Dekenmalaise: met de billen bloot?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sanne1992
Berichten: 2036
Geregistreerd: 04-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 10:38

Een blij paard is een klei paard zeggen wij altijd :+

Borstel tips, ik gebruik er maar 2. zo'n simpel plastic geval:
Afbeelding

En daarna een zachte:
Afbeelding

En in het voorjaar met het verharen gebruik ik deze. Haalt echt zoveel meer los haar eruit dan menig borstel:
Afbeelding

Poekkie

Berichten: 7351
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Dekenmalaise: met de billen bloot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 10:51

Alhoewel ik dus wel dekens opleg, Kan ik als extra borsteltip zeker de magic brush (gekocht in aveve) aanbevelen. Ziet er uit als een stom plastic geval maar werkt super!

Voor verharen een furminator, werkt denk ik gelijkaardig aan het dingetje in de post hierboven :)

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Dekenmalaise: met de billen bloot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 10:57

Voor een varkentje heb ik maar 1 tip: wen er maar aan. :D

Dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan, zeker als je ook nog eens wat met het varkentje wilt gaan doen. Dan is het handig om de zadelplek en de singelplek schoon te maken. Voor echte varkentjes werkt een magic brush, zoals hierboven al ergens genoemd, supergoed. Daarna met de zachte borstel erover en klaar is kees. Ook even de magic brush zachtjes over het koppie halen daar waar nodig en dan ook met de zachte borstel navegen zodat het hoofdstel niet gaat schuren.

Paardlief heeft al een mooie vacht. Ik vind het super dat je het probeert.

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 10:58

Ohh ik herken dit zo.

Ik moet ook ff open opties hebben.
We trainen drie x per week. Niet Ernstig. Niet extreem.
Heeft t snel warm.

Qua modder valt ze mee.

Mooie dikke vacht. Nu al trouwens.

Wat moet ik...

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Dekenmalaise: met de billen bloot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 11:03

@maralyn: durven loslaten.

Zeker een paard dat "maar" 3x per week een beetje getraind wordt maar het snel warm heeft, kan prima zonder deken. Eventueel kan je een streep scheren bij de borst om wat makkelijker warmte af te voeren maar verder is een vacht echt een superuitvinding.

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Dekenmalaise: met de billen bloot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 11:24

Toen ik de mijne kocht, had ze ook altijd met deken gestaan en veel op stal, bij mij veel buiten en eerste jaar deken op gehad. Tweede jaar lang getwijfeld, maar er kwam niet echt winter. En ze deed het prima zonder dekens. Mooie vacht en bleef goed op gewicht (dat gewicht is het grootste probleem). Nu heb ik soms dat er voor een paar uur een deken op moet (als t regent en de osteo langs komt bijv). Dan kijkt ze me echt aan, moet dit? Dus voor mij de overtuiging om haar lekker zonder te laten staan. Het enige nadeel is dat ik wel iedere dag een varkentje heb staan die heeft liggen rollen in de blub, maargoed. Vieze paarden, blije paarden en dan ben ik ook gauw tevreden!

tamary

Berichten: 29183
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 11:30

Maflinger_S schreef:
Voor een varkentje heb ik maar 1 tip: wen er maar aan. :D

De enige die tot nu toe hier in de dekens stond, kreeg die juist wegens geen varkentjes look.

LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 11:48

Altijd blote kont, behalve vorig jaar door ZE, wat een gedoe. Zonder deken is zoveel makkelijker!

Zo staat ze er nu bij, vacht is al goed in de maak, terwijl ze vorig jaar dus wel in de dekens (eerst ZEdeken en dan regendeken) stond :)
Afbeelding

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Re: Dekenmalaise: met de billen bloot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 12:01

Interessant topic. Ik heb mijn paard nu een jaar. En vanaf deze winter staat hij overdag buiten tot het donker wordt. Het enige wat mij ervan weerhoud is dat hij in de paddock niet kan schuilen als het een hele dag regend... kunnen ze bij jullie schuilen?

Olympia96

Berichten: 3299
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-20 13:03

Hahaha ‘wen er maar aan’ :D goeie Maflinger

Ik heb alle benodigde borstels in huis zie ik. Het laten opdrogen is wat lastiger. Ik ben er nu nog elke keer vanuit mn werk en dat is precies rond de tijd dat ze naar binnen komt. Nat en vies. Ze is zelfs al meerdere keren gaan rollen bij de aanblik van mijn auto, het kon blijkbaar nog viezer. 8-)

Maar goed, vanaf half november is dat probleem ook opgelost en heeft het zich vermenigvuldigd met zo’n zelfde bunzing in mannelijke vorm haha.

De mijne kan nu niet in een schuilstal. Wel schuilen aan de lange kant van de boerderij/onder een stuk boom. Maar nee, ideaal is het niet. Het is dat ik zeker weet dat ze naar huis komt straks, anders weet ik niet of ik het had gedaan dit jaar.

