training. Stapper is echt als de dood voor het getik als het draad op de grond ligt.
Ontzettend zielig dus ik ben begonnen hem te desensibiliseren daarvoor.
Gaat een heleboel tijd in beslag nemen zo bang is hij.
Kreeg hem wel zover dat ie op een meter afstand wilde grazen (zolang ik ertussen bleef staan). Als ik hem dan door de ingang wilde laten stappen en hem daar stil liet staan dan stond ie gewoon te trillen van angst.
Zo zielig.
Dus daar ga ik voorlopig ook hele kleine stapjes mee aan de slag.

Afbeelding
Grasje na de training gisteren.

Duplo

Berichten: 1652
Geregistreerd: 11-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 12:55

Shettepret schreef:
Ben ook bezig geweest met schrikdraad training. Stapper is echt als de dood voor het getik als het draad op de grond ligt.
Ontzettend zielig dus ik ben begonnen hem te desensibiliseren daarvoor.
Gaat een heleboel tijd in beslag nemen zo bang is hij.
Kreeg hem wel zover dat ie op een meter afstand wilde grazen (zolang ik ertussen bleef staan). Als ik hem dan door de ingang wilde laten stappen en hem daar stil liet staan dan stond ie gewoon te trillen van angst.
Zo zielig.
Dus daar ga ik voorlopig ook hele kleine stapjes mee aan de slag.

[ [url=m/shOb98.jpg]Afbeelding[/url] ]
Grasje na de training gisteren.


Even hier op inhaken,
Hij voelt dan waarschijnlijk gewoon echt stroom..
Ik zou het stroom ergens op hangen ipv op de grond

Shettepret

Berichten: 2218
Geregistreerd: 31-03-10

Re: Gratis online mini cursus werken aan de hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 13:01

Nee voelt hij niet.
Het is wel ontstaan toen het stroomdraad op de vorige stal eens in de modder is gegooit. Toen ook ijzers en door de modder heeft hij een mega klap stroom te pakken gehad.
Sindsdien is hij doodsbang zodra hij ook maar ergens iets hoort tikken.
Helemaal begrijpelijk maar super aneu dus dat wil ik proberen minder te maken.

Maartje_M

Berichten: 9363
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Gratis online mini cursus werken aan de hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 11:54

In het weekeind niet geoefend, maar gister weer wel. Ik merk bij Jonique dat zij er vooral mentaal moeite mee heeft als ik veel verschillende dingen in één training doe. Dus gister alleen schouder binnenwaarts geoefend (naast rechte lijnen en voltes). Lengtebuiging is echt niet haar hobby (maar goed, ze heeft ook een klein propperig lijfje, dus ik kan daar wel bij inkomen) dus dat is ons grootste werkpunt nu. Ik wil graag dat ze meer met haar achterbeen onder gaat treden, vandaar dat we wel de zijgang nu meepakken, daarmee zie ik ook al wel verbetering optreden nu!

Elevada is rechtsom echt heel fijn, maar vindt linksom duidelijk moeilijker. Ze trekt dan ook een beetje met haar lip, wat voor mij de indicatie is dat ze het lastig vindt. Bij haar is de variatie in de oefeningen juist belangrijk anders gaat ze zelf nadenken, dus daar wissel ik schouder binnen, buiten en wijken heel veel af. Wijken doet ze bij voorkeur al zodra we afwenden dus ook veel geoefend met recht achter mij aan lopen. Daar werd ze lekker chagerijing van :+

Shettepret

Berichten: 2218
Geregistreerd: 31-03-10

Re: Gratis online mini cursus werken aan de hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 12:00

Haha, dat chagarijnige herken ik wel dan ja.

Leuk dat je zo totaal verschillende paarden hebt om mee te werken!

Ymor

Berichten: 7974
Geregistreerd: 18-12-11
Woonplaats: Midden Nederland

Re: Gratis online mini cursus werken aan de hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 12:02

Ik heb het weekend niks gedaan. Gisteren met Sil wat gewerkt. Ging wel lekker! Hij wordt heel fanatiek. Kan niet wachten om aan de draf en galop te gaan werken.

Maartje_M

Berichten: 9363
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 12:04

Leuk maar ook uitdagend hoor. Ik moet ze wel in de goede volgorde pakken anders gaat het mis :+ Elevada kan echt super moeilijk doen over simpele dingen, tot het kwartje dan valt. Maar die kan zich ZO enorm opwinden. Die moet ik altijd eerst doen en meestal lijkt het dan bij Jonique allemaal veel simpeler hahaha
Het maakt me wel creatiever, want wat bij de ene werkt, werkt bij de andere dus niet. Dus altijd op zoek naar een oplossing op maat zeg maar.

Vanaf welk punt voegen jullie de draf toe? Ik gok nu al dat dit bij Elevada een heel gedoe gaat worden (ook ivm de mate van verzameling die er voor nodig is), dus ik denk dat ik dat maar als eerste bij Jonique ga doen.