De TRT online cursus van Tristan Tucker

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 10:28

Ik heb gisteren geprobeerd om mijn soort van travers als uitbouw van het opstappen te filmen. Lastig lastig... want ze wilde niet meewerken en het was moeilijk om het precies in beeld te doen. Hopelijk krijgen jullie wel een idee zo.


odenxia

Berichten: 1301
Geregistreerd: 12-03-09

Re: De TRT online cursus van Tristan Tucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 10:39

@Annetje: Super leuk dat je gefilmd hebt, ik zal dat van de week ook eens proberen.
Ik denk dat als je eerder released als je paard een goede stap maakt bij bijv 23 sec stapt ze goed in met het linker achterbeen, dan draaid ze denk ik heel snel naar de kruk toe. Als je een paar keer de druk weg haald op die momenten weet ze op een gegeven moment dat het dat is wat je wilt zien. In het begin een klein beetje helpen door haar hoofd wat meer naar rechts te draaien en dan stappen ze vaak al wat beter in met het linkerachterbeen. Die link leggen ze heel snel volgens mij.

tuija_r
Berichten: 66
Geregistreerd: 20-06-16

Re: De TRT online cursus van Tristan Tucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 22:13

Ik ben inmiddels begonnen met mijn 5jarige, sensibel en onzeker ruin Ali. Met hem is veel Parelli en desensibeliseren gedaan door mij en andere vakmensen (in het gebied van natural horseemanship) maar hij bleef schrikkerig en onzeker. 'Dat is gewoon zijn karakter en je moet zelf sterker in je schoenen staan', hebben ze tegen mij gezegd. De onzekerheid in hem en zijn manier van reageren (vluchten/ontploffen uit niks) heeft mij ook onzeker gemaakt en toen dacht ik dat dit kan niet zo. Er moet een manier zijn hoe ik kan hem meer zelfverzekerd maken zodat ik hem ook meer vertrouw.

Gelukkig heb ik via mijn instructrice TRT gevonden! Ali laat alles over zich komen en negeert totdat de spanning zo erg wordt dat hij ontploft (met de resultaat dat hij heeft me paar jaar geleden afgegooid en ik heb botten gebroken). Ik heb nu aantal keren TRT gedaan en het gaat al een stuk beter! De patronen vanaf grond gingen vrij snel goed, Ali is soepel en ontspannen. Dit wil ik straks beginnen vanaf zadel zodat hij ook onder ruiter ontspannen kan voelen. Plastiek zak was in het begin erg lastig. Dit omdat ik geen reactie van hem kreeg (absoluut niks, soort van 'learned helplessness') en ik moest best veel druk opleggen voordat hij begon te reageren. Zijn eerste antwoord was wegrennen, ik heb de touw wat vastgehoud en hij stopte. En ik zag voor het eerst dat hij begon te denken! Oren naar achter, lippen bewegen. Dat heb ik beloond en druk weggenomen.

Nu zitten we op een punt dat hij elke keer sneller en sneller gaat denken en zoekt voor de goede antwoorden. Ik ben nog steeds bezig met plastiek zakje en vlag en in tussen doe ik ook de grondpatronen. Het is zo geweldig om te zien hoe hij schakelt elke keer sneller van negeren/vluchten naar denken en ontspannen. Ik ben erg benieuwd wat voor invloed heeft dit ook voor rijden, sinds de probleem van schrikken ergste is onder de zadel. Maar tot nu ben ik al tevreden! :)

TequilaRos

Berichten: 4466
Geregistreerd: 31-10-04
Woonplaats: Leek

Re: De TRT online cursus van Tristan Tucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 08:47

Wat fijn tuija_r! Dat geen reactie geven en adem inhouden heeft mijn oude merrie ook vrij lang gedaan.

pol013

Berichten: 8994
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: De TRT online cursus van Tristan Tucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 14:14

Die van mij bijt in alles wat eng hoort te zijn. Dat is praktisch echt heel lastig. Wil ik druk opvoeren/ weg nemen zit het object weer tussen zijn tanden........
In het begin dacht ik dat hij het dus niet eng vond. Maar in zijn geheel is het juist een heel onzeker paard. Vraag me dus af of ik het anders moet interpreteren.

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Re: De TRT online cursus van Tristan Tucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 16:54

Pol hier hetzelfde, alleen dan vaak ook met voorbenen. De mijne is heel erg introvert en met hem heb ik de trt ook een beetje opgegeven. De enige reactie die ik bij hem krijg, is dat hij wil gaan stoeien ;) de merrie die ik voor een ander rijd, pakt het wel fijn op allemaal.

pol013

Berichten: 8994
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 12:51

ja, ook met de voorbenen overal op schrapen.
Ook cross hindernissen waar hij onzeker over is: hap stro uit de baal nemen of de takkenbossen/haagjes er uit trekken. Omstanders denken dan dat hij dús niet bang is. Ik voel iets heel anders.
Kan inderdaad heel introvert zijn.

