Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 15:02

Hier een beetje van beiden: ik krijg tijdens de les heel veel feedback over mijn lichaamsgebruik. Ik kan het bij mijn paard wel reproduceren ná een les als ik zelf werk, maar het kost dan meer moeite omdat niemand mij feedback geeft op mijn lijf. En paardjelief spiegelt enorm. Dus moet ik zoeken naar houdingen bij mezelf.

ninaphilo

Berichten: 640
Geregistreerd: 06-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 16:41

Ik heb net mijn eerste les van Romy Huisman gehad! Was echt enorm leuk en leerzaam. Aangezien mijn bijrijdpaard Bo en ik echt groentjes zijn in grondwerk, wilde ik graag de basis dingen doen. Echt duidelijke tips gehad waar ik verder mee kan.
Bo was mentaal wel even op daarna, ik ook merk ik nu :')

miezelke

Berichten: 1316
Geregistreerd: 11-08-11
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 17:19

Haha ja het kan soms zwaar zijn he :) vooral dan mentaal soms.

Gisteren een heeeeele fijne les gehad. Mijn eigen paard begint zo goed te gaan; hij is zo subtiel geworden in communiceren dat als ik nog maar aan galop dénk (bij het longewerk) dat hij al aanspringt. Ook gewoon correcties vragen is zo leuk; over de schouder naar buiten vallen? Met de zweep over de schouder heen hem weer naar binnen vragen. Lengtebuiging kwijt? Eventjes wijzen naar de singel (of ook denken richting schouderbinnen) en huppakee weer mooie lengtebuiging. Cirkel verkleinen? Schouderbinnen vragen door mijn schouders naar binnen te draaien. Achterbeen dat uitzwengt? Travershulpje, poef! Gewoon het nog maar anders positioneren van mijn lichaam, wat draaien met mijn schouders brengt de hulp al door.

Dan in de namiddag stond knollemans in de wei; met niet anders dan een twijgje heb ik hem in vrijheid nog wat geoefend op travers, appuyement, wijken, schouderbinnen etc.. in stap en draf. Daarna nog wat stukjes langs mij op draven, de wei door. Connectie zat top. Zo fijn, ik glim nog steeds na <3

ninaphilo

Berichten: 640
Geregistreerd: 06-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 17:51

miezelke schreef:
Haha ja het kan soms zwaar zijn he :) vooral dan mentaal soms.

Gisteren een heeeeele fijne les gehad. Mijn eigen paard begint zo goed te gaan; hij is zo subtiel geworden in communiceren dat als ik nog maar aan galop dénk (bij het longewerk) dat hij al aanspringt. Ook gewoon correcties vragen is zo leuk; over de schouder naar buiten vallen? Met de zweep over de schouder heen hem weer naar binnen vragen. Lengtebuiging kwijt? Eventjes wijzen naar de singel (of ook denken richting schouderbinnen) en huppakee weer mooie lengtebuiging. Cirkel verkleinen? Schouderbinnen vragen door mijn schouders naar binnen te draaien. Achterbeen dat uitzwengt? Travershulpje, poef! Gewoon het nog maar anders positioneren van mijn lichaam, wat draaien met mijn schouders brengt de hulp al door.

Dan in de namiddag stond knollemans in de wei; met niet anders dan een twijgje heb ik hem in vrijheid nog wat geoefend op travers, appuyement, wijken, schouderbinnen etc.. in stap en draf. Daarna nog wat stukjes langs mij op draven, de wei door. Connectie zat top. Zo fijn, ik glim nog steeds na <3

Ja echt enorm! Was iets langer dan 45 minuten les maar mijn hersenen hadden denk ik net zo hard gekraakt als die van mijn paardje haha.

Wat gaaf dat je echt zo goed met je paard kan connecten. Hoe je het omschrijft klinkt echt zo fijn!

Annie_23

Berichten: 61
Geregistreerd: 16-03-16
Woonplaats: Vlak bij de Drunense duinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 13:32

miezelke schreef:
Haha ja het kan soms zwaar zijn he :) vooral dan mentaal soms.

