Vliegenmasker - welke opties?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
LWDaisy
Berichten: 4770
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Vliegenmasker - welke opties?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-07-20 09:44

Hoi,

ik zit een beetje met een dilemma.
Mijn merrie staat 24/7 gestald op een super leuke wei, met een fijne schuilstal. In die schuilstal heeft ze absoluut geen last van de vliegen, en doordat ze een afdakje heeft kan ze ook daar onder staan en toch buiten zijn, zonder al te veel vliegen rond haar hoofd te hebben doordat ze dan in de schaduw staat.

In de wei zelf is het een ander verhaal, daar wordt ze wel lastig gevallen door die lastige beesten. Vooral als het zonnetje schijnt.

Een vliegenmasker, zou je dan denken. Maar als ik dat zou omdoen, gebeurt dit rond de middag, en ik wil niet elke avond nog eens naar stal gaan om het masker weer af te nemen.
Ik heb liever niet dat ze het masker 24/7 op heeft, lijkt me in het donker niet zo fijn. Of zie ik dit verkeerd?

Ik heb ook van die frengels, maar dan moet ik een halster of zo'n kinriem omdoen, en dat zie ik ook niet zitten, 24/7. Ik zou me zowat heel de dag ongerust maken over dat ze ergens kan blijven achter haken, ze is.. nogal onhandig :+

Dus nu zoek ik een oplossing - liefst iets dat ze 's nachts ook kan dragen zonder dat dit haar zicht beperkt of haar in de weg gaat zitten.

Ik heb haar meermaals zo van de wei gehaald, en toen had ze dat ding maar een paar uur op. Ik heb verschillende maskers, met en zonder oren, verschillend materiaal, ook frengels, maar die werkt ze allemaal uit, of half uit. Dit wil ik dus niét :+

[ img ]

[ img ]


Hebben jullie een idee van wat ik nog kan proberen?
Laatst bijgewerkt door LWDaisy op 24-07-20 09:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Life with Daisy ღ Al 10 jaar mijn Valentijn!
En dan.. Het laatste eerbetoon.. Rust zacht, mijn liefste Daisy..
Fueled by caffeine - sarcasm - inappropiate thoughts.
Gids te Fort van Breendonk - voor een rondleiding, pm me!


ilyushin
Berichten: 19
Geregistreerd: 31-01-16

Re: Vliegenmasker - welke opties?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 09:50

Er bestaat geen vliegenmasker die tevens geschikt is om s'nachts om te blijven, ergo als het gaat regenen dan kunnen de regendruppels op het masker het zicht van jouw paard beïnvloeden.
Neem de verantwoordelijkheid om in de vliegenperiode 2 x daags naar je paard te gaan.
En waarom een halster over het vliegenmasker heen?

Rena100
Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Re: Vliegenmasker - welke opties?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 09:54

ik ben fan van de ramen vliegenkap. Die staat zodanig van het hoofd af dat ook met regen alles goed droog blijft. Dus geen geplak. En dit is een masker die mijn paard omliet, terwijl andere maskers elke dag een zoekactie in de wei werd. Ik had een paard op stal die het ding hele jaar door omhad, ook in de winter ivm gevoelige ogen. Wel ging die dan op stal af, maar dat ding blijft echt goed.

Nieuwe touwhalsters klik voor de advertentie

ellepel
Berichten: 47326
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 09:54


rina
Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 10:05

Rena100 schreef:
ik ben fan van de ramen vliegenkap. Die staat zodanig van het hoofd af dat ook met regen alles goed droog blijft. Dus geen geplak. En dit is een masker die mijn paard omliet, terwijl andere maskers elke dag een zoekactie in de wei werd. Ik had een paard op stal die het ding hele jaar door omhad, ook in de winter ivm gevoelige ogen. Wel ging die dan op stal af, maar dat ding blijft echt goed.


Bedoel je met ramen vliegenkap zoeen met een beugel erin zodat hij ver van de ogen af blijft?? Ik ken dat ramen niet?

Die van mij werken ook bijna alle maskers af, alleen de B-free van Harrys Horse laten ze goed zitten. Daar zit zon beugel in waardoor het masker niet te dicht op de ogen komt. Veel paarden hebben juist daar een hekel aan. De Rambo van Horseware is ook zon masker.