Maar dan weer niet vergelijkbaar met deze: https://www.facebook.com/trtmethod/vide ... 377608755/

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Re: De TRT online cursus van Tristan Tucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 19:53

Hm, dat is nogal een nieuw inzicht pol!

fjordjes

Berichten: 12032
Geregistreerd: 03-07-05

Re: De TRT online cursus van Tristan Tucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 22:13

Ik vind de trt methode zeer interessant en zou er graag mee aan de slag gaan. Echter vind ik het enorm veel geld en had ik op YouTube gezocht naar filmpjes maar er staan er zoveel dat ik niet weet bij welke ik het beste kan beginnen. Iemand die mij kan vertellen welke filmpjes ik kan kijken?

petra8
Berichten: 1134
Geregistreerd: 08-06-09

Re: De TRT online cursus van Tristan Tucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 22:35

Zo ben ik ook begonnen maar ben blij dat ik toch de training heb aangeschaft. Bij de filmpjes op youtube ga je iets nadoen terwijl je bij de training weet waarom je iets doet en op welke reacties je moet letten. De filmpjes van de training zijn ook veel uitgebreider dan op youtube omdat hij op youtube natuurlijk niet al zijn geheimen deelt. En het fijne van de training is dat je altijd je vragen kunt stellen tijden de q en a. Voor mij is het geld dubbel en dwars waard geweest.

x_Kaat_x

Berichten: 2606
Geregistreerd: 06-02-11
Woonplaats: Diepenbeek, Limburg, Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 13:39

petra8 schreef:
Zo ben ik ook begonnen maar ben blij dat ik toch de training heb aangeschaft. Bij de filmpjes op youtube ga je iets nadoen terwijl je bij de training weet waarom je iets doet en op welke reacties je moet letten. De filmpjes van de training zijn ook veel uitgebreider dan op youtube omdat hij op youtube natuurlijk niet al zijn geheimen deelt. En het fijne van de training is dat je altijd je vragen kunt stellen tijden de q en a. Voor mij is het geld dubbel en dwars waard geweest.


Inderdaad! Ik heb ook de training aangeschaft. Denk dat ik al alle mogelijke filmpjes die er van trt op het internet staan bekeken heb. Maar vind dat als je zoiets doet het dan ook tegoei moet doen. Op youtube vind je niet de juiste volgorde en waar je aan moet denken en wat je paard moet snappen voor de volgende stap!
Ik denk dat als je echt goed gebruik maakt van alle mogelijkheden ( life sessie’s en Q&A’s bv) het je geld toch wel echt waard is hoor!
Ik begin vandaag met mijn paard bij het startpunt!

x_Kaat_x

Berichten: 2606
Geregistreerd: 06-02-11
Woonplaats: Diepenbeek, Limburg, Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 13:46

pol013 schreef:
ja, ook met de voorbenen overal op schrapen.
Ook cross hindernissen waar hij onzeker over is: hap stro uit de baal nemen of de takkenbossen/haagjes er uit trekken. Omstanders denken dan dat hij dús niet bang is. Ik voel iets heel anders.
Kan inderdaad heel introvert zijn.

Maar dan weer niet vergelijkbaar met deze: https://www.facebook.com/trtmethod/vide ... 377608755/


Ik denk dat dit inderdaad een mooi voorbeeld is voor zlle introverte paarden. Hebben jullie al eens tijdens een live sessie of Q&A je vraag over het bijten gesteld? Of een mailtje gestuurd? Wel benieuwd naar zijn oplossing ☺️

x_Kaat_x

Berichten: 2606
Geregistreerd: 06-02-11
Woonplaats: Diepenbeek, Limburg, Belgie

Re: De TRT online cursus van Tristan Tucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 13:47

Trainen jullie trt eigenlijk helemaal apart van het rijden in een apart moment? Of voor of na het rijden? Zetten jullie je paard eerst aan de longe voor wat energie kwijt te spelen of beginnen jullie gewoon meteen aan de training?

Monique1963

Berichten: 8636
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: De TRT online cursus van Tristan Tucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 14:11

Ik wacht nog op één antwoordje van ze voordat ik de cursus ga doen.

pol013

Berichten: 8994
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 14:11

x_Kaat_x schreef:
pol013 schreef:
ja, ook met de voorbenen overal op schrapen.
Ook cross hindernissen waar hij onzeker over is: hap stro uit de baal nemen of de takkenbossen/haagjes er uit trekken. Omstanders denken dan dat hij dús niet bang is. Ik voel iets heel anders.
Kan inderdaad heel introvert zijn.

