Gangenpaard aan de longe

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Gangenpaard aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 11:05

Ik ben stilletjes aan met mijn 4-jarige RMH aan de longe aan het werken. Voor de basis kan ik terug vallen op mijn instructrice, die helaas geen ervaring met gangenpaarden heeft. Het grootste probleem is draven aan de longe. Hij gooit zijn gangen door mekaar en lijkt dan stok kreupel te lopen. Dit proberen we te couperen door hem telkens terug te nemen in stap en dan opnieuw draf te vragen.

Soms laat hij echter een zuivere tölt zien en ik vraag me af of ik dit moet aanmoedigen of niet zo lang hij de draf niet zuiver beheerst aan de longe. Mij lijkt het logisch om eerst de draf te bevestigen, vindt mijn instructrice ook. Maar op termijn wil ik hem ook wel op commando in zijn extra gang aan de longe en dan lijkt het mij weer logisch, dat ik hem wel aanmoedig en een commando op zijn extra gang plak. Ik zit dus in een tweestrijd wat wel, wat niet en heb ook geen flauw idee welk commando ik op zijn extra gang moet plakken.

Skessa_
Berichten: 10617
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 11:10

Weet niet zeker of je verhaal al helemaal af is :=


Maar als je die extra gang ook een commando wil geven, zou ik dat gewoon tolt noemen.


Leg je wel een balkjes weg zodat hij makkelijker kan draven?

Drico

Berichten: 4492
Geregistreerd: 14-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 11:21

Het lijkt erop dat jouw paard een voorkeur heeft voor tölt. Waarschijnlijk moet hij sterker worden en meer balans gaan ontwikkelen om te kunnen gaan draven op een volte.

Ik zou dus sowieso een commando gaan hangen aan het vragen van de draf (ook handig straks met rijden), terug nemen naar stap als hij tölt en opnieuw beginnen. Goed belonen als hij draaft en op dat moment stoppen. Balkjes zou je ook eens kunnen proberen inderdaad! Longeer je met lijn? Je zou ook eens kunnen proberen om hem los te laten lopen. Toont hij wel draf in de wei/paddock?

Commando aan de tölt koppelen zal lastig worden, zou daar persoonlijk ook niet aan beginnen. Dit is een gang waarbij je moet ondersteunen en kunnen corrigeren, dit kan niet genoeg aan een (enkele) longe. Lijkt mij dat je graag een taktzuivere tölt behoud.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 11:24

Skessa_ schreef:
Weet niet zeker of je verhaal al helemaal af is :=


Maar als je die extra gang ook een commando wil geven, zou ik dat gewoon tolt noemen.


Leg je wel een balkjes weg zodat hij makkelijker kan draven?


Ik heb geen balkjes, enkel ongebruikte weidepalen die niet opvallen als ik ze op de grond leg. Ik gebruik ze wel in combinatie met oude autobanden en dan merk ik wel dat hij slordig is bij het opheffen van zijn voeten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 11:30

Drico schreef:
Het lijkt erop dat jouw paard een voorkeur heeft voor tölt. Waarschijnlijk moet hij sterker worden en meer balans gaan ontwikkelen om te kunnen gaan draven op een volte.

Ik zou dus sowieso een commando gaan hangen aan het vragen van de draf (ook handig straks met rijden), terug nemen naar stap als hij tölt en opnieuw beginnen. Goed belonen als hij draaft en op dat moment stoppen. Balkjes zou je ook eens kunnen proberen inderdaad! Longeer je met lijn? Je zou ook eens kunnen proberen om hem los te laten lopen. Toont hij wel draf in de wei/paddock?

Commando aan de tölt koppelen zal lastig worden, zou daar persoonlijk ook niet aan beginnen. Dit is een gang waarbij je moet ondersteunen en kunnen corrigeren, dit kan niet genoeg aan een (enkele) longe. Lijkt mij dat je graag een taktzuivere tölt behoud.


Als hij op een lang stuk rechtuit kan lopen, dan draaft hij zuiver. Maar ook in vrijheid laat hij een mix van gangen of zuiver tölt zien.

Ben onder het zadel in stap met hem bezig. De eerste keer wilde hij steeds versnellen en toen liet hij ook een mix van zuivere en onzuivere gangen voelen. Geeft mij een beetje de indruk dat hij zelf nog heel hard zoekt.

Ik longeer aan de lijn, wil wel eens los proberen en met prikpalen een stuk afzetten. Hoop dat het dan wat vlotter gaat.

