Dressuur aan de lange teugel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
vendake
Berichten: 170
Geregistreerd: 24-10-17

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 12:52

Hi allen , ik zou heel graag dressuur aan de lange lijnen/ academische dressuurkunst willen leren.Ik ben verder een totale leek in deze en zou graag instructie willen krijgen. Heeft er iemand een goede referentie voor mij eventueel? Mijn paard staat gestald in wommelgem , dit is redelijk goed aan te rijden vanuit zeeuws vlaanderen /zeeland of noord brabant regio zundert / Bergen op zoom. Heeft iemand enig idee ?

Siamsmeesje

Berichten: 2235
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 14:36

Als je iemand hebt gevonden, laat het dan even weten. Ik zou het wel eens interessant vinden om met iemand mee te mogen kijken of iemand te vinden die bereidt is om naar Beervelde te komen.

Zelf kom ik uit de omgeving van Hulst, en heb ik noodgedwongen zelf de grondbeginselen moeten uitvogelen (hoewel ik het boek "Mini School" van Sabine Ellinger als leidraad gebruik, ik heb de Amerikaanse versie, maar er is ook een Duitse uitgave). Ja, ze traint een mini, maar wel aan de lange teugel, en de technieken zijn uiteindelijk hetzelfde :D
Dat lukt tot zover netjes, en ook met de tips hier kom ik weer verder, maar eens meekijken met een ander kan soms net weer mooie en andere invalshoeken bieden :j

Sunshinedaan

Berichten: 640
Geregistreerd: 05-11-16
Woonplaats: Roosendaal

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 15:33

Ik heb laatst van Dressuurnatuurlijk.nl die online cursus gekocht.
Erg interessant moet ik zeggen, ondanks dat er niemand 'live' naar je staat te kijken..
Alle oefeningen worden uitgebreid en rustig uitgelegd.

Het gaat vast niet boven echt les, maar ik vind het fijn om als basis te gebruiken :)

Caaatje

Berichten: 633
Geregistreerd: 20-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 18:44

Sunshinedaan schreef:
Ik heb laatst van Dressuurnatuurlijk.nl die online cursus gekocht.
Erg interessant moet ik zeggen, ondanks dat er niemand 'live' naar je staat te kijken..
Alle oefeningen worden uitgebreid en rustig uitgelegd.

Het gaat vast niet boven echt les, maar ik vind het fijn om als basis te gebruiken :)


Tot travers is dat maar he? Ik vind het precies best veel geld

Siamsmeesje

Berichten: 2235
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 13:30

Tja, ik hoop een instructie te vinden die af en toe kan helpen. Mijn stalhoudster/instructrice (en eigenaar tinkerlief) heeft er zelf ook te weinig kennis van. Ik kan haar wel dingen vragen, en dan kijkt ze zeker mee en helpt waar ze kan, maar er blijft nog genoeg over wat ik zelf dus moet uitzoeken.
Dus een clinic kijken, of bij iemand mee mogen kijken (hoeft niet gratis, maar ook geen hoofdprijs natuurlijk ;)), of iemand die zover België in wil komen zou fijn zijn.

Nu het sturen eindelijk een beetje fatsoenlijk gaat, wil ik een nieuwe oefening gaan toevoegen, het achterwaarts. Iemand tips over hoe dat in te zetten en/of te oefenen?

Eliine

Berichten: 5116
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 13:34

Bastiaan de Recht heeft in samenwerking met bit een aantal jaar geleden gratis online video's geplaatst. Moet je even op YouTube zoeken. Gaat van absolute basis tot het hogere werk.

Piet Bakker heeft een dvd uitgebracht maar dit is inmiddels al een jaar of 10-15 geleden. Geen idee eigenlijk of die nog te koop is. Was ook erg leerzaam om in en elk geval op eigen houtje de eerste basis onder de knie te krijgen

Siamsmeesje

Berichten: 2235
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 19:30

De Bit-video's van Bastiaan de Recht bekijk ik met regelmaat, en helaas zijn de Piet Bakker dvd's nergens meer te krijgen. Hij werd een paar jaar geleden wel ergens on-line nog aangeboden (in Zweden dacht ik), maar ik moet nog steeds antwoord krijgen op het mailtje wat ik toen gestuurd heb -O-

Vooral de dvd van Piet Bakker zou ik graag willen hebben. Youtube is wel mooi, maar helaas allemaal zo kort, en het ziet er altijd zo makkelijk uit :=

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 20:03

De dvd van Piet Bakker is wel heel fijn en duidelijk inderdaad!

Eliine

Berichten: 5116
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 21:25

Ik heb de dvd weer eens uit het stof getrokken net en ik word meteen weer blij haha. Piet zn uitleg en enthousiasme werkt zo aanstekelijk. Moet echt dit jaar weer eens naar een clinic

Wat Bastiaan de Recht betreft heb je gelijk hoor! Zeker de hogere oefeningen doet ie alsof het niks is. Terwijl daar natuurlijk maanden training in zitten. Maar de basis legt ie wel vrij goed uit herinner ik me

Siamsmeesje

Berichten: 2235
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 11:09

Daarom kijk ik die video's nog regelmatig terug, even de uitleg er weer bij :j

Ben echt jaloers op jullie hoor, de Piet Bakker dvd hebben :oo :o

Jazzie03

Berichten: 362
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Dicht bij de paarden

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 11:10

Hallo,
Ik ben mijn shetlander aan het opleren voor de kar.
Ik merk dat ze dit heel graag doet waardoor ik nu ook van plan ben om gewoon aan de lange teugel te werken. Ik weet nu alleen niet of ik dit beter met een gewoon hoofdstel doe of bitloos/kaptoom. Wat zijn jullie ervaringen?

