Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
marley93

Berichten: 6031
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 12:25

Ik weet niet meer of ik het al had gevraagd, maar voor de zekerheid doe ik het nog een keer: wat gebruiken jullie als voerbeloning tijdens het clickeren? Tot nu toe gebruik ik de dieetmix die ik hem normaal ook voer, dat vind Mattie heerlijk en doet hij het graag voor. Alleen is het vervelende dat hij hiermee best wel morst als hij het van mijn hand af eet, en dan snoept hij het vervolgens weer van de zandgrond af (inclusief zand).
Hij reageert best wel op suikers, dus het liefst zo arm mogelijk wat dat betreft.

Sherivey
Berichten: 8616
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 12:43

marley93 schreef:
Ik weet niet meer of ik het al had gevraagd, maar voor de zekerheid doe ik het nog een keer: wat gebruiken jullie als voerbeloning tijdens het clickeren? Tot nu toe gebruik ik de dieetmix die ik hem normaal ook voer, dat vind Mattie heerlijk en doet hij het graag voor. Alleen is het vervelende dat hij hiermee best wel morst als hij het van mijn hand af eet, en dan snoept hij het vervolgens weer van de zandgrond af (inclusief zand).
Hij reageert best wel op suikers, dus het liefst zo arm mogelijk wat dat betreft.

Ik voer grasbrokjes. Wil die bestellen zodra ze weer op voorraad zijn.

marley93

Berichten: 6031
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 16:11

Goeie, dankje!
Leuk om je in dit topic te zien, trouwens. Ik zie je op insta regelmatig voorbij komen met Titane, geniet echt van jullie foto's. <3

Sherivey
Berichten: 8616
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 16:24

marley93 schreef:
Goeie, dankje!
Leuk om je in dit topic te zien, trouwens. Ik zie je op insta regelmatig voorbij komen met Titane, geniet echt van jullie foto's. <3

Ah dankjewel! :o :D

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 17:43

Ik voer hier of hooibrokjes (deze zijn wat groter, ideaal als je 1 brokje per keer wilt geven) afgewisseld met lijnzaadbrokjes (deze zijn weer kleiner, dus daarmee morsen ze soms wat meer).

Olikea

Berichten: 5459
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 18:10

Ik geef rozenbottels, stukjes appel, komkommer pastinaak of wortel.
Gio eet sws slecht brok. Hij doet het er niet voor. {:)-:(

Effects

Berichten: 561
Geregistreerd: 26-08-05

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 11:15

Ik gebruik ook tongklik en clicker door elkaar en de meeste paarden lijken het zo op te pikken.
Bij mijn shet gebruik ik hooibrok en soms een beetje muesli, wortel of appel. Je zou kunnen proberen om de beloningen in een klein emmertje te geven, zodat je paard niet van de grond af hoeft te eten. Er zijn ook verschillende gezonde groenten die paarden mogen en die geschikt zijn als beloning, bijvoorbeeld courgette, sla en bietjes.

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-19 05:51

marley93 schreef:
Ik weet niet meer of ik het al had gevraagd, maar voor de zekerheid doe ik het nog een keer: wat gebruiken jullie als voerbeloning tijdens het clickeren? Tot nu toe gebruik ik de dieetmix die ik hem normaal ook voer, dat vind Mattie heerlijk en doet hij het graag voor. Alleen is het vervelende dat hij hiermee best wel morst als hij het van mijn hand af eet, en dan snoept hij het vervolgens weer van de zandgrond af (inclusief zand).
Hij reageert best wel op suikers, dus het liefst zo arm mogelijk wat dat betreft.


Kyra deed dat ook in het begin. Nu voer ik en voor het op is/mijn hand leeg is (als ik kleine brokjes of graan voer) laat ik het restje vallen: terug in mijn zak of op de grond. Dan gaan we door met het volgende. Er is dus geen tijd om in het zand te zoeken (of ik veeg het onder het zand zodat dit nooit beloond wordt).