Bommeltje_
Berichten: 2085
Geregistreerd: 16-03-08

Re: Gangenpaard aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 12:06

Ik herken dit ook! ik heb sowieso les genomen van iemand die longeert volgens de academische rijkunst. Dat heeft voor mijn verzorg IJslander enorm geholpen. Ze tölt nu alleen nog als ze in de bochten soms wat onbalans heeft. Verder draaft ze nu keurig. Als je wil zien hoe dit verloop ging kan ik je wel een filmpje sturen misschien haal je er wat uit :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 12:09

Bommeltje_ schreef:
Ik herken dit ook! ik heb sowieso les genomen van iemand die longeert volgens de academische rijkunst. Dat heeft voor mijn verzorg IJslander enorm geholpen. Ze tölt nu alleen nog als ze in de bochten soms wat onbalans heeft. Verder draaft ze nu keurig. Als je wil zien hoe dit verloop ging kan ik je wel een filmpje sturen misschien haal je er wat uit :)


Heel graag, beeldmateriaal is altijd leerzaam!

SeaSide

Berichten: 2314
Geregistreerd: 17-11-12
Woonplaats: Groote Keeten

Re: Gangenpaard aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 12:36

Merk dat mijn Rocky's heel veel baat hebben aan de DLL (dubbele lange lijnen), longeren begin ik niet met ze aan word een puinhoop maar aan de DLL houden ze de gangen netjes uit elkaar.

Misschien nu ze het aan de DLL doen dat het aan de longe ook beter gaat, moet dat eens uitproberen ;).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 12:42

SeaSide schreef:
Merk dat mijn Rocky's heel veel baat hebben aan de DLL (dubbele lange lijnen), longeren begin ik niet met ze aan word een puinhoop maar aan de DLL houden ze de gangen netjes uit elkaar.

Misschien nu ze het aan de DLL doen dat het aan de longe ook beter gaat, moet dat eens uitproberen ;).


Ik heb helaas geen ervaring met DLL. Onlangs heb ik wel even mijn 2 leadropes aan zijn halster gedaan, zodat ik achter hem kon staan om hem achteruit te vragen, maar daar stopt het dan ook bij. Geen idee of mijn instructrice me DLL kan werken. Is de vraag waard en ik heb toch 2 longes liggen.

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Gangenpaard aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 12:49

Ik zou iemand gaan vragen die goed is met gangenpaarden, ik ben zelf erg goed met longeerwerk, instructeur en alles, maar als het op gangenpaarden aan komt... ik kan ze zuiver laten stappen, en galopperen, maar verder? Nee, 1 grote chaos, zeker als ze de gangen wat door elkaar gaan halen.
Ik weet dat Leonie van Gangenpaarden Reestdal nét een instructeurscursus heeft gegeven, je kan misschien haar eens contacteren, misschien weet zij iemand in de buurt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 13:05

siskeh schreef:
Ik zou iemand gaan vragen die goed is met gangenpaarden, ik ben zelf erg goed met longeerwerk, instructeur en alles, maar als het op gangenpaarden aan komt... ik kan ze zuiver laten stappen, en galopperen, maar verder? Nee, 1 grote chaos, zeker als ze de gangen wat door elkaar gaan halen.
Ik weet dat Leonie van Gangenpaarden Reestdal nét een instructeurscursus heeft gegeven, je kan misschien haar eens contacteren, misschien weet zij iemand in de buurt!


In België is er helaas nog weinig keuze. Degene waar ik mijn paard, toen ik hem kocht, door wilde laten opleiden, is gestopt met paarden trainen. Had nog met iemand contact opgenomen, maar die doet enkel Ijslanders. Ik zie het ook niet zitten om hem weg te brengen naar het buitenland, zit er graag met mijn neus bovenop.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 13:39

Inderdaad, zoek iemand met ervaring met gangenpaarden. Wellicht toch iemand uit de IJslanderwereld, dus informeren bij het BSIJP ( Belgisch IJslanderstamboek)?

Jouw paard heeft duidelijk nog geen balans. Het ontwikkelen van een goede balans in de verschillende gangen kost veel tijd en zorgvuldige training.
Balkjes e.d. kan wel helpen, maar je paard moet vooral leren de bovenlijn te ontspannen en verlengen, en van daaruit het achterbeen onderbrengen, om balans te kunnen ontwikkelen in draf. Elke aanspanning in de bovenlijn zorgt namelijk voor een overgang naar tölt. Je kunt dit aan de hand trainen met lange lijnen of aan de longe m.b.v. een zeer zorgvuldig ingestelde bijzet, maar ik zou hier toch enige begeleiding bij zoeken.

