Wintervacht warmbloed

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Snoppie
Berichten: 207
Geregistreerd: 17-03-19

Wintervacht warmbloed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-20 16:51

Afbeelding
Hoi bokkers,
Nu het koude weer er aankomt en ik mijn merrie het liefste zonder deken wil hebben deze winter bedacht ik me om een topic aan te maken hierover waarin ik jullie meeneem.
Ik ga hier mijn updates plaatsen over hoe haar wintervacht gaat groeien de komende maanden.
Het zou ook super leuk zijn als jullie je foto’s kunnen laten zien van je paarden in hun zomervacht en wintervacht.

Kleine voorstelling :
Het is een dravermerrie van 15 jaar jong

miereneter

Berichten: 2521
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 16:59

Leuk idee! Ik hoop ook zo ver mogelijk te komen zonder deken. (Ik heb een 0-grams regendeken voor erge kou met veel regen en ik heb voor de zekerheid ook een oude 200 grs achter de hand voor als het echt niet anders kan). Ben heel benieuwd naar zijn wintervacht, ik heb 'm nog maar een paar maanden.

Arabisch volbloed, 2 jaar.

Afbeelding

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Wintervacht warmbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 17:32

Leuk! Ik heb ook een warmbloed (BWP) die voor het eerst 24/7 buiten staat. Dat is zo sinds 10 augustus dus ik hoop dat zij ook een mooi vachtje gaat maken! Ze is al goed op weg.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Wintervacht warmbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 17:34

Zijn we zo ver vervreemd geraakt van dit soort dingen dat hier volg-topics over komen? :?

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 18:24

Ayasha schreef:
Zijn we zo ver vervreemd geraakt van dit soort dingen dat hier volg-topics over komen? :?

Als ze het nou leuk vindt om er foto’s van te delen met andere mensen moet ze dat toch gewoon doen? Snap niet goed waarom er commentaar op moet gegeven worden :) er zijn ook scheertopics, dekjes topics, etc... en daar zijn de bokkers ook niet bepaald vervreemd van. Dus leef en laat leven zou ik zeggen... :+

Cilianne
Berichten: 327
Geregistreerd: 11-11-18

Re: Wintervacht warmbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 18:50

Ik volg hoor :)

ik heb enkel ervaring met ijslanders en mogelijk neem ik een ouder warmbloed manegepaard over (om zeker te zijn dat ze nog een fijn pensioen krijgt), ik heb dus geen idee wat ik met dekens en toestanden aanmoet :D

Matheno

Berichten: 7941
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Re: Wintervacht warmbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 18:54

Elk gezond paard kan in principe zonder dekens staan. Mijn KWPN ging in November 24/7 het land op ivm blessure, en dat zou makkelijker zijn zonder dekens. Ook toen maakte hij nog prima een mooie wintervacht aan.

xMaritt

Berichten: 471
Geregistreerd: 10-09-10
Woonplaats: Rhenen

Re: Wintervacht warmbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 19:33

Ik heb vorig jaar mijn ruin (BWP) voor het eerst zonder deken gehouden en hier gaat nooit meer een deken om. Het leven is voor beide een stuk makkelijker zonder deken! Dat gedoe anders als het opeens weer warmer of kouder is.. Zijn wintervacht is me ook echt 100% meegevallen, die was helemaal niet lang of super dik. Hij zweette ook niet abnormaal veel. Als je er vlak naast stond zag je wel dat het een dichte wintervacht was, maar van een paar meter afstand zag het er gewoon als "normale" vacht uit

Paardenfan25
Berichten: 1274
Geregistreerd: 05-06-15

Re: Wintervacht warmbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 19:43

Hier een Welshje. In voorjaar gekomen. Bij iedere windvlaag of spat regen stond meneer onder afdak. Hinnikend ook, want zijn fjordenvriend gaat wel gewoon de wei op. Ik was al aan het kijken naar dekens voor de winter, maar nu begint vacht echt als een gek te groeien; mooi dik, dicht en wat vettig. Nu staat hij ook lekker in de wei.

Snoppie
Berichten: 207
Geregistreerd: 17-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-20 20:48

Ayasha schreef:
Zijn we zo ver vervreemd geraakt van dit soort dingen dat hier volg-topics over komen? :?


Niet zozeer vervreemd maar omdat veel mensen hier vraagtekens bij hebben dacht ik om er een topic van te maken.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 21:16

Snoppie schreef:
Ayasha schreef:
Zijn we zo ver vervreemd geraakt van dit soort dingen dat hier volg-topics over komen? :?


Niet zozeer vervreemd maar omdat veel mensen hier vraagtekens bij hebben dacht ik om er een topic van te maken.


Nee hoor helemaal niet vreemd. Dr zijn er genoeg die het wel willen maar niet durven. Mss kan dit een duwtje in de richting zijn.
Waarbij ik mag eigenlijk helemaal niks zeggen, ik heb sinds 3 dagen de dekens er weer op liggen := Ik heb het jaren geprobeerd, maar de dames maken gewoon geen wintervacht van betekenis aan. Mijn drakedame gaf 3 dagen geleden aan dat ze het koud had. Die wordt dan pislink naar de rest, en aangezien ik nu geen inloopstal meer heb en ze dus niet meer zelf naar binnen kunnen, heb ik het dus al opgegeven :+

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 21:28

Hier een 22-jarige warmbloed op pensioen 24/7 op de wei met schuilstal. Hij heeft nu al een best lange vacht. (Zal morgen foto maken)
Heeft wel een deken om om hem wat beter te ondersteunen. Oude paarden bewegen toch minder veel dan jongere paarden dus dat extra beetje ondersteuning vind ik persoonlijk wel fijner.
Ook omdat hij vorige winter al sterk afgevallen was door stress van de stormen. Deze winter start hij wel met een goede vetlaag (hij is dikker dan vorige zomer). En ben sinds deze week begonnen met slobber ipv brok.

