Scheren in de zomer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Scheren in de zomer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 12:18

Wie doet het of heeft het wel eens gedaan?

Mijn tankje heeft het al snel warm. Met niets doen staat ze al te zweten vanaf een 24° en met hoge luchtvochtigheid zoals de afgelopen dagen is het al vanaf een 21° feest :(:) . Laat staan als ze aan het werk moet := . Dat probeer ik dus zoveel mogelijk rondom de 'ergste' warmte te doen.

Ze is netjes op gewicht maar geen ballerina van zichzelf.

Als het echt heet wordt richting de 30° dan gaat ze meerdere keren per dag onder de tuinslang. Dat vindt ze heerlijk en het is dan ook echt HAAR WATER ~~}> . Paddockgenootje mag daar geen gebruik van maken :')

Ik zit er nu toch wel aan te denken om haar hals en borst te scheren. Dat had ik van de winter ook al gedaan en is erg goed bevallen. Geschoren zijn de haren ook de helft korter dan haar zomervacht.

Doen of niet doen? En zo ja moet ik nog ergens rekening mee houden?

Afbeelding

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Re: Scheren in de zomer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 12:50

Ik zou het doen. In het ergste geval bevalt het niet en doe je het volgend jaar niet opnieuw. Vaak last hebben van de warmte is ook niet fijn. Mijn shetlanders komen altijd moeilijk en laat uit hun wintervacht. Afhankelijk van het weer scheer ik ze in maart. Ik scheer ze echt volledig incl hoofd en benen. Voor beide heb ik een dekentje die ze de eerste tijd op krijgen als het koud en/of nat is. Nu is dat natuurlijk niet meer nodig. Mij bevalt dit echt super en ik blijf dit jaarlijks doen.

NadineBlabla

Berichten: 2151
Geregistreerd: 23-10-11

Re: Scheren in de zomer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 12:56

Op een stal waar ik reed in Frankrijk werden alle sportpony's standaard geschoren in de zomer, zeker voor concoursen :) heb begrepen dat het zou helpen om toch wat sneller af te koelen

Ghostattack

Berichten: 11239
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 13:02

Ik zit er ook over te denken die van mij te scheren, zijn vacht is vrij dik en hij heeft er duidelijk last van -O- Het voelt alleen een beetje gek om te scheren in deze periode.

HarmanyL

Berichten: 2662
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Geldrop

Re: Scheren in de zomer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 13:17

Ik vraag me dan alleen af of je paard niet gevoeliger zou zijn voor de felle zon? Ik overweeg het ook omdat mijn paard heel slecht verhaard dit jaar. (Komt waarschijnlijk door blessure en wormen, beide onder behandeling inmiddels)

SuperRocky
Berichten: 172
Geregistreerd: 16-09-19

Re: Scheren in de zomer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 13:32

Ik heb onze Welsh Mountain pony een paar weken geleden ook geschoren. Hij kwam wel goed door zijn wintervacht heen, maar zijn zomervacht is gewoonweg een stuk langer dan die van het doorsnee sportpaard. Toen het nog maar een graad of 18 was, was hij elke keer na het rijden al van top tot teen nat van het zweet, en het duurde lang voor hij droog was. Hij was in oktober en januari ook al geschoren, en dus een paar weken geleden weer. Hij is er zichtbaar blij mee, hij is opgewekter en actiever (en dus een stuk minder bezweet/sneller droog na het rijden). Dus ik zeg: doen!

vigo_is_lief

Berichten: 1175
Geregistreerd: 23-12-10
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 13:35

Wij hebben er ook een paar die voor de helft geschoren zijn in de zomer! Dus kan prima denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 13:51

Vraagje voor de mensen die scheren. Hoe zit het met risico op verbranden? De mijne heeft geen roze huid maar je haalt toch een stuk uv bescherming weg. Misschien dat ik haar dan wel een jachtpatroontje geef.

