Paard zet rechtsom overkruisd af

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Pikeur
Berichten: 6304
Geregistreerd: 01-02-06

Paard zet rechtsom overkruisd af

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-11-19 08:49

Hoi ik heb een vraagje en ben benieuwd hoe jullie er over denken.

Als ik mijn paard linksom over een balkje laat galopperen blijft ze mooi in 3 takt doorgaan met meer sprong, rechtsom zet springt ze tijdens de afzet om in overkruiste galop of ze maakt een hakkeltje in de galop en dan met beide achterbenen tegelijk. Dus zelden met de juiste takt.

Wat denken jullie dat dit kan zijn? Iemand ervaring hiermee?


MarliesV
Berichten: 15171
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 09:25

Hoe galoppeert het dier verder? Altijd goed?

Zit jij niet onbewust op de verkeerde kant of laat je het dier niet de verkeerde stelling aannemen?

Verkeerd over een balkje galopperen is vaak onbalans/scheefheid, van ruiter en/of paard.

Life is short....SMILE while you still have teeth!

Pikeur
Berichten: 6304
Geregistreerd: 01-02-06

Re: Paard zet rechtsom overkruisd af

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-11-19 10:05

Het is tijdens het longeren, kan wel kloppen dat het een zwakke kant is want als in in de proef van hand moet veranderen in uitgestrekte galop en ik daarna een wissel moet maken naar rechts dan staakt ze weleens als ze moe is

Sabbientje
stokpaard connaisseur
Berichten: 4692
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Re: Paard zet rechtsom overkruisd af

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 10:10

Is alles in haar rug goed? Geen Kissing Spines of blokkades?

Ik heb een paard verzorgd die kon dus de rechtergalop niet goed aanspringen. Wij dachten onbalans, omdat hij wel ontspannen over zijn rug liep. Maar na onderzoek kwam er vergaande Kissing Spines met vergroeide wervels uit.

MarliesV
Berichten: 15171
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Paard zet rechtsom overkruisd af

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 10:12

Ah, ik was vanuit het zadel aan het denken, interpretatie foutje, excuses.

Is de rug verder wel goed en het zadel nagekeken?

Dan werken aan die slechte kant (en niet de goede kant vergeten). Maar terug naar lengtebuiging en stelling, loswerken van je paard. Een goede instructeur zou dit ook moeten zien in het rijden. Als het zich uit in het longeren en bij vermoeidheid.

Life is short....SMILE while you still have teeth!

Pikeur
Berichten: 6304
Geregistreerd: 01-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-11-19 12:12

Sabbientje schreef:
Is alles in haar rug goed? Geen Kissing Spines of blokkades?

Ik heb een paard verzorgd die kon dus de rechtergalop niet goed aanspringen. Wij dachten onbalans, omdat hij wel ontspannen over zijn rug liep. Maar na onderzoek kwam er vergaande Kissing Spines met vergroeide wervels uit.

Nou ik haalde me dus ook gelijk allemaal enge scenario’s in mijn hoofd maar ik heb net geprobeerd om onder het zadel balkjes te galopperen en dat gaat wel goed. Ze loopt nu zz licht en de wissels allebei de kanten gaan normaal gesproken wel goed in 1 keer en aanspringen ook dus ik denk dat het dan gewoon echt een zwakke plek is die ik moet trainen en dat ze met de vrijheid aan de longeerlijn sneller voor de makkelijke weg kiest. Voortaan toch maar vaker de bakjes erbij pakken denk

CalipsoLover
Berichten: 5553
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 12:39

Sabbientje schreef:
Is alles in haar rug goed? Geen Kissing Spines of blokkades?

Ik heb een paard verzorgd die kon dus de rechtergalop niet goed aanspringen. Wij dachten onbalans, omdat hij wel ontspannen over zijn rug liep. Maar na onderzoek kwam er vergaande Kissing Spines met vergroeide wervels uit.

Dit dus... Hier ook een paard dat links kon kruisen achteraan. Bleek ook Kissing spines en spondylose te hebben. Heeft wel een tijdje geduurd voor we dat wisten, want onder het zadel sprong hij gewoon goed aan. Aan de longe meestel op 1 kant altijd gekruist.

♥ 17y/o Diallo VW (Up Chique x Burggraaf)
3,5y/o Marie De Montserrat (Glock's Toto Jr x Bretton Woods) ♥

maralyn
Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Paard zet rechtsom overkruisd af

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 12:43

Hier andersom. Longe geen probleem, rijden wel.
Scheef bekken.

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.

timokyana
Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Re: Paard zet rechtsom overkruisd af

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 13:05

Hier ook bij overkruist gaan een bekken probleem.

Pikeur
Berichten: 6304
Geregistreerd: 01-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-11-19 14:30

CalipsoLover schreef:
Sabbientje schreef:
Is alles in haar rug goed? Geen Kissing Spines of blokkades?

Ik heb een paard verzorgd die kon dus de rechtergalop niet goed aanspringen. Wij dachten onbalans, omdat hij wel ontspannen over zijn rug liep. Maar na onderzoek kwam er vergaande Kissing Spines met vergroeide wervels uit.

Dit dus... Hier ook een paard dat links kon kruisen achteraan. Bleek ook Kissing spines en spondylose te hebben. Heeft wel een tijdje geduurd voor we dat wisten, want onder het zadel sprong hij gewoon goed aan. Aan de longe meestel op 1 kant altijd gekruist.

Maar was dit dan gewoon in galop of ook alleen bij de afzet voor een sprongetje?

CalipsoLover
Berichten: 5553
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Paard zet rechtsom overkruisd af

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 18:20

Nee, dat was gewoon in galop maar is wel echt geleidelijk aan gekomen, eerst een pas, daarna twee, enzovoort... Misschien slim om eens een osteopaat/dierenarts te laten voelen? Kissing Spines kan je namelijk in mijn ervaring al makkelijk voelen.

♥ 17y/o Diallo VW (Up Chique x Burggraaf)
3,5y/o Marie De Montserrat (Glock's Toto Jr x Bretton Woods) ♥


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 18:47

Pikeur schreef:
Sabbientje schreef:
Is alles in haar rug goed? Geen Kissing Spines of blokkades?

Ik heb een paard verzorgd die kon dus de rechtergalop niet goed aanspringen. Wij dachten onbalans, omdat hij wel ontspannen over zijn rug liep. Maar na onderzoek kwam er vergaande Kissing Spines met vergroeide wervels uit.

Nou ik haalde me dus ook gelijk allemaal enge scenario’s in mijn hoofd maar ik heb net geprobeerd om onder het zadel balkjes te galopperen en dat gaat wel goed. Ze loopt nu zz licht en de wissels allebei de kanten gaan normaal gesproken wel goed in 1 keer en aanspringen ook dus ik denk dat het dan gewoon echt een zwakke plek is die ik moet trainen en dat ze met de vrijheid aan de longeerlijn sneller voor de makkelijke weg kiest. Voortaan toch maar vaker de bakjes erbij pakken denk


Ik zou het persoonlijk voor de zekerheid toch even na laten kijken. Het is een kleine moeite waarmee je je paard wellicht wat leed kan besparen. Hopelijk is het inderdaad gewoon een "zwakke plek", maar omdat je aangeeft dat ze ook kan protesteren ohz op dat punt zou ik toch het zekere voor het onzekere willen nemen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 bezoekers