Hals, wel of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Muze
Berichten: 5262
Geregistreerd: 24-04-20

Hals, wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-20 11:02

Nooit gedacht dat ik dit zou vragen...
Ben een tijdje nogal “ anti” deken geweest maar ondertussen ben ik wat meer gewoon gaan kijken naar wat mijn paard nodig heeft Ipv vasthouden aan ideologie.

Anyway, ik zit een beetje te twijfelen over een hals aanschaffen voor bij de deken.
Ik heb een regendeken en wil daarna over naar een Max 200 grams winterdeken.
Paard ( koudbloed) staat altijd buiten met schuilplek en vrijwel onbeperkt ruwvoer.
Dus droog staan kán wel...

Wat zijn jullie redenen voor wel of geen hals?
Zou bij mij dan een afneembare zijn.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Hals, wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 11:06

Ik heb eigenlijk standaard dekens met halve hals (wug-type) die vind ik persoonlijk ideaal bij veel buiten staan omdat de regen dan niet bij schoft binnenloopt.
Die volledige halsstukken vind ik persoonlijk ondingen en meer wat voor geschoren paarden.
Maar zoveel mensen zoveel meningen, het is een kwestie van zelf uitproberen.

DreamGuide

Berichten: 2014
Geregistreerd: 10-08-14

Re: Hals, wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 11:08

Mijn ervaring is dat een hals énorm scheelt in warmte. Met hals erop houden ze veel meer warmte vast.

Mijn (geschoren) paard staat 's winters met een hals op als het rond het vriespunt is.

Als je een afneembare hals erbij kunt kopen zonder dat het al te veel kost, waarom dan niet? Je kunt hem altijd af laten en evt op doen als het extreem koud wordt.

MariekeS_

Berichten: 4704
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 11:10

Nadeel van een losse halsdeken is dat de manen sneller afbreken bij de schoft als je deze langere tijd om hebt.

Ik vond het in de winter prettig op hele natte of gure dagen ter voorkoming van inregenen bij de schouders en omdat ik een varken had dat zich altijd paneerde in de vieste natte klei :')

Afbeelding

Muze
Berichten: 5262
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Hals, wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-20 11:13

Wug heb ik ook aan zitten denken.
Maar omdat de mijne echt hele dikke manen heeft ( en relatief lang) ben ik bang dat die daardoor juist helemaal afbreken.

Hals zou alleen met guur weer opgaan en niet altijd.

Scheren wil ik wel doen, maar niet compleet ( jachtmodel denk ik)

Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 11:16

Halzen bij dekens zijn funest voor de manen. Ik vind het zelf persoonlijk altijd verstikkend overkomen omdat ze dan nergens 1 groot vlak hebben om te luchten/af te koelen.
Ik zie ook dat het snel stuk gaat met spelen of kwijt raken. Vaak met een vaste hals deken lijkt het ook niet altijd te voegen naar de vormen van het paard.

Misschien eerst een gewone deken uit proberen of dat wat is, dan kan je altijd nog verder kijken.

Muze
Berichten: 5262
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Hals, wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-20 11:20

Oh ik heb wel vaker de deken opgehad, alleen wil er nu echt standaard een deken opleggen.
Vorig jaar deed ik dat Max 3 dagen per jaar ofZo, de regendeken.
Maar nu trainen we intensiever en wil ik ook deels scheren en ook echt onder de deken

Lughnassadh

Berichten: 1802
Geregistreerd: 11-08-12

Re: Hals, wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 11:31

Ik gebruik alleen een hals bij een vliegendeken. Voor de regendeken, de enige andere deken die ik af en toe gebruik, doe ik altijd zonder hals. Ik scheer mijn paard niet dus zie ook geen meerwaarde van een hals.

Happinez

Berichten: 8365
Geregistreerd: 28-10-06
Woonplaats: Drenthe, Overijssel, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 11:32

ik heb mijn paard vorig jaar met deken zonder hals gehad en ga dit jaar op zoek naar deken met hals.
Hij was ontploft op zijn hals en rest van zijn vacht was gewoon kort.
Werkte nog niet ideaal met trainen.