Soms is minder of meer voeren de oplossing om morsen te voorkomen. Of een andere beloning zoeken. Ik gebruik zelf hooibrokken (hay cubes) dus die zijn groter dan grasbrokjes.

marley93

Berichten: 6031
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 15:23

Ik doe het ook voor het op is al terug in mijn zakje inderdaad, en hij zoekt ook tijdens de sessies niet op de grond. Maar zelfs als er een nacht overheen gaat voor hij weer in de paddock staat gaat hij zoeken. Hij onthoud gewoon dat we daar hebben gestaan, en als er dan een nihile kans op een extra lekkertje is, dan pakt ie die. :')
Mogen paarden courgette, ja? Dat wist ik niet, wat grappig! Ik ga eens kijken of hij dat lekker vindt. Wortel is hij al snel zat, en appel vind hij sowieso niet heel bijzonder. Ik ga mee eens verdiepen in de hooi- en grasbrokjes, dank! :)

Effects

Berichten: 561
Geregistreerd: 26-08-05

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 11:57

Mijn pony vond courgette, bleekselderij en sla niet heel aantrekkelijk (en wilde het helemaal niet meer hebben toen ik het een keer met zijn supplement had gemixt, heel slim :+ ). Ik wil(de) het dan inzetten als een laagwaardige beloning om bijv. met hooibrok te mixen. De hooibrok die ik nu heb is http://www.voervergelijk.nl/paardenvoer ... es-equifyt en wordt tot nu toe door bijna alle paarden lekker gevonden. Er schijnen wel andere hooibrok soorten te zijn waar ze nog langer op kauwen, als je dat belangrijk vind.

Sherivey
Berichten: 8616
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 12:41

Ik heb net een zal Mühldorfer Hooicobs besteld. Die gebruikt mn instructrice ook. :)

Edit: te bestellen via Zooplus ;)

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-19 17:40

Wisten jullie dat er een clicker conferentie is?

Dit jaar is het thema Het nieuwe revalideren: hoe kun je positieve bekrachtiging inzetten bij mentale en fysieke rehabilitatie.
Wie gaat er nog meer heen? Misschien een groepje vormen?

Ik heb er in elk geval enorm veel zin in! *\o/*


https://www.effectief-trainen.nl/conferentie/

Reeltje_5

Berichten: 2647
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: Huijbergen

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 19:29

Hoi, ik heb een vraagje :)
Ik wil eigenlijk minder belonen met voedsel met vrijheidsdressuur. Daarin bedoel ik, ik click nu nog voor elke oefening. Ook oefeningen die hij goed kent. Ik wil dus niet meer voor elke oefening belonen (afhankelijk van hoe goed hij deze kent/uitvoert/hoe lang hij gemotiveerd blijft tussen de beloningen). Maar dus pas na enkele oefeningen. Hij is gemotiveerd genoeg, maar ik vroeg me af hoe ik het beste kan aangeven dat hij een oefening goed heeft uitgevoerd/klaar is met de oefening om vervolgens een andere oefening te vragen? Bijvoorbeeld buiging, dan Spaanse pas en dan flehmen en dan krijgt hij een beloning.
Hij heeft natuurlijk geleerd, de click betekent goed gedaan, einde oefening, hier is je beloning.
Als ik dus de buiging vraag en ik wil door naar een andere oefening, blijft hij soms nog langer buigen, zo van ik heb nog niet gehoord dat het voldoende is. Heel goed van hem natuurlijk!
Maar kan ik misschien een soort van ‘eind cue’ aanleren zodat hij weer einde van deze oefening maar nog geen beloning, we gaan nog verder. ?
Ik heb ook iets gelezen over ‘lege clicks’. En dat de meningen hierover verschillen. Ik denk dat dit misschien wel bij hem kan passen, hij raakt niet gauw gedemotiveerd, is vaak juist een beetje té gemotiveerd. Vandaar dat ik hem ook meer zijn best wil laten doen om zijn beloning te verdienen, het niet te makkelijk maken voor hem.
Weer iemand hier iets mee? :)

Reeltje_5

Berichten: 2647
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: Huijbergen

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 18:41

Extra vraag, kan bericht niet meer wijzigen.
Kent iemand, iemand die les geeft clickertraining omg. Bergen op Zoom? (of hier wel eens op de route komt). Ik ben niet op zoek naar een vrijheidsdressuur instructrice, maar puur iemand die kan helpen met het clickeren en het overmatige enthousiasme van mijn paard met voedselbeloning :')

Raamzicht
Berichten: 1370
Geregistreerd: 11-01-13

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 18:43

Suzy Deurinck komt uit Bergen op Zoom. https://deurinck.nl
Aanrader! En daar kan zij zeker mee helpen

Sherivey
Berichten: 8616
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 18:46

