Steigeren. Hoe doet jouw paard het?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

SjonnieZ
Berichten: 2254
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 10:05

Katisa schreef:
Mijn Merens heeft haar hele leven, bij vorige eigenaars, gesteigerd als verzet. Trailerladen, rijden, ze steigerde heel snel. Liet zich zelfs achterover vallen, wat ook gebeurde met mij toen ze net bij mij was. Leverde wat lichamelijke probleempjes op bij mij, dus onze training was het eerste jaar vooral gericht op het laag en ontspannen lopen in alle situaties. Het is een introvert paard dat echt vertrouwen, liefde en regelmaat nodig heeft en het ging heel goed.

Ik wilde een dressuurproefje rijden waar achterwaarts in zat en tijdens het oefenen hiervan kwam ze omhoog. Eigenlijk heel stout dus, maar ik kreeg een ingeving ;) de volgende keer beloonde ik haar dus uitgebreid, je haar haar gezicht moeten zien! De "huh" stond op haar gezicht te lezen. Ze had natuurlijk straf verwacht, maar beloning niet! Ze vond het fantastisch en werd er steeds beter in. Omdat ik er een commando aan koppelde en altijd vanuit het voorwaartse vroeg, heb ik eigenlijk veel meer controle over het steigeren gekregen. Sterker nog, ik heb haar geleerd echt een voorwaartse steigersprong te maken, waardoor het risico (achterover vallen) eigenlijk weg is. Doel behaald dus, want gevaarlijk gedrag gemitigeerd en paard blij!

[ [url=m/7WYLbI.jpg]Afbeelding[/url] ]

g
vraagje: als je haar op de correcte voor achteruitgaan hebt leren stijgeren.
welke hulp gebruik je dan wanneer ze echt terugmoet?
ziet er overigens gaaf uit


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SentiBot en 1 bezoeker