De eerste Hertenluisvlieg gesignaleerd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hilli

Berichten: 22948
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 10:54

sanowa schreef:
Ibbel, wat is leerolie?

Ik gok zomaar eens van dat spul van Rapide om je tuig mee in te vetten :))

Ibbel

Berichten: 49128
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: De eerste Hertenluisvlieg gesignaleerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 10:56

Of in mijn geval, huismerk van Divoza in een 2,5 liter container.

AlphaDaemon
Berichten: 542
Geregistreerd: 24-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 11:46

Hier in het Reichswald ook veel last van de herteluisvlieg. Ik pak ze het liefste met een boterhamzakje (daar doe ik mijn hand in, pak de vlieg en daarna zakje weer binnenstebuiten keren). Dan kan ik de vlieg goed pletten met een hoevenkrabber en het zakje is nog wel een paar keer extra te gebruiken als je er meerdere hebt.

Vaseline werkt voor mijn gevoel ook het beste. Om ze echt te weren bij staart / uier.

Caira
Berichten: 26065
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 12:51

Hilli schreef:
Caira schreef:
Bakspray, vaseline ? Wtf zijn dat? Nog nooit van gehoord

Herteluisvlieg bijt in de onbehaarde delen van je paard met zachte huid, dus onder de staart en ook rond de koker of uier. Door vet aan te brengen (bakspray uit de supermarkt dus, vaseline) kunnen de herteluisvliegen niet vasthaken/bijten.


Wow gelukkig nog nooit van die hele vlieg gehoord

Morris

Berichten: 3445
Geregistreerd: 04-04-03

Re: De eerste Hertenluisvlieg gesignaleerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 13:02

Oh en ik dacht altijd dat het wantsen waren. Niet dus, weer wat geleerd.

sanowa

Berichten: 899
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Wilp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 16:53

Ibbel schreef:
Of in mijn geval, huismerk van Divoza in een 2,5 liter container.



En dat spuit je op alle delen van je paard? Krijgen ze geen last van op blootliggende delen?

Ga ht anders proberen

criollo_yess

Berichten: 1074
Geregistreerd: 11-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 17:42

Vandaag voor het eerst met de hertenluisvlieg kennisgemaakt. We hadden een rit op de Sallandse Heuvelrug. Daar kwam ook een vriend heen vanuit Kootwijk. Zijn paard had er 30-40 op zijn buik, koker en bilnaad zitten. Duurde niet al te lang voor de eersten overstapten naar mijn paard. Door alle horrorverhalen van panikerende paarden was ik wel wat bevreesd. Echter mijn paard reageerde er nauwelijks op gelukkig. Voor ik weer naar huis ging (regio Emmen) hele paard gecheckt en zonder hertenluisvliegen weer thuis gekomen.

Ibbel

Berichten: 49128
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 17:49

sanowa schreef:
Ibbel schreef:
Of in mijn geval, huismerk van Divoza in een 2,5 liter container.



En dat spuit je op alle delen van je paard? Krijgen ze geen last van op blootliggende delen?

Ga ht anders proberen


Nee, alleen op de (achter-)benen, tussen de billen, onder de staart en rond de uier (of koker als je een ruin of hengst hebt). Daar proberen ze te landen. Zelden elders op je paard.

En mijn redenering is, wat goed is voor leer is goed voor huid. Het is uiteindelijk beide hetzelfde :+

Maar serieus: leerolie is gewoon olie, je kan ook slaolie of zo gebruiken. Als het maar vet is en glad maakt.

Lizz

Berichten: 8892
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Re: De eerste Hertenluisvlieg gesignaleerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 17:54


Ibbel

Berichten: 49128
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: De eerste Hertenluisvlieg gesignaleerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 18:01

Theoretisch zou je zeggen dat een HERTEluisvlieg bij HERTShoorn denkt: hé, daar moet ik wezen :))

Volgens mij hebben die k-beesten er lak an. Maar in mijn ervaring hebben dazen en vliegen ook lak aan HH-spray en zijn de enige die je ermee verjaagt je mederuiters :+

MyWishMax

Berichten: 25298
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 18:13

Ibbel schreef:
Theoretisch zou je zeggen dat een HERTEluisvlieg bij HERTShoorn denkt: hé, daar moet ik wezen :))

Volgens mij hebben die k-beesten er lak an. Maar in mijn ervaring hebben dazen en vliegen ook lak aan HH-spray en zijn de enige die je ermee verjaagt je mederuiters :+


In combinatie met vaseline of olie werkt het wel goed. Ze landen dan ook niet meer op het lijf bij die van mij, die werd ook gek van het landen en dan naar kale plekken kruipen. Maar je moet alsnog iets smeren.

