Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Wijslander
Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 21:10

Mijn jonkie heeft dat een poosje gedaan: tijdens het wadh ineens door zijn benen zakken om even lekker te rollebollen. Heb toen met les geleerd om hem direct te corrigeren (met zweep tikje op zijn kont geven) als hij dit wil doen. Pas als we klaar waren en zijn kaptoom af was, mocht hij rollen.

Nu ik eraan terugdenk, is dit gedrag vanzelf verdwenen, want hij rolt al zeker een jaar niet meer in de bak...


Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 07:57

Doortje doet dit eigenlijk nooit. In twee jaar tijd heeft ze dat misschien twee of drie keer gedaan. Ze laat zich ook heel goed corrigeren als ik het er niet mee eens ben.
Het helpt bij dit soort dingen vaak om het 'om te denken': commando eraan koppelen, iedere keer als ze dat doen, en belonen. Clickerminded paard creëren. Op een gegeven moment anticipeer je erop en ga je het commando geven vóór hij gaat rollen. Op den duur zal hij op het commando gaan wachten en dan heb je het on cue staan - en is het vaak iets dat op die plek (de bak) niet meer 'zomaar' gedaan wordt. Kost wel wat tijd en vooral héél consequent zijn :)

Syberdepiep
Berichten: 1600
Geregistreerd: 18-09-07
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 09:52

Nooit meegemaakt. Mn paard heeft wel een gek trekje, regelmatig stopt ie om z'n giegel af te vegen aan z'n rechtervoorbeen beschermer. Altijd zelfde been, ook onder het rijden maar ook met WadH. Heb dus een aantal setjes beenbeschermers met allemaal vieze rechterkanten :? :))
Probeer het soort van af te leren, maar hij krijgt vaak nog wel een snoepje als hij een bepaald stuk of oefening een aantal keer heel goed gedaan heeft om het interessant voor hem te houden. Combinatie met schuim vraagt om af te vegen schijnbaar. Als ie zn been niet gebruikt veegt ie het aan mij af -O-

Bop van de Erven 08.06.2000 - 09.01.2023 Ids 300 x Teunis 332 * L1+3
Syb van de Oude Kleefsebaan 05.06.2013 Wolfert 467 x Maeije 440 * M1+11

plutolover
Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 10:36

Mijn haf heeft nog nooit gerold in de bak. Hij weet presies wanneer t mag en wanneer niet.

Weet iemand hoe ik hier filmpjes kan plaatsen of moet t via YouTube?

plutolover
Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 10:48



De appuyement gaat steeds klein beetje beter. Normaal is het meer wijkend en ga ik te scheef. Hij mag nog wat vloeiender maar er zit verbetering in :-)

Suliko
Berichten: 4298
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 12:09

ninaphilo schreef:
Gaan die van jullie ook rollen bij grondwerk? Bo staat gewoon 24/7 buiten, dus genoeg kansen om in zijn vrije tijd te gaan rollen. Maar als we de 'bak' in gaan wil hij eigenlijk meteen rollen. Vooral als ik bezig ben met zijn achterbeen onder te laten treden. Als ik het probeer tegen te houden wordt hij alleen maar onrustig, alsof het echt jeukt om te gaan rollen. Meestal ploft hij daarna plots neer, ik kan het dan niet meer tegenhouden. Daarna doet hij wel weer zijn best :D
[url]m/mNkcfp.jpg[/url]
Enige voordeel: Ik kan hem wel makkelijk leren om te gaan liggen op comando. :+


