Longeertopic van a tot z?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Janneke2
Berichten: 22651
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 13:17

AnnoNiemand schreef:
Nu is dat op dit moment ook niet nodig want hij moet eerst eens zijn evenwicht vinden en leren op eigen benen te lopen. Ik merk dat hij nu vele momenten aan het ‘stofzuigen’ is tijdens het longeren. Hij houdt zijn hoofd heel laag bij de grond. Nu leek mijn dit in eerste instantie positief omdat hij dan goed over de rug loopt (toch)? Maar later vroeg ik mij af, uiteindelijk loopt hij toch wel behoorlijk op de voorhand wanneer hij zo stofzuigt. Voor nu maakt het niet uit, maar uiteindelijk is het wel de bedoeling dat het longeren een serieus trainingsmoment wordt waarbij hij de achterhand goed gebruikt.

Ik werk mijn jonkie met kaptoom om haar te leren haar lichaam goed te gebruiken.
Stap 1: verticaal evenwicht, evenveel gewicht op beide voorbenen, paard 'kapseist' niet op de volte, hoofd kantelt niet, maar de rug komt omhoog en de hals gaat omlaag.

Een grazend veulen staat op de achterhand - een paard kan dus wel 'stofzuigeren' zonder op de voorhand te vallen, maar het staat en valt met de activiteit van de achterhand.
Binnenachterbeen graag tussen de sporen van de voorbenen.

Het voordeel van de kaptoom boven het bit is, dat je via de neus 'direct' inwerkt op de schedel zelf en daarmee het gewricht tussen schedel en eerste halswervel "de plaats waar een paard stelling aanneemt".

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )


Barbabientje
Berichten: 8203
Geregistreerd: 12-09-08

Re: Longeertopic van a tot z?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 20:10

Ik kom heel even binnenvallen :')

Voor mijn merrie ben ik op zoek naar een opbouwschema mbt longeren, vind het zelf heel lastig. Ben nu bezig aan het boek van Lammert Haanstra, maar wow wat een eyeopeners staan hierin :j
Merrie heeft in juli haar eerste veulen gehad, maar nu begint veulen haar klein beetje leeg te trekken (veulen is eigenlijk nog net iets te jong, dus proberen nog heel even uit te zingen, maar anders gaat ze er gewoon vanaf :j ), maar doordat ze beiden 4 weken verplichte stalrust hebben gehad is ze voornamelijk heel veel spieren kwijt.

Ik ben zelf een beetje huiverig dat ik te snel opbouw dat ze dadelijk niet met spierbevangenheid komt te staan.

Iemand tips? :)

Nymphadora Ria <3 *22-06-2018*
Cadilac <3 *24-05-2007* B+8

Elisa2
Berichten: 36674
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Longeertopic van a tot z?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 08:42

Gewoon heel rustig beginnen met om de dag 10 min wat stappen, week erna paar rondjes draf erbij pakken en zo rustig oppakken. Qua spieren is het belangrijk om eiwitten te voeren, zeker als ze nog lacteert.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Kiwi_
Berichten: 1494
Geregistreerd: 11-11-07
Woonplaats: Het mooiste plekje!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 19:37

Ik wil graag dat mijn paard zijn achterhand er iets meer onder zet en zou daarin ook graag het trainen van de achterhand via longeren meenemen. Wat zijn goede manieren om hem meer op het achterbeen te krijgen?

The trouble with trouble is that it always starts out as fun.

Janneke2
Berichten: 22651
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Longeertopic van a tot z?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 19:55

Verticale balans trainen aan de longe,
balkjes lopen
varianten op de body bandage (een complete pessoa is niet nodig, maar een elastische band van singel onder de staart door kan helpen).

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

xLiez
Berichten: 1885
Geregistreerd: 11-08-14
Woonplaats: Joure

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 21:22

Kiwi_ schreef:
Ik wil graag dat mijn paard zijn achterhand er iets meer onder zet en zou daarin ook graag het trainen van de achterhand via longeren meenemen. Wat zijn goede manieren om hem meer op het achterbeen te krijgen?