Gisteren een heeeeele fijne les gehad. Mijn eigen paard begint zo goed te gaan; hij is zo subtiel geworden in communiceren dat als ik nog maar aan galop dénk (bij het longewerk) dat hij al aanspringt. Ook gewoon correcties vragen is zo leuk; over de schouder naar buiten vallen? Met de zweep over de schouder heen hem weer naar binnen vragen. Lengtebuiging kwijt? Eventjes wijzen naar de singel (of ook denken richting schouderbinnen) en huppakee weer mooie lengtebuiging. Cirkel verkleinen? Schouderbinnen vragen door mijn schouders naar binnen te draaien. Achterbeen dat uitzwengt? Travershulpje, poef! Gewoon het nog maar anders positioneren van mijn lichaam, wat draaien met mijn schouders brengt de hulp al door.

Dan in de namiddag stond knollemans in de wei; met niet anders dan een twijgje heb ik hem in vrijheid nog wat geoefend op travers, appuyement, wijken, schouderbinnen etc.. in stap en draf. Daarna nog wat stukjes langs mij op draven, de wei door. Connectie zat top. Zo fijn, ik glim nog steeds na <3



Heeeerlijk!!! Wij oefenen gewoon door! Als we in logeer positie lopen en ik doe mijn zweep omhoog voor travers krijg ik vaak alleen gaasssss -O-
Heel soms snapt ze het maar dan moet ik gewoon niet te ver weg staan. Hoe heb jij dat aangepakt?

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 15:30

travers moet de mijne ook aan de longe even wennen. nu doet hij het vaak te onpas. haha

wat ik deed is als hij het niet snapte, gewoon naar de grondwerkpositie en dan travers vragen. En deed hij dat, dan belonen. En daarna een meter er vanaf en zo uit bouwen naar de longeer positie.

dat doe ik nu ook als ik hem juist opzei wilt hebben. Dat wilt de mijne weer niet doen in de longeer positie dan blijft hij gwn zn rondje lopen. Zonder dat hij zn binnenachter been verplaatst..

Siamsmeesje

Berichten: 2236
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 15:54

Olikea schreef:
Jaaaa. Ik heb een lesjuf gevonden en mijn eerste lesje gehad.

Ik heb je even pb gedaan :)

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 16:20

Ik zit een beetje in dilemma.. Ik ben zelf academisch opgeleid. Maar ik merk dat mijn paard meer plezier heeft in t lange lijnen (zeg maar meer erachter lopen).. Mijn paard reageert weinig tot niet op de zweep, druk van een teugel of touw tegen het lichaam wel. Het niet reageren op de zweep heeft een verhaal.. Wat zouden jullie in mijn geval doen? Ik merk dat hij van t academische vaak gefrustreerd wordt, maar plezier heeft in als ik met lange lijnen werk..

Marocje
Berichten: 5600
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 16:34

Ik zou afstappen van het idee een bepaalde stroming te ‘moeten’ volgen, maar luisteren naar je paard. Zweep geeft niet de juiste reactie, maar een lijn wel, dan borduur je daarop verder.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 17:52

Marocje schreef:
Ik zou afstappen van het idee een bepaalde stroming te ‘moeten’ volgen, maar luisteren naar je paard. Zweep geeft niet de juiste reactie, maar een lijn wel, dan borduur je daarop verder.


Thanks, ja ik denk graag in methodes haha.. Dat merk ik zelf ook haha..

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 18:14

ik doe veel academisch grondwerk. Maar regelmatig longeer ik ook met een concorde longe. En ik merk dat hij dankzij het academische hij ook hierin veel beter in loopt dan zich vast houdt. Waarom ik dan een concord longe gebruikt? Omdat longeren via de academische manier wij nog niet heel verdiept in zijn. En ik ben hoog sensitive en dag met veel prikkels heb gehad. vind ik ook wel eens lekker om 'gewoon' te longeren ipv met mij energie nog meer erbij. (longeren is mijn haflinger niet altijd aan de stemcommando's dit omdat hij 1lastig vind de oefeningen en 2 hij weet dat ik van hem af staat dus waarom moeite doen??)

door middel van de concordlonge gebruikt hij toch meer zijn rug en zakt hij wat beter zonder te veel op de voorhand te duiken. ( de concord longe is geen 'bijzet' door strak te zetten, of echt houding te dwingen. hij kan gewoon met zijn neus eruit)

Dus ik gebruik ook niet 1 methode. Al hou ik me 'vast' aan basis methode en dat is voor mij academisch. Kwa rijden zijn we op de academische manier ook nog niet zo heel ver. Dus pak ik soms de standaard manier van rijden.