Naar mijn mening is het voor een gangenpaard erg belangrijk en waardevol om de basisgangen goed te bevestigen.
Bij sommige natuurtölters en hele laterale paarden kan dit een hele opgave zijn, en bij sommige paarden zal (m.n.) de draf nooit echt een (stabiele) gang worden.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 13:46

Ik wou zeggen steek je licht eens op bij Pleasure Gaits in Hechtel, maar ik zie net dat daar alles verkocht is :?

Iris hier op Bokt heeft veel ervaring met ijsjes, misschien wil zij je wel helpen ?
Denk dat haar boktnaam RavenIris is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 14:39

Pleasure gaites is inderdaad gestopt, daar wilde ik hem naartoe brengen.

Raveniris heb ik een pb gedaan.

Bedankt voor de tip van het Belgisch Ijslanderstamboek, daar kan ik zeker wat mee. Hij mist zeker nog balans, heb tot hiertoe nog niet zo intensief met hem gewerkt, hij heeft het nog moeilijk om lang zijn aandacht bij het oefenen te houden.

Anoniem

Re: Gangenpaard aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 15:33

Net een mailtje gestuurd naar Raveniris om te vragen of ik me nog kon inschrijven voor een workshop bij haar in augustus, hoop dat er nog plek is. Pandora 2, bedankt voor de tip! Hoop dat ze mensen met Rocky's ook helpt, maar als ze geen Rocky's op leidt, kan ik in ieder geval al veel opsteken van haar workshops

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 15:40

+:)+
Graag gedaan ! :D

Nachtlampje

Berichten: 4518
Geregistreerd: 22-09-10
Woonplaats: Nijmegen omgeving

Re: Gangenpaard aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 16:07

Ik zou in dit geval, naast enige ondersteuning die je erbij gaat zoeken, ook kiezen voor de draf aan de longe. Tolt wil je gewoon graag correct en met tact rijden. Aan de longe is dat gewoon erg lastig.
Helemaal wanneer je een paard hebt dat gangen door elkaar gooit zou ik het liefst de draf goed scheiden, het mixen van tolt erdoor zorgt vaak eerder voor strakke spieren.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 20:55

Tja, maar dan zal het paard eerst ueberhaupt tactmatig en met balans over de bovenlijn moeten leren draven. Zodra er ontspanning, tact en balans zijn in draf, zijn draf en tölt doorgaans goed te scheiden, in de zin dat je aan de longe of lange lijnen het paard uit tölt kan houden.
Inderdaad kan de tölt beter later onder het zadel uitgebouwd worden, aangezien de tölt voor een heel groot deel ondersteund moet worden vanuit de zit.
Maar er zullen gangenpaarden blijven die echt nooit leren draven, omdat er simpelweg te weinig aanleg voor diagonale bewegingen aanwezig is. Ze zijn, althans bij IJslanders, wel zeldzaam, maar in mijn (les)klantenkring ken ik iig 1 IJslander die nooit draaft, moeizaam galoppeert, maar wel een zeer zekere,tactzuivere tölt heeft. Wel heb ik het vermoeden dat bij dergelijke moeizaam tot niet dravende paarden vaak een achterknieprobleem speelt. Zo ook bij dit paard, die heeft van nature nogal slappe achterknieën.

Anoniem

Re: Gangenpaard aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 21:12

Daarstraks even een stuk wei afgezet en hem los laten lopen. Nu ik niet met de long in mijn ene hand stond, kon ik me meer op hem focussen.
Linksom liep hij vrij zuiver in alle 3 de basisgangen. Rechtsom is duidelijk zijn slechte kant. Hij begon zijn gangetjes weer te mengen en na een paar keer terug in stap te zetten, wilde hij ook niet meer rechtsom lopen. Mijn instructrice bekijkt wanneer we de volgende les kunnen plannen, maar netjes rechtsom lopen staat alvast op het programma na vandaag.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Re: Gangenpaard aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 23:54

Mmm, als dat verschil zo groot blijft en vooral ook met verzet gepaard gaat rechtsom, zou ik je paard toch eens laten checken door een DA. Het zal niet het eerste gangenpaard zijn dat een tact/balansprobleem lijkt te hebben, maar feitelijk kreupel is.
Hopelijk heb ik ongelijk hoor!

Anoniem

Re: Gangenpaard aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 09:54

Goh, heb ik ook al aan gedacht hoor. Daarom ga ik hem in de zomer ook door de osteopaat laten checken, die moet toch komen voor mijn andere 2.

