Het grote grondwerk (volg/vragen) topic!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xZiva_

Berichten: 3993
Geregistreerd: 16-12-10
Woonplaats: Culemborg

Re: Het grote grondwerk (volg/vragen) topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 20:06

Romy reageert alleen nooit op mail :=
2x gemaild voor een les, geen reactie.. vriendin gemaild: geen reactie :=

ninaphilo

Berichten: 640
Geregistreerd: 06-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 20:26

Oei, ze reageerde bij mij binnen 4 dagen. Maar dat was ook al weer een tijd geleden. Ze is vast druk

BlackBeautyZ
Berichten: 948
Geregistreerd: 28-08-17

Re: Het grote grondwerk (volg/vragen) topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 09:34

weet toevallig iemand van jullie hoe je een paard op een goede manier het water in leert lopen? (plassen, meertjes, uiteindelijk de zee?)

mijn paarden vinden het ontzettend eng.. ik merk aan mezelf dat ik ook niet echt een goed plan van aanpak heb om ze dit te leren..

darkadia

Berichten: 5247
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Het grote grondwerk (volg/vragen) topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 09:38

Hier vond paardlief het vroeger ook eng. Ik ben gewoon gestart aan de hand, zelf al erin staan en geduld. Daarna achter een paard aan die er geen moeite mee heeft. Toen alleen te paard, ook weer steeds stapje vragen en belonen en geduld. Strand vindt hij nu golfjes nog wat spannend maar de rest liep hij tijdens zijn 1e strandrit zo het water in.

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 16:26

BlackBeautyZ schreef:
weet toevallig iemand van jullie hoe je een paard op een goede manier het water in leert lopen? (plassen, meertjes, uiteindelijk de zee?)

mijn paarden vinden het ontzettend eng.. ik merk aan mezelf dat ik ook niet echt een goed plan van aanpak heb om ze dit te leren..


Als je er zelf in kan staan, is dat natuurlijk heel erg fijn. Dat helpt heel erg, maar ga dan niet recht voor het paard staan. Dan heb je een grotere kans dat ze bovenop je springen. Verder is het belangrijk dat je zelf gewoon rustig gaat staan en als ze de eerste keer met een hoefje in het water komen is dat ook gewoon genoeg. Niet heel erg focussen op 'in het water gaan', maar eerder op 'Eens zien of we dichtbij kunnen komen'. Dan kan je steeds meer uitbouwen.

Wat je eventueel ook kan doen is druk geven aan de achterkant door bijvoorbeeld een stick. Op die manier drijf je ze het water in. Dat werkt heel goed, maar dan moet je wel precies weten wat je doet. Ook moet je paard de oefening van het drijven en sturen op de grond al kennen. Mijn paard kent dat al waardoor hij weet wanneer hij naar voren moet lopen. Als hij naar voren loopt gaat de druk weg. Zelf kon ik hem op die manier op een fijne en vertrouwde manier het water in krijgen, maar als ik een paard niet goed zou kennen zou ik opteren voor de eerste optie. Zeker als ze de driving game nog niet voldoende kennen.


Afbeelding
Hier sta ik op de verkeerde plek, maar die had ik wél gekozen omdat ik mijn paard 'voor' wilde gaan. Ik had beter als ik erdoor was aan de kant van het hek kunnen gaan staan. Nu sta ik op de plek waar hij heel makkelijk heen kan springen als hij het toch te eng vind.
Hij deed namelijk bij dezelfde oefening ook dit:
Afbeelding


Afbeelding
Hier sta ik op de correcte plek voor het driven. Hij gaat keurig over de 'hindernis' en ik sta op een logische en veilig plek. Ik kan hem als hij gaat rennen makkelijk terugvragen door naar zijn kont te kijken.


Afbeelding
Hier zie je bovenstaande oefening in het water. :D Ik hou mijn arm waar zijn hoofd is naar voren (dat betekend 'ga voorwaarts'. Als hij dat niet doet, kan ik hem met de achterkant van mijn leadrope een tikje op zijn kont geven. Hij weet dat zijn billen dan moeten draaien en dan staat hij dus volledig in het water. Dat deed ik niet, omdat hij aan het onderzoeken is (zie het voetje). Wel blijf ik naar voren vragen, want hij geeft niet het correcte antwoord (ga helemaal naar voren), maar hij is wel aan het zoeken.


Afbeelding
Uiteindelijk stond hij helemaal in het water.

BlackBeautyZ
Berichten: 948
Geregistreerd: 28-08-17

Re: Het grote grondwerk (volg/vragen) topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 10:11

wauw bedankt voor de duidelijke uitleg! ik ga hier zeker mee aan de slag!

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 10:12

BlackBeautyZ schreef:
wauw bedankt voor de duidelijke uitleg! ik ga hier zeker mee aan de slag!