Zomervacht
Afbeelding
Afbeelding

Snoppie
Berichten: 207
Geregistreerd: 17-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-20 00:14

Art_Ificious schreef:
Hier een 22-jarige warmbloed op pensioen 24/7 op de wei met schuilstal. Hij heeft nu al een best lange vacht. (Zal morgen foto maken)
Heeft wel een deken om om hem wat beter te ondersteunen. Oude paarden bewegen toch minder veel dan jongere paarden dus dat extra beetje ondersteuning vind ik persoonlijk wel fijner.
Ook omdat hij vorige winter al sterk afgevallen was door stress van de stormen. Deze winter start hij wel met een goede vetlaag (hij is dikker dan vorige zomer). En ben sinds deze week begonnen met slobber ipv brok.

Zomervacht
[ [url=m/98ImgC.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/Gu9yI5.jpg]Afbeelding[/url] ]


Wauw wat een knapperd zeg

Brainless

Berichten: 29721
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 02:22

Matheno schreef:
Elk gezond paard kan in principe zonder dekens staan. Mijn KWPN ging in November 24/7 het land op ivm blessure, en dat zou makkelijker zijn zonder dekens. Ook toen maakte hij nog prima een mooie wintervacht aan.

Dat dacht ik ook maar helaas denkt mijn arabier daar anders over.
Zijn (winter)vacht is helaas niet zo waterdicht.
Kou/vorst gaat prima, maar regen/wind/kou is geen goede combi voor hem.

Snoppie
Berichten: 207
Geregistreerd: 17-03-19

Re: Wintervacht warmbloed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-20 15:04

Had eerlijk gezegd niet verwacht dat het zo snel ging groeien. Maar er is al duidelijk te zien dat de zomer nu echt voorbij is
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Paardenfan25
Berichten: 1274
Geregistreerd: 05-06-15

Re: Wintervacht warmbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 15:42

Oh, dat gaat lekker snel

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Wintervacht warmbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 16:22

Yep zover staat mijn oude ruin ook al.Afbeelding

Snoppie
Berichten: 207
Geregistreerd: 17-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-20 22:37

Art_Ificious schreef:
Yep zover staat mijn oude ruin ook al.[ [url=m/lqrzTJ.jpg]Afbeelding[/url] ]


Gaat snel hemaar jij hebt hem wel met deken staan zie ik. Heb je daar toevallig een reden voor? Gewoon uit nieuwsgierigheid. Is het omdat hij wat ouder is of maakt hij niet zo een goede wintervacht aan?

Sintara

Berichten: 7385
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 22:46

Die van mij gaat nu ook opeens hard. Ik heb er een aantal keren 's nachts een deken op gedaan omdat ze het echt te koud had, maar nu deze week kwam er opeens een serieuze vacht op en heeft ze het niet meer zo koud.
Erg blij mee! Als het weer erg guur wordt redt ze het waarschijnlijk niet meer maar dat hou ik gewoon in de gaten

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 23:27

Snoppie schreef:
Art_Ificious schreef:
Yep zover staat mijn oude ruin ook al.[ [url=m/lqrzTJ.jpg]Afbeelding[/url] ]


Gaat snel hemaar jij hebt hem wel met deken staan zie ik. Heb je daar toevallig een reden voor? Gewoon uit nieuwsgierigheid. Is het omdat hij wat ouder is of maakt hij niet zo een goede wintervacht aan?

Reden staat enkele postst terug al vermeld ;)

Wintervacht dik genoeg maar valt toch snel af. En vorige winter mede door alle stormen enorm gestrest geraakt en graatmager geworden.

Snoppie
Berichten: 207
Geregistreerd: 17-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-20 22:15

Update :
Gister weer fotos gemaakt van haar vacht, ze stond wel een beetje te trillen van de kou, moet ze hier ff doorheen of een 0 grams dekentje erop? Haar vacht is wel al een stuk dikker geworden in een week tijd. Je ziet nu ook echt dat het water er op ligt en niet op de huid komt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

present
Berichten: 187
Geregistreerd: 02-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 12:04

Waarom zou je er een deken op willen leggen als je zelf al aangeeft dat het water niet op de huid komt?

Snoppie
Berichten: 207
Geregistreerd: 17-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-20 13:11

present schreef:
Waarom zou je er een deken op willen leggen als je zelf al aangeeft dat het water niet op de huid komt?


Omdat ze stond te trillen van de kou, ik weet niet of dit iets is waar ze dan ff doorheen moet bikkelen of dat er dus een 0grams op moet. Heb der nu zonder staan nog steeds en haar vacht is al weer een stuk dikker gegroeid

present
Berichten: 187
Geregistreerd: 02-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 13:25

Een beetje rillen is niet erg, maar vraagt natuurlijk wel energie, dus zorg dat ze genoeg ruwvoer krijgt. Heeft ze een plekje om te schuilen als ze dat wil?

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 14:23

0 grams in zulke gevallen nooit doen. Een deken legt de haren plat, die ze omhoog zetten omdat ze het koud hebben, en een 0 grams geeft dus geen warmte. Daarmee zal ze het nog kouder krijgen.

Bibberen is op zich niet zo erg, zolang ze maar genoeg te eten hebben en een schuilmogelijkheid. En als je er al wat op wilt gooien dan iets met vulling zodat ze het ook warm krijgen.

Ik heb gisteravond de dekens eraf getrokken. Het is op het moment zo warm dat ze zonder kunnen.