Pony had ik geschoren en die had sowieso al een halsdeken op, als je ze helemaal scheert zou ik dat ook adviseren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 11:34

alleen als echte regendeken een 0 grams regendeken met halve hals,
anders een losse hals alleen als het echt nodig is bij b.v. en gure koude wind, vorst, sneeuw, soms een hagel bui vinden ze wel prima denk ik als ze bij binnen komst nog goed warm zijn over het hele lijf

weet niet of er verschil zit in een losse hals of een doorlopende hals m.b.t. het schuren van de manen

bij geschoren paarden moet je wel denk ik , alhoewel ik me kan voorstellen dat het bij temp van 10 of hoger (en windstil) dan ook nog wel zonder kan

RianneH

Berichten: 28227
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Hals, wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 11:38

Hals gaat hier er enkel aan tegen inregenen, als het droger is maar fris dan haal ik hem er altijd af. Nu heb ik een regendeken met halve hals gekocht voor de echt natte overgangs periode straks, en staat ze het grootste gedeelte van de winter weer onder een 100 grams met losse hals die dus enkel bij veel water om gaat.

Ik zou dus de voorkeur hebben voor een deken met losse hals, zodat je de mogelijkheid heb om aan te passen :)

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Hals, wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 11:43

Ik was ook altijd bang dat de manen af zouden schuren met hals stukken, maar bij mij haf gebeurt het juist niet.

Dit jaar krijgt hij ook een hals. Ik heb wel met losse hals stuk.

Maar ik scheer m’n haf ook helemaal

Cerilene_
Berichten: 2521
Geregistreerd: 28-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 11:44

Die van mij is altijd van suiker geweest, maar nu ze oud wordt (27) al helemaal. Zodra het regent staat ze direct te rillen, alsof haar vachtje gewoon niet waterdicht is ofzo.
Dus ze heeft altijd zodra het langere tijd achter elkaar gaat regenen een regendeken op gehad. De laatste jaren ben ik overgestapt naar rambo, die kun je uitbreiden met liner en hals. Ik vind het superfijn om zo bij en af te kunnen schakelen. Als het echt de hele dag klettert scheelt de hals echt heel veel qua warmte voor haar. Als er af en toe een buitje valt haal ik hem er af en als het ook nog koud is snachts doe ik de liner er onder. Ik vind het top zo.
Hals werd een maat groter geleverd dan ik besteld had, terwijl paard geen grove hals heeft (nrps met veel bloed), toch is het prima zo, lekker de ruimte om te grazen en te bewegen en hij blijft toch goed zitten.

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 12:38

Mijn pony heeft juist in de winter met zn halsdeken op mooiere manen dan in de zomer zonder halsdeken.

Van rollen in het zand slijten de manen wel, van de halsdeken niet.

Heb een haflinger die geschoren wordt en een groot deel van de winter met halsdeken op buiten loopt.

Heb dekens met afneembare hals vam Weatherbeeta.

MTinker
Berichten: 797
Geregistreerd: 07-12-05

Re: Hals, wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 13:30

Mijn paard vind een halsstuk verschrikkelijk, die heeft liever dat het wat inregend dan dat ze hals op heeft.
Verschilt dus per paard wat fijn is.

Misty12

Berichten: 7047
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 13:38

Mijn vorige paardje kreeg in de winter een deken met hals op. Haar manen bleven er prima onder en zij vond het heerlijk want zij bleef droog en warm. Voor mijn huidige paard heb ik ook een deken met losse hals, maar die heeft ze afgelopen winter niet echt nodig gehad. Mocht het nu een koude natte herfst/winter worden , dan heb ik het in ieder geval liggen.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Hals, wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 13:46

Ik heb de ervaring dat een losse hals, hoe goed je hem ook vastmaakt toch om klapt bij de schoft en het daar alsnog in kan regenen. Of in ieder geval nat word op de hals zelf.

Een vaste hals vind ik wat dat betreft dan fijner. Maar deze heb ik alleen maar gebruikt bij mijn oude paard met ppid omdat zijn haren geen regen meer afvloeide.

De jongere paarden die ik met deken had staan hadden geen hals. Die gingen wel in de nacht naar binnen.
Inregenen vond ik eigenlijk wel mee vallen.