Dus als jou paard aangeeft lange lijnen fijner te vinden, dan daar lekker door mee te gaan.

mijne vind de werk aan de hand positie fijner dan de grondwerk positie. Maar ik moet eerst mijn auditie in grondwerk halen en dan kan ik overstappen op de werk aan de hand positie.

Zet ik hem aan dubbele lijnen.. dan heb ik een paard die gelijk zijn kaken op slot zet, en rug weg drukt.. terwijl ik nog niet eens begonnen ben..

Vroeger gebruikte ik wel eens de longeerhulp.. Na 2 jaar niet gebruikt te hebben was ik nieuwschierig hoe hij daar nu onder zou lopen. Wow wat een verschil was dat hij liep er heel fijn onder. Soms gebruik ik dit soort dingen om te zien of hij verbeterd is. Omdat ik het niet altijd ziet.

De longerhulp gebruik ik alleen niet meer omdat ik het te veel in de mond vind bewegen.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 21:52

Gizeppie schreef:
Ik zit een beetje in dilemma.. Ik ben zelf academisch opgeleid. Maar ik merk dat mijn paard meer plezier heeft in t lange lijnen (zeg maar meer erachter lopen).. Mijn paard reageert weinig tot niet op de zweep, druk van een teugel of touw tegen het lichaam wel. Het niet reageren op de zweep heeft een verhaal.. Wat zouden jullie in mijn geval doen? Ik merk dat hij van t academische vaak gefrustreerd wordt, maar plezier heeft in als ik met lange lijnen werk..


Zou inderdaad ook meegaan in wat je paard aangeeft zelf het meeste plezier in heeft.
Je zou er ook voor kunnen kiezen om het chaggie reargeren op de zweep om te zetten naar iets positiefs.

Als je die keuze hebt tenminste en bv niet bewust met oefeningen bezig bent om paard te trainen op bepaald gebied.
Soms moet je voor het welzijn en fitheid van paard wel es dingen doen waar paard zelf niet veel lol aan beleeft.

Genoemde longeer hulp vindt ikzelf niet echt nuttig, mede door extra druk van twee lijnen achter de oren en gemak van blokkeren kaken en dus hele lijf.
Voorbeeld foto zegt mij genoeg: https://www.medhorses.nl/Images/Product ... b44536.jpg

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 22:40

Peetstap schreef:
Gizeppie schreef:
Ik zit een beetje in dilemma.. Ik ben zelf academisch opgeleid. Maar ik merk dat mijn paard meer plezier heeft in t lange lijnen (zeg maar meer erachter lopen).. Mijn paard reageert weinig tot niet op de zweep, druk van een teugel of touw tegen het lichaam wel. Het niet reageren op de zweep heeft een verhaal.. Wat zouden jullie in mijn geval doen? Ik merk dat hij van t academische vaak gefrustreerd wordt, maar plezier heeft in als ik met lange lijnen werk..


Zou inderdaad ook meegaan in wat je paard aangeeft zelf het meeste plezier in heeft.
Je zou er ook voor kunnen kiezen om het chaggie reargeren op de zweep om te zetten naar iets positiefs.

Als je die keuze hebt tenminste en bv niet bewust met oefeningen bezig bent om paard te trainen op bepaald gebied.
Soms moet je voor het welzijn en fitheid van paard wel es dingen doen waar paard zelf niet veel lol aan beleeft.

Genoemde longeer hulp vindt ikzelf niet echt nuttig, mede door extra druk van twee lijnen achter de oren en gemak van blokkeren kaken en dus hele lijf.
Voorbeeld foto zegt mij genoeg: https://www.medhorses.nl/Images/Product ... b44536.jpg



Op die foto zie ik het Ind ook. Zo loopt de mijne er niet mee ( Wel met dubbele lijnen) daarnaast gaf ik mijn voorbeeld (niet dat ze er mee moet longeren) ik doe het zelf minimaal met deze longe. Ik zal eens kijken of is miss een oud filmpje heb van longeren met dat ding. Ik gebruik hem steeds minder omdat longeren op academisch manier steeds beter gaat ;-).

