Dressuur aan de lange teugel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Eliine
Berichten: 5116
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 21:26

Wijslander schreef:
Ohhh die levade, stiekem helemaal geweldig! <3

Ja dat vindt ie zelf ook :')

Eerlijk is eerlijk het leverde wel een mooi plaatje op <3


Eliine
Berichten: 5116
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 19:15


Eliine
Berichten: 5116
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 12:34

Bastiaan de Recht heeft in samenwerking met bit een aantal jaar geleden gratis online video's geplaatst. Moet je even op YouTube zoeken. Gaat van absolute basis tot het hogere werk.

Piet Bakker heeft een dvd uitgebracht maar dit is inmiddels al een jaar of 10-15 geleden. Geen idee eigenlijk of die nog te koop is. Was ook erg leerzaam om in en elk geval op eigen houtje de eerste basis onder de knie te krijgen

Eliine
Berichten: 5116
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 20:25

Ik heb de dvd weer eens uit het stof getrokken net en ik word meteen weer blij haha. Piet zn uitleg en enthousiasme werkt zo aanstekelijk. Moet echt dit jaar weer eens naar een clinic

Wat Bastiaan de Recht betreft heb je gelijk hoor! Zeker de hogere oefeningen doet ie alsof het niks is. Terwijl daar natuurlijk maanden training in zitten. Maar de basis legt ie wel vrij goed uit herinner ik me

Eliine
Berichten: 5116
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 17:45


Eliine
Berichten: 5116
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 05:45


Eliine
Berichten: 5116
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 18:07

fluffyfox schreef:
Wat leuk. Je lest ook bij Piet!!!

Ja Piet ken ik inmiddels alweer heel wat jaartjes!

2009...
[ img ]


2019...

[ img ]

[ img ]


Niks veranderd toch :D

Eliine
Berichten: 5116
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 19:12

Basiswerk is zo belangrijk inderdaad :j En leuk dat je zo vaak les hebt! Ik wil de lessen van Piet ook weer wat meer op gaan pakken. Als je nog eens een plekje over hebt in Amstelveen... ;)

Eliine
Berichten: 5116
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 13:14

Met een 4 jarige zou ik inderdaad eerst rechtuit blijven gaan en echt maar hele kleine stukjes verlangen. Zo'n jonkie moet echt kracht maar ook de coƶrdinatie opbouwen. Op de volte gaan kan voor meer onbalans en versnellen van tempo zorgen.

Als je paard meer bevestigd is dan zijn voltes juist heel nuttig uiteraard :j

Ik merk het zelf nu ook met de galop weer. De laatste tijd toch meer op te volte gedaan, maar ongemerkt gaan ze dan toch wat versnellen en omdat je meer aan de binnenkant kunt blijven kun je dat nog wel bijhouden. Maar eigenlijk is het een teken van onbalans/gebrek aan voldoende kracht. Dus ik moet van Piet ook weer rechtuit in galop, en oh oh oh dat is lastig :+ dan merk je pas weer dat je op zo'n volte best een beetje kunt smokkelen.

Eliine
Berichten: 5116
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Hoofddorp

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 20:33

Al eens met een kaptoom geprobeerd?

Eliine
Berichten: 5116
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 11:28

Als je de volte juist gebruikt is het prima. Maar op de volte gaan om je paard af te remmen creƫer je voor al onbalans mee en niet perse een rustige en fijne draf

Eliine
Berichten: 5116
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 11:17

Je zweep is in principe een vervanging voor je been en zithulpen. Sneller/langzamer kun je ook prima op stem en lichaamshouding doen en een zweepje enkel ter versterking. Bij de zijgangen is je zweepje echter redelijk onmisbaar omdat je dan op verschillende drukpunten op de buik/flank je zijgang aangeeft.
Zelfde gaat ook op voor de verzameling maar dat duurt met een jonkie nog even!

Ik zou de teugels als sidepull bevestigen dan kun je veel preciezer te werk gaan. Bovenop geeft teveel ruis als je steeds fijnere hulpen wilt gaan geven.


Eliine
Berichten: 5116
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 19:44


Eliine
Berichten: 5116
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 22:27

Klein stukje film van mn les gister! Ik was zelf een beetje minder in mn concentratie waardoor het een beetje 'wiebelig' wordt. Maar ump doet zoals altijd zo zn best <3


Eliine
Berichten: 5116
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 19:04

Dankjewel!

Ik heb regelmatig les van een instructice uit de buurt. Ik ben bij haar begonnen als parelli student maar het bleek dat ze me ook heel fijn kan begeleiden in het lange teugel werk

Eliine
Berichten: 5116
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 21:45


Eliine
Berichten: 5116
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 21:59

Ik zou het persoonlijk niet gaan opzoeken Maartje, en met dit paard lekker werken aan de hand op gaan pakken in eerste instantie. Een paard dat zijn onzekerheid/spanning op deze manier uit vind ik persoonlijk niet geschikt voor het werk aan de lange teugel. Je loopt in een enorm kwetsbare positie namelijk.

Eliine
Berichten: 5116
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 08:40

Mijn ervaring is dat niet elk paard geschikt is voor dit werk. En dat is echt omdat je, zoals ik al zei, in een kwetsbare positie loopt.
Hoe jammer dat ook is, maar een paard dat op het klikken van je tong uithaalt, of omdat ie even zn dag niet heeft daar moet je imo niet achter willen lopen.

Eliine
Berichten: 5116
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 13:58

Je kunt wel met een singel werken maar dat is vooral ter voorbereiding op. Echte verzameling met longeersingel is lastig idd vanwege de hefboomwerking.
Ik heb ook wel via de Emiel voest methode gewerkt en dat ging op zich prima, maar dat was meer basiswerk en afwisseling tussen centrum en menpositie. Waarin je zeker in de centrumpositie het paard wat meer gas kunt laten geven ter afvloeiing van evt spanning. Bij het werken aan de lange teugel kun je het eigenlijk niet echt voorwaarts oplossen omdat je dat niet bij kunt benen. Een sensibel paard laat ik het liever naar voren oplossen en dan gebruik ik zelf liever meer longeerwerk en voor de gymnastisering werk ad hand. Dat is dan gewoon een prettigere positie om te zijn. Ook kan het bij dit type paarden prettig zijn ze eerst ohz verder te trainen naar de verzameling omdat je ook dan meer kunt schakelen in tempo om zo langzaam de draagkracht te verbeteren. En dan in een later stadium aan de lange teugel aan de verfijning hiervan te werken.
Maar goed er zijn sowieso meer wegen naar Rome

Eliine
Berichten: 5116
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Hoofddorp

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 21:55

@VogeltjeM

Eva van ponytales https://www.ponytales.nl heeft de opleiding bij Bastiaan de Recht gedaan. Zij zit in Vlaardingen maar doet ook verschillende lesroutes. Je zou eens bij haar kunnen informeren.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 bezoekers