Hoe hebben jullie longeren geleerd?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fenia

Berichten: 1155
Geregistreerd: 21-06-10
Woonplaats: Fryslân

Re: Hoe hebben jullie longeren geleerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 08:16

Ik heb ooit een les gehad van Lammert Haanstra, en daar toen ook het boek van gekocht. Daarvoor deed ik het altijd zelf en dit bleek gelukkig al veel overeen te komen met de manier waarop Lammert de paarden traint aan de longeerlijn.
Nu longeer ik mijn paarden met verschillende hulpteugels. Mijn fries train ik of met de singel, of met het FRA elastiek, mijn tinker train ik met het elastiek of zonder met touwhalster. Ook ben ik begonnen met de dubbele longe met mijn fries ( wat ik persoonlijk toch echt de fijnste manier vind! ).
Als ik longeer doe ik ook wel echt heel veel dingen en niet simpel wat rond singelen. Ik oefen vaak de volte openen en sluiten, tempowisselingen, verzamelingen etc. Ook varieer ik met de singel veel verschillende manieren van bijzetten. De ene keer met een lichte stelling naar buiten en dan de longeerlijn door het bitring aan de singel, andere keer weer anders maar net wat ik denk dat op dat moment nodig is.

Kiaartje
Berichten: 11
Geregistreerd: 18-04-19
Woonplaats: Zwolle

Re: Hoe hebben jullie longeren geleerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 21:56

Mijn instructrice heeft mij echt geleerd om van longeren wat leuks te maken. Nooit geweten dat je zoveel aan de longe kon doen. Enkele longe, dubbele longe en nu ook langzaam naar lange teugel werk aan het toewerken.
Echt een must om longeerles te krijgen als het alleen maar rondjes lopen voor je is. Er ging een wereld voor me open!

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Re: Hoe hebben jullie longeren geleerd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-19 07:39

Bedankt voor al jullie antwoorden!

Wat ik mij dan nog afvraag is welke spullen hebben jullie allemaal om te longeren? En met welke spullen zijn jullie begonnen?

Ik heb een longeersingel, touwtje (moet nog een langere kopen voor meer mogelijkheden), longeerhulp en een enkele longeerlijn.

Lughnassadh

Berichten: 1803
Geregistreerd: 11-08-12

Re: Hoe hebben jullie longeren geleerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 10:14

Ik heb een longeersingel, een enkele en een dubbele lijn en een longeerzweep. Verder niets aangezien ik geen bijzet gebruik.

daarisdekaas

Berichten: 110
Geregistreerd: 25-03-19
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 11:15

Ik vind het een interessante vraag, ik had het er een tijdje terug nog over met iemand dat longeren niet iets is wat standaard geleerd wordt. Ik heb de basis dan ook 'geleerd' uit een boek en gewoon proberen. Later met paardeneigenaren die me dan steeds een beetje bijleerden als het gaat om bijvoorbeeld hulpen, eventuele bijzet, en lichaamstaal. Later met mijn eigen paard vooral opgestoken van andere mensen en online (en nog steeds leer ik wel eens nieuwe dingen) en keek dan wat het beste werkte voor mijn paard. Wat ik vooral geleerd heb is dat longeren een heel belangrijk kan zijn om je paard te trainen en te ondersteunen en dat je best veel leuke en zinvolle dingen kan doen aan de longe :D . Vroeger was het in mijn kennis altijd iets wat je deed als je eens een dagje niet ging rijden om je paard toch beweging te geven en wat eigenlijk heel saai was maar dat is het nu niet meer. Ik gebruik veelal alleen een longeerlijn en longeerzweep.