Succes! Ik ben benieuwd of het lukt. :))

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Re: Het grote grondwerk (volg/vragen) topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 21:29

Hoi, ik heb een vraagje; ik heb een 6 jarige B pony waar mijn dochter op rijdt en dit gaat supergoed. Pony is relaxed en braaf en heeft ook behoorlijk wat wedstrijd ervaring. Bedoel maar te zeggen dat het geen groentje is. Maar ingereden door een kind ook dus pony heeft nog geen idee bv zijwaarts. Hoe zou ik de pony wat kunnen bijleren vanaf de grond?

evaval
Berichten: 70
Geregistreerd: 25-02-19

Re: Het grote grondwerk (volg/vragen) topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 21:56

hoi essie79, leuk dat het zo goed gaat! Je zou misschien kunnen beginnen met vrijheidsdressuur en de pony laten wijken voor druk. Geef hierbij dan ook een ‘commando’ bijvoorbeeld ‘wijken’. Iedere keer dat je pony hier goed op reageert, belonen!

Was

Berichten: 2
Geregistreerd: 08-06-19

Re: Het grote grondwerk (volg/vragen) topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 12:57

Heey! Ik heb een klein vraagje. Mijn paard is een paar dagen geleden behandeld door de osteopaat en moet de grondwerk oefening "wijken" aan de hand weer uitvoeren. Nu ging het een tijdje goed, maar is hij helaas bang geworden voor de zweep. Ik heb het een aantal keer zonder zweep geprobeerd, maar hij doet hem toch telkens weer niet goed als hij niet ook een begeleiding bij de kont krijgt, zodat hij zijn achterhand ook goed meeneemt. Heeft een van jullie tips hoe ik hem minder angstig voor de zweep krijg?

darkadia

Berichten: 5247
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Het grote grondwerk (volg/vragen) topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 13:09

Lukt het niet zonder zweep dan? Ik doe het zijwaarts aan de hand ook regelmatig zonder zweep, en maak daarbij gebruik van mijn lichaamstaal en mijn arm met leadrope erin waar ze dan netjes voor wijken (freestyle methode). Misschien dat dat voor jullie ook werkt?

En waardoor heeft hij angst voor de zweep gekregen?

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: Het grote grondwerk (volg/vragen) topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 06:42

Ik zou zelf the friendly game van parelli gebruiken, het is belangrijk dat je paard leert dat iets wat jij in je handen hebt niet eng is en hem nooit pijn zal doen.
In eerste instantie begin je met de zweep over de schouder te aaien (eerst checken of je paard dit al kan zonder zweep), zodra je paard enige vorm van ontspanning toont (als je paard aan het rondlopen is is het stilstaan al bijna voldoende), tot hij relaxed blijft staan als je met de zweep aankomt. Dit uitbouwen naar het hele lichaam aan kunnen raken zonder enige vorm van spanning.
Heel belangrijk hierbij is dat je zelf een passieve houding aanneemt, dus lekker relaxed gaan staan zodat je paard op geen manier het idee kan hebben dat je hem wilt verplaatsen.
Er staan genoeg filmpjes van op yt, dus eerst lekker een beeld krijgen bij mijn uitleg :D

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: Het grote grondwerk (volg/vragen) topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 08:41

Als toevoeging: uitbreiden met 'rare' producten zoals plastic zakken aan je stick en bijvoorbeeld hard op grond slaan terwijl je paard blijft staan. Terwijl je altijd op rust blijft staan.

xZiva_

Berichten: 3993
Geregistreerd: 16-12-10
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 18:00

Ik heb afgelopen vrijdag mijn eerste grondwerk les gehad met mijn wilde ontembare hengst :Y)
Het meelopen, achterwaarts en 'wegsturen' kent hij inmiddels, en ook het naar mij toe komen als ik voorover/opzij buk.
Hij bleef alleen enorm bang voor het uiteinde van het touw, en mijn stick.. ik denk een nare ervaring gehad? :=
Eerst dus begonnen met touw over hem heen gooien over zijn hele lichaam, hij bleef verbazingwekkend goed stil staan, klein beetje spanning.
Daarna begonnen met het ronddraaien van het uiteinde vd leadrope, maar dan zonder energie op hem te richten. Hij raakte daar een paar keer flink van in paniek, naar uiteindelijk hem kunnen uitnodigen stil te gaan staan, en hij legde de link snel dat het draaien dan stopt.

Ook nog het achterwaarts van een afstand geprobeerd, doormiddel van het touw voor mijn eigen benen te zwaaien.. ook hier eerst paniek. Vervolgens was hij afgeleid en stond ik te zwaaien als een malle voor hem: 0,0 reactie :')
Tijdens het overleggen van het huiswerk stond hij lekker wisselend op rust, en flink te smakken. Echt heel mooi om te zien <3

Ik gaf hem geregeld 'pauze' als ik zag dat hij met zijn lip begon te trillen en nog maar weinig knipperde, maar nu ontdekt dat een simpel stukje lopen voor hem beter is :))

Chantalla

Berichten: 1427
Geregistreerd: 06-11-13
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 19:20

Hoi!
Ik kom hier even binnenvallen met een vraag over touwhalsters. Ik wil graag een touwhalster aanschaffen, maar twijfel een beetje of ik een met of zonder neusband zal halen. Nu vroeg ik mij af of hier veel verschil in zit met inwerking en zo ja, op welke manier.