Maar op die foto vind ik hem ook niet fijn uitzien

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 11:03

plutolover schreef:
ik doe veel academisch grondwerk. Maar regelmatig longeer ik ook met een concorde longe. En ik merk dat hij dankzij het academische hij ook hierin veel beter in loopt dan zich vast houdt. Waarom ik dan een concord longe gebruikt? Omdat longeren via de academische manier wij nog niet heel verdiept in zijn. En ik ben hoog sensitive en dag met veel prikkels heb gehad. vind ik ook wel eens lekker om 'gewoon' te longeren ipv met mij energie nog meer erbij. (longeren is mijn haflinger niet altijd aan de stemcommando's dit omdat hij 1lastig vind de oefeningen en 2 hij weet dat ik van hem af staat dus waarom moeite doen??)

door middel van de concordlonge gebruikt hij toch meer zijn rug en zakt hij wat beter zonder te veel op de voorhand te duiken. ( de concord longe is geen 'bijzet' door strak te zetten, of echt houding te dwingen. hij kan gewoon met zijn neus eruit)

Dus ik gebruik ook niet 1 methode. Al hou ik me 'vast' aan basis methode en dat is voor mij academisch. Kwa rijden zijn we op de academische manier ook nog niet zo heel ver. Dus pak ik soms de standaard manier van rijden.

Dus als jou paard aangeeft lange lijnen fijner te vinden, dan daar lekker door mee te gaan.

mijne vind de werk aan de hand positie fijner dan de grondwerk positie. Maar ik moet eerst mijn auditie in grondwerk halen en dan kan ik overstappen op de werk aan de hand positie.

Zet ik hem aan dubbele lijnen.. dan heb ik een paard die gelijk zijn kaken op slot zet, en rug weg drukt.. terwijl ik nog niet eens begonnen ben..

Vroeger gebruikte ik wel eens de longeerhulp.. Na 2 jaar niet gebruikt te hebben was ik nieuwschierig hoe hij daar nu onder zou lopen. Wow wat een verschil was dat hij liep er heel fijn onder. Soms gebruik ik dit soort dingen om te zien of hij verbeterd is. Omdat ik het niet altijd ziet.

De longerhulp gebruik ik alleen niet meer omdat ik het te veel in de mond vind bewegen.


Nou mijn paard wordt heel neidig van t academische heb ik gemerkt. Kan ook zijn, omdat hij t lastig vindt en het een andere manier van werken is en hij t niet kent. En de zweep vindt hij niet leuk, maar dat ligt aan iets anders.. Zijn we wel mee aan de gang hoor.. Het lange lijnen kent natuurlijk wel van het mennen. Hij is hier minder gefrustreerd bij. Nadat ik academisch had gedaan is mijn paard aan de longe ontploft (doet hij uit frustratie - spanning kwijt moeten). Ik geef m daar ook ruimte voor.. misschien als t spelenderwijs grondwerk beter is dat hij dan t academisch beter op gaat pakken. Dubbele longe vindt hij ook leuk..

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 11:04

Peetstap schreef:
Gizeppie schreef:
Ik zit een beetje in dilemma.. Ik ben zelf academisch opgeleid. Maar ik merk dat mijn paard meer plezier heeft in t lange lijnen (zeg maar meer erachter lopen).. Mijn paard reageert weinig tot niet op de zweep, druk van een teugel of touw tegen het lichaam wel. Het niet reageren op de zweep heeft een verhaal.. Wat zouden jullie in mijn geval doen? Ik merk dat hij van t academische vaak gefrustreerd wordt, maar plezier heeft in als ik met lange lijnen werk..


Zou inderdaad ook meegaan in wat je paard aangeeft zelf het meeste plezier in heeft.
Je zou er ook voor kunnen kiezen om het chaggie reargeren op de zweep om te zetten naar iets positiefs.

Als je die keuze hebt tenminste en bv niet bewust met oefeningen bezig bent om paard te trainen op bepaald gebied.
Soms moet je voor het welzijn en fitheid van paard wel es dingen doen waar paard zelf niet veel lol aan beleeft.

Genoemde longeer hulp vindt ikzelf niet echt nuttig, mede door extra druk van twee lijnen achter de oren en gemak van blokkeren kaken en dus hele lijf.
Voorbeeld foto zegt mij genoeg: https://www.medhorses.nl/Images/Product ... b44536.jpg


Yes daar ben ik mee aan de gang door t spelenderwijs grondwerk. Daarnaast krijgt hij met t academische ook een snoepje als hij een oefening goed uitgevoerd heeft.