Om even in te haken op eerdere uitspraken van corrigeren en dit gedrag niet toe laten staan tijdens het werk, ben ik het deels mee eens. Maar, rollen is ook een uiting van loslaten/ontspannen. Het ene paard doet dit door te gapen, maar sommigen gaan zelfs rollen. Dit zie je vaak terug in stress release oefeningen/behandelingen.
Natuurlijk is het niet fijn als je paard een compleet eigen plan trekt tijdens een training, ik zou er ook niet heel blij van worden als mijn paard dit iedere keer bij de training doet terwijl je net bezig bent met een oefening. Maar hou ook in je achterhoofd dat je paard misschien een reden heeft om te rollen waar je nog niet aan hebt gedacht. Een training geeft natuurlijk enorm veel prikkels en vooral in het begin van een training wordt er naar een specifieke focus gevraagd die de mens verwacht in de training. Het kan best zijn dat Bo al die prikkels even moet verwerken en loslaten om een juiste ontspanning te krijgen. En tja, misschien is voor hem de beste manier om te rollen!
Misschien kan je letten op de signalen die hij geeft qua spanning en ontspanning voor en na het rollen, van trillen met de neus, schudden met het hoofd, en zwaar knipperen (blinken) met het oog (spanning) tot aan kauwen, briesen en gapen (ontspanning). Misschien kan je dan een link leggen met het rollen. :)

Volg mijn fietsavontuur Stockholm - Oslo - Bergen - Oslo - Kopenhagen
[VOLG] Op mijn stalen ros door Scandinavië
•••

Syberdepiep
Berichten: 1600
Geregistreerd: 18-09-07
Woonplaats: Lisse

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 14:20

@plutolover, wat grappig om te zien dat iedereen het anders doet. Zelf loop ik vooruit naast de buitenschouder tijdens appuyeren

Bop van de Erven 08.06.2000 - 09.01.2023 Ids 300 x Teunis 332 * L1+3
Syb van de Oude Kleefsebaan 05.06.2013 Wolfert 467 x Maeije 440 * M1+11

ninaphilo
Berichten: 640
Geregistreerd: 06-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 16:51

Suliko schreef:
ninaphilo schreef:
Gaan die van jullie ook rollen bij grondwerk? Bo staat gewoon 24/7 buiten, dus genoeg kansen om in zijn vrije tijd te gaan rollen. Maar als we de 'bak' in gaan wil hij eigenlijk meteen rollen. Vooral als ik bezig ben met zijn achterbeen onder te laten treden. Als ik het probeer tegen te houden wordt hij alleen maar onrustig, alsof het echt jeukt om te gaan rollen. Meestal ploft hij daarna plots neer, ik kan het dan niet meer tegenhouden. Daarna doet hij wel weer zijn best :D
[url]m/mNkcfp.jpg[/url]
Enige voordeel: Ik kan hem wel makkelijk leren om te gaan liggen op comando. :+


Om even in te haken op eerdere uitspraken van corrigeren en dit gedrag niet toe laten staan tijdens het werk, ben ik het deels mee eens. Maar, rollen is ook een uiting van loslaten/ontspannen. Het ene paard doet dit door te gapen, maar sommigen gaan zelfs rollen. Dit zie je vaak terug in stress release oefeningen/behandelingen.
Natuurlijk is het niet fijn als je paard een compleet eigen plan trekt tijdens een training, ik zou er ook niet heel blij van worden als mijn paard dit iedere keer bij de training doet terwijl je net bezig bent met een oefening. Maar hou ook in je achterhoofd dat je paard misschien een reden heeft om te rollen waar je nog niet aan hebt gedacht. Een training geeft natuurlijk enorm veel prikkels en vooral in het begin van een training wordt er naar een specifieke focus gevraagd die de mens verwacht in de training. Het kan best zijn dat Bo al die prikkels even moet verwerken en loslaten om een juiste ontspanning te krijgen. En tja, misschien is voor hem de beste manier om te rollen!
Misschien kan je letten op de signalen die hij geeft qua spanning en ontspanning voor en na het rollen, van trillen met de neus, schudden met het hoofd, en zwaar knipperen (blinken) met het oog (spanning) tot aan kauwen, briesen en gapen (ontspanning). Misschien kan je dan een link leggen met het rollen. :)

Dit vind ik wel enorm bij hem passen. Hij is na 30 minuten ook echt even helemaal van de wereld, omdat hij zo veel heeft moeten nadenken. Ik ga het in de gaten houden met de signalen die je beschrijft, dankje!

OT: Vandaag gereden in de bak, grondwerk helpt zo enorm merk ik. Galop ook beide kanten meteen in de goede galop <3

Marocje
Berichten: 5600
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 18:00

Mooie aanvulling Suliko. Zelf had ik het idd opgepakt als ‘lekker de eigen gang gaan’. Maar het ook goed dat ze echt een ontlading nodig had en je eerdere signalen had gemist.