De dazen vonden mij lekkerder dan het paard :7

Lindsey_99
Berichten: 2486
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 18:23

Ibbel schreef:
Maar in mijn ervaring hebben dazen en vliegen ook lak aan HH-spray en zijn de enige die je ermee verjaagt je mederuiters :+


het walmt idd nogal ja... :D :))

Lizz

Berichten: 8892
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 18:26

Ibbel schreef:
Theoretisch zou je zeggen dat een HERTEluisvlieg bij HERTShoorn denkt: hé, daar moet ik wezen :))

Volgens mij hebben die k-beesten er lak an. Maar in mijn ervaring hebben dazen en vliegen ook lak aan HH-spray en zijn de enige die je ermee verjaagt je mederuiters :+

Hert en hert :D
Maar omdat mensen zeiden dat er geen sprays zijn met insecticiden, deze dus wel. En ja, het stinkt! :o

Ibbel

Berichten: 49128
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 18:29

Lizz schreef:
Maar omdat mensen zeiden dat er geen sprays zijn met insecticiden, deze dus wel. En ja, het stinkt! :o


In het product van jouw link zit geen insecticide. Hertshoornolie is een slachtafvalproduct dat stinkt, maar het is geen insecticide.

Lizz

Berichten: 8892
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 19:00

Ibbel schreef:
Lizz schreef:
Maar omdat mensen zeiden dat er geen sprays zijn met insecticiden, deze dus wel. En ja, het stinkt! :o


In het product van jouw link zit geen insecticide. Hertshoornolie is een slachtafvalproduct dat stinkt, maar het is geen insecticide.

Oh :') ik dacht dat juist die hh nergens meer in mocht.
Al heb ik me er nooit helemaal in verdiept, want wij zitten hier goed. Als ik twee dazen in de zomer spot, zijn het er veel.

carika
Berichten: 1584
Geregistreerd: 02-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 10:40

Hier in drenthe valt het gelikkig mee en ik heb ook geen idee hoe mijn paard erop reageert. Volgende week zijn we een paar dagen op de veluwe(camping boszicht).
Iemand enig idee of daar op dit moment veel hertenluisvliegen zijn? Ik hoor best heftige verhalen hoe paarden erop reageren en ik was van plan om veel alleen te rijden.

Frensie

Berichten: 1319
Geregistreerd: 31-01-10
Woonplaats: Voorthuizen

Re: De eerste Hertenluisvlieg gesignaleerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 11:17

Met dit weer (regen, wind en minder zon) zitten er minder vervelende beesten. Sowieso is met vliegendeken aan te raden want de dazen zijn er ook weer.

Otti1977

Berichten: 3041
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Re: De eerste Hertenluisvlieg gesignaleerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 11:24

Ik heb in Epe vorige week 2 dazen gespot. Meer niet.. valt mij nog alles mee.

kimwilliam

Berichten: 1165
Geregistreerd: 04-04-19
Woonplaats: 's-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 11:30

ik ga over 2,5 week naar Epe, voorgaande jaren geen last gehad van de insecten maar zo te horen dit jaar weer wel.

Shalimar

Berichten: 1518
Geregistreerd: 24-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 11:30

Hertshoornolie gaat wel echt in je dekje, kleding en beenbeschermers zitten als je niet uitkijkt en je krijgt het er never nooit meer uit, lijkt op betadinevlekken. Het werkt wel meestal tegen iig vliegen en dazen maar ik vind het voelen alsof je op een volle asbak rondrijdt :+ maar die beesten zijn echt vreselijk. Roxasect lijkt me een goede suggestie, is dat niet giftig voor je paard?

kimwilliam

Berichten: 1165
Geregistreerd: 04-04-19
Woonplaats: 's-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 11:31

Otti1977 schreef:
Ik heb in Epe vorige week 2 dazen gespot. Meer niet.. valt mij nog alles mee.


oh dat klinkt positief!

Otti1977

Berichten: 3041
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 11:38

kimwilliam schreef:
ik ga over 2,5 week naar Epe, voorgaande jaren geen last gehad van de insecten maar zo te horen dit jaar weer wel.

Het is nu echt minder als voorgaande jaren. Ik kom nu al de hele week geen beestje tegen. Maar ga wel sochtends bijtijds rijden. Om 10u ben ik weer terug in mijn wei.

kimwilliam

Berichten: 1165
Geregistreerd: 04-04-19
Woonplaats: 's-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 11:41

Otti1977 schreef:
kimwilliam schreef:
ik ga over 2,5 week naar Epe, voorgaande jaren geen last gehad van de insecten maar zo te horen dit jaar weer wel.

Het is nu echt minder als voorgaande jaren. Ik kom nu al de hele week geen beestje tegen. Maar ga wel sochtends bijtijds rijden. Om 10u ben ik weer terug in mijn wei.


oh top! dan hoef ik me geen zorgen te maken! *\o/*

kimwilliam

Berichten: 1165
Geregistreerd: 04-04-19
Woonplaats: 's-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 11:42

Otti1977 schreef:
kimwilliam schreef:
ik ga over 2,5 week naar Epe, voorgaande jaren geen last gehad van de insecten maar zo te horen dit jaar weer wel.

Het is nu echt minder als voorgaande jaren. Ik kom nu al de hele week geen beestje tegen. Maar ga wel sochtends bijtijds rijden. Om 10u ben ik weer terug in mijn wei.


hoe is het trouwens rond de spanningen met de Wolf ?

Otti1977

Berichten: 3041
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 13:00

Ik weet dat ze schaapskooi gaan omheinen met schrikdraad. Verder hoor je er weinig over. Ik maak me er ook niet zo druk om.