Dressuur aan de lange teugel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Koekeldoedel

Berichten: 64
Geregistreerd: 27-06-17

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 16:24

Oeeh heel leuke foto's en pony's. En die levade ziet er toch ook wel goed uit. :')

ninavo

Berichten: 907
Geregistreerd: 16-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 13:23

We hebben vandaag gesprongen!
(Een beetje een onduidelijke foto)
Afbeelding
Nog even los in de bak
Afbeelding

Sunshinedaan

Berichten: 641
Geregistreerd: 05-11-16
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 09:33

Ik doe laatste tijd veel langeteugelen met mijn (hoog) drachtige merrie.
Voor de wagen vond ik wat zwaar voor haar worden (en ze past haar tuig niet meer :+)

Lekker rustig aan stappen, halsstrekken oefenen en stelling/buiging/overgangen halthouden... Lekker bewegen!

Ze vindt het heerlijk!

Afbeelding

Normaal loop ik natuurlijk naast haar achterhand, maar nu even ernaast voor een fotomomentje :')

ninavo

Berichten: 907
Geregistreerd: 16-07-16

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 16:35

Wat leuk, dat je haar op deze manier nog bezig kunt houden! Wat een flinke buik al :=

Shetbella
Berichten: 8
Geregistreerd: 30-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 02:13

Hoi! Zag dat er al lang niks meer is geplaatst, maar ga toch maar een poging wagen. Ik langelijn zo nu en dan met mijn shet, dit doe ik met mijn touwteugels (maat shet) maar deze zijn toch echt te kort. Wat voor teugels gebruiken jullie? En waar zou ik die kunnen kopen/bestellen? Groetjes!

Jessica_1998

Berichten: 3403
Geregistreerd: 24-07-11
Woonplaats: Hendrik ido Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 10:11

Ik heb mijn teugels besteld bij versierjedier, zij heeft ze dacht ik op de website aangegeven staan als lange teugels

http://www.mdcreatief.nl

ninavo

Berichten: 907
Geregistreerd: 16-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 14:48

Shetbella schreef:
Hoi! Zag dat er al lang niks meer is geplaatst, maar ga toch maar een poging wagen. Ik langelijn zo nu en dan met mijn shet, dit doe ik met mijn touwteugels (maat shet) maar deze zijn toch echt te kort. Wat voor teugels gebruiken jullie? En waar zou ik die kunnen kopen/bestellen? Groetjes!


Ik gebruik ook touwteugels maar dan gewoon extra lange! Ik maak ze zelf dusja

Sunshinedaan

Berichten: 641
Geregistreerd: 05-11-16
Woonplaats: Roosendaal

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 17:27

Ik gebruik een slofteugel maat full (voor een minipaardje).

Shetbella
Berichten: 8
Geregistreerd: 30-01-18

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 00:02

Bedankt voor de reacties. Denk dat ik voor 4 meter ga, nu heb ik touwteugels in maat shet, lange teugel zo nu en dan weleens een stukje buiten voor de stemcommandos maar wil het graag uitbreiden. Gebruiken jullie een hoofdstel? En gebruiken jullie liever wel of geen Longeersingel? Ik ga morgen weer een stukje naar buiten, maar eens zien hoe het gaat!

Sunshinedaan

Berichten: 641
Geregistreerd: 05-11-16
Woonplaats: Roosendaal

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 13:43

Ik gebruik een hoofdstel.

Langeteugelen is zonder longeersingel. Mét longeersingel is het langelijnen :)

Bij mijn paardje is het verschil tussen links en rechts heel groot.
Linksom gaat best goed en kan ze al schouderbinnenwaarts, maar rechts echt niet. Ze vindt het zó moeilijk om over te stappen met haar achterbenen!

Zelfs de voltes probeert ze te smokkelen door wat harder te lopen en haar schouder naar binnen te laten vallen.

Herkent iemand dit?

(Ze is 2 maanden geleden nog nagekeken door een sacraal therapeute. Denk dat ik een ostheopaat laat kijken om lichamelijk uit te sluiten)

Lillian__

Berichten: 3274
Geregistreerd: 21-02-08
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 19:23

sun misschien je voltes weer iets groter maken zodra ze over de schouder wegvalt? even naar buiten, rechtstellen, contact maken op je buitenkant en weer naar binnen?

ik heb heel heel heel lang geleden iets geplaatst, nog floor van mij was.

inmiddels is floor van mij en meerdere keren bij de osteopaat geweest. juiste bitje hangt er nu aan en we beginnen steeds meer op te pakken, in de basis ben ik veel bezig met overgangen tussen halt-stap-draf, veel volte werk; overgangen, vergroten, verkleinen, inbuigen en doorbuigen en veel slangenvoltes. soms pak ik wat zijgangen mee
hij hangt inmiddels helemaal niet meer, er is fijn contact, kan ook al wat schakelen in zijn hoofd-hals houding) wanneer hij nu zijn balans verliest heeft hij eerder de neiging om even terug te komen dan te gaan hangen. (ruim 175 kg in je hand is veel := )
helaas geen foto :(

Sunshinedaan

Berichten: 641
Geregistreerd: 05-11-16
Woonplaats: Roosendaal

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 23:14

Via de facebooksite van Dressuurnatuurlijk.nl komt er een gratis online mini cursus dressuur aan de lange teugel binnenkort.
Heeft iemand anders die ook al gezien?