Dan nog zou ik het op commando zetten en wanneer je merkt dat ze echt moet ontladen, dit dus toestaan.

plutolover
Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 19:37

BopjeBo schreef:
@plutolover, wat grappig om te zien dat iedereen het anders doet. Zelf loop ik vooruit naast de buitenschouder tijdens appuyeren


Ja dat is Ind ook een optie en die manier kan heel fijn zijn om t nog wat meer te verfijnen omdat je meer kan ‘begrenzen’

ninaphilo
Berichten: 640
Geregistreerd: 06-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 14:37

Het ging vanochtend echt slecht.. Na echt 10 seconden wilde hij rollen. Ook ergens begrijpelijk want het is zeikweer en hij was helemaal natgeregend.
Dus ik probeerde datgene dat ik besloot dat hij mocht rollen, alsof ik het juist vroeg.

Maar daarna was hij zo vervelend. Geen idee of het aan het rollen lag, of het weer of misschien dat zijn spieren stijf waren. Want linksom ging wel redelijk, maar rechtsom en achteruit zetten.. Hij werd enorm gefrustreerd tot dominant aan toe. Echt een beetje dreigen, bijten in het touw (dat bijten in zijn touw doet hij wel vaker als hij iets moeilijk vind, maar nu extreem) en gewoon een chagrijnig hoofd.
Echt een giga dipje. Misschien is het eenmalig maar toch wel enorm balen.

Jane2
Berichten: 685
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 16:39

Zal wel aan het weer liggen. Hier was Storm ook ontzettend dwars vorige week. Ben ik echt niet van hem gewent. Zelfs de blaren op mijn vingers en normaal op een pink te rijden. Hahaa. Ook is er in de wei vanalles gebeurt. Lijkt wel of er een rang wissel is geweest ofzo Hahaa. Maar ja...ik heb ook wel eens een baaldag. Kunnen zij natuurlijk ook hebben.

plutolover
Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 17:01

Ik heb juist een heel braaf paard.. maar Stanley is altijd al beetje anders ;-)

Als de meeste paarden een dipje hebben is hij vrolijk. En als de meeste paarden heerlijk voorruit gaan heeft hij een dipje..

ninaphilo
Berichten: 640
Geregistreerd: 06-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 17:21

Jane2 schreef:
Zal wel aan het weer liggen. Hier was Storm ook ontzettend dwars vorige week. Ben ik echt niet van hem gewent. Zelfs de blaren op mijn vingers en normaal op een pink te rijden. Hahaa. Ook is er in de wei vanalles gebeurt. Lijkt wel of er een rang wissel is geweest ofzo Hahaa. Maar ja...ik heb ook wel eens een baaldag. Kunnen zij natuurlijk ook hebben.

Je moet je paard natuurlijk ook niet zo'n naam geven, dan krijg je dat met dit weer :P

Vorige week toen het opeens weer slecht weer was, was hij met rijden ook opeens vervelend terwijl ik hem normaal op mijn zit en stem kan rijden. Ik hoop dat het dus aan het weer ligt. Had het vanochtend gelukkig nog wel redelijk positief kunnen afsluiten, vind ik altijd wel belangrijk.

miezelke
Berichten: 1315
Geregistreerd: 11-08-11
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 17:21

Ik had gisteren cursus in dat stormweer; mijn paard is nog nooit zo braaf geweest... :+

Wijslander
Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 18:06

Wat jammer ninaphilo! Maar laat je niet kennen door 1 mindere training, wie weet gaat de volgende keer juist heel goed (al vind ik het zelf enorm lastig om optimistisch te blijven als het een keer wat minder gaat -O- ).

Mijn blondie was stikchagrijnig tijdens onze (rij)les gisteren en liet dat duidelijk blijken. Als blikken konden doden... :=

Hij mag zijn schouder meer gaan openen, daar ontbreekt de souplesse. Heb hier tijdens de les wat tips over gehad voor ohz, maar wil er met wadh ook meer aandacht aan besteden.