LWDaisy schreef:
Ik heb ook van die frengels, maar dan moet ik een halster of zo'n kinriem omdoen, en dat zie ik ook niet zitten, 24/7. Ik zou me zowat heel de dag ongerust maken over dat ze ergens kan blijven achter haken, ze is.. nogal onhandig


Dan de franjes aan een echt weidehalster doen. Die halsters hebben "breekpunten" en zijn gemaakt om open te gaan mochten ze blijven haken. Moet je mss wat vaker op zoek naar je halster maar geen kans dat ze erin blijft hangen.

Te koop: Air One Inhalator. Voor meer info PB.

Paardenfann4
Berichten: 1333
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 10:08

Ik vind de maskers van shire erg fijn. Die zijn hier nog nooit af gegaan. Je hoeft het halster er niet overheen te doen, alleen de vliegenkap volstaat ook. Er zijn meer die dag en nacht maskers dragen. Wij doen ze voor de nacht altijd af.

Rena100
Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Re: Vliegenmasker - welke opties?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 10:12

Oh sorry, Rambo bedoel ik. Mijn telefoon maakte er ramen van haha, oeps!

Nieuwe touwhalsters klik voor de advertentie

LWDaisy
Berichten: 4770
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-07-20 11:07

rina schreef:
Rena100 schreef:
ik ben fan van de ramen vliegenkap. Die staat zodanig van het hoofd af dat ook met regen alles goed droog blijft. Dus geen geplak. En dit is een masker die mijn paard omliet, terwijl andere maskers elke dag een zoekactie in de wei werd. Ik had een paard op stal die het ding hele jaar door omhad, ook in de winter ivm gevoelige ogen. Wel ging die dan op stal af, maar dat ding blijft echt goed.


Bedoel je met ramen vliegenkap zoeen met een beugel erin zodat hij ver van de ogen af blijft?? Ik ken dat ramen niet?

Die van mij werken ook bijna alle maskers af, alleen de B-free van Harrys Horse laten ze goed zitten. Daar zit zon beugel in waardoor het masker niet te dicht op de ogen komt. Veel paarden hebben juist daar een hekel aan. De Rambo van Horseware is ook zon masker.


LWDaisy schreef:
Ik heb ook van die frengels, maar dan moet ik een halster of zo'n kinriem omdoen, en dat zie ik ook niet zitten, 24/7. Ik zou me zowat heel de dag ongerust maken over dat ze ergens kan blijven achter haken, ze is.. nogal onhandig


Dan de franjes aan een echt weidehalster doen. Die halsters hebben "breekpunten" en zijn gemaakt om open te gaan mochten ze blijven haken. Moet je mss wat vaker op zoek naar je halster maar geen kans dat ze erin blijft hangen.


Dat ik daar nog niet aan gedacht heb - ik heb 2 weidehalsters, met idd breekpunten in geval van vast geraken :+

Life with Daisy ღ Al 10 jaar mijn Valentijn!
En dan.. Het laatste eerbetoon.. Rust zacht, mijn liefste Daisy..
Fueled by caffeine - sarcasm - inappropiate thoughts.
Gids te Fort van Breendonk - voor een rondleiding, pm me!

LWDaisy
Berichten: 4770
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-07-20 11:08

Paardenfann4 schreef:
Ik vind de maskers van shire erg fijn. Die zijn hier nog nooit af gegaan. Je hoeft het halster er niet overheen te doen, alleen de vliegenkap volstaat ook. Er zijn meer die dag en nacht maskers dragen. Wij doen ze voor de nacht altijd af.


Daar knelt het schoentje dus - dan moet ik 's avonds nog een keer terug gaan voor het masker af te nemen. Geen mega ramp maar liever niet..

Life with Daisy ღ Al 10 jaar mijn Valentijn!
En dan.. Het laatste eerbetoon.. Rust zacht, mijn liefste Daisy..
Fueled by caffeine - sarcasm - inappropiate thoughts.
Gids te Fort van Breendonk - voor een rondleiding, pm me!