Aurelia schreef:
Extra vraag, kan bericht niet meer wijzigen.
Kent iemand, iemand die les geeft clickertraining omg. Bergen op Zoom? (of hier wel eens op de route komt). Ik ben niet op zoek naar een vrijheidsdressuur instructrice, maar puur iemand die kan helpen met het clickeren en het overmatige enthousiasme van mijn paard met voedselbeloning :')

Ik les bij Suzy Deurinck :)

Heel fijne lessen waar ik ook goed zelf mee verder kan. Ze let ook goed op wanneer iets teveel is voor mn paard :)

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-19 17:43

Aurelia schreef:
Hoi, ik heb een vraagje :)
Ik wil eigenlijk minder belonen met voedsel met vrijheidsdressuur. Daarin bedoel ik, ik click nu nog voor elke oefening. Ook oefeningen die hij goed kent. Ik wil dus niet meer voor elke oefening belonen (afhankelijk van hoe goed hij deze kent/uitvoert/hoe lang hij gemotiveerd blijft tussen de beloningen). Maar dus pas na enkele oefeningen. Hij is gemotiveerd genoeg, maar ik vroeg me af hoe ik het beste kan aangeven dat hij een oefening goed heeft uitgevoerd/klaar is met de oefening om vervolgens een andere oefening te vragen? Bijvoorbeeld buiging, dan Spaanse pas en dan flehmen en dan krijgt hij een beloning.
Hij heeft natuurlijk geleerd, de click betekent goed gedaan, einde oefening, hier is je beloning.
Als ik dus de buiging vraag en ik wil door naar een andere oefening, blijft hij soms nog langer buigen, zo van ik heb nog niet gehoord dat het voldoende is. Heel goed van hem natuurlijk!
Maar kan ik misschien een soort van ‘eind cue’ aanleren zodat hij weer einde van deze oefening maar nog geen beloning, we gaan nog verder. ?
Ik heb ook iets gelezen over ‘lege clicks’. En dat de meningen hierover verschillen. Ik denk dat dit misschien wel bij hem kan passen, hij raakt niet gauw gedemotiveerd, is vaak juist een beetje té gemotiveerd. Vandaar dat ik hem ook meer zijn best wil laten doen om zijn beloning te verdienen, het niet te makkelijk maken voor hem.
Weer iemand hier iets mee? :)


Goede vragen! Hier is zoveel over te vertellen. Dit zijn vragen waar iedereen in het begin mee worstelt en om die reden heb ik er ook blogs vol over geschreven. Ik heb enkele artikelen hier gelinkt.

Het is goed dat je dit aankaart want het afbouwen van bekrachtigers is erg belangrijk en moet je vrij snel doen nadat het gedrag bevestigd is, anders kun je onbedoeld juist minder gedrag krijgen.

Dit is best lastig want jij als trainer kan ook 'verslaafd raken' aan de clickof in elk geval er een gewoonte van hebben gemaakt om voor het minste of geringste te clicken. Want dat is de beginfase.... Daarna moet je jezelf uit deze routine losbreken en weer een nieuwe techniek leren. Tenminste alleen voor het reeds aangeleerde gedrag.

Je vraagt eigenlijk twee dingen: het afbouwen van de reinforcer en het tweede is hoe je gedrag kan chainen (= meerdere oefeningen aan elkaar koppelen voor 1 click). Je kunt niet alleen chainen maar ook back chainen als je een serie van gedragingen wilt koppelen. In deze blog meer info

Door het gebruik van een variabel bekrachtigings schema kun je betere kwaliteit en kwantiteit van gedrag krijgen. Dat is precies de kracht van clickeren. Dat heb je al ervaren. :D

Je kunt gewoon de clicks afbouwen en daarbij selectief zijn en alleen clicken voor hele goede uitvoeringen. Lees er meer over in deze blog.

Als je van het ene gedrag naar het andere over wilt gaan zonder click dan zul je het gedrag goed op cue (stimulus control) moeten zetten. Het is daarbij wel belangrijk dat je goed nadenkt over de bewegingen en wat mogelijk is voor je paard. Staat je paard in een buiging en je vraagt ineens Spaanse pas dan heb je kans dat hij dit combineert. (Kan ook leuk zijn) Als je dit niet wilt, vraag je vanuit de buiging 'halt' of 'stappen' en dan pas Spaanse pas. Ik neem even aan dat je paard een cue kent voor stilstaan en stappen.