Nu moet ik wel zeggen dat ik hem echt heel weinig aan de longe gehad heb tot nu toe. Deels omdat ik het zelf niet graag doe, maar ook omdat ik hem nog te jong vond. Mijn fasciatherapeut, die ook paarden doet, vindt hem zelfs nu nog te jong om al veel aan de longe te nemen.

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 10:32

Zelf heb ik geen persoonlijke ervaringen met gangenpaarden maar een vriendin van mij wel. Ik kan dus geen advies geven maar wel zeggen wat zei heeft meegemaakt.

Zij had hetzelfde probleem bij haar pony (soort argentijns paard?). Deze liet ook een duidelijke voorkeur zien voor de tolt en soort telgang, zij had toen ook geen goede instructie en heeft eerst de tolt dan maar bevestigd omdat de pony zich daar comfortabel in voelde, echter heeft het daarna erg lang geduurd voor ze een normale draf kon vragen zonder hupsen en rare gangen ertussen, ook stzakte de pony voortdurend onder zadel. Dat is pas gelukt na 3jaar! En het vinden van een goede instructie die werkte vanuit de ontspanning, waardoor de pony zich kon loslaten in zijn bovenlijn en uiteindelijk ook ging draven.

Haar advies nu zou dus ook zijn, probeer te werken vanuit ontspanning en eerst de draf te bevestigen! Je kan wel al een commando plakken op de tolt, maar laat hem voor zover mogelijk zoveel mogelijk gewoon draven en zoek goede instructie. Balans is erg belangrijk voor een jong gangenpaard. 1 dag hulp kan al veel doen, dus misschien vind je iemand in NL waar je eens een weekend heen kan?

Veel succes! Een gangenpaard lijkt me zo gaaf! Zeker omdat ik zelf rugproblemen heb en daardoor het rijden laat liggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 11:36

BillyJ schreef:
Zelf heb ik geen persoonlijke ervaringen met gangenpaarden maar een vriendin van mij wel. Ik kan dus geen advies geven maar wel zeggen wat zei heeft meegemaakt.

Zij had hetzelfde probleem bij haar pony (soort argentijns paard?). Deze liet ook een duidelijke voorkeur zien voor de tolt en soort telgang, zij had toen ook geen goede instructie en heeft eerst de tolt dan maar bevestigd omdat de pony zich daar comfortabel in voelde, echter heeft het daarna erg lang geduurd voor ze een normale draf kon vragen zonder hupsen en rare gangen ertussen, ook stzakte de pony voortdurend onder zadel. Dat is pas gelukt na 3jaar! En het vinden van een goede instructie die werkte vanuit de ontspanning, waardoor de pony zich kon loslaten in zijn bovenlijn en uiteindelijk ook ging draven.

Haar advies nu zou dus ook zijn, probeer te werken vanuit ontspanning en eerst de draf te bevestigen! Je kan wel al een commando plakken op de tolt, maar laat hem voor zover mogelijk zoveel mogelijk gewoon draven en zoek goede instructie. Balans is erg belangrijk voor een jong gangenpaard. 1 dag hulp kan al veel doen, dus misschien vind je iemand in NL waar je eens een weekend heen kan?

Veel succes! Een gangenpaard lijkt me zo gaaf! Zeker omdat ik zelf rugproblemen heb en daardoor het rijden laat liggen.


Ik heb wel een trekhaak onder de auto, maar mijn wagen is niet sterk genoeg om een trailer met paard te trekken. En ik mag niet met een trailer rijden. Clinics waar ik naartoe kan en met een paard daar ter plaatse aan de slag kan, daar heb ik zeker interesse in.

Stomme is dat ik op gebied van rijden wel een netwerkje opgebouwd heb waar ik op kan terug vallen, maar dat ik dat niet heb voor het stukje grondwerk. Ik ben ervan uit gegaan dat gewone instructeurs mij wel konden helpen. Maar goed, ik hoop dat ik in augustus nog een plekje heb bij de clinic die door Ravaniris georganiseerd wordt en als dat goed mee valt, kan ik daar ook nog meer clinics volgen.

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: Gangenpaard aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 11:58


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 12:03

Retjethorse schreef:
Misschien kan je hier iets uithalen of contact maken met deze man? https://www.davidlichman.com/home.php

Van 5 tot 7 juli komt hij naar België.


Ik heb dat weekend van een collega over genomen. Soms baal ik ervan dat ik verpleegkundige ben. Er zit hier een ongelooflijk goede instructeur die jaarcursussen geeft. Mega intressant, maar doordat ik weekends moet werken, voor mij dus niet haalbaar om me in te schrijven.