Paard wijkt bij opstappen na leren wijken vd achterhand

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sspinoy
Berichten: 55
Geregistreerd: 10-01-18

Paard wijkt bij opstappen na leren wijken vd achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-19 13:03

Hallo iedereen,

Ik ben nieuw met grondwerk en ben hiermee begonnen bij een net beleerde fjord. De oefening wijken van de achterhand door direct en indirect contact lukt heel vlot. Alleen zit ik nu met het probleem dat ze vanaf ik wil opstappen niet stil wil staan en opnieuw wil wijken. Voor dat ik begon met grondwerk bleef ze superbraaf staan. Ik krijg haar maar niet stil waardoor ik het uiteindelijk opgeef en opstap terwijl ze beweegt... Iemand tips? :)

Bedankt!

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Paard wijkt bij opstappen na leren wijken vd achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 13:05

Het andersom leren: leren komen met de achterhand. Hier kent ponylief inmiddels komen met de schouder, komen met de achterhand en komen met het hele lijf. Juist door te leren op een signaal naar je hand / lijf toe te komen.

Fwis

Berichten: 35
Geregistreerd: 16-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 13:15

Kent ze het commando Halt? Of denk ik dan te simpel :+ Ik zou met het grondwerk dit commando nog een aantal keer bewust herhalen (eerst ‘samen’ halthouden, daarna jij zelf weglopen of om haar heen lopen terwijl zij moet blijven halthouden). Uiteindelijk dat commando herhalen tijdens het opstappen, dat kan haar helpen.

En wellicht tijdelijk wat hulp vragen met opstappen. Mogelijk ervaart ze het aanleggen van je been om op te stappen als de hulp voor het wijken, dus dan zul je haar daarin moeten desensibiliseren.

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 13:17

Welk signaal heb je aangeleerd voor het wijken voor druk? En is er enige kans dat je, hoe klein ook, dit signaal per ongeluk geeft tijdens het opstijgen?
Stap je links op? Dan kan het voor de korte termijn helpen om je rechterteugel meer aan te nemen, waardoor ze niet anders kan dan naar je toe te wijken ipv van je af.
Edit: Zelfde geldt voor tegen de bakrand parkeren of zelfs in een hoek.

Maar ik denk dat het probleem in een heel klein signaal en een bereslim paard zit :j
Laatst bijgewerkt door Daihyo op 05-03-19 13:21, in het totaal 2 keer bewerkt

Rex_Rolfo

Berichten: 5378
Geregistreerd: 27-07-13

Re: Paard wijkt bij opstappen na leren wijken vd achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 13:19


Fwis

Berichten: 35
Geregistreerd: 16-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 13:20

Amanda schreef:
Welk signaal heb je aangeleerd voor het wijken voor druk? En is er enige kans dat je, hoe klein ook, dit signaal per ongeluk geeft tijdens het opstijgen?
Stap je links op? Dan kan het voor de korte termijn helpen om je rechterteugel meer aan te nemen, waardoor ze niet anders kan dan naar je toe te wijken ipv van je af.
Maar ik denk dat het probleem in een heel klein signaal en een bereslim paard zit :j


Eigenlijk gewoon een heel braaf en fijn gevoelig paard :D

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Paard wijkt bij opstappen na leren wijken vd achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 13:21

Haha ja die kans is zeer aanwezig :D

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 13:24

Rex_Rolfo schreef:
Ik kwam een tijdje geleden deze tegen: https://youtu.be/06wOO4T4pNo


Dit kan ook zonder het irritante tikken wat ik op het filmpje zie.

Als paard zo gevoelig is voor minimale signalen dat hij wegbeweegt zoals bij TS, kun je hem ook leren op hele minimale signalen te komen, zonder frustratie bij het paard die ik in het filmpje zie.
Aan TS natuurlijk zelf de keuze overigens. Het is niet fout wat de man in het filmpje doet. Het kan ook gewoon zachter / puur op energie :)

sspinoy
Berichten: 55
Geregistreerd: 10-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-19 16:32

Bedankt voor de snelle reacties :)

Ik leer de oefeningen vooral aan volgens het boek 101 horsemanship oefeningen. Dus ik sta naast haar schouder/flank, richt mijn lichaam en ogen op haar achterhand en beweeg mijn arm naar haar achterhand toe/raak het aan. Kan het zijn dat ik te dicht bij haar sta terwijl ik de oefening doe? Zodat ze denkt dat van zodra ik in de buurt van haar flank kom, ze dan moet wijken? Want het gebeurt ook wel dat ik opzij van haar ga staan en ze al wil wijken. Maar ja als ik haar wil laten wijken voor direct contact kan ik niet anders dan dicht naast haar staan.

Ik ga dan maar meer oefenen op halt en naar mij toe komen met de achterhand :) er is niet altijd iemand aanwezig om vast te houden, maar ga het wel vragen als het kan.

Ik probeer haar halt aan te leren met Ho, maar dat commando zit er nog ni helemaal in, alleen als ik voor haar loop, mij omdraai en naar haar richt, mij groot maak en halt hou. Zelf halt houden zonder dat ik het voordoe lukt nog niet. Ook achterwaarts door indirect contact snapt ze nog niet, ze loopt opzij weg ipv achterwaarts te gaan.

Fwis

Berichten: 35
Geregistreerd: 16-01-16

Re: Paard wijkt bij opstappen na leren wijken vd achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 17:10

Dan denk ik inderdaad dat het je met opstappen gaat helpen als je het halthouden an sich eerst meer gaat oefenen. Met geduld, consequent zijn en goede timing qua beloning (niet meteen te veel willen, duur van halthouden rustig opbouwen) moet dat wel lukken :)

sspinoy
Berichten: 55
Geregistreerd: 10-01-18

Re: Paard wijkt bij opstappen na leren wijken vd achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-19 21:36


Maxima_S
Berichten: 272
Geregistreerd: 15-11-12

Re: Paard wijkt bij opstappen na leren wijken vd achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 22:09

Als je paard beweegt terwijl je dat niet wilt (bij het opstappen) dan reageert je paard niet op lichaamstaal maar maakt het een aanname. De aanname kan je weghalen door niets te vragen maar wel te blijven staan op je opstap tot je paard weer stilstaat. Vervolgens kan je zelf (als friendly game of zoals je wilt rythmische beweging) steeds van de afstap en op de afstap stappen tot je paard hier niet meer van gaat bewegen.

Natuurlijk is het handig als je paard ook leert de achterhand naar de kruk toe te bewegen maar ik heb al menig on ervaren persoon van het krukje zien vallen omdat het paard te ver kwam.

Beter is het dus in het begin om heel zuiver te zijn in je intentie. Als jij beweegt en je paard moet hoeft hier niets mee, beweeg dan door tot je paard denkt dat je wel gek zal zijn ;-) Als je wel iets wilt maak je intentie dan sterk en kijk of je van dat wat je wilt (bijv. achterhand opzij) kunt wisselen in stilstaan door je intentie te veranderen. 1 stap achterhand opzij is na een beetje oefenen vaak lastiger dan 3,5 rondje.

Als je dit door hebt, en je paard ook, wordt preciezer communiceren een stuk makkelijker en weet je ook ineens waar die 3 verschillende vormen van "druk" voor bedoelt zijn (ritmische beweging, statische en ritmische druk).

Veel succes!

fjordjes

Berichten: 12027
Geregistreerd: 03-07-05

Re: Paard wijkt bij opstappen na leren wijken vd achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 22:22

Leer je paard inparkeren, dan draait ie z'n achterhand naar je toe. Gneeog filmpjes van te vinden op YouTube.