Iemand die mijn kan helpen? :)

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Het grote grondwerk (volg/vragen) topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 19:28

Bokt zal waarschijnlijk erg over me gaan vallen, maar ik heb deze:
Afbeelding
Deze werkt scherper in, maar dat vind ik heel fijn. Want als ik Joy nu corrigeer, hoef ik dat maar 1 keer te doen. Ik hoef er niet aan te trekken/hangen en creëer dus geen grijs gebied. Als je een touwhalster met neusband hebt en je wilt serieus grondwerken zou je toch op een gegeven moment als je weerstand krijgt echt een discussie kunnen krijgen.

Op het moment dat je geen druk geeft op het touw werkt het uiteraard niet in.

Chantalla

Berichten: 1427
Geregistreerd: 06-11-13
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 21:17

Het gaat in mijn geval om de basis grondwerk en opvoeding van mijn 1,5 jarige fjordenruin. Hij wil nu nog wel eens vergeten dat er een touw en een mens aan hem vast zitten als hij iets interessants ziet :+ Een echt scherpe inwerking hoeft van mij niet, maar wel duidelijkheid en iets meer reactie dan bij een normaal halster.

Ik twijfel momenteel tussen deze:

https://www.ej.nl/paard/halsters-touwen ... orId=10041

https://www.ej.nl/paard/halsters-touwen ... orId=10094

Of zit hier al niet heel veel verschil meer in betreft inwerking?

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Re: Het grote grondwerk (volg/vragen) topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 21:19

Ik vind van die twee de eerste er het beste uit zien qua inwerking. Helemaal voor een fjordje :D

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Het grote grondwerk (volg/vragen) topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 21:31

Ik heb er mijn jonge paard oom mee beleerd op de grond. Ik heb Joy al vanaf 6 maanden. Is erg fijn voor die jonge paarden om duidelijkheid te hebben. Maar ik zou ook voor de eerste gaan. Hij moet in ieder geval goed stevig zijn (soms heb je ook van die slappe).

madelonvdw
Berichten: 259
Geregistreerd: 12-07-15
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 07:54

Chantalla schreef:
Het gaat in mijn geval om de basis grondwerk en opvoeding van mijn 1,5 jarige fjordenruin. Hij wil nu nog wel eens vergeten dat er een touw en een mens aan hem vast zitten als hij iets interessants ziet :+ Een echt scherpe inwerking hoeft van mij niet, maar wel duidelijkheid en iets meer reactie dan bij een normaal halster.

Ik twijfel momenteel tussen deze:

https://www.ej.nl/paard/halsters-touwen ... orId=10041

https://www.ej.nl/paard/halsters-touwen ... orId=10094

Of zit hier al niet heel veel verschil meer in betreft inwerking?


Ik heb die eerste ook maar gebruik hem nooit omdat ik hem te lomp vind. Bij mij vormde hij niet mooi om het hoofd heen en de knopen zaten niet op de juiste plekken. Ik ben fan van de halsters van de two lazy seven ranch.

Ik zou zelf dan opzoek gaan naar eentje die ietsjes duurder is maar beter zit. Wie weet zit die van epplejeck bij jouw paard wel. ;)

Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Het grote grondwerk (volg/vragen) topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 10:16

Mijn ervaring is ook dat de touwhalsters van de ej niet fijn passen. Die van mij heb ik van Horsecharms vandaag en die zijn erg goed! (Overigens de meest basic uitvoering, zonder neusband)

darkadia

Berichten: 5247
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Het grote grondwerk (volg/vragen) topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 10:27

Die van EJ zijn idd vrij dik en stug. Ik vind ze niet ideaal. Geeft alsnog ruis in je communicatie. Inderdaad 2lazy7ranch, horsecharms, horsebeads zijn fijne en kun je ook vaak op maat bestellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 10:31

Mijn paard is heel gevoelig op de neus, osteopaat vermoed dat hij ooit een blessure gehad heeft aan zijn neusbeen. Hij vindt druk op zijn neus echt maar niets, mijn touwhalster is er dus wel 1 met een neusband. Paard vindt een touwhalster fijner als een gewoon.
Mijne komt van horsecharms.
Afbeelding

Chantalla

Berichten: 1427
Geregistreerd: 06-11-13
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 11:57

Bedankt voor alle tips! Om te beginnen heb ik die van de Epplejeck opgehaald. Had al wel het idee dat dit duidelijker is dan een normaal halster. Mocht ik, of binnenkort de instructrice, toch merken dat iets anders beter is, dan houd ik de aanbevelingen in gedachten.

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Re: Het grote grondwerk (volg/vragen) topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 00:08

De fijnste touwhalsters van ons komen altijd bij Equiplay vandaan. Dat zijn verreweg de beste kwaliteit touwhalsters die ik in Nederland tot nu toe verkregen heb. (We hebben er nogal wat en ik ben vrij picky :') )
Fijn dat je wat gevonden hebt en dat het naar wens werkt.