galop verbeteren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
plutolover
Berichten: 11702
Geregistreerd: 30-07-04

galop verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-04-23 13:35

Zelf ben in ook instructrice en weet wel 1 en ander om galop te verbeteren. Maar onder mum van samen weten we meer.

Mijn jonge haf van mij is nu jaartje onder het zadel. In mei begonnen met barebackpad, in juni paar keer opgezeten. Daarna juli/aug vakantie kwa rijden. Toen in aug weer opgepakt ongv 2x per week soms 3x per week. Tijdens school vakanties heeft hij pauze kwa rijden. Eind dec 2022 tot begin feb 2023 ook 5-6 weken uit running geweest ivm maagzweer, dus ook geen trainingen vanaf de grond.

Ik train vanaf de grond academisch, We longeren ook maar ik merk dat Max aanspringen naar galop lastig vind.

los zonder longeerlijn doet hij het best goed. Zodra aan de longe is heeft hij er wat meer moeite mee. Zodra ik maar iets voor hem loopt staat hij stil of rempt hij af. Ik moet dus heel goed op mijn houding letten maar soms gebeurt het dat ik net in zijn 'remmende' aura loopt.

Door middel van freestyle gaat het wel beter. commando galop zit er ook aardig op. Maar het aanspringen vind hij nog lastig. Hij maakt zich eerst wat bol en springt dan aan vooral linksom. Dan moet hij ook zijn linkerachter been meer onderplaatsen. Hieraan is hij op 3 jarige leeftijd aan geopereerd. griffelbeen breuk. hiervan is hij volledig hersteld en 2x controle foto gehad en ziet er goed uit.

Hij wordt regelmatig door fysio/chiro behandeld enz. Onder het zadel spring hij niet naar voren maar meer op de plek. We hebben de galop ook maar even achterwegen gelaten. Zadel cheak ook gedaan en staat binnenkort weer 1 gepand.

Helaas geen bos vanaf stal. Maar willen van de zomer zeker bos mee gaan pakken om daar rechtuit de galop te oefenen.

We hebben gelukkig wel een groot 'cross' weiland maar daar nog niet in gereden vanwege het natte weer. Daar kunnen we ook goed rechtuit.

Maar wie heeft er nog goede tips om galop beter te krijgen.

Wel of niet veel overgangen laten maken. Na paar passen wel belonen of toch even door laten galoperen?

In de longeerton lukt het hem makkelijker dan in de grote bak ivm steun.


Kaitlyn
Berichten: 9725
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Re: galop verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 13:41

Galop op een volte / longeerlijn is moeilijk voor veel jonge paarden. Stukken rechtuit galopperen is heel goed om te oefenen, maar wel lastig als je geen bos/heide hebt vanaf stal.

Ik zou zelf de achterhand veel gaan activeren om hem sterker te maken. Dus niet eens persé veel galop, maar veel overgangen naar voren en terug. Daarnaast balkjeswerk en regelmatig wat achterwaarts vragen (kan ook aan de hand). Het is vaak een stuk kracht en balans die ze missen, dus daarop gaan trainen. :j

21-11-2023 [EJL-ITP] Gibbie, mijn allerliefste Gibbie, een decennium aan liefde

VOLG: Revalidatie na koliekoperatie

Gibalia <3
Velvet
Lorna

I like to open the microwave when 1 second is left. Feels like I'm a Bomb Defuser. :')

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 bezoekers