Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Gizeppie
Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 21:07

fardoe schreef:
Gizeppie even voor de duidelijkheid, met SB linksom loop ik links van mijn paard. Met travers en appuyement linksom loop ik rechts van mijn paard.

Ahaaahh, ja ik doe dat ook.. De binnenhoefslag loop je dan toch??

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3


Gizeppie
Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 21:08

Jane2 schreef:
fardoe, met "korte"teugels?

Ik loop met de gewone teugels bij alles hetzelfde. SB links om, loop ik ook links, maar bij de traver enz ook. Alleen bij lange lijnen loop ik aan de andere kant, zodat de achterhand meer ruimte heeft.

Ik loop alleen als ik aan 1 touwtje werk achteruit voor de traver. Met de teugels dan loop ik gewoon vooruit. Met je binnenteugel vraag je buiging en met de buitenteugel vraag je de achterhand van de hoefslag af. Ook gebruik ik het zweep je bij de achterhand (als dat nodig zou zijn). Je wijst met de zweep de richting waar de achterhand naar toe moet. Bij ons hebben de tinkers geleerd om de achterhand naar de zweep toe te zetten. Handig voor onder het zadel.


Zoals jij het beschrijft doe ik het dus ook.. alleen met rijden werk ik zonder zweep..

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

Gizeppie
Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 21:10

Gizeppie schreef:
Wijslander schreef:
Mijn positie en hulpen voor travers staan in het gequote stuk. Meer gebruik ik er niet...


Heb ik gelezen idd


Ik werk dus aan enkele lijn precies andersom. Ik werk aan de binnenhand van mijn paard..

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

Gizeppie
Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 22:08

fardoe schreef:
Met travers en appuyement loop ik aan de buitenkant.

Jane2 met korte teugels. Mijn linkerteugel bij linksom pak ik dan laag vast zodat ik mijn hand meer ter hoogte van de buik van mijn paard heb, zelf loop ik naast zijn schouder. Mijn rechterhand is zo'n 15 cm bij zijn kaak vandaan. Ik heb mijn armen dus redelijk wijd.

Mijn paarden draaien hun achterhand weg van de zweep


Ik werk dus aan de binnenkant met het aanleren, waardoor het verwarrend wordt als ik aan de buiten kant loop. Daarom dat ik denk ik zelf hier ook door in de war ben en de posities niet meer weet als ik dus vooruit moet lopen.

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

Gizeppie
Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 10:08

fardoe schreef:
Dat zag ik ook op je filmpje Gizeppie, vandaar dat ik het nog even duidelijk benoemde. Het verschil zit m ook in het weg van of naar de zweep toedraaien.

Er zijn veel filmpjes te vinden van het werken aan de hand met enkele lijn. Het wadh met twee teugels is weinig van te vinden.
Dit is volgens mij ook zo met boeken over het wadh. Het enige goeie boek over het werken met twee teugels is van Richard Hinrichs.
Als iemand nog een suggestie heeft voor een goed boek, klassiek geen academisch.


Ja daarom zit ik dus te denken over te gaan op klassiek. Hier werken ze dus op 1 manier wat aansluit op het rijden omdat het dezelfde methode is met dezelfde hulpen..

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

Gizeppie
Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 18:59

Ik heb in augustus voor het eerst les van Wout Overbeeke van Human en Horse Academy. Hij beheerst ook veel dingen van Parelli, wat voor mij wel voordelig is. Heeft iemand ervaring met hem?

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

Gizeppie
Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 21:53

Ja ik dacht, laat ik hem eens proberen, omdat hij zowel Parelli kent als het Academische handwerk kent. Want ik werk ook volgens de manier van greetje hakvoort.

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

Gizeppie
Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 21:15

plutolover schreef:
SBravour schreef:
Wat is de manier van Greetje?


Academische rijkunst


Nee je kan ook cursussen doen en anders weet ik nog wel wat mensen die op dezelfde manier werken in die omgeving. Helaas komen deze mensen niet in mijn omgeving (ik ben verhuisd namelijk).

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

Gizeppie
Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 16:20

Ik zit een beetje in dilemma.. Ik ben zelf academisch opgeleid. Maar ik merk dat mijn paard meer plezier heeft in t lange lijnen (zeg maar meer erachter lopen).. Mijn paard reageert weinig tot niet op de zweep, druk van een teugel of touw tegen het lichaam wel. Het niet reageren op de zweep heeft een verhaal.. Wat zouden jullie in mijn geval doen? Ik merk dat hij van t academische vaak gefrustreerd wordt, maar plezier heeft in als ik met lange lijnen werk..