Longeer hulp ben ik geen fan van. Dubbele longe pakt hij wel goed op..

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 11:12

Gizeppie: misschien past het niet bij je paard of ind vind hij het heel moeilijk. Alleen maar goed dat je naar je paard luisterd.

Mijn haf reageert op dubbele lijnen weer niet goed. Voordat we uberhaupt al begonnen zijn.. staat hij met kaken op slot en drukt hij zn rug weg... En dan hangen de lijnen gewoon los. Met het 'tradionele rijden' duikt hij te veel op de voorhand en wordt hij te sterk. Met academisch totaal niet. Alleen kost het wat meer 'tijd' voordat hij nageeft, maar dan geeft hij wel correct na.

Maar zo is elk paard anders. Als jou paard het fijner doet met lange lijnen. En dan ind spelerwijs academisch is dat toch prima :D . En als hij het echt niet leuk blijft vinden zijn er gelukkig nog andere wegen die je in kan slaan. Academisch rijkunst is niet DE methode, het is EEN methode.

Belangrijkste is plezier er in zowel mens als paard :D

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 11:29

plutolover schreef:
Gizeppie: misschien past het niet bij je paard of ind vind hij het heel moeilijk. Alleen maar goed dat je naar je paard luisterd.

Mijn haf reageert op dubbele lijnen weer niet goed. Voordat we uberhaupt al begonnen zijn.. staat hij met kaken op slot en drukt hij zn rug weg... En dan hangen de lijnen gewoon los. Met het 'tradionele rijden' duikt hij te veel op de voorhand en wordt hij te sterk. Met academisch totaal niet. Alleen kost het wat meer 'tijd' voordat hij nageeft, maar dan geeft hij wel correct na.

Maar zo is elk paard anders. Als jou paard het fijner doet met lange lijnen. En dan ind spelerwijs academisch is dat toch prima :D . En als hij het echt niet leuk blijft vinden zijn er gelukkig nog andere wegen die je in kan slaan. Academisch rijkunst is niet DE methode, het is EEN methode.

Belangrijkste is plezier er in zowel mens als paard :D


Ik vind zelf t academisch echt heel leuk. Mijn vorige pony deed t fantastisch hierop, maar dat was een heel ander soort paard.

Chab is heel speels, verveeld zich snel, vindt dingen snel stom haha. Dubbele longe doet hij heel goed, al mag hij nog 10x voorwaartser..

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 11:38

ik moet bij mijn haf van 21 ook niet dagelijks alleen maar academisch grondwerk/longeren doen..

de werk in de hand positie vind hij veel leuker want dan is meer afwisselingen kwa tempo en ben ik minder voorspelbaar want zo zit ik op de volte en zo moet hij bijv ineens wijken. En met grondwerk positie weet meneer al snel wat ik van hem wilt. Daarom is afwisseling zo fijn voor hem.

Wat ik wel merk als ik grondwerk doe en ik zet bijv 3 pionen neer en hij met traver matig op volte om de pionenen draaien dat hij dat ook leuker vind, wilt hij echt zn best doen. Of ik leg en paar balken neer en hij moet achterwaats tussen de balken doet hij ook meer zn best.

Soms is de afwisseling beetje lastig. teminste in mijn geval. Ik kan niet meer springen met mn hafje ivm zn atrose. Daarnaast vind hij bak rijden maar stom haha. Maar vind het nu wel steeds leuker worden.

We hebben ook een drafbaan. Sommige paarden vinden dat geweldig. De mijne heeft het na 3 rondjes wel gehad haha.

Dus je kan ind spelerwijs ook heel veel. En soms moet je even zoeken :D.


en ook in acedemisch kan je afwisselen. Soms doe ik maar 20 min grondwerk en ga daarna rijden of longeren. Of andersom eerst even los rijden en daarna grondwerk. Ik ben ook heel erg zoekend geweest. Heb mn haf ruim 14 jaar. En pas laatste 2 jaar heb ik gevonden wat we leuk vinden.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 13:09

plutolover schreef:
Mijn haf reageert op dubbele lijnen weer niet goed. Voordat we uberhaupt al begonnen zijn.. staat hij met kaken op slot en drukt hij zn rug weg... En dan hangen de lijnen gewoon los.