Zoals gezegd kan ik hier uren over praten er is zoveel over te zeggen! Meer dan ik hier kwijt kan.

Aurelia schreef:
Extra vraag, kan bericht niet meer wijzigen.
Kent iemand, iemand die les geeft clickertraining omg. Bergen op Zoom? (of hier wel eens op de route komt). Ik ben niet op zoek naar een vrijheidsdressuur instructrice, maar puur iemand die kan helpen met het clickeren en het overmatige enthousiasme van mijn paard met voedselbeloning :')


Ik geef online video coaching. Werkt echt heel erg goed ondanks ik niet lijfelijk aanwezig ben omdat je de theorie van de praktijk scheidt. Wanneer je de theorie goed beheerst wordt het doen veel gemakkelijker. En je hebt geen reiskosten.

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 19:07

Vandaag voor 't eerst een mini fotoshootje gedaan van mijn paardjes met een leenkodak (mijn eigen kodak zit al maanden ergens onderaan een of andere verhuisdoos diep in de garage gestockeerd) sinds ik R+ train met hen.

Hebben jullie ook het probleem dat uw paarden steeds in uw buurt willen komen staan ook al doe je niets met hen en geef je hen niets oid? 't zijn velcropaarden geworden. Ik moest hen achter een draadje zetten om foto's te trekken want ze wandelden steeds mee met mij als ik wat meer afstand nam >;)

Mensen hier die al een 'blijf' aangeleerd hebben? Hoe doen jullie dat? :D

sibunaatje
Berichten: 5
Geregistreerd: 21-01-19

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 19:30

Zit idd ook te denken aan een clicker training.. maar weet niet echt of mijn dikke shetties erna gaan luisteren hahaha

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 19:37

Ilsey schreef:
Vandaag voor 't eerst een mini fotoshootje gedaan van mijn paardjes met een leenkodak (mijn eigen kodak zit al maanden ergens onderaan een of andere verhuisdoos diep in de garage gestockeerd) sinds ik R+ train met hen.

Hebben jullie ook het probleem dat uw paarden steeds in uw buurt willen komen staan ook al doe je niets met hen en geef je hen niets oid? 't zijn velcropaarden geworden. Ik moest hen achter een draadje zetten om foto's te trekken want ze wandelden steeds mee met mij als ik wat meer afstand nam >;)

Mensen hier die al een 'blijf' aangeleerd hebben? Hoe doen jullie dat? :D
Haha hier moest ik best om lachen, zodra je met clickertraining werkt zijn ze graag dichtbij inderdaad!

Hier heb ik blijf aangeleerd (of eigenlijk 'stand'; 4 benen op de grond en hoofd ontspannen vooruit). Zo vraag ik stand tijdens het poetsen, het opzadelen, vlechten, wachten etc. Dit heb ik eigenlijk heel makkelijk aangeleerd door te belonen op momenten dat hij ook daadwerkelijk stil stond en zn hoofd vooruit had. Uiteindelijk ben ik dit gaan uitbouwen, zodat ik verder weg kon lopen, een rondje om hem kon lopen, achter/naast hem kon gaan staan etc. Telkens een stapje verder.

Wat we tussendoor ook hebben meegenomen is mat (target) training. Waarbij hij werd beloond om met zn voorbenen op de mat te staan, en dus ik ook zo afstand kon nemen. Hij 'mocht' pas weer bewegen/vd mat af na de click, dus dan kan je de duur makkelijk uitbouwen :-)

Dan is het makkelijker om leuke foto's te maken ipv neus-in-de-camera-foto's. Hoewel die ook erg leuk kunnen zijn :=

Afbeelding

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 21:37

freetorun schreef:
Ilsey schreef:
Vandaag voor 't eerst een mini fotoshootje gedaan van mijn paardjes met een leenkodak (mijn eigen kodak zit al maanden ergens onderaan een of andere verhuisdoos diep in de garage gestockeerd) sinds ik R+ train met hen.

Hebben jullie ook het probleem dat uw paarden steeds in uw buurt willen komen staan ook al doe je niets met hen en geef je hen niets oid? 't zijn velcropaarden geworden. Ik moest hen achter een draadje zetten om foto's te trekken want ze wandelden steeds mee met mij als ik wat meer afstand nam >;)

Mensen hier die al een 'blijf' aangeleerd hebben? Hoe doen jullie dat? :D
Haha hier moest ik best om lachen, zodra je met clickertraining werkt zijn ze graag dichtbij inderdaad!