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

Gizeppie
Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 17:52

Marocje schreef:
Ik zou afstappen van het idee een bepaalde stroming te ‘moeten’ volgen, maar luisteren naar je paard. Zweep geeft niet de juiste reactie, maar een lijn wel, dan borduur je daarop verder.


Thanks, ja ik denk graag in methodes haha.. Dat merk ik zelf ook haha..

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

Gizeppie
Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 11:03

plutolover schreef:
ik doe veel academisch grondwerk. Maar regelmatig longeer ik ook met een concorde longe. En ik merk dat hij dankzij het academische hij ook hierin veel beter in loopt dan zich vast houdt. Waarom ik dan een concord longe gebruikt? Omdat longeren via de academische manier wij nog niet heel verdiept in zijn. En ik ben hoog sensitive en dag met veel prikkels heb gehad. vind ik ook wel eens lekker om 'gewoon' te longeren ipv met mij energie nog meer erbij. (longeren is mijn haflinger niet altijd aan de stemcommando's dit omdat hij 1lastig vind de oefeningen en 2 hij weet dat ik van hem af staat dus waarom moeite doen??)

door middel van de concordlonge gebruikt hij toch meer zijn rug en zakt hij wat beter zonder te veel op de voorhand te duiken. ( de concord longe is geen 'bijzet' door strak te zetten, of echt houding te dwingen. hij kan gewoon met zijn neus eruit)

Dus ik gebruik ook niet 1 methode. Al hou ik me 'vast' aan basis methode en dat is voor mij academisch. Kwa rijden zijn we op de academische manier ook nog niet zo heel ver. Dus pak ik soms de standaard manier van rijden.

Dus als jou paard aangeeft lange lijnen fijner te vinden, dan daar lekker door mee te gaan.

mijne vind de werk aan de hand positie fijner dan de grondwerk positie. Maar ik moet eerst mijn auditie in grondwerk halen en dan kan ik overstappen op de werk aan de hand positie.

Zet ik hem aan dubbele lijnen.. dan heb ik een paard die gelijk zijn kaken op slot zet, en rug weg drukt.. terwijl ik nog niet eens begonnen ben..

Vroeger gebruikte ik wel eens de longeerhulp.. Na 2 jaar niet gebruikt te hebben was ik nieuwschierig hoe hij daar nu onder zou lopen. Wow wat een verschil was dat hij liep er heel fijn onder. Soms gebruik ik dit soort dingen om te zien of hij verbeterd is. Omdat ik het niet altijd ziet.

De longerhulp gebruik ik alleen niet meer omdat ik het te veel in de mond vind bewegen.


Nou mijn paard wordt heel neidig van t academische heb ik gemerkt. Kan ook zijn, omdat hij t lastig vindt en het een andere manier van werken is en hij t niet kent. En de zweep vindt hij niet leuk, maar dat ligt aan iets anders.. Zijn we wel mee aan de gang hoor.. Het lange lijnen kent natuurlijk wel van het mennen. Hij is hier minder gefrustreerd bij. Nadat ik academisch had gedaan is mijn paard aan de longe ontploft (doet hij uit frustratie - spanning kwijt moeten). Ik geef m daar ook ruimte voor.. misschien als t spelenderwijs grondwerk beter is dat hij dan t academisch beter op gaat pakken. Dubbele longe vindt hij ook leuk..

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

Gizeppie
Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 11:04

Peetstap schreef:
Gizeppie schreef:
Ik zit een beetje in dilemma.. Ik ben zelf academisch opgeleid. Maar ik merk dat mijn paard meer plezier heeft in t lange lijnen (zeg maar meer erachter lopen).. Mijn paard reageert weinig tot niet op de zweep, druk van een teugel of touw tegen het lichaam wel. Het niet reageren op de zweep heeft een verhaal.. Wat zouden jullie in mijn geval doen? Ik merk dat hij van t academische vaak gefrustreerd wordt, maar plezier heeft in als ik met lange lijnen werk..


Zou inderdaad ook meegaan in wat je paard aangeeft zelf het meeste plezier in heeft.
Je zou er ook voor kunnen kiezen om het chaggie reargeren op de zweep om te zetten naar iets positiefs.