Ik heb bij mijn pony de achterhand getraind met zo'n longeerband van Harry's Horse. Super handig ding.
https://www.harryshorse.com/nl/catalogu ... .28400073/

Elisa2
Berichten: 36674
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 07:54

Kiwi_ schreef:
Ik wil graag dat mijn paard zijn achterhand er iets meer onder zet en zou daarin ook graag het trainen van de achterhand via longeren meenemen. Wat zijn goede manieren om hem meer op het achterbeen te krijgen?


Geen hulpmiddeltjes, maar schakelen, schakelen, schakelen..net als ohz.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Kiwi_
Berichten: 1494
Geregistreerd: 11-11-07
Woonplaats: Het mooiste plekje!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 08:12

Bedankt voor jullie tips!

Elisa2 schreef:
Kiwi_ schreef:
Ik wil graag dat mijn paard zijn achterhand er iets meer onder zet en zou daarin ook graag het trainen van de achterhand via longeren meenemen. Wat zijn goede manieren om hem meer op het achterbeen te krijgen?


Geen hulpmiddeltjes, maar schakelen, schakelen, schakelen..net als ohz.


En hem dan ook niet bijzetten?

The trouble with trouble is that it always starts out as fun.

Elisa2
Berichten: 36674
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Longeertopic van a tot z?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 10:42

Jawel, maar lichtjes..ik weet niet hoe je hem nu longeert?

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Kiwi_
Berichten: 1494
Geregistreerd: 11-11-07
Woonplaats: Het mooiste plekje!

Re: Longeertopic van a tot z?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 18:11

Inderdaad ook licht bijgezet. Hij kruipt snel achter de loodlijn anders.

The trouble with trouble is that it always starts out as fun.

Veeerr
Berichten: 76
Geregistreerd: 01-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 12:51

Zojuist het hele topic doorgelezen en ik vind het een interessant topic! Jammer dat er al een tijdje niet meer actief in is gereageerd, dus misschien dat het door mijn reactie het weer wat gaat lopen.. :D

Ik ben zeker geen expert in het longeren, maar vind het wel erg interessant en ben me er ook rustig meer in aan het verdiepen. Ik heb altijd gelongeerd of 'rondgeslingerd' :+ aan een halster, maar sinds enkele maanden nu met een kaptoom (verder geen bijzet). Dit ging eigenlijk altijd prima.. Als in er is een reactie op iets wat ik vraag, maar sinds enkele weken houdt m'n merrie mij erg voor de gek én ik merk aan mezelf dat ik daardoor heel erg ga zoeken in de 'juiste' houding. Dit werkt natuurlijk niet mee waardoor we tegen het probleem aanlopen dat ik haar niet vanuit afstand in draf krijg. Geen reactie op stem, lichaam of zweep. Zodra ik naast haar schouder ga mee lopen en ik vraag op mijn stemcommando om te draven dan is er niets aan de hand. Vanuit die positie kan ik dan langzaam aan wel terug na de afstand positie, maar ik krijg haar daarna gewoon niet actiever. Hierdoor hebben we niet de gewenste training (actief, van achter naar voor etc.).

Ik verwacht dat dit eigenlijk volledig ligt aan mijn nu zoekende houding. Daarom mijn vraag wat de 'juiste' houding is. Hierdoor krijg ik misschien weer wat meer bevestiging en moed om het weer eens te gaan proberen. :')

~ Never be afraid to be yourself. Remember an original is worth more than a copy.

KittyDylan
Berichten: 8856
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 13:19

Je moet drijvend gaan staan. Zoals het mij geleerd is is er een V van jouw, je paard en je zweep. Je moet zorgen dat je net achter die V staat zodat het paard denkt dat hij naar voren word gejaagd.
[ img ]

Zoiets. Ben niet heel goed in uitleggen :')

Als de paarden die ik longeer niet actief willen lopen zet ik zelf een stap naar voren en krijgen ze een tik met de zweep, in combinatie met stem. Als ik nu mijn stem verhef snappen de meeste wel wat ik bedoel, zonder dat ik echt naar voren hoef te stappen. Ook doe ik dan veel overgangen van stap-draf-galop zodat ze wel op moeten gaan letten en echt luisteren naar wat ik zeg.

