Nieuw jong paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jenara

Berichten: 1555
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Nieuw jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-19 15:23

Hej allemaal,

Vorige week is mijn eerste eigen paardje aangekomen bij haar nieuwe thuis!
Jenara is een PRE merrie van 3,5, ze kent al wel een basis grondwerk en is licht ruitermak.
Gezien haar leeftijd en jonge bouw, ben ik nu aan de slag gegaan met grondwerk
en over een paar weken ga ik het "rijden" ook oppakken (=lees 1x per week 15min een rondje stappen en oefenen op stoppen en sturen)

Tot dan dus alleen maar grondwerk, ik ben nu begonnen met stappen aan de hand, stoppen en achteruit gaan. Ze heeft heel veel respect en is echt heel braaf ook, ze doet eigenlijk alles netjes.
Haar aandacht is momenteel nog wel wat meer bij de omgeving dan bij mij, ze staat er ook nog niet eens een week, dus dat lijkt me ook niet zo gek.
In de piste loopt ze mij aan de hand wel een klein beetje voorbij, enige tips hoe ik hier best aan werk?
Momenteel laat ik haar ofwel stoppen om dan als eerste terug te vertrekken, ofwel laat ik haar een rondje rond mij draaien en stap ik dan ook weer als eerste weg, allemaal zonder te veel druk op de lijn.

Zijn er buiten deze oefeningen nog dingen die ik al zou kunnen beginnen doen? Ik wil er graag voor ons beiden genoeg variatie in houden, maar haar ook wel de kans geven om dingen echt op te nemen.
Ik heb uiteraard wel ervaring met jonge paarden en die basis grondwerk steek ik er altijd op, maar daarna was het altijd meteen rijden, dus kan wel wat advies en tips gebruiken naar extra oefeningen :)

Shavis91

Berichten: 104
Geregistreerd: 16-01-19

Re: Nieuw jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 15:47

Je zou elke keer als ze je voorbij komt haar stil kunnen zetten en een pasje achteruit kunnen vragen. Dan leert ze dat de consequentie is dat ze een pas terug moet doen als ze een pas te hard gaat. Ze zou nu namelijk kunnen leren dat als ze voorbij je komt dat ze ook een rondje om je heen mag maken of dat het na het stilstaan een wedstrijdje is wie het eerst vertrekt.

Lindsey_99
Berichten: 2486
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 15:55

Ik zou haar nog een maand rust gunnen, beetje wandelen, elkaar leren kennen is genoeg. Ze moet wat meer vertrouwen krijgen in de omgeving en jou. Daarna rustig leuke dingen gaan doen, maar vooral rustig aan, ze is nog maar net kleuter af. Lekker laten spelen, en spelenderwijs oppakken. Lange lijnen is ook erg handig. Eigenlijk kun je vanaf de grond de complete basis aanleren, tot zijgangen, piaffe, alles aan toe zodat ze alles al kent tegen de tijd dat ze volgroeider is.
Veel plezier met je nieuwe aanwinst :)

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 16:00

Ik ben begonnen met vrijheidsdressuur met mijn jonkie. Met behulp van een clicker. Is erg leuk en ze pakt het goed op.

Verder doe ik:

Aan de hand stappen en draven, (achtjes om pionnen), balkjes stappen/draven, pivot om achterbeen en achterwaards. Ook voor- en achterwaards in een L. Dit zijn onderdelen van showmanship at halter en in-hand trail.



Ik krijg nu les in lange lijnen. Dat wil ik rustig gaan opbouwen.

Wandelen. Af en toe en als het weer het toelaat.

Los grondwerken in de roundpen. Hier doe ik veel desensibiliseren.

Lekker poetsen en tutten.

Af en toe trailer oefenen.

Zorg dat je met alles consequent bent. Niet er voorbij is niet er voorbij. Ook niet tijdens het wandelen of naar de bak toe oid. Ik zet Joy stil en vraag haar dan achterwaards.

Veel herhalen, maar niet overvragen. 20 minuten is wel het maximale per keer. Ik doe zelfs nog korter en zodra een oefening goed gaat stop ik. Of als het helemaal niet lukt sluit ik het af met een oefening die ze al kent en stop ik.

Jenara

Berichten: 1555
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-19 22:13

Gimme_Joy schreef:
Zorg dat je met alles consequent bent. Niet er voorbij is niet er voorbij. Ook niet tijdens het wandelen of naar de bak toe oid. Ik zet Joy stil en vraag haar dan achterwaards.

Veel herhalen, maar niet overvragen. 20 minuten is wel het maximale per keer. Ik doe zelfs nog korter en zodra een oefening goed gaat stop ik. Of als het helemaal niet lukt sluit ik het af met een oefening die ze al kent en stop ik.


Ja zo doe ik dat ook altijd, niet te lang en doen ze het goed, stoppen. Ik denk dat ik haar nu telkens 15-20min iets heb laten doen en vaak wissel ik het dan nog af met haar gewoon wat los te laten lopen als ze iets heel goed heeft gedaan.


Shavis91 schreef:
Je zou elke keer als ze je voorbij komt haar stil kunnen zetten en een pasje achteruit kunnen vragen. Dan leert ze dat de consequentie is dat ze een pas terug moet doen als ze een pas te hard gaat. Ze zou nu namelijk kunnen leren dat als ze voorbij je komt dat ze ook een rondje om je heen mag maken of dat het na het stilstaan een wedstrijdje is wie het eerst vertrekt.


Daar heb je wel gelijk in! Goeie tip, zal het zeker morgen zo gaan doen.

Ik heb ondertussen me wat ingelezen over Parelli en mijn lesgeefster wil er mij ook een introductieles over komen geven, dus ik ga me nu aan die opbouw houden.
Komende zaterdag komt de zadelpasser, als ik dan een goed passend zadel heb, wil ik toch wel graag door met hier en daar er ook eens op, bij de vorige eigenaar kwam er ook 1x per week een ruiter eventjes op.
Alles rustig aan, maar de ambitie is wel om deze zomer mee met de andere te kunnen gaan wandelen in de buurt, er is niets beter voor een jong paard uiteindelijk dan gewoon buiten rechtdoor lopen.