Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
MyrtheJ
Berichten: 3972
Geregistreerd: 16-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 08:58

Ja, ik werk ook aan de hand. Volgens de Marijke de Jong methode.

Dressuurmatig onder het zadel kwamen we al jaren niet verder. We rijden endurance en een rechtgericht paard is dan toch wel fijn ivm blessures/overbelasting.

Aan de hand gaat dat een stuk beter. Ik werk momenteel veel aan mijn LVO, schouderbinnenwaarts en travers. Daarnaast pak ik nu korte stukjes draf mee. Dit doe ik aan de kaptoom...


MyrtheJ
Berichten: 3972
Geregistreerd: 16-07-05

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 22:53

Ik heb wel het idee dat er steeds meer instructeurs zijn. En heb altijd wel lessen gevolgd voor redelijk normale prijzen, 20-30 euro per uur...

MyrtheJ
Berichten: 3972
Geregistreerd: 16-07-05

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 18:37

Hoe vaak in de week werken jullie aan de hand? Mijn instructrice werkt bijna iedere dag wel even aan de hand, ik probeer het zelf 2x in de week te doen. Moet ook nog te combineren zijn met het trainen voor de endurance.

MyrtheJ
Berichten: 3972
Geregistreerd: 16-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 22:23

Ik heb ook goede verhalen gehoord over westeind ruitersport. Wil daar ook een kaptoom op maat laten maken tzt, in ponymaat. Ga dan ook voor een weense, met ketting in de neusriem is wat te veel voor ons. Beetje hetzelfde als Fransje, de hulpen komen dan te sterk door.

Mij is ook geleerd om de SBW op 3 sporen te doen. :j


MyrtheJ
Berichten: 3972
Geregistreerd: 16-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 11:54

Leuk, een werken aan de hand topic! Heb niet alle pagina's gelezen maar wel een hele hoop. :D

Ik ben nu een maand of 3-4 aan de slag met mijn ijslander merrie. Wereld van verschil!

Ik werk vooral aan de hand met de kaptoom, ik voeg ook wat longeerwerk toe en zit er nu langzaam ook weer op.

Inmiddels kan ze netjes schouderbinnenwaarts/schoudervoor en travers op beide handen, met en zonder bakrand. Daar speel ik nu mee met b.v. openen en sluiten van voltes, travers op de volte etc etc.

Een van onze volgende stappen is ook de draf toe te voegen. Dat is nog moeilijk! Haar voorkeursgang is tolt. Aan de hand krijg ik dan ook alleen maar tolt. Aan de longe draaft ze wel, dus nu probeer ik eerst vanuit het longeren in draf LVO te krijgen zodat ik daarna weer dichter bij haar kan lopen en haar de hulpen kan aanleren.

Wat ik mooi vind om te zien is dat de draf ook al heel erg verbeterde door het werken aan de hand in stap. Meer schoudervrijheid!

Vanaf de grond is de scheefheid in stap dus al behoorlijk goed te controleren. Als ik er op zit haalt ze opnieuw alles uit de kast om mij op haar binnen of buitenschouder te krijgen, dus ik leer nu goed zitten en voelen en corrigeren.... De beloning is dan een paar pasjes LVO, ook in stap. Hopelijk bouwen we dat verder uit :-)


Ingrid, ziet er al netjes uit! Wat is de reden dat je de ring midden op de kaptoom vasthoudt in de travers en niet gewoon de binnenteugel?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot, Zinzi_jewel en 3 bezoekers