LWDaisy
Berichten: 4770
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-07-20 11:09

ellepel schreef:
halster er af laten :j
hier lopen er paarden wel dag en nacht met maskers om.
de shires bevalt goed.

https://www.agradi.nl/shires-vliegenmas ... h-teal.htm

er staat er een met dezelfde als die jij op de bovenste foto om hebt.
die blijft prima zitten


Maar hoe goed ziet ze dan in het donker, met masker op?

Life with Daisy ღ Al 10 jaar mijn Valentijn!
En dan.. Het laatste eerbetoon.. Rust zacht, mijn liefste Daisy..
Fueled by caffeine - sarcasm - inappropiate thoughts.
Gids te Fort van Breendonk - voor een rondleiding, pm me!

plutolover
Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 11:29

Mijn paard staat half uur rijden van mij vandaan in begin vond ik spannend de masker 24/7 om. Maar ook met masker in t donker ging gewoon goed. Net als bij meerdere op stal

Skessa_
Berichten: 10600
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 11:35


Beau_Myrthe
Berichten: 2675
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 11:54

Skessa_ schreef:
Hier ook maskers 24/7 om.

Wij hebben die van Cashel.

https://www.uhg-shop.nl/verzorging-gezo ... skers.html


Regendruppels blijven er op liggen. S nachts gaat ook gewoon goed!


Hier ook fan van Cashel. Ik ben denk ik 2 zomers bezig geweest met tientallen maskers. Alles lag na 2 uur in de wei. De Cashel is het enigste masker dat tot nu toe perfect mee gaat en netjes om blijft. ‘S nachts geen probleem om op te houden.


Lady

LWDaisy
Berichten: 4770
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-20 13:00

Vandaag toch maar een masker omgedaan, het is deze geworden, zonder halster:

[ img ]

Life with Daisy ღ Al 10 jaar mijn Valentijn!
En dan.. Het laatste eerbetoon.. Rust zacht, mijn liefste Daisy..
Fueled by caffeine - sarcasm - inappropiate thoughts.
Gids te Fort van Breendonk - voor een rondleiding, pm me!

monsera
Berichten: 3071
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Re: Vliegenmasker - welke opties?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 16:17

Grappig ik heb het masker van bucas. Ik moet er wel een halster overheen doen anders moet ik elke dag het masker in de wei zoeken. Sinds het halster er overheen zit blijven ze zitten. Bij beiden pony’s.

Ik had ze gewoon dag en nacht op. Jaren lang gedaan.
Nu staan ze aan huis en doe ik ze voor de nacht af.

Ik heb ze ook van bucas met zo’n extra stukje er aan voor over de neus maar die gebruik ik eigenlijk niet. Heb het idee dat ze niet goed kunnen ademhalen.

Een goede cooling-down is de warming-up voor de volgende dag

Oehlala
Berichten: 4300
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Vliegenmasker - welke opties?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 16:36

Ik heb die van lemieux en die hebben ze maandenlang 24/7 om. Zijn supersterk, goed schoon te maken en heb ze nog nooit moeten zoeken. Mijn paarden staan wel zonder halsters op de wei.

Muze
Berichten: 5261
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Vliegenmasker - welke opties?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 16:54

Hoe bevallen mensen die bucas vliegenmaskers?
Die normale buzz off dingen met oren.
Kunnen ze daar goed doorheen kijken?

SuusEquus
(Sport)massage, lymfedrainage, acupressuur (io)

xtessax83
Berichten: 738
Geregistreerd: 02-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 16:58

Muze schreef:
Hoe bevallen mensen die bucas vliegenmaskers?
Die normale buzz off dingen met oren.
Kunnen ze daar goed doorheen kijken?


Ik heb het idee dat mijn paard met een ander masker meer ziet dan met die van bucas..

Muze
Berichten: 5261
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Vliegenmasker - welke opties?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 16:58

Op de foto’s lijkt ie namelijk nogal “ dicht”..

SuusEquus
(Sport)massage, lymfedrainage, acupressuur (io)

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 17:02

Waarom moet ze een halster om als ze 24/7 buiten staat?

Ik heb er 5 24/7 buiten staan en die hebben allemaal 24/7 een masker op. Soms regent het, maar zoals nu met echt veel beestjes doe ik ze echt niet af.

Heb aan het begin van het seizoen al dikke ogen gehad bij ze, dus lekker om laten. Ze lopen op een track met hooibakken etc en kunnen echt wel alles zien.

