De eerste Hertenluisvlieg gesignaleerd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hubbels
Berichten: 2212
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: over de ijssel

De eerste Hertenluisvlieg gesignaleerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-20 15:09

Vandaag een ritje bij Heerde/Epe gemaakt en de eerste Hertenluisvliegen al gesignaleerd! }:)


Naast het gebruik van een vliegendeken, en de anus en geslachtsdeel insmeren met vaseline oid, wat werkt nog meer? Weten jullie een antihertenluisvliegenspray oid.

Komen deze K beesten alleen op de Veluwe voor of zijn er meerder gebieden in Nederland?

Ook nog een machtig groot wildzwijn gezien, bah ook nare beesten om te zien

Frensie

Berichten: 1319
Geregistreerd: 31-01-10
Woonplaats: Voorthuizen

Re: De eerste Hertenluisvlieg gesignaleerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 15:12

Hier omgeving Putten Garderen vorige week de eerste hertenluisvliegen op paard gehad. Gelukkig is mijne heel braaf en kan ik ze er makkelijk af halen. Lees graag mee voor handige tips aangezien sommige paarden van stal genoten flippen

Marije_jiplover

Berichten: 25318
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: De eerste Hertenluisvlieg gesignaleerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 15:15

Zwijnen zijn toch niet naar om te zien?
Ik vind ze prachtig!

Hertenluisvliegen zijn wel naar, gelukkig komen ze aan onze kant van de Veluwe niet heel veel voor, af te toe zien we er eens een.

Hubbels
Berichten: 2212
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: over de ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-20 15:30

Marije_jiplover schreef:
Zwijnen zijn toch niet naar om te zien?
Ik vind ze prachtig!

Hertenluisvliegen zijn wel naar, gelukkig komen ze aan onze kant van de Veluwe niet heel veel voor, af te toe zien we er eens een.



Ooh ik vind een wildzwijn afschuwelijk om te zien, zal persoonlijk zijn hahaha :D

ennuh welke kant van de Veluwe zit jij?

Marije_jiplover

Berichten: 25318
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: De eerste Hertenluisvlieg gesignaleerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 16:05

Veluwezoom, bij de Posbank en 't Rozendaalse Veld.

Dabo

Berichten: 11130
Geregistreerd: 25-03-04
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 22:01

Ik had afgelopen dinsdag ook al de 1e herteluisvlieg op mn paard.. was nog een kleintje, met vleugels. Vanaf nu idd rijden met vliegendek met buikflap want mijn merrie wordt er ook erg springerig van..
Ik spray bakspray onder de staart, en doe een stuk ductape op mijn been plakken. Als ik er dan onderweg een vang hoef ik hem niet dood te knijpen tussen mijn nagels (anders gaan ze niet dood he..) maar plak ik hem tussen het ductape.. Stuk schoner haha. :D
Ik geloof niet dat er een vliegenspray bestaat tegen die krengen... :(
Ik zit trouwens ook op de Veluwe.

Afbeelding

Hubbels
Berichten: 2212
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: over de ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-20 06:34

Dabo schreef:
Ik had afgelopen dinsdag ook al de 1e herteluisvlieg op mn paard.. was nog een kleintje, met vleugels. Vanaf nu idd rijden met vliegendek met buikflap want mijn merrie wordt er ook erg springerig van..
Ik spray bakspray onder de staart, en doe een stuk ductape op mijn been plakken. Als ik er dan onderweg een vang hoef ik hem niet dood te knijpen tussen mijn nagels (anders gaan ze niet dood he..) maar plak ik hem tussen het ductape.. Stuk schoner haha. :D
Ik geloof niet dat er een vliegenspray bestaat tegen die krengen... :(
Ik zit trouwens ook op de Veluwe.

[ [url=m/f7UsHW.jpg]Afbeelding[/url] ]



Joh , die ductape, is een goede tip, dank!
Wat een vreselijke rotbeesten zijn het, vandaag maar ff naar de Epplejeck voor een rijvliegendekentje.

Kan me niet herinnneren, dat deze beesten er voorgaande jaren al zoveel eerder waren.
en hoelang duurt de periode met deze beesten? dazen zijn er een week of 7/8, geldt dat ook voor de hertenluisvlieg?

Anoniem

Re: De eerste Hertenluisvlieg gesignaleerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 07:17


D_akota

Berichten: 663
Geregistreerd: 21-11-18
Woonplaats: Aan de bosrand

Re: De eerste Hertenluisvlieg gesignaleerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 21:59

Afgelopen week heb ik er wel 15 van mijn paard af gehaald en dood gemaakt! Gelukkig blijft mijn paard er redelijk rustig onder maar ik vind het zo zielig. Ik ga deze week, als ik naar het bos ga, proberen of vaseline werkt. Het lijkt wel of ze ieder jaar meer worden. Vroeger zag je ze nooit!

Liess__
Berichten: 2032
Geregistreerd: 14-08-04
Woonplaats: De Veluwe

Re: De eerste Hertenluisvlieg gesignaleerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 22:34

Ik heb vorig jaar butox gebruikt bij mijn paard. Hielp naar mijn idee wel goed, ze heeft in iedergeval geen last gehad van hertenluisvliegen :)

Tancreda4

Berichten: 24031
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: De eerste Hertenluisvlieg gesignaleerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 22:55

Mijn paard staat in de randstad, vlak bij Alphen aan den Rijn. Helaas hadden wij afgelopen vrijdag opeens een hertenluis op stal. Ik hoop een verdwaalde. Deze doet iig niets meer, met dank aan de ducktape tip die ik eerder had gelezen op bokt.

