Sobere weidegang en metabolisme

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eline_S_S

Berichten: 3522
Geregistreerd: 13-12-11
Woonplaats: Groningen

Sobere weidegang en metabolisme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-20 17:01

Na een winter met hooi zijn we het hooi gaan afbouwen en het gras op gaan bouwen. We hadden een heel fijn systeem; overdag op onze zelfgemaakte track en ‘s nachts op een weide met elke dag een strook erbij.
De track:
Afbeelding

Op de nachtweide:
Afbeelding


Echter was het gras in de nachtweide op een gegeven moment op. We zijn toen het gras in het midden van de track gaan bijvoeren, maar dit is heel droog en sprieterig. De paarden eten dit tot aan de wortels uit de grond. Ze krijgen elke dag een stukje.
Afbeelding

Kort om, we hebben de paarden gehuisvest aan de hand van het stukje indeling van de weide volgens dit artikel van paardnatuurlijk: http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/index.htm

Ook komen er verschillende theorieën voorbij over het metabolisme in combinatie met het systeem van strookbegrazing. Wanneer een paard maar kleine beetjes per dag krijgt gaat het lijf op overlevingsstand en zal het dus meer opslaan. Daarnaast wordt volgens paardenarts.nl het grazen “schranzen” en neemt de grasopname per uur toe.

Wat zijn hier nog opties om te doen? We hebben een automatische weide-opener welke via een timer op een bepaalde tijd per dag open schiet. Wij weten door alle verschillende theorieën niet meer goed wat nou wijsheid is.

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Re: Sobere weidegang en metabolisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 17:12

Krijgen ze hiernaast ook nog hooi? Hoe zien de paarden er uit?

Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 17:25

Ik zou ze zelf korter dan een hele nacht erop zetten, dit is duidelijke belastender voor het gras. Net zoals de strookbegrazing op het moment denk ik. Daardoor is alles al op, en het stukje wat ze krijgen gaan ze dus volledig op storten waardoor het dus in no time ook kaal is.

Ik zou ze persoonlijk per dag maar een paar uur er op laten. Qua wel of geen strookbegrazing ben ik geen expert in, maar ik zou per dag gewoon een ander stuk geven ipv erbij. Zodat je qua land per dag kan rouleren. Of misschien zelfs per week.

Temeraire

Berichten: 3527
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 17:30

Ik zou inderdaad stoppen met de strookbegrazing.
Zo te zien zouden ze ook best aardig wat zand binnen kunnen krijgen bij het grazen in de wei waar ze nu staan.

En nu is het iedere keer een boost van nieuw gras, en dan weer niks.
Ik zou ze, als je ze wel graag gras wil bieden, 1 a 2 uur per dag op de weide laten, en verder op de track.
Maar als ik zo je foto zie zijn de meeste paarden in ruime conditie, dus helemaal stoppen met de weide is wellicht ook een optie.

Gini
Berichten: 17906
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 17:32

Ik zou mijn weiland in verschillende delen opdelen. En dan telkens zo vaak wisselen dat de onbegrazen delen niet te weelderig worden en het begrazen deel niet tot op het zand kaalgegeten wordt. Op die manier blijft de grasopname relatief gelijk. Wat je nu namelijk ziet is dat de strook gras die ze bij krijgen best wel weelderig is en dat geeft dus een korte, maar rijke grasinname. En dat praktisch iedere dag opnieuw.

Hoeveel uren ze dan precies op het gras moeten is moeilijk te zeggen, dat hangt af van de grootte van de grasdelen en de gevoeligheid van de pony's. Maarbij sobere pony's zou ik vooral zorgen dat het percentage ruwvoer hoger ligt dan het groenvoer.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 17:34

Strookbegrazing dient om zoveel mogelijk rendement uit het gras te halen. Het is eigenlijk meer iets voor een koeienwei. Bij koeien is het de bedoeling het gras zo efficient mogelijk in melk of vlees om te zetten. Voor paarden vind ik het echt geen goed systeem omdat de paarden weinig bewegen.
Dat de paarden het gras met wortel en al uittrekken kan aan de droogte liggen of aan overbegrazing.
Waarom niet de hele wei opnzetten en eventueel graasmaskers gebruiken? Daar is ook een topic over, ik kan het zogauw niet terugvinden. Dan hou je in ieder geval je paarden in beweging.

Eline_S_S

Berichten: 3522
Geregistreerd: 13-12-11
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-20 18:04

Bedankt voor de reacties! De nachtweide in stukken opdelen is een goed idee.


justkid schreef:
Krijgen ze hiernaast ook nog hooi? Hoe zien de paarden er uit?

Ze krijgen op dit moment geen hooi ernaast. De paarden zijn op zich niet moddervet, maar de meesten mogen nog wel wat kwijt :) Het is een kudde met paarden die behoefte aan sobere voeding hebben.