Maar dan weer niet vergelijkbaar met deze: https://www.facebook.com/trtmethod/vide ... 377608755/


Ik denk dat dit inderdaad een mooi voorbeeld is voor zlle introverte paarden. Hebben jullie al eens tijdens een live sessie of Q&A je vraag over het bijten gesteld? Of een mailtje gestuurd? Wel benieuwd naar zijn oplossing ☺️


nee eigenlijk niet. Omdat ik er te weinig mee bezig ben. Maar dat is weer omdat ik geen reactie krijg die je 'wil zien'.

x_Kaat_x

Berichten: 2606
Geregistreerd: 06-02-11
Woonplaats: Diepenbeek, Limburg, Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 14:23

pol013 schreef:
x_Kaat_x schreef:

Ik denk dat dit inderdaad een mooi voorbeeld is voor zlle introverte paarden. Hebben jullie al eens tijdens een live sessie of Q&A je vraag over het bijten gesteld? Of een mailtje gestuurd? Wel benieuwd naar zijn oplossing ☺️


nee eigenlijk niet. Omdat ik er te weinig mee bezig ben. Maar dat is weer omdat ik geen reactie krijg die je 'wil zien'.


Maar dan is het ergens toch ook een beetje logisch dat je de reactie die je wilt zien niet krijgt? Niet elk paard is hetzelfde, wie weet is er gewoon iets wat je mist of moet je het net wat anders aanpakken of kleiner beginnen? Maar dat weet je niet zolang je het niet vraagt, en zolzng je het niet vraagt en ermee bezig gaat zijn krijg je niet de reactie die je wilt zien?
Helemaal niet slecht bedoeld hoor! Helemaal okee als jij het niet echt ziet zitten! Vroeg het me gewoon af ;)

tuija_r
Berichten: 66
Geregistreerd: 20-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 20:03

x_Kaat_x schreef:
Trainen jullie trt eigenlijk helemaal apart van het rijden in een apart moment? Of voor of na het rijden? Zetten jullie je paard eerst aan de longe voor wat energie kwijt te spelen of beginnen jullie gewoon meteen aan de training?


We zijn recent begonnen en ik doe TRT eigenlijk altijd als mijn paard spanning opbouwt. Dus voor opstappen, tijdens rijden,... Ik keek net de gratis webinair van Tristan over spanning tijdens wedstrijden en hij deed TRT voor trailerladen, na trailerladen, tijdens warm up en beetje in de ring ook. Dat was heel fijn om te zien, TRT is geen toverstokje dat neemt in één keer alle problemen in alle gebieden weg. Ik heb ook vaker sessies dat ik ga niet rijden maar ik doe gewoon zadel aan en oefen hetzelfde dingen. Dit zodat mijn paard leert ook te ontspannen met een zadel, dat vindt hij nog lastig. Ik zet hem nooit eerst aan de longe, ik zie geen nut daarvan. Hij moet gewoon ontspannen en rustig blijven ook als hij extra energie heeft.

pol013

Berichten: 8994
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 14:22

x_Kaat_x schreef:
Maar dan is het ergens toch ook een beetje logisch dat je de reactie die je wilt zien niet krijgt? Niet elk paard is hetzelfde, wie weet is er gewoon iets wat je mist of moet je het net wat anders aanpakken of kleiner beginnen? Maar dat weet je niet zolang je het niet vraagt, en zolzng je het niet vraagt en ermee bezig gaat zijn krijg je niet de reactie die je wilt zien?
Helemaal niet slecht bedoeld hoor! Helemaal okee als jij het niet echt ziet zitten! Vroeg het me gewoon af ;)


Wat ik 'mis' is de controle over het 'enge object'. omdat het ofwel in zijn mond zit of onder een voet klem zit :P

x_Kaat_x

Berichten: 2606
Geregistreerd: 06-02-11
Woonplaats: Diepenbeek, Limburg, Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 16:10

pol013 schreef:
x_Kaat_x schreef:
Maar dan is het ergens toch ook een beetje logisch dat je de reactie die je wilt zien niet krijgt? Niet elk paard is hetzelfde, wie weet is er gewoon iets wat je mist of moet je het net wat anders aanpakken of kleiner beginnen? Maar dat weet je niet zolang je het niet vraagt, en zolzng je het niet vraagt en ermee bezig gaat zijn krijg je niet de reactie die je wilt zien?
Helemaal niet slecht bedoeld hoor! Helemaal okee als jij het niet echt ziet zitten! Vroeg het me gewoon af ;)


Wat ik 'mis' is de controle over het 'enge object'. omdat het ofwel in zijn mond zit of onder een voet klem zit :P

Misschien helpt dit! Iemand had dezelfde vraag tijdens een q&a : https://training.trtmethod.com/my-horse ... t/?lang=nl

Je vind deze ook bij vragen en antwoorden

x_Kaat_x

Berichten: 2606
Geregistreerd: 06-02-11
Woonplaats: Diepenbeek, Limburg, Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 16:12

tuija_r schreef:
x_Kaat_x schreef:
Trainen jullie trt eigenlijk helemaal apart van het rijden in een apart moment? Of voor of na het rijden? Zetten jullie je paard eerst aan de longe voor wat energie kwijt te spelen of beginnen jullie gewoon meteen aan de training?