Maargoed, ik heb niet leren longeren via een of ander systeem met een fancy naam, dus of je het zo wilt doen moet je zelf weten :P Bij mij werkt het in ieder geval prima. Stem met zweep.

Just Wibbly Wobbly Timey Wimey It

[KS-MK] 2 Welsh Mountain veulens verwacht 2024

Veeerr
Berichten: 76
Geregistreerd: 01-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 13:27

KittyDylan schreef:
Je moet drijvend gaan staan. Zoals het mij geleerd is is er een V van jouw, je paard en je zweep. Je moet zorgen dat je net achter die V staat zodat het paard denkt dat hij naar voren word gejaagd.
[ Afbeelding ]

Zoiets. Ben niet heel goed in uitleggen :')

Als de paarden die ik longeer niet actief willen lopen zet ik zelf een stap naar voren en krijgen ze een tik met de zweep, in combinatie met stem. Als ik nu mijn stem verhef snappen de meeste wel wat ik bedoel, zonder dat ik echt naar voren hoef te stappen. Ook doe ik dan veel overgangen van stap-draf-galop zodat ze wel op moeten gaan letten en echt luisteren naar wat ik zeg.

Maargoed, ik heb niet leren longeren via een of ander systeem met een fancy naam, dus of je het zo wilt doen moet je zelf weten :P Bij mij werkt het in ieder geval prima. Stem met zweep.


Dankjewel voor je reactie! Inderdaad een stap of wat stappen naar voren met iets mijn stem verheffen.. Dat werkte ook als ik dit een keer moest doen. Nu steekt ze gewoon haar middelvinger op en laat ze mij zo hard mogelijk werken :+ .

Ga van de week wel even weer een poging wagen en me even goed focussen op mijn houding ten opzichte van de merrie.

~ Never be afraid to be yourself. Remember an original is worth more than a copy.

Elisa2
Berichten: 36674
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Longeertopic van a tot z?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 09:02

Longeer je in een afgezette ruimte/ longeerton? zo, niet..dat wil nog weleens helpen in combi met Kitty schrijft om ze actief en goed aan de hulpen te krijgen.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Veeerr
Berichten: 76
Geregistreerd: 01-01-18

Re: Longeertopic van a tot z?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 12:36

Nee in principe niet. Was plan om dit ook nog een kans te geven

~ Never be afraid to be yourself. Remember an original is worth more than a copy.

KittyDylan
Berichten: 8856
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 12:47

Ik longeer zowel in een cirkel en op een open vlak of rijbak. Houvast van 1 hek is wel handig, tegen die zijde kun je ze dan naar voren jagen, zonder dat ze uit de cirkel breken. Dan is een longeercirkel niet eens per se nodig.

Just Wibbly Wobbly Timey Wimey It

[KS-MK] 2 Welsh Mountain veulens verwacht 2024

Nyaleti
Berichten: 5996
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 12:53

Handig topic, zie ik nu pas voorbij komen.
Ik heb m'n pony voor de kar lopen, niet onder het zadel. Hij loopt van zichzelf al redelijk netjes met z'n hoofd en hals, niet als een giraffe :+
Nu hebben we een ongelukje gehad tijdens het mennen dus dat doen we even niet, longeer nu dus 4x in de week en wil er wat variatie in hebben.
Ik had een dubbele longe gemaakt van één longeertouw en daar aan beide uiteinden een dun stro touwtje aan en die dan weer aan het bit.
Ik heb met het schoftje geprobeerd, dus dan zitten de lichtogen erg hoog (ik ben meer van het lang en laag maar voor de kar zit het ook zo vast en moet ie het dus ook zo kennen). Ook met een longeersingel geprobeerd, dus dan zitten de lichtogen al een stuk lager.
Ik zet geen druk op het touw, soms enkel om hem recht te laten kijken ipv teveel naar binnen / buiten. Hij loopt dan zelf al wat meer naar beneden en je ziet hem zoeken. Is dus echt om hem bezig te houden in het koppie ipv saai rondjes te rennen.
Maar elke keer snukt het touw aan z'n bit, ondanks dat ik dus geen druk erop zet en de lichtogen ruim genoeg zijn. Vnl in stap gooit hij af en toe z'n hoofd omhoog en het ziet er gewoon niet zo fijn uit.
Iemand hier tips voor? Kan wel een echte dubbele longe halen maar wat is het verschil?
Hij loopt af en toe aan de Pessoa maar daar gaat hij snel te diep oplopen.