De paarden die ik 24/7 buiten had hadden geen deken. Niets werkt zo goed bij een gezond paard als de eigen haren.

Emori

Berichten: 13116
Geregistreerd: 09-02-06
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 13:48

Als hij hier geschoren is doe ik eerste tijde met guur weer de losse halsdeken op.
Als hij weer wat meer vachtje heeft laat ik hem vaker af.
Hij heeft een hele bos manen, maar er word niks verstikt of afgesproken oid

Zit ook altijd goed, nooit los oid, soms na het stoeien maar dat is heel sporadisch

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: Hals, wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 14:45

Ik had vroeger nooit een hals aan mijn deken (of uberhaupt een deken voor mijn paard :+ ), maar hij had het altijd koud (24.7 buiten). Toen de osteopaat kwam bleek dat hij zijn hele hals vast had gezet omdat hij altijd een beetje ingedoken stond van de kou zonder hals. Sindsdien heeft hij dus een hals, maar ik merk niet dat het zijn manen afbreekt oid.

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 15:21

_Penotti schreef:
Ik heb de ervaring dat een losse hals, hoe goed je hem ook vastmaakt toch om klapt bij de schoft en het daar alsnog in kan regenen. Of in ieder geval nat word op de hals zelf.

Bij mijn Weatherbeeta dekens heb ik daar geen last van.
Vorige winter welgeteld 1x gehad en hij heeft de losse hals denk ik wel meer dan 3 maanden gedragen.

Dapnik

Berichten: 3227
Geregistreerd: 02-03-04
Woonplaats: Julianadorp [NH]

Re: Hals, wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 15:31

Ik was ook altijd bang dat de manen kapot gingen van dekens met hals, nu heb in onlangs per ongeluk een vliegendeken met vaste hals gekocht en der manen blijven eigenlijk veel mooier. Dus nu zit ik te twijfelen om toch ook maar andere winterdekens te kopen omdat ze dan wat warmer staat (staat 24/7 buiten) en het voor der manen dus niks uit maakt. Al heeft ze heeft de afgelopen jaren ook prima gestaan zonder hals.

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Re: Hals, wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 15:52

Ik heb een deken met losse hals gekocht met dezelfde overweging als jij. Ik kan hem opdoen wanneer het me nodig lijkt. De deken is de hele winter deels zelfs met liners gebruikt, de hals ligt nog nieuw in mijn kast. Paard staat 24/7 buiten met schuilstal en uit de wind als ze wil. Alleen het ophebben van een deken maakte voor haar vachtgroei al een enorm verschil.

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 16:07

Die van mij is een eerste klas koukleum en gaat ook nog eens met haar hoofd tegen de regen staan ipv met d'r kont :+ dus regende de boel ook nog een lekker in.
Nu een ongevoerde regendeken gekocht met hals, ideaal, ze is gewoon een stuk comfortabeler wanneer het regent :)
Het is een horseware deken, waar het linersysteem in kan, dus nu de nachten kouder worden,draagt ze er een 100 grams onderdeken bij, maar blijft de hals ongevoerd :)

NienkeV1994

Berichten: 4489
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 16:17

Ik heb voor mijn pony wel een regendeken met hals nadat hij vorig jaar door de vele regen regenrot gehad heeft. Dus die is voor als het echt veel regent, maar qua warmte doet ie de rest van de winter niet zoveel natuurlijk. Alleen bij veel regen kan ik die regendeken met hals eventueel over zijn winterdeken heen doen, maar meestal laat ik dan gewoon zijn wintervacht het werk doen. Dus voor hem is die halsdeken echt vooral voor de herfst als het veel regent om regenrot te voorkomen

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 17:21

Marije_jiplover schreef:
_Penotti schreef:
Ik heb de ervaring dat een losse hals, hoe goed je hem ook vastmaakt toch om klapt bij de schoft en het daar alsnog in kan regenen. Of in ieder geval nat word op de hals zelf.

Bij mijn Weatherbeeta dekens heb ik daar geen last van.
Vorige winter welgeteld 1x gehad en hij heeft de losse hals denk ik wel meer dan 3 maanden gedragen.



Ik ben ook fan van de weatherbeetha dekens