Toen ik het paard bezig zat in de weide dacht ik direct aan deze krengen. Enorm onrustig en radeloos en uiteindelijk te pakken krijgen van dat vliegdinf was met gevaar voor eigen leven en met 2 mensen anders niet te doen door de paniek.

Ik hoop dat dit een verdwaalde is. 1x eerder er 1 op stal gehad. We hebben hier helemaal heen bos, reeen of zwijnen in de buurt

Caira
Berichten: 26065
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: De eerste Hertenluisvlieg gesignaleerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 22:58

Bakspray, vaseline ? Wtf zijn dat? Nog nooit van gehoord

Otti1977

Berichten: 3041
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Re: De eerste Hertenluisvlieg gesignaleerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 23:09

Ik spot ze meestal pas rond de paardenvierdaagse. Dus ze zijn wel een stuk eerder als anders. Gelukkig reageerd otti er niet op. Helaas zitten ze nu af en toe ook in mijn wei. Dat is nieuw voor mij. Mijn b pony wordt er helemaal panisch van. Daar hoef je geen kind op te zetten als er 1 zit. Dat loopt niet goed af. Ik vind het geweldig om zwijnen tegen te komen.. Otti niet zo hihi. Ik kwam donderdag een vosje tegen. Die stak zo voor mijn neus het ruiterpad over. Geweldig.

Frensie

Berichten: 1319
Geregistreerd: 31-01-10
Woonplaats: Voorthuizen

Re: De eerste Hertenluisvlieg gesignaleerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 14:36

Bij ons op stal omgeving Garderen, Putten zitten er heel heel erg veel. Ook als de paarden gewoon lekker in de paddock of wei staan. Dan kan je 's ochtends vaseline smeren maar dat werkt niet de hele dag.

Mijn 7 jarige blijft rustig maar mijn jaarling vindt het echt niet leuk. Heb maar vliegendeken ongedaan, hopelijk helpt dat.

Tancreda4

Berichten: 24031
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: De eerste Hertenluisvlieg gesignaleerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 09:33

Randstad, polder. We hebben er al 3 gevangen op stal. Hoe dan? Die komen toch alleen in bos bij zwijnen en herten voor?

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: De eerste Hertenluisvlieg gesignaleerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 09:36

Hier ook de eerste twee vermoord. Paarden blijven wel staan als je ze wil pakken, maar als je mist en ze vliegen rond worden ze wel onrustig.
In welke periode zijn deze normaal actief? Vorige twee zomers was ik niet in Nederland.

Hilli

Berichten: 22948
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 09:37

Caira schreef:
Bakspray, vaseline ? Wtf zijn dat? Nog nooit van gehoord

Herteluisvlieg bijt in de onbehaarde delen van je paard met zachte huid, dus onder de staart en ook rond de koker of uier. Door vet aan te brengen (bakspray uit de supermarkt dus, vaseline) kunnen de herteluisvliegen niet vasthaken/bijten.

Ibbel

Berichten: 49128
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: De eerste Hertenluisvlieg gesignaleerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 09:42

Ik gebruik gewoon leerolie in een (oude) sprayfles, is erg praktisch.
En ook herteluisvliegen gaan gewoon dood van insecticide, dus Veerust oid spuiten helpt ook.

Vliegensprays zonder insecticide werken niet. Maar die werken sowieso niet, nergens op.

Tancreda4

Berichten: 24031
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 09:46

Ibbel schreef:
Ik gebruik gewoon leerolie in een (oude) sprayfles, is erg praktisch.
En ook herteluisvliegen gaan gewoon dood van insecticide, dus Veerust oid spuiten helpt ook.

Vliegensprays zonder insecticide werken niet. Maar die werken sowieso niet, nergens op.


Zijn er nog meer spullen dan veerust die werken? Helaas mogen we die niet meer verkopen hier in NL toch? Spul met insecticides?

Ibbel

Berichten: 49128
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 09:49

Er mogen in NL geen sprays met insecticide gebruikt worden bij paarden. Dus er is geen enkele officiele 'paardenvliegenspray' meer verkrijgbaar die werkt.

Veerust is voor koeien, en is bij mijn weten nog steeds verkrijgbaar, maar de Roxasect staat ook nog steeds in het schap bij het Kruidvat, en daar zit exact hetzelfde in.

MyWishMax

Berichten: 25298
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 09:52

Twee jaar geleden waren ze ook ineens hier in zuid Holland bij ons op stal. De paarden worden helemaal gek, ze hangen ook rond in de stalgang en boxen en de buitenbakken. Zodra die van mij er 1 heeft zitten wordt ze echt link, heel sneu. De 1e hebben we een paar weken geleden alweer gehad...

Ja, wij hebben een vliegebspray die werkt, naast de vaseline. Moet even kijken welke het is, zijn wel speciale soorten. Veerust werkte hier niet voor deze beesten.

sanowa

Berichten: 899
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Wilp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 10:05

Helaas hier ook al gespot, ook al twee weken terug hier thuis, ik woon niet eens in het bos toch hebben we er af en toe een.

1 van m'n haflingers word er echt panisch van... Ze schopt zo lelijk dat het echt gevaarlijk is

sanowa

Berichten: 899
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Wilp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 10:06

Ibbel, wat is leerolie?

nine1987

Berichten: 8324
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 10:11

Tancreda4 schreef:
Randstad, polder. We hebben er al 3 gevangen op stal. Hoe dan? Die komen toch alleen in bos bij zwijnen en herten voor?



Bij ons op stal in Waddinxveen ook.. Heel vervelend..

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: De eerste Hertenluisvlieg gesignaleerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 10:39

Kom hier wonen. Zijn je paarden er zo aan gewend.