Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Syberdepiep

Berichten: 1600
Geregistreerd: 18-09-07
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 11:06

Als stille meelezer meld ik mij ook graag hier. Door winters weer afgelopen tijd weinig gedaan met mn paarden. Maar ben weer vol goede moed begonnen, weer wordt beter.
Hebben jullie de laatste editie van Bit al gezien? Stond een uitgebreid stuk in over werken aan de hand van Lisanne Thomas. Ze heeft het daarin ook over galop aan de hand. Zelf ken ik dat alleen vanuit les aan de lange teugel. Dan neem je de lange teugels langer zodat het paard draafd op een volte om je heen en laat je hem aanspringen, paard moet dan wel redelijk verzameld en niet te hoog tempo kunnen gaan. Dan neem je zelf de teugels korter totdat je zelf op hoogte van achterhand meejogt en kun je de Hoefslag volgen en oefeningen doen vanuit voltes. Met korte teugel heb ik het zelf nog nooit galop gedaan.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 11:09

ik moest keer tijdens de opleidings dag stan in galop zetten, in de werk aan de hand positie. Nadat hij eindelijk in galop was, was mijn muntje op hahaha.

Syberdepiep

Berichten: 1600
Geregistreerd: 18-09-07
Woonplaats: Lisse

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 11:14

Volgens mij ontwikkel je zelf dan sowieso ook een mega conditie haha

Syberdepiep

Berichten: 1600
Geregistreerd: 18-09-07
Woonplaats: Lisse

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 11:33

Heb jaren terug 2 jaar 'werken aan de lange teugel'-les gevolgd bij Kristine Bos van Paardentrainers. Daar stapte ik flink door naast mn paard als hij in draf was, maar hoefde zelf dus niet te rennen. Paard moest uiteindelijk meer in tempo terug komen om te verzamelen, was het doel. Met mn jonge paard volg ik al poos 'werken aan de korte teugel'-les van een andere instructeur die bij Bastiaan de Recht opgeleid is. Van hem moet ik dus wel zelf 'mee-draven'. Weer heel anders, moet ook werken aan het tempo lager te krijgen door meer verzameling, maar wel nog actief genoeg.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 11:50

ik heb maar een klein hafje. en heb veel repect voor mensen die dat doen met grote paarden. Ik heb tijdje een paarjde van 165 getraind, En had al beetje moeite met alleen in zn achteruit lopen tijdens grondwerkpositie :D

laat staan draf en galop...

miezelke

Berichten: 1316
Geregistreerd: 11-08-11
Woonplaats: België

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 11:58

Ik vind dat heel leuk om te doen, handwerk in draf. Zowel voorwaarts stappende als achterwaarts stappende. Krijg je idd een goede conditie van! :D Makkelijkste is een cirkel stappen en jij binnenkant bocht, dan kan je het nog het makkelijkste volgen.
Galop ben ik nog niet aan toe met mijn paard.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 12:01

het is zeker leuk om te doen.

ninaphilo

Berichten: 640
Geregistreerd: 06-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 16:36

Ik ben nu ook bezig dat ik zelf achterwaarts loop. Paard moet erg wennen dat hij niet in zijn 'normale' voorwaartse tempo kan lopen, want dan loopt hij deze dwerg van 1.64 omver :=.

miezelke

Berichten: 1316
Geregistreerd: 11-08-11
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 16:56

En daar ging ik gisteren dus plat achterover op m'n rug tijdens het handwerk... :P
We waren aan het draven, of nou ja paardmans was aan het draven en ik liep achteruit, en toen dacht ik, laat ik gewoon eens galop proberen, wie weet wat komt er uit! :)* Nou ja toen ging mijn lichaam sneller dan dat mijn voeten konden volgen, met het gekende resultaat tot gevolg... Paard keek me aan van wat doe jij daar ineens op de grond? :P

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 07:59

@Miezelke werken aan de hand is ook héél goed voor onze eigen coördinatie :D Jezelf geen pijn gedaan hoop ik?

miezelke

Berichten: 1316
Geregistreerd: 11-08-11
Woonplaats: België

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 10:04

Nee geen pijn gedaan, wel een onderbroek vol zand :7 :D

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 10:07

Gelijk een goede scrub gehad dus :+

Marocje
Berichten: 5600
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 11:36

Whahaha, zag het zo voor me! Had ik laatst ook: normaal doe ik WADH gewoon in de bak, maar nu combineerde ik het met longeren dus werkte in de vierkante paddock. Ging even goed, tot ik op ‘de lange zijde’ zelf achteruit liep: hek in mijn rug! Grappige was dat mijn net ervoor iets vertraagde, dus ik moedigde aan en BAF.