Jester_

Berichten: 12264
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 13:52

Ik scheer nu nog regelmatig voor klanten en deed het eerder zelf ook. Juist met het warme weer is het toch fijn als je minder vacht hebt. Ik heb er nooit hinder van ondervonden. Ze zijn enkel wat gevoeliger voor vliegen, dus een deken is dan wel een must. En mocht het weer ineens omslaan en echt dagen staat te regenen deed ik de eerste weken even een regendeken om, later niet meer. Ik deed ze wel helemaal.

Ik denk dat je paard je dankbaarder is als in de winter haha

vigo_is_lief

Berichten: 1175
Geregistreerd: 23-12-10
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 15:14

Gloa schreef:
Vraagje voor de mensen die scheren. Hoe zit het met risico op verbranden? De mijne heeft geen roze huid maar je haalt toch een stuk uv bescherming weg. Misschien dat ik haar dan wel een jachtpatroontje geef.



De gene die bij ons geschoren zijn hebben een uv werende deken om van Epplejeck geloof ik. Worden ze ook totaal niet heet van eronder!

MyChoice

Berichten: 2194
Geregistreerd: 08-11-17

Re: Scheren in de zomer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 15:58

Ik sta nu bij stal om m'n merrie te scheren. Ze is zwart en heeft altijd last van de warmte en flink zweten. Ik hoop dat dit haar gaat helpen. Zo niet, dan was het een eenmalige actie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 16:12

vigo_is_lief schreef:
Gloa schreef:
Vraagje voor de mensen die scheren. Hoe zit het met risico op verbranden? De mijne heeft geen roze huid maar je haalt toch een stuk uv bescherming weg. Misschien dat ik haar dan wel een jachtpatroontje geef.


De gene die bij ons geschoren zijn hebben een uv werende deken om van Epplejeck geloof ik. Worden ze ook totaal niet heet van eronder!


Hmm deken er dan weer op zie ik niet zo zitten. Als het erg regent heeft ze vanwege haar pssm een regendeken op maar om er zomers een deken op te doen gaat me wat te ver. Dan scheer ik wel alleen de hals en borst.

Steekbeesten hebben we hier gelukkig bijna niet. Alleen vliegjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 16:13

MyChoice schreef:
Ik sta nu bij stal om m'n merrie te scheren. Ze is zwart en heeft altijd last van de warmte en flink zweten. Ik hoop dat dit haar gaat helpen. Zo niet, dan was het een eenmalige actie.

Ik ben benieuwd +:)+ . De mijne staat voor zondag op de planning.

_Snow_White

Berichten: 3191
Geregistreerd: 16-07-08
Woonplaats: Canada

Re: Scheren in de zomer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 16:23

Wij scheren bijna alle paarden in de zomer. Vooral in juli/augustus vinden de paarden het erg prettig :j

Ineke2

Berichten: 33117
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 17:04

Gloa schreef:
MyChoice schreef:
Ik sta nu bij stal om m'n merrie te scheren. Ze is zwart en heeft altijd last van de warmte en flink zweten. Ik hoop dat dit haar gaat helpen. Zo niet, dan was het een eenmalige actie.

Ik ben benieuwd +:)+ . De mijne staat voor zondag op de planning.

Pas dan wel op. Volgende week word het zeer warm en als je net de vacht eraf hebt gehaald kunnen ze lelijk verbranden in de zon.

Jester_

Berichten: 12264
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 17:05

Maar ik neem aan dat je paard in de schaduw kan staan? Dan zal het verbranden wel meevallen. Als ze volgende week de hele dag in de zon moeten blijven staan zal k daar eens naar kijken :o

Ineke2

Berichten: 33117
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Scheren in de zomer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 17:07

Bij ons kán dat wel, maar ik zie mijn paard ( bijvb) meestal toch echt vol in de zon staan.

Weet zij veel dat ze dan verbrand mocht ik der vacht hebben geschoren.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 17:09

Misschien een rare vraag, niet aanvallend, puur interesse.
Waarom blijven jullie paarden zo dik in de vacht?
Heb 3 tinkers gehad voor de rest warmbloeden, maar alles had een dunne vacht in de zomer.
Daar zou je vrijwel niets afscheren.
Hoe komt dat verschil zo groot?
Voor de paarden ook niet fijn dat ze van nature niet dunner in het haar komen.

