Steigeren. Hoe doet jouw paard het?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
GaelleS
Berichten: 1976
Geregistreerd: 06-08-10

Steigeren. Hoe doet jouw paard het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-19 20:18

Aangezien mijn merrieke, Yin, nu ongeveer kan steigeren ben ik benieuwd naar hoe het eruit ziet bij jullie. Zijn er ook paarden die steigeren met hun oren naar voor? :')

We hebben het aangeleerd met een target en clickertraining :P Heb het heel lang uitgesteld omdat ik niet wou gooien met een touw naar haar hoofd, of ook niet uit het 'spelen' wou aanleren, omdat ze dan heel opgefokt geraakt. Ook van springen krijgt ze nogal wat adrenaline, en van het blok af stappen doet ze veel te rustig :P Ik dacht al langer aan een target hoog houden, zo een beetje wat ze doen als ze van hoge takken willen eten, maar had schrik dat ze haar rug dan slecht ging gebruiken. Ze wordt niet bereden, alleen vrijheidsdressuur, grondwerk met R+ en buitenwandelen en zo één keer per jaar fietsen ofzo xD
Haar kont zet ze wel heel goed onder en haar rug gebruikt ze ook wel goed, en het is een rustige gecontroleerde steiger aan het worden. Nu wil ik vooral nog werken aan haar hoofd/halshouding. Ze steigert mooier wanneer ze het nog toevallig doet zonder de target, omdat ze dan niet omhoog kijkt maar naar mij. Ik vraag ze elke keer enkele passen naar achter, zodat we een veilige afstand inbouwen. Zonder target snapt ze het nog niet 100%, maar wil de target wel doen verdwijnen, of toch niet meer boven haar hoofd houden.

Met clickeren en shapen is het ook makkelijker om duratie te verlengen enzo :)
Heb een compilatiefilmpje gemaakt van onze 2e steigersessie :D

Dus, ben benieuwd hoe jullie het hebben aangeleerd en verder uitgebreid, en hoe het er ooit en nu uit zag! (op foto/film? :p)



[ img ]

[ img ]


Ok nog eentje voor het af te leren:


GaelleS
Berichten: 1976
Geregistreerd: 06-08-10

Re: Steigeren. Hoe doet jouw paard het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-19 20:36

Haha die manen ook, heerlijk! Had gehoopt dat zij op deze manier ook 'vrolijk' ging kijken maar niet dus :P

Hm op de grond, moet ik nog ff over denken. Sowieso als ik op een ton sta is het moeilijk te verwarren met iets anders he :P
Wil er graag een duidelijk woord bij, maar ik weet dat ze vooral focust op wat ik mijn lijf doe. Achteruit is wel eentje die ik uit de meeste hoeken en posities gevraagd krijg door alleen "achter" te zeggen..

GaelleS
Berichten: 1976
Geregistreerd: 06-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-19 21:55

Omg wat een verschil :') Heerlijk die evolutie! De 2e foto van Jauke is echt prachtig :9 _/-\o_ :wow: ! Iets om naartoe te werken net zoals die van Llevado! Llevado nog zo een kleuter precies op de 1e foto :P

GaelleS
Berichten: 1976
Geregistreerd: 06-08-10

Re: Steigeren. Hoe doet jouw paard het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-08-19 23:06

Haha, eerst een goeie basis R+ en target training :P ze kon deze sowieso al targetten met haar neus. Ze kan ook targetten met haar kont, schouder, en zo heb ik haar ook zijwaarts leren gaan terwijl ze naar mij toe komt. Targetten is dus iets aanraken met een lichaamsdeel. Vaak de neus, maar je kan er ook heel creatief mee zijn hoor :P
Zij leert redelijk snel, en het was een kwestie van een paar keer op een goede moment te belonen.
1e sessie was ik op de ton, en ik hou de target op makkelijke en moeilijkere plaatsen afwisselend. Hel elke keer hoog houden als ze het nog niet snapt is moeilijk en vermoeiend. In haar geval was het goed om haar achteruit te vragen, want dan kwamen de achterbenen al meer onder haar lijf. Sessie 1 zijn de voorbeentjes niet echt van de grond gekomen, maar was het giraffe-style de target aanraken.
Sessie 2 maakte ze een paar keer een hupsje en dat heb ik heeeeel uitgebreidt beloond. Dan snapte ze ineens dat de voorbenen van de grond moesten :P Sessie 3 deed ze het eigenlijk heel goed, af en toe zat er nog iets raars tussen maar dat is ok :) Sinds dan heb ik steigeren niet meer gedaan. Wil het ook niet te vaak gaan doen natuurlijk, maar het is wel verleidelijk :P

GaelleS
Berichten: 1976
Geregistreerd: 06-08-10

Re: Steigeren. Hoe doet jouw paard het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-19 14:23

Iedereen heeft echt een heel andere manier haha :P
Mooi Stitchlover! Bij mij mag ik er dus juist geen energie in pompen :')

Kittydylan speciale pony hoor, bizarre reflex :P Zal mss ook ooit wat mee gebeurd zijn... Heel mooi opgelost !

Zoe misschien helpt het hem van achteruit te gaan voor het steigeren? Of eerst leren gewicht op zijn kont te zetten en dan pas omhoog vragen?

Ziet er ook mooi beheerst uit Captain ! Wat voor paard is hij?


Katisa als je daarvan een filmpje hebt wil ik hem ook graag zien, ook slim om het zo te fixen haha, pony zal het alleen maar leuk vinden nu :P



GaelleS
Berichten: 1976
Geregistreerd: 06-08-10

Re: Steigeren. Hoe doet jouw paard het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-08-19 21:19

Chriske ze ziet er ook wel super happy uit zo :D Lukt vast ooit onder het zadel, effe met 2 oefenen :D

Happy Hippie, vind ze wel geen boze uitdrukking hebben nee, ze gaat ook heel recht !

GaelleS
Berichten: 1976
Geregistreerd: 06-08-10

Re: Steigeren. Hoe doet jouw paard het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-19 10:22

@VisibreTeam is dat Vienna in het eerste filmpje? Zo maaien zeg :D Perspectief van Silke haar filmpje is wel grappig :') Heel feeërieke foto van Django !
Ik maakte mij meer zorgen om hals/hoofd gooien omdat ik met een target werkte.. niet omdat ze achteruit gaat hier. Ik probeer er erg op te letten. Van mij moet ze niet kei hoog of maaien of lopen. Een rustige steiger met een goede houding is mijn doel momenteel :)

Ziet er goed uit Anthea!! Ook weer een andere manier :p

GaelleS
Berichten: 1976
Geregistreerd: 06-08-10

Re: Steigeren. Hoe doet jouw paard het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-19 09:41

Leuk!! Zo langs voren is echt schattig!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 bezoeker