Longeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xSachaaa

Berichten: 17
Geregistreerd: 06-04-13
Woonplaats: Maarsbergen

Longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-19 14:17

Hoi allemaal!

Ik ben momenteel bezig met een kruising Shetlander x Welsh te longeren. Ben hier al een tijdje meebezig, maar merk nu dat ik niet echt handvaten heb om verder mee te kunnen oefenen.

De pony is hoefbevangen geweest, loopt daarom met een graasmasker in het land. Ze was te dik en er werd weinig gedaan met haar. In het voorjaar heb ik haar voor het eerst aan de longe gehad. Gewoon simpel met halster en kijken wat ze kon en wat niet.
Ik ben veel bezig geweest met stem en lichaamshulpen aan te leren en daarnaast dat toe te passen. Ze had bijvoorbeeld geen goede rem als ze aan het draven was.
Nadat ik merkte dat ze veel ging hangen op het halster heb ik haar hoofdstel opgezocht en zijn we daarmee verder gegaan. Dit ging al na een aantal keer heel anders en fijner voor beide dan met een halster.

Ondertussen reageert ze ook goed op de hulpen en heeft ze al flink wat conditie opgebouwd.

Mijn vraag is wat voor soort oefeningen jullie toepassen met longeren?
Het longeren is echt de training voor haar en ze heeft er veel plezier in.

Ik laat haar veel overgangen maken en probeer tempowisselingen toe te passen. Ook laat ik haar dit in een kleinere cirkel doen.
Soms leg ik ook een balkje neer zodat ze daar overheen moet om haar voeten goed op te tillen. Die vergeet ze soms nog wel eens goed op te tillen, al is dit de laatste 2 maanden wel al verbeterd :)

Zelf ben ik niet heel ervaren met longeren en de pony was dit ook niet. Maar we hebben tot nu toe al goed resultaat geboekt en hoor ik graag wat anderen qua oefeningen doen aan de longe.
Ook andere oefeningen of ideeën als afwisseling vind ik leuk om te horen en te kijken of dat wat is!

Groetjes,

evaval
Berichten: 70
Geregistreerd: 25-02-19

Re: Longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 14:20

wat fijn! je kunt de volte kleiner maken en dan weer groter en inderdaad zijn balkjes ook goed voor het optillen van dr voeten! misschien een keer een aantal balkjes achterelkaar leggen?

xSachaaa

Berichten: 17
Geregistreerd: 06-04-13
Woonplaats: Maarsbergen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-19 14:25

evaval schreef:
wat fijn! je kunt de volte kleiner maken en dan weer groter en inderdaad zijn balkjes ook goed voor het optillen van dr voeten! misschien een keer een aantal balkjes achterelkaar leggen?


Ja de volte kleiner/groter maken doen we al wel. Maar dit vaker toepassen is ook niet verkeerd, hihi.
Ik weet niet hoeveel balken we nog hebben liggen, maar dat kan ik ook wel eens doen ja! En bij gebrek aan balken maar even opzoek gaan naar dikke takken ofzoiets :)

Dankjewel!

Obelix95

Berichten: 638
Geregistreerd: 12-09-10

Re: Longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 14:36

Stap-galop overgangen, cavaletti's, halt houden, volte verkleinen vergroten

xSachaaa

Berichten: 17
Geregistreerd: 06-04-13
Woonplaats: Maarsbergen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-19 10:29

Obelix95 schreef:
Stap-galop overgangen, cavaletti's, halt houden, volte verkleinen vergroten


Dat is ook nog een idee inderdaad! Dankjewel.

Jolijn15
Berichten: 38
Geregistreerd: 06-07-14
Woonplaats: Ergens in Nederland

Re: Longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 15:55

Een keer een klein sprongetje, idd ook het halthouden, misschien een beginnetje dubbele lijnen? Dat zou je ook uit kunnen bereiden naar dat je erachter loopt en dan kan je dus ook zijgangen gaan doen enzo.

Je zou ook wat schriktraining kunnen doen als afwisseling of wat kleine kunstjes van de vrijheidsdressuur zoals flemen, nee schudden of voer weigeren

lizzy9299

Berichten: 42
Geregistreerd: 03-04-11
Woonplaats: Utrecht

Re: Longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 15:47

Hey,
Bij het longeren zou ik ook vooral de stap-galop overgang gaan doen. Daarnaast ook halthouden aanleren. Proberen te verzamelen in alle gangen is ook een leuke oefening. Succes nog!

xSachaaa

Berichten: 17
Geregistreerd: 06-04-13
Woonplaats: Maarsbergen

Re: Longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-19 14:25

Dankjewel allemaal!
Kan lekker aan de slag, nog meer tips en ideeen zijn altijd welkom! ❤