Appuyeren moeten we sowieso vaker gaan doen, dat vindt hij leuk en is precies de voorwaarts-zijwaartse beweging van de schouder die we nodig hebben.

Hebben jullie misschien nog andere oefeningen die hier geschikt voor zijn?

plutolover
Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 19:23

Bij mij gaat een training ook niet altijd fijn. 2 weken zat ik nog te janken dat t maar niet ging...

Volgens mij had stan medelijden met me want al 1,5 week doet hij t super fijn :D

Black_Moon
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-01-06
Woonplaats: Waar het goed is

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 20:33

Ik heb een vraagje over de zweep/stokje waar mee gewerkt wordt. Wat gebruiken jullie? Ik zoek zelf iets wat licht is in gewicht/

Jane2
Berichten: 685
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 20:55

Ik werk nu altijd met een dressuur zweep (of hoe je dat ook noemt). Toen Storm en Woody jonger waren en nog veel moesten aanleren de carrotstick. Die gebruikt nu mijn dochtertje nog wel eens, maar dan meer los in de roundpen.

Storm is echt altijd vrolijk. Werkt super hard. Altijd. Hij is echt een paardje wat heeeel graag zijn partner pleast. Daarom was het ook zo’n verrassing dat hij zo dwars was Hahaa. En tja...die naam had hij al. En normaal werk ik heerlijk met Storm in de storm Hahaa. Wanneer andere moeten vechten met hun paard hebben wij gewoon de grootste lol. Maar ik denk dat er bij ons gerommel met de rangorde is geweest. Woody, die normaal sloom en zijn ding altijd op het gemakje doet zonder impuls enz. Was nu heel allert. Helemaal blij. Heel meegaand. De tinkers hebben gewisseld. Woensdag nog maar eens onder het zadel kijken en anders weer eens de lange lijnen pakken. Ik merk altijd als we een “dingetje” hebben ik dat het beste aan de hand kan oplossen. Vind dat trekken en schoppen echt niks. Daar heb ik niet al die tijd voor in het grondwerk gestopt. Oplossen doen we aan de hand.

Ik zelf vind de renvers een hele fijne oefening. Dan heb je toch steun aan de bakrand maar je moet wel de schouders goed plaatsen. En het heel rustig schakelen tussen revers, travers, schouderbinnenwaarts. Maar dan heeeel rustig. Net of je de overgang in stukjes plakt. Weet niet of je hier iets aan hebt. Hahaa.

AnnoNiemand
Berichten: 872
Geregistreerd: 16-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 21:21

Wat een van mijn paarden doet is heel erg ‘stofzuigen’ tijdens het werken aan de lange teugel, vooral als ik er achter loop. Erg irritant. Het paard doet dit om de gevallen blaadjes e.d. in de rijbak op te kunnen eten (is altijd obsessief met eten bezig). Weet iemand hoe ik dit kan voorkomen? Ik gebruik een sidepull hoofdstel, bitloos dus.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 08:09

Grappig te lezen hoe diverse paarden reageren op dit weer!

Doortje is met poetsen op stal heel onrustig met dit soort weer. Maar eenmaal weer uit de stal en aan het werk is het over en is ze er gewoon weer bij.

Vrijdag de osteopaat gehad, zondag mochten we al weer aan de longe - ze liep gelijk vloeiender door haar lijf, fijn!
Gisteren weer wat aan de hand gaan doen. Ze ging eigenlijk heel goed - was iets wakkerder met de flinke wind en wat paarden die van het erf gingen en er weer op kwamen, maar ze deed super haar best.

Aangezien de travers hier nog steeds maar niet wil, pak ik nu veel andere oefeningen mee voor spieren en balans. We komen vanzelf weer terug bij de travers als ze er wel aan toe is.

Gisteren hadden we schoudervoor, schouderbuiten, wijken voor druk en wijken op uitnodiging en een paar keer ongeveer een kwart keertwending. Ik was tevreden, zij ook. En omdat we daar beiden gewoon oprecht happy van worden, zijn we na de training in de regen gaan rennen over de wei samen :D

@Black_Moon: ik gebruik een heel licht dressuurzweepje. Al die andere sticks en dingen vind ik véél te zwaar, en zeker met mijn schouder rechts waar ik gewoon niet veel mee kan, wil ik naast mijn lijn niet ook nog een zware stick vast hebben.