Jorex

Berichten: 9945
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 18:10

Ik twijfel met mijn ene shet nog steeds om hem te scheren nu, hij is alleen in zomervacht op de delen waar ik hem in april had geschoren. Mijn andere shet zit glad in zijn zomervacht dus geen problemen daar. Maar dit is hoe mijn ene shet er dus uitziet na een avondtraining terwijl de zon al bijna ondergaat.
Afbeelding

Mijn pony's zijn sowieso altijd laat overigens. Jorie zat het eerste jaar dat ik hem had als jaarling welgeteld 2 weken in zomervacht in augustus. En Alex meestal alleen juli en augustus, dit is zijn eerste jaar dat hij eerder dan juli uit de vacht is. Ik scheer ze meestal ook meer dan alleen een streep. Meestal gaat in april het hele lijf eruit.

Edit; deze is overigens al een racestreep/klein jachtmodel geschoren.
Laatst bijgewerkt door Jorex op 19-06-20 18:17, in het totaal 1 keer bewerkt

KimD

Berichten: 20416
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Scheren in de zomer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 18:16

Ik zou gewoon een jachtmodel scheren, dat lijkt me qua verbranden minder risico?

jillaroo

Berichten: 306
Geregistreerd: 31-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 18:19

Helemaal scheren en UV-insectendeken op. Uitstekende ervaringen mee, echt veel prettiger voor je paard.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 18:22

Vanaf volgende maand beginnen sommige paarden al weer met voorbereiding voor de winter aangezien dan de langste dag weer voorbij is. Scheren lijkt me nu dus het handigste moment, als je te lang wacht beschadig je het nieuwe haar in opkomst en dan wordt het vaak niet mooi.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 18:22

Mijn paard kan altijd in de schaduw staan en maakt daar vanwege vliegjes ook graag en veel gebruik van.

Het is niet dat ze slecht uit de vacht komt. Want ze zit al weken in een strak pak. Maar ze heeft gewoon een comfort zone van -20° tot +15° :') . Ook in de nederlandse 'winter' staat ze vaak te zweten in haar dikke vacht.

Ik ga vooralsnog alleen haar hals en borst scheren, omdat ze sowieso heel gevoelig is op kriebelbeestjes. Voor verbranden ben ik dus niet meteen bang.

MyChoice

Berichten: 2194
Geregistreerd: 08-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 18:30

Gloa schreef:
MyChoice schreef:
Ik sta nu bij stal om m'n merrie te scheren. Ze is zwart en heeft altijd last van de warmte en flink zweten. Ik hoop dat dit haar gaat helpen. Zo niet, dan was het een eenmalige actie.


Pas dan wel op. Volgende week word het zeer warm en als je net de vacht eraf hebt gehaald kunnen ze lelijk verbranden in de zon.


Ze heeft een UV werende vliegendeken op. Ze blijft namelijk vol in de zon staan en dan staat ze onder die deken koeler dan zonder.

MyChoice

Berichten: 2194
Geregistreerd: 08-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 18:33

_Penotti schreef:
Misschien een rare vraag, niet aanvallend, puur interesse.
Waarom blijven jullie paarden zo dik in de vacht?
Heb 3 tinkers gehad voor de rest warmbloeden, maar alles had een dunne vacht in de zomer.
Daar zou je vrijwel niets afscheren.
Hoe komt dat verschil zo groot?
Voor de paarden ook niet fijn dat ze van nature niet dunner in het haar komen.


Ik heb twee Groningers. Beiden redelijk dikke zomervacht en in de winter zijn het ontplofte cavia's. M'n ruin kan prima omgaan met die warmte. Wordt vaak juist loperiger met warm weer. Kan met z'n artrose te maken hebben natuurlijk. M'n merrie lijkt op mij. Bij de minste warmte al puffen en niet meer willen lopen :')