Belangrijkste is plezier er in zowel mens als paard :D

Dit herken ik dan ook weer in longeerwerk, alleen al op gewicht van de lijnen en de weerstand van de lijn in de singelringen maakt dat de kaken op slot gaan.
Pak ik hem echter rechtstreeks uit de handen met de lange lijnen door ernaast / erachter gaat het wel goed.

eigenlijk heel fijn toch Pluto ?, dat paardje zo gevoelig is in mondje :j

Pak ik stal genoot haar paard, die loopt juist weer heerlijk te swingen met d. longeerlijnen en verder niks eraan of erop.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 13:15

dat gevoelidheid valt mee hij kan ook heel sterk worden. MAar dan doet hij ind gwn zn kaken op slot haha zowizo is nageven voor mijn haf lastig

een goede paardentandarts zei ook dat er van nature niet veel ruime in zn kaakgewricht is. Minder als bij andere paarden. maar dat zag ze wel vaker met een haflinger. Ze had ook 1 haf in haa rklantenbestand die moest op een speciale manier eten omdat die gewoon van nature weinig ruimte heeft in zn kaakgewricht. De kon de klem niet heel ver openen.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 15:08

Peetstap schreef:
plutolover schreef:
Mijn haf reageert op dubbele lijnen weer niet goed. Voordat we uberhaupt al begonnen zijn.. staat hij met kaken op slot en drukt hij zn rug weg... En dan hangen de lijnen gewoon los.

Belangrijkste is plezier er in zowel mens als paard :D

Dit herken ik dan ook weer in longeerwerk, alleen al op gewicht van de lijnen en de weerstand van de lijn in de singelringen maakt dat de kaken op slot gaan.
Pak ik hem echter rechtstreeks uit de handen met de lange lijnen door ernaast / erachter gaat het wel goed.

eigenlijk heel fijn toch Pluto ?, dat paardje zo gevoelig is in mondje :j

Pak ik stal genoot haar paard, die loopt juist weer heerlijk te swingen met d. longeerlijnen en verder niks eraan of erop.



Wel grappig zoveel verschil. Chab is mega licht in de aanleuning, maar laat wel los met longeerlijnen.. Het is ook maar net hoe je longeert denk ik..

ninaphilo

Berichten: 640
Geregistreerd: 06-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 20:48

Gaan die van jullie ook rollen bij grondwerk? Bo staat gewoon 24/7 buiten, dus genoeg kansen om in zijn vrije tijd te gaan rollen. Maar als we de 'bak' in gaan wil hij eigenlijk meteen rollen. Vooral als ik bezig ben met zijn achterbeen onder te laten treden. Als ik het probeer tegen te houden wordt hij alleen maar onrustig, alsof het echt jeukt om te gaan rollen. Meestal ploft hij daarna plots neer, ik kan het dan niet meer tegenhouden. Daarna doet hij wel weer zijn best :D
Afbeelding
Enige voordeel: Ik kan hem wel makkelijk leren om te gaan liggen op comando. :+

Marocje
Berichten: 5600
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 20:51

Oei, nee. Dat keur ik echt niet goed. Kan je idd wel mooi gebruik van maken. Maar zou er dus een commando aan koppelen dat ie ‘vrij’ is, dus dat jij gaat bepalen wanneer ie mag rollen. Verder moet ie gewoon op jou letten.

Jane2

Berichten: 685
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 21:04

Storm gaat ook gelijk liggen in de bak. Heerlijk rollen in dat lekkere zand Hahaa. Hij doet het gelukkig niet tijdens het werk.

ninaphilo

Berichten: 640
Geregistreerd: 06-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 21:05

Dat is wel een goed idee! Ik wil niet dat hij voortaan gaat bepalen wanneer hij mag rollen.

Zou een tussenpauze waar ik duidelijk maak dat hij 'vrij' is ook goed zijn? Want na 5/10 minuten grondwerk merk ik vaak al dat hij wil gaan rollen. En dan daarna weer duidelijk maken van 'nu bepaal ik weer dat we gaan werken'.

Bij deze foto zakte hij gewoon onverwachts door zijn benen, dus met geen mogelijkheid kan ik dat tegenhouden. (Was ik maar zo sterk -O- )