@Wijslander voor het openen van de schouder gebruik ik hier de Spaanse pas veel, afgewisseld met zijgangen. Spaanse pas opent de schouder natuurlijk op een heel andere manier, maar Doortje wordt er echt beter van. Ik dacht gisteren even 'a la intrinzen' een poging Spaanse draf mee te nemen, maar daar werd madame gefrustreerd van en toen knalde ze er drie passen passage uit. Ze schrok er zelf van geloof ik. Mafketel. Daar zijn we absoluut nog niet aan toe, en het was ook super ongecontroleerd natuurlijk.

@AnnoNiemand het eerste dat in me opkomt is de impuls verhogen: dan hebben ze de tijd niet om te sloffen en stofzuigen. Daarnaast zet ik eten en niet-eten op cue. Tijdens de training wordt er alleen gegeten als ik naar de grond wijs EN zeg 'toe maar'. Verder werken wij beloningsgericht met clickertraining, dus Doortje is nog steeds obsessief met eten bezig, maar ze wil het wel graag verdienen, dus ze is super gefocust op mij, want ik ben de snoepjesmachine ;)

Black_Moon
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-01-06
Woonplaats: Waar het goed is

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 19:54

@Skippy01 Hoe doe je het dan bij de traver? Daar moet je toch een langer touwtje/slagje aan zitten dan wat er aan een dressuurzweep zit.

ninaphilo
Berichten: 640
Geregistreerd: 06-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 21:17

Ik ben weer helemaal blij, vandaag ging het weer redelijk goed :D. Gisteren ging het grondwerken dus echt slecht. Toen ik vandaag voor het rijden nog even grondwerk wilde doen begon hij hetzelfde gedrag te vertonen als gisteren.. Deze keer had ik zijn zadel al op en de teugels ook al aan het hoofdstel/kaptoom geklikt. Ik loop normaal zelf achteruit maar nu ging ik op het begin er naast, dat als hij ging happen naar het touw of mij dat ik met de teugel makkelijk kon corrigeren met een klein rukje en toen was dat gedrag ook wel afgelopen.

Hij wilde dus na een paar rondjes al gaan rollen. Hij was niet natgeregend en we hadden nog niets moeilijks gedaan, dus dit was zeker weten gewoon klieren. Hij had dus zijn zadel al op, dus ik in lichte paniek "nee neee neeeee!!!!" roepen en hem naar voren trekken. Hij schrok er zelf van en toen was het ook klaar. Toch wel handig zo'n paard die enorm gevoelig is voor emoties :+. Vorige keer riep ik dus ook "nee" maar toen riep ik dat boos en toen werd hij ook boos.

Rijden ging enorm lekker en daarna ben ik afgestapt en heb ik nog heel even grondwerk gedaan, hij was weer als vanouds *\o/* . Hij is sowieso nog erg jong in zijn hoofd, ik denk dat hij zijn energie eerst kwijt moet voordat hij zich zo kan focussen op iets.


@Annoniemand, misschien elke keer als het hoofd zakt een aanwijzing geven dat hij harder moet lopen? Harder lopen met hoofd naar beneden is best onnatuurlijk, misschien dat hij dan na een tijdje snapt dat het niet de bedoeling is.

AnnoNiemand
Berichten: 872
Geregistreerd: 16-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 07:52

De tip over het tempo heeft geholpen. :)

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 10:23

Black_Moon schreef:
@Skippy01 Hoe doe je het dan bij de traver? Daar moet je toch een langer touwtje/slagje aan zitten dan wat er aan een dressuurzweep zit.


Nee hoor, want ik vraag de achterhand vanaf de binnenkant op uitnodiging... En ik heb een haflinger, compact paardje van 1,50 dus... Ik heb eerder te véél lengte aan een dressuurzweep van een meter dan te weinig :Y)

@Annoniemand: Fijn!! :)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 bezoekers