Was blij dat ik alleen was, zal er heel dom uit hebben gezien ^)

miezelke

Berichten: 1316
Geregistreerd: 11-08-11
Woonplaats: België

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 12:24

Haha ja had ik ook, rechtkomen en direct rondkijken van "oei dit had hopelijk toch niemand niet gezien" :P

Kasmir

Berichten: 5434
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 15:01

_pauline_ schreef:
Goedemorgen

Ik heb een beetje globaal gezocht, maar wij willen met een groepje van stal ook een begin gaan maken met werken aan de lange teugel/ aan de hand werken.

Hebben jullie nog aanraders qua instructie in omgeving Gouda, Zuid Holland?


Welke kant van Gouda? Ik heb om de week les van Yacintha Feringa van http://www.allin1forhorses.nl in Bergambacht maar die moet al wel van een eindje komen dus weet niet of ze d'r route nog verder wil uitbreiden. Anderzijds als 't een groepje is en 't met elkaar te combineren wie weet.

_pauline_
Berichten: 1609
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 16:01

Wel echt andere kant van Gouda. Maar ga er naar kijken,thanks!

Kasmir

Berichten: 5434
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 17:21

Ah dan geef ik het weinig kans denk ik, ze is al erg druk x).

Annie_23

Berichten: 61
Geregistreerd: 16-03-16
Woonplaats: Vlak bij de Drunense duinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 10:29

Hoi, een stille meelezer hier.
Sinds juli 2018 ben ik de trotse eigenaresse van een lieve Tinker genaamd odille. We zijn ook beginnen met het werken aan de hand. We vinden het super leuke en Od is heel slim. Ik krijg constant de travers, ik loop nog achteruit.
Vorige maand zijn we beginnen aan een minicursus aan de lange teugels en ik ging bij haar achterhand lopen. De eerste paar keer, bij enige twijfel, draaide ze om en stond ze met haar hoofd voor me... zo dacht ze, dat is een meer bekende positie..
Gelukkig kent ze mijn positie nu beter en ja hoor. De travers zit er al weer op. Nu nog gaan draven.... daar ben ik nog niet aan begonnen. Ik heb zelf altijd snel last van zere schenen dus ik ga echt op mijn hardloopschoenen oefenen! Die liggen toch stof te happen in de kast
Afbeelding

Afbeelding

Annie_23

Berichten: 61
Geregistreerd: 16-03-16
Woonplaats: Vlak bij de Drunense duinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 10:30

miezelke schreef:
Nee geen pijn gedaan, wel een onderbroek vol zand :7 :D


Hahah bekend gevoel

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 10:33

Welkom Annie!

Leuk dat je ook werken aan de hand doet! Heeft jouw merrie ook te koop gestaan op de verkoopkanalen online? Dan heb ik haar denk ik voorbij zien komen in de zoektocht voor een vriendin. Vrij jong nog? De naam klinkt bekend :)

Bij mij is het deze week vooral cavalletti-werk aan de hand en onder het zadel. Puur simpel loshouden. Osteopaat komt volgende week, hard nodig! Dus echt dressuurmatig werk vragen, vind ik nu niet fair. Maar stilzetten doe ik ook absoluut niet. Aan de hand wel simpel werk qua buigen en wat longeerwerk. Maar dat vindt ze beduidend minder leuk dan 'echt werken aan de hand of onder het zadel'. Cavalletti werk vindt ze super om te doen en het houdt haar soepel en op conditie.

Annie_23

Berichten: 61
Geregistreerd: 16-03-16
Woonplaats: Vlak bij de Drunense duinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 16:00

Skippy01 schreef:
Welkom Annie!

Leuk dat je ook werken aan de hand doet! Heeft jouw merrie ook te koop gestaan op de verkoopkanalen online? Dan heb ik haar denk ik voorbij zien komen in de zoektocht voor een vriendin. Vrij jong nog? De naam klinkt bekend :)

Bij mij is het deze week vooral cavalletti-werk aan de hand en onder het zadel. Puur simpel loshouden. Osteopaat komt volgende week, hard nodig! Dus echt dressuurmatig werk vragen, vind ik nu niet fair. Maar stilzetten doe ik ook absoluut niet. Aan de hand wel simpel werk qua buigen en wat longeerwerk. Maar dat vindt ze beduidend minder leuk dan 'echt werken aan de hand of onder het zadel'. Cavalletti werk vindt ze super om te doen en het houdt haar soepel en op conditie.