Def
Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Re: Longeertopic van a tot z?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 13:57

Het verschil met een dubbele longe is dat je kunt anticiperen met je hand op wat je pony doet. Dus meer of minder druk aannemen op het moment dat dat nodig is. Dat is vaak seconde werk.
Dat lukt niet met touwtjes of een ander hulpmiddel.

Custom made HaLflinger: Donya
Donya en Anouk: Z1 + 17

Nyaleti
Berichten: 5996
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Longeertopic van a tot z?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 14:18

Maar een dubbele longe is toch precies hetzelfde gemaakt als een longeerlijn met strotouwtje? Zit met een musketonhaakje aan het bit en waar het aan elkaar zit gekknoopt, kan nergens achter blijven hangen oid.

Def
Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 14:55

casperzazoe schreef:
Maar een dubbele longe is toch precies hetzelfde gemaakt als een longeerlijn met strotouwtje? Zit met een musketonhaakje aan het bit en waar het aan elkaar zit gekknoopt, kan nergens achter blijven hangen oid.


Oh ik heb verkeerd gelezen zie ik. Ik dacht dat het zoals een bijzet touwtje was vast gemaakt. Excuses!
Dan zou ik goed opletten dat je dus goed mee beweegt met je hand met de mond van je paard.
Is de release wel goed van het strotouwtje?

Custom made HaLflinger: Donya
Donya en Anouk: Z1 + 17

Def
Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 16:27

Tip: in de nieuwe bit staat een artikel van 8 pagina`s over de fijne manier van longeren zoals Mireille den Hoed dit doet (en gelukkig steeds meer andere mensen). De moeite waard om te lezen.

Custom made HaLflinger: Donya
Donya en Anouk: Z1 + 17

KittyDylan
Berichten: 8856
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 18:54

Ik heb geen abbo op de Bit, maar gezien haar website gaat het over longeren zonder poespas? Eens kijken of ik ergens die Bit kan scoren dan.
Klinkt wel interessant, hoewel ik toch zelf wel fan ben van de bijzet. Ponylief doet het er goed op. Ik longeer echter ook vaak zonder bijzet
[ img ]
[ img ]

Heeft iemand nog tips om pony meer vanuit de achterhand te laten lopen? Gisteren met longeren liep ze weer heel erg op de voorhand. Hier heeft ze met vlagen last van en ik weet niet zo goed hoe ik dit op kan lossen. Zowel aan de bijzet als zonder bijzet heeft ze er last van.
En in de galop doet ze dat ook heel erg, maar dat is nog even geen punt omdat we ons vooral focussen op draven. Pony is 3.5 en loopt nu een klein jaar aan de longe.

Just Wibbly Wobbly Timey Wimey It

[KS-MK] 2 Welsh Mountain veulens verwacht 2024

Marocje
Berichten: 5590
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 19:06


Def
Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Re: Longeertopic van a tot z?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 19:17


Custom made HaLflinger: Donya
Donya en Anouk: Z1 + 17

KittyDylan
Berichten: 8856
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Re: Longeertopic van a tot z?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 19:21

Yes kan hem zien. Ga hem morgen even doorlezen.

Just Wibbly Wobbly Timey Wimey It

[KS-MK] 2 Welsh Mountain veulens verwacht 2024


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 bezoekers