Ik ga hem volgen :)

irisje2

Berichten: 854
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 17:29

Ik zou graag les willen in dressuur aan de lange teugel. Weet iemand een instructeur die werkzaam is in de Achterhoek?

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 20:44

Waar ongeveer in de Achterhoek? :)

irisje2

Berichten: 854
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 20:54

Wijslander schreef:
Waar ongeveer in de Achterhoek? :)



Bij Winterswijk :)

Jorex

Berichten: 9934
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 15:29

Wie weet welke maat ik moet nemen met lange teugels voor pony's van 85 cm schofthoogte, is 4 meter dan goed of moet het korter/langer?

Ik heb over zo'n twee weken een clinic en heb dan liever niet weer dat mijn focus op het beethouden van teveel leidsel is ipv op de pony, want de vorige keer deed ik mee met menleidsels, wat leuk is voor een keer, maar niet als je het vaker wilt doen.

Sunshinedaan

Berichten: 641
Geregistreerd: 05-11-16
Woonplaats: Roosendaal

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 16:26

Ik gebruik een slofteugel maat full. Kan ze straks wel even opmeten...

Nouvel

Berichten: 28562
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 19:47

Een slof is als het goed is 5m

Eliine

Berichten: 5116
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 20:15


Jessica_1998

Berichten: 3403
Geregistreerd: 24-07-11
Woonplaats: Hendrik ido Ambacht

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 20:49


Caira
Berichten: 26061
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 20:56


Jorex

Berichten: 9934
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 16:11

Oh die van Caira heeft ook een heel handig rekensommetje. 185 (dekenmaat 110+75) x 2= 370 cm, dus ik zou dan voor de zekerheid voor 4 meter gaan. Dan kan ik als Jorie wat springerig is ook wat meer afstand nemen. Ik snap alleen de clips niet echt, wat is het verschil daartussen?

Sunshinedaan

Berichten: 641
Geregistreerd: 05-11-16
Woonplaats: Roosendaal

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 16:33

Die van mij zijn een kleine 4 meter. Ik zou ze echt niet langer willen, omda t je lus in je hand dan te lang is. Zit alleen maar in de weg met hand veranderen bijvoorbeeld.

Die clips zijn gewoon erg makkelijk om aan het bit te klikken. Ik zou een gewone musketonhaak nemen :)

Shavis91

Berichten: 104
Geregistreerd: 16-01-19

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 16:58

Ik ben sinds kort bezig met mijn Fjord en lange teugels, zolang ik naast de zadelplek loop snapt hij me heel goed, maar zodra ik verder naar achteren loop snapt hij er niets meer van. Hij stopt met lopen en zodra ik dan iets push gaat hij zn kont indraaien en heeft ook al eens gedreigd met slaan. Hebben jullie toevallig tips voor mij?
Iemand naast het hoofd hebben we geprobeerd, maar helaas gaat hij dan op die persoon focussen en op het moment dat diegene wegstapt let hij weer op mij en stopt hij weer.

Siamsmeesje

Berichten: 2236
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 17:31

Ik heb dat probleem ook gehad, maar nu ik tijdelijk werk met een longeersingel (zodat de tinker het idee heeft dat de teugels recht naar de handen bij het 'zadel' gaan) is er ineens geen probleem meer :x
Ik kan nu zelfs zonder moeite achter langs van hand veranderen, terwijl ik daarvoor niet eens naast de achterhand kon staan, of aan de rechterkant kon lopen.

Uiteindelijk doel is om de singel weg te gaan laten natuurlijk, door de teugel eerst langs de singel te laten zakken, en dan wel met singel, maar teugel niet door de ringen, enz... Ik heb gewoon het stapje wat kleiner gemaakt, en we gaan nu vanaf dit punt weer terugwerken naar zonder singel en toch goed blijven lopen.
Geen idee hoe lang dit gaat duren, want soms is tinkerlief heel slim, maar soms ook wat sullig, tot regelrecht geen zin hebben in dingen die hij al weken snapt.... :o