Siamsmeesje

Berichten: 2235
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 12:56

Gewoon uitproberen wat het fijnste werkt. De tinker waar ik mee werk staat op een stal waar bitloos de voorkeur heeft, dus met kaptoom of bitloos hoofdstel. Maar na 10 maanden bleef hij bijzonder moeilijk te sturen, deed graag z'n eigen zin en was soms zelfs onstuurbaar. Toch maar weer een trensje genomen, en nu werkt hij weer met plezier, staat rustig knabbelend te wachten op me, en is met werk aan de lange teugel veel sneller in de ontwikkeling geworden.
Z'n therapeutische lessen loopt hij nog steeds bitloos (en aan de lijn), maar voor het serieuzere dressuurwerk liever een bitje.

Annie_23

Berichten: 61
Geregistreerd: 16-03-16
Woonplaats: Vlak bij de Drunense duinen

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 10:21

Ik heb ook de online cursus gevolgd van dressuurnatuurlijk. Aan een kant is Odille heel soepel en gooide ze er gister spontaan een travers uit! Ikke blij!
Ik krijg ook les in de academische rijkunst. Je kunt op hun website kijken naar waar de instructeurs zitten.
Wij kunnen nu bijna alle oefeningen ik stap en hoop stel aan de draf te kunnen beginnen. Dat zal echt werken worden! Lijkt mij zo moeilijk!

Caaatje

Berichten: 633
Geregistreerd: 20-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 12:13

Eliine schreef:
Ik heb de dvd weer eens uit het stof getrokken net en ik word meteen weer blij haha. Piet zn uitleg en enthousiasme werkt zo aanstekelijk. Moet echt dit jaar weer eens naar een clinic

Wat Bastiaan de Recht betreft heb je gelijk hoor! Zeker de hogere oefeningen doet ie alsof het niks is. Terwijl daar natuurlijk maanden training in zitten. Maar de basis legt ie wel vrij goed uit herinner ik me


Kan je de bestanden van.die dvd niet doorsturen? Aangezien deze niet meer verkrijgbaar is?

En Bent Branderup heeft ook een hoofdstuk aan de lange teugel in zijn online academy

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 14:06

Is de dvd ook niet meer bij Piet zelf te krijgen?

Siamsmeesje

Berichten: 2235
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 22:04

De laatste keer dat ik gezocht heb niet, maar misschien dat het nu veranderd is. Kan de moeite waard zijn om weer te gaan zoeken.

Ik kon het toen maar op 1 Zweedse site vinden, maar die werd blijkbaar al heel lang niet meer bijgehouden, want ik heb nooit een antwoord op mijn mail gehad.

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 22:06

Ik zal het ook eens navragen.
Ik heb ‘m wel, misschien is kopiëren of over zetten op een computer nog een optie ofzo.

Jet

Berichten: 11981
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 22:16


BoschA
Berichten: 192
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 22:24

In Nl is de DVD idd niet meer te koop :( Althans niet via de officiële site. Maar mocht iemand de DVD willen verkopen (wat ik niet verwacht haha), dan hou ik mij aanbevolen :))

Siamsmeesje

Berichten: 2235
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 22:26

Mevrouw Ofstad is degene waar ik nooit antwoord van heb gekregen. Deze Nederlandse site kan ik me in ieder geval niet herinneren, maar als je klikt op 'dvd bestellen' zie je dat zij hem niet meer kunnen leveren, en dat dat moet lopen via Ellen Ofstad.

Het valt alsnog te proberen, maar ik twijfel dan nog even na mijn eerdere ervaringen :\

Bedankt voor de link, ik ga er eens naar kijken, steek er allicht wat van op :D
Iemand een idee hoe je dat kan downloaden of moet ik andere technieken gaan toepassen?

Edit: Ik sluit me aan bij BoschA :j :D

Jet

Berichten: 11981
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 23:24

Jammer dat hij via die site niet meer te koop is! Die films op Vimeo zijn denk ik niet te downloaden, maar ze zijn in elk geval wel te bekijken.

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 09:21

Als het lukt hebben wij dit jaar nog ergens een lesdag van Piet, ik zal hem dan ook ens vragen of de dvd nog leverbaar is.

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 09:41

Kunnen we hem niet mailen? Ik wil hem ook wel

Siamsmeesje

Berichten: 2235
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 11:31

Ik heb de video's inmiddels bekeken, erg behulpzaam bij sommige dingen waar ik tegenaan loop :j

Nouvel, dat lijkt me een heel goed idee. Misschien is het dan wel de moeite waard om nog een serie te laten maken als er genoeg interesse is.

Miran

Berichten: 4451
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 14:18

Ik heb de DVD een paar jaar geleden via Ellen Ofstad geprobeerd te bestellen, niet geleverd gekregen en geen contact kunnen krijgen. Uiteindelijk via Paypal wel mijn geld terug, maar mijn advies, niet proberen -O- .

Mocht er toestemming komen om te kopiëren oid hou ik me wel aanbevolen!!