Thanks Skippy!
Nee ze heeft niet te koop gestaan. Ze is wel een bekende in het tinker wereldje, ze heeft M2 gelopen met haar oude eigenaar Lowi. Ze is 10 jaar niet super jong maar perfect voor mij!

stilzetten roest zeggen ze wel eens.. Goed bezig! Cavalletti vinden wij ook leuk maar Od is dat echt niet gewend.. haha lomperik..

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 08:40

Annie_23 schreef:
Skippy01 schreef:
Welkom Annie!

Leuk dat je ook werken aan de hand doet! Heeft jouw merrie ook te koop gestaan op de verkoopkanalen online? Dan heb ik haar denk ik voorbij zien komen in de zoektocht voor een vriendin. Vrij jong nog? De naam klinkt bekend :)

Bij mij is het deze week vooral cavalletti-werk aan de hand en onder het zadel. Puur simpel loshouden. Osteopaat komt volgende week, hard nodig! Dus echt dressuurmatig werk vragen, vind ik nu niet fair. Maar stilzetten doe ik ook absoluut niet. Aan de hand wel simpel werk qua buigen en wat longeerwerk. Maar dat vindt ze beduidend minder leuk dan 'echt werken aan de hand of onder het zadel'. Cavalletti werk vindt ze super om te doen en het houdt haar soepel en op conditie.



Thanks Skippy!
Nee ze heeft niet te koop gestaan. Ze is wel een bekende in het tinker wereldje, ze heeft M2 gelopen met haar oude eigenaar Lowi. Ze is 10 jaar niet super jong maar perfect voor mij!

stilzetten roest zeggen ze wel eens.. Goed bezig! Cavalletti vinden wij ook leuk maar Od is dat echt niet gewend.. haha lomperik..


Ah, dan heb ik haar mogelijk in 'het tinkerwereldje' voorbij zien komen wel eens :) (paar vriendinnen en een kennis die erg in de tinkers zitten, zelf dus vanaf de zijlijn wel een beetje ook).

Ja, rust roest zeker! Maar stilstaan doen ze hier nooit hoor - ze lopen gewoon de hele dag op de wei en de weides hier zijn een paar honderd meter lang, dus ze maken echt flinke sprintjes een paar keer per dag en wandelen steeds op en neer van het beste gras (helemaal achteraan natuurlijk) naar de waterbak (helemaal vooraan). Zelfs een paar échte oudjes (30+) lopen op de weides nog lekker rond te sjokken :)

Eind van de week de osteopaat en dan hopelijk weer oppakken met werken aan de hand ook. Voor nu gewoon simpel houden maar.
Dit weekend had Doortje de simpelste én meest dankbare taak uit haar jonge leventje:

Afbeelding

Mijn kleine buurmeisje voorgoed verpesten! :Y) (Ik heb mijn "welgemeende" (ahum) excuses aangeboden aan de buren voor het verpesten van hun kind O:) ) Kind is voor de duvel niet bang en liep met haar 7 jaar met 500kg haflinger aan de hand zo over het erf! (En had nog nooit een paard van dichtbij gezien, want beide ouders zijn er aardig bang van...)

Olikea

Berichten: 5459
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 14:43

Jaaaa. Ik heb een lesjuf gevonden en mijn eerste lesje gehad.

Het ziet er makkelijker uit dan het is. :Y)

We hebben geoefend op het lopen op 3 en 4 sporen. Tijdens de les ging het wel enigszins, maar alleen vind ik het nog erg lastig.

Hopelijk wordt het door oefening beter.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 14:45

Dat heb ik ook, kwa les gaat t super maar zelf is ind een stukje lastiger, Maar oefening baart kunt komt echt goed

leuk dat je iemand gevonden heb

Marocje
Berichten: 5600
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 14:53

Fijn dat je iemand gevonden hebt! Zelf merk ik het vooral andersom, tijdens de les veel informatie en kan dat niet tegelijk uitvoeren. Daarna alleen valt het kwartje..

Maar als ik te lang niet heb gelest loop ik vast en komen we juist nergens meer, dus dan merk ik wel dat ik met een les weer verder kan.

Heb er nu vast twee ingepland maar dat zal ws rijden worden