Als je die keuze hebt tenminste en bv niet bewust met oefeningen bezig bent om paard te trainen op bepaald gebied.
Soms moet je voor het welzijn en fitheid van paard wel es dingen doen waar paard zelf niet veel lol aan beleeft.

Genoemde longeer hulp vindt ikzelf niet echt nuttig, mede door extra druk van twee lijnen achter de oren en gemak van blokkeren kaken en dus hele lijf.
Voorbeeld foto zegt mij genoeg: https://www.medhorses.nl/Images/Product ... b44536.jpg


Yes daar ben ik mee aan de gang door t spelenderwijs grondwerk. Daarnaast krijgt hij met t academische ook een snoepje als hij een oefening goed uitgevoerd heeft.

Longeer hulp ben ik geen fan van. Dubbele longe pakt hij wel goed op..

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

Gizeppie
Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 11:29

plutolover schreef:
Gizeppie: misschien past het niet bij je paard of ind vind hij het heel moeilijk. Alleen maar goed dat je naar je paard luisterd.

Mijn haf reageert op dubbele lijnen weer niet goed. Voordat we uberhaupt al begonnen zijn.. staat hij met kaken op slot en drukt hij zn rug weg... En dan hangen de lijnen gewoon los. Met het 'tradionele rijden' duikt hij te veel op de voorhand en wordt hij te sterk. Met academisch totaal niet. Alleen kost het wat meer 'tijd' voordat hij nageeft, maar dan geeft hij wel correct na.

Maar zo is elk paard anders. Als jou paard het fijner doet met lange lijnen. En dan ind spelerwijs academisch is dat toch prima :D . En als hij het echt niet leuk blijft vinden zijn er gelukkig nog andere wegen die je in kan slaan. Academisch rijkunst is niet DE methode, het is EEN methode.

Belangrijkste is plezier er in zowel mens als paard :D


Ik vind zelf t academisch echt heel leuk. Mijn vorige pony deed t fantastisch hierop, maar dat was een heel ander soort paard.

Chab is heel speels, verveeld zich snel, vindt dingen snel stom haha. Dubbele longe doet hij heel goed, al mag hij nog 10x voorwaartser..

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

Gizeppie
Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 15:08

Peetstap schreef:
plutolover schreef:
Mijn haf reageert op dubbele lijnen weer niet goed. Voordat we uberhaupt al begonnen zijn.. staat hij met kaken op slot en drukt hij zn rug weg... En dan hangen de lijnen gewoon los.

Belangrijkste is plezier er in zowel mens als paard :D

Dit herken ik dan ook weer in longeerwerk, alleen al op gewicht van de lijnen en de weerstand van de lijn in de singelringen maakt dat de kaken op slot gaan.
Pak ik hem echter rechtstreeks uit de handen met de lange lijnen door ernaast / erachter gaat het wel goed.

eigenlijk heel fijn toch Pluto ?, dat paardje zo gevoelig is in mondje :j

Pak ik stal genoot haar paard, die loopt juist weer heerlijk te swingen met d. longeerlijnen en verder niks eraan of erop.



Wel grappig zoveel verschil. Chab is mega licht in de aanleuning, maar laat wel los met longeerlijnen.. Het is ook maar net hoe je longeert denk ik..

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3


Gizeppie
Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 16:22

plutolover schreef:
rustig hier

hier komen we steeds meer in een stijgende lijn. En wil ik echt meer gaan filmen. Mijn doel is de grondwerk auditie voor einde dit jaar behaald te hebben. Maar ben steeds niet tevreden genoeg haha.

WAt fijn dat je paard zo super cool bleef miezelke.

Ik zelf ben nu bezig met een advertentie om lessen te geven. Maar wat vind ik dat lastig. Ben zeer slecht in verkopen van mezelf. Ik kan 1 of ander manier niet de juiste woorden vinden bij mij gevoel. Ik wil te veel te snel type en dan komt het heel warrig over.. Daarnaast is mijn spelling en zinsopbouw niet mijn sterkte kant.

Is er iemand die ik kan pben en naar mijn advertentie wilt kijken en tips/opmerkingen wilt geven.


Ja dat wil ik wel! Ik maak promotie filmpjes ook..

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

Gizeppie
Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 17:59

hannexjessy schreef:
ik wil ook grondwerk doen om mijn paard meer in belans te krijgen heeft iemand tips?


Wat voor tips wil je en in welke richting ?

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 bezoekers