Hier heb ik blijf aangeleerd (of eigenlijk 'stand'; 4 benen op de grond en hoofd ontspannen vooruit). Zo vraag ik stand tijdens het poetsen, het opzadelen, vlechten, wachten etc. Dit heb ik eigenlijk heel makkelijk aangeleerd door te belonen op momenten dat hij ook daadwerkelijk stil stond en zn hoofd vooruit had. Uiteindelijk ben ik dit gaan uitbouwen, zodat ik verder weg kon lopen, een rondje om hem kon lopen, achter/naast hem kon gaan staan etc. Telkens een stapje verder.

Wat we tussendoor ook hebben meegenomen is mat (target) training. Waarbij hij werd beloond om met zn voorbenen op de mat te staan, en dus ik ook zo afstand kon nemen. Hij 'mocht' pas weer bewegen/vd mat af na de click, dus dan kan je de duur makkelijk uitbouwen :-)

Dan is het makkelijker om leuke foto's te maken ipv neus-in-de-camera-foto's. Hoewel die ook erg leuk kunnen zijn :=

[ [url=m/fbhThc.jpg]Afbeelding[/url] ]


Haha, geweldige foto!

Ah handig, ik ben nu ook ah belonen op stil staan tijdens het poetsen enz, omdat hij anders steeds met zijn hoofd gelijk met mij wou komen staan. Dus dan kan ik dat zo uitbreiden en er een cue op plakken, ik ga ermee aan de slag! Thanks voor de tip :o dat ik er zelf niet op kwam om die oefening uit te breiden in afstand 8)7

Effects

Berichten: 561
Geregistreerd: 26-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 22:07

sibunaatje schreef:
Zit idd ook te denken aan een clicker training.. maar weet niet echt of mijn dikke shetties erna gaan luisteren hahaha

Zeker proberen! De dikke shettie hier wil niet meer anders :D
Van los in het bos tot crossen over de horse agility baan, het heeft ons zoveel gebracht. De foto hieronder is precies zo gemaakt als je hem ziet, geen touwen of prikpaaltjes, alleen ik die ernaast stond met mijn clicker en beloningen.


Afbeelding

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-19 00:31

Ilsey schreef:
Vandaag voor 't eerst een mini fotoshootje gedaan van mijn paardjes met een leenkodak (mijn eigen kodak zit al maanden ergens onderaan een of andere verhuisdoos diep in de garage gestockeerd) sinds ik R+ train met hen.

Hebben jullie ook het probleem dat uw paarden steeds in uw buurt willen komen staan ook al doe je niets met hen en geef je hen niets oid? 't zijn velcropaarden geworden. Ik moest hen achter een draadje zetten om foto's te trekken want ze wandelden steeds mee met mij als ik wat meer afstand nam >;)

Mensen hier die al een 'blijf' aangeleerd hebben? Hoe doen jullie dat? :D


Ja dat soort basisgedrag leer je bij mij direct al in het begin. In deze blogs vind je informatie over hoe ik dat doe: met het aanleren van Key Lesson Patience (=geduld) aan te leren en ook Key Lesson Mat training kan hierbij een handige hulp zijn. In mijn thuisstudie /online cursus leer je alle Key Lessons for Horses en alle Key Lessons for Trainers. Samen vormen ze de Sleutel tot je Succes als Clicker Trainer.

Je mat kun je in een later stadium uitfaseren en het gedrag behouden.

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 00:48

Eigenlijk is dat net hetzelfde als bij de honden merk ik vaak, maar het is al lang geleden dat ik die dingen bij hen aangeleerd heb dus ik herinner mij niet altijd zo helder alle stappen van alles. Maar als iemand dan zegt 'zo doe ik dat' dan valt mijn euro wel telkens weer :j Dat ze telkens naar mij komen vind ik super handig dus afleren wil ik dat helemaal niet, maar wel handig als er een cue is als ze even ergens moeten blijven staan :j

Reeltje_5

Berichten: 2647
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: Huijbergen

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 12:43

Bedankt! Ik ga je blogs lezen.
Ik heb liever face2face les. Ik zal eens naar die suzy kijken, ziet er goed uit. :)