We zijn recent begonnen en ik doe TRT eigenlijk altijd als mijn paard spanning opbouwt. Dus voor opstappen, tijdens rijden,... Ik keek net de gratis webinair van Tristan over spanning tijdens wedstrijden en hij deed TRT voor trailerladen, na trailerladen, tijdens warm up en beetje in de ring ook. Dat was heel fijn om te zien, TRT is geen toverstokje dat neemt in één keer alle problemen in alle gebieden weg. Ik heb ook vaker sessies dat ik ga niet rijden maar ik doe gewoon zadel aan en oefen hetzelfde dingen. Dit zodat mijn paard leert ook te ontspannen met een zadel, dat vindt hij nog lastig. Ik zet hem nooit eerst aan de longe, ik zie geen nut daarvan. Hij moet gewoon ontspannen en rustig blijven ook als hij extra energie heeft.


Okee top! Heb het nu ook gewoon lekker even voor het rijden gedaan. Achterhand bewegen gaat al heel goed, voorhand iets moeilijker :/
Ik moet wel zeggen! Mijn paard bewust maken van spanningspunten werkt echt suuupeer!! Hij lijkt dit echt goed te beseffen en door te hebben!

tuija_r
Berichten: 66
Geregistreerd: 20-06-16

Re: De TRT online cursus van Tristan Tucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 12:59

Update van ons:
Het werkt ook vanaf de zadel!!!! Haha, niet dat ik twijfels had ;) Achterhand bewegen vanaf de zadel gaat erg goed, voorhand vinden we beide erg lastig dus daar zijn we nog aan werken. Maar ik kan heerlijk rijden, mijn paard blijft ontspannen en als ik voel dat hij meer spanning opbouwt, vraag ik de achterbeen meer onder zijn lichaam. In onze baak staat een 'enge hoek' dat altijd erg groot probleem was: wegrennen in galop, veel spanning, schrikken... Hij vindt het nog steeds beetje eng maar ik vraag hem elke keer rond de buiten achterbeen draaien. Dus bijv. ik ben aan de linkerhand stappen en hij schrikt in de hoek. Ik draai hem rechtsom en volg de hoefslag voor paar meters. Dan draai ik linksom en stap nogmaals door de hoek. Meestal is dit al genoeg en hij kan ontspannen door de hoek stappen maar als niet dan doe ik het totdat hij ontspant.

Ik merk dat dit mij veel meer zelfvertrouwen geeft en gevoel dat ik kan de controle houden ook als het lastig wordt. En als hij iets geks doet, kan ik snel reageren op een juiste manier. Dit geeft hem ook een rustig gevoel en hij ontspant veel sneller. We zijn beide angstige en gevoelige 'types' en daardoor misschien niet de beste combo maar met de hulp van TRT gaat het erg goed!! En ja, natuurlijk blijft hij een paard en schrikt soms, TRT is geen toverstokje dat neemt alle problemen weg, maar ik heb nu het idee dat ik op een correcte manier kan reageren en dat mijn paard gaat denken ipv vluchten (meestal ;) ).

Monique1963

Berichten: 8636
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: De TRT online cursus van Tristan Tucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 10:06

Leuk om jullie ervaringen te lezen. Fijn dat het ook bewezen onder het zadel werkt. Ik moet er nog aan beginnen, maar ik heb ook zo'n enge hoek! ;-)

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Re: De TRT online cursus van Tristan Tucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 22:24

Afgelopen weekend in het kader van doe eens gek paardlief opgeladen en naar het bos gegaan.
Wat een verschil met voorheen. Ze was nu rustig en eerder standje nieuwsgierig dan standje vluchten.
Ik ben zo blij dat ik vanaf de grond zoveel heb kunnen trainen en dat zich dat afgelopen weekend terug heeft betaald in het bos.

Monique1963

Berichten: 8636
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: De TRT online cursus van Tristan Tucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 22:36

dat is gaaf om te lezen!

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 17:40

nog mensen mee gekeken gisteravond met de live trailer laad seminar ?