Had eerst anderen en net nieuwe. Nu heeft 1 een lemieux op met neusnetje en 3 hebben een shires met franje.. Die van lemieux is met opening voor voorpluk en die pony heeft veel haar, dus nu doet hij hem niet meer af. De vorige wel.

Mijn andere ruin is gevoelig en heeft nu non stop de shires en nergens last van.

Alleen de shet heeft het niet non stop om, omdat hij een mega voorpluk heeft en weinig last van vliegen ook daardoor.
Maar hij heeft er ook eentje met franje en voorpluk kan erdoor.

Omdat ik oudere paarden heb die ook weleens wat hebben, kom ik ook weleens 's nachts buiten en dan zijn er helaas ook nog steeds beestjes.
Die van ons zijn verder wel relaxt. de vorige gingen af en zaten weleens gedraaid, maar was er geen paniek. Als er voldoende toezicht is, staan ze toch niet 24/7 met een masker die half af hangt ofzo.

Hier is het gaas zwart en donker, maar zie je zat door. Heb er 1 met zebra en kan je ook gewoon doorheen kijken.
Er staan echt heel veel paarden 24/7 met maskers op hoor. Ik vind 24/7 een halster om veel enger en zou ik dan weer never doen.

rocky_1995
Berichten: 655
Geregistreerd: 22-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 17:02

Ik heb de bucas met zebraprint. Persoonlijk zou ik ze niet snel weer kopen. Moeten wekelijks wel gewassen worden door al het stof ect wat erin gaat hangen en worden snel slap, waardoor ze toch tegen de ogen gaan zitten. Mijn d-pony liep altijd weg als hij het masker op moest en heeft deze ook binnen een 3 maand gesloopt en dit is geen sloper. Nu met een Shires masker is er niets meer aan de hand.
Ze zien er wel goed door, maar het enige voordeel van deze maskers vind ik dat ze luchtig aanvoelen en snel drogen. Maar in de toekomst zal ik voor de anderen ook geen Bucas masker meer kopen. Dit terwijl ik echt fan ben van Bucas voor dekens.

[o]

LWDaisy
Berichten: 4770
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-20 17:22


Life with Daisy ღ Al 10 jaar mijn Valentijn!
En dan.. Het laatste eerbetoon.. Rust zacht, mijn liefste Daisy..
Fueled by caffeine - sarcasm - inappropiate thoughts.
Gids te Fort van Breendonk - voor een rondleiding, pm me!

Annenas
Berichten: 2598
Geregistreerd: 02-07-12
Woonplaats: Brabant

Re: Vliegenmasker - welke opties?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 17:51

Mijn paard krijgt ook álles af, franjes gaan met halster en al en alles met oren gaat ie op het puntje van zn oor staan en hangt nog half om als ik geluk heb aan het einde van de dag... laten we het nog maar niet hebben over maskers met neusnetjes...... Vanalles geprobeerd, van Bucas tot huismerken en nu als laatste optie het masker van Shires zonder oren gekocht. En ik juig heel voorzichtig maar ik heb hem in 3 weken tijd nog maar 1x uit de wei hoeven vissen *\o/*

create your own sunshine

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Vliegenmasker - welke opties?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 18:03

Mijn ene ruin deed echt alles af. Nu de lemieux met gat voor voorpluk en in de weken dat hij hem heeft, nu 1x af gekregen.

Ik heb 3 quarters met de shires en alleen 1 merrie verliest hem met rollen, maar doet ze niet expres. Zij heeft wat minder kaak dan die andere 2.

Amber_anne
Berichten: 6902
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 18:16

Skessa_ schreef:
Hier ook maskers 24/7 om.

Wij hebben die van Cashel.

https://www.uhg-shop.nl/verzorging-gezo ... skers.html


Regendruppels blijven er op liggen. S nachts gaat ook gewoon goed!



Ik ben benieuwd hoe deze vallen. Heb een pony die tussen cob en pony inzit. Heb nu twee HH maskers gehad in maat pony en cob maar 1 the groot en de ander te klein...

Ik zie dat ze hier maat arab cob hebben, iemand ervaring mee ?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: IASCrawler en 30 bezoekers