Gelukkig valt de regen tot nu toe heel erg mee. (Afkloppen haha)

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Dekenmalaise: met de billen bloot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 13:22

In tegenstelling tot wat vaak wordt beweerd, is rijden met een nat en vies paard ook wel te doen. Zadelplek beetje met de zachte borstel gladsmeren, dekje en zadel erop. Je dekje is na het rijden wel aan een wasbeurt toe maar je paard is waarschijnlijk mooi droog geworden onder het zadel. Zand er daar nog een keertje afborstelen als naverzorging en toch even kijken of alles nog goed is en klaar.

Sabbientje

Berichten: 4700
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 13:26

Mijn huidige paarden staan in hun blote kont.
Alleen bij erg nat weer of als ik ze schoon wil houden voor het rijden en ik ze losgooi om te mesten, gaat er een regendeken op.
Nu gaan mijn paarden altijd naar Siberië op vakantie..... en moet ik soms een paar keer hun borst scheren omdat ze het anders te warm hebben.
Dus bij de gedachte aan een deken breekt ze het zweet al uit.

Mochten ze een keer echt smerig zijn, dan bied een natte spons uitkomst als we toch willen rijden.
Even de bagger eraf wassen onder bijvoorbeeld de singel.


Mijn vorige paard was een kou kleun.
Die kreeg ook niet echt een wintervacht, dus die redde het niet zonder deken.
Zij werd stijf enzo.

Rocamor

Berichten: 10860
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 13:50

Ik durf het niet eens toe te geven, maar mijn opapaard staat alweer onder dek sinds de temperaturen < 18 graden zijn. Hij kreeg het echt koud (en ja, hij krijgt voldoende hooi en gras). Maar hij is al wel mooi een vachtje aan het creeren. Zal het niet snel te warm hebben. Met dit weer staan ze ook liever zonder hooi in het eigen (openstaande) hok, dan met een berg gras in de wei (note to self: zo eerst maar een plak hooi bij gaan geven :+..)

De halve fries hier krijgt ook amper wintervacht, althans zo lijkt het. Zij heeft het niet snel koud, maar verstijft enorm op de spieren, totaan bevangenheids-perikelen aan toe.

Dus deze miep miept vrolijk verder met dekens. Het zou lekker zijn als het niet meer zou hoeven....

Frensie

Berichten: 1319
Geregistreerd: 31-01-10
Woonplaats: Voorthuizen

Re: Dekenmalaise: met de billen bloot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 14:04

Ik ga mijn 7 jarige paint dit jaar ook zonder deken zetten. Ik rijd niet erg fanatiek dus veel zweten doet hij niet, altijd ellende met schuurplekken, hij staat 's nachts op stal en kan overdag onder bomen schuilen. Hij staat samen met mijn jaarling paint en die staat uiteraard ook zonder deken. Ik heb voor beide wel een deken klaarliggen, voor als het een keer echt guur en nat weer is.

sas27

Berichten: 588
Geregistreerd: 01-09-05
Woonplaats: Braamt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 14:34

Olympia96 schreef:
Daar gaan we dan :D


[ [url=m/VBYaS1.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/3utGzC.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik heb alle dekens opgeborgen en moet echt op mn handen zitten om ze er niet op te gooien. Wat-veel-haar :+

Merk dat het haar aanzetten wel energie kost. Ze is de hele zomer kleddervet geweest, met vetribbels over haar flanken/buik. Die zijn binnen een week verdwenen en ze heeft nu alweer een redelijk normaal gewicht.

Nog even en dan is ze weer net zo behaard als dat ze als veulen was haha
[ [url=m/PStx4g.jpg]Afbeelding[/url] ]


Tegelijk heel blij met deze keuze, want het weer blijft raar en onvoorspelbaar. Dus geen gedoe meer met deken op en deken af. *\o/*

En oh ja.... paard lijkt er tot nu toe van te genieten. Komt elke dag zwart op stal haha (Zal blij zijn als ze straks aan huis staat en alleen nog maar in woudzand kan rollen ;-)).

Ik vind het wel een echte borsteluitdaging. Nog iemand met tips en trucs?

[ [url=m/mmxkz4.jpg]Afbeelding[/url] ]


Hoi hoi, wat goed dat je de deken saan de wilgen hebt gehangen.
Mijn paarden staan al jaren zonder dekens en dit gaat ze prima af.
Ze raken in het werk wel eerder bezweet maar ik zet ze gewoon weer "nat" (wel netjes uitgestapt en op adem natuurlijk) in de wei en ze zijn er nog nooit ziek van geworden. Als je goed kijkt zie je dat de vacht hierin ook gewoon goed zijn werk doet en het zweet niet op de huid zit maar netjes afgevoerd wordt door de haren.

Wat tips wat betreft borstelen. De vetlaag is ook heel belangrijk voor het warm houden van je paard.
Borstel dus vooral niet te veel en ga zeker niet als een gek rossen met de rosborstel.
Ik gebruik de magic brush voor de aangekoekte plekken, want je moet ook geen schuurplekken krijgen onder het zadel van het vuil:
https://www.agradi.nl/magic-brush/

LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 07:52

Ik gebruik trouwens al jaren deze roskam, heel tevreden van. Niet voor de benen en het hoofd natuurlijk :) Verder ga ik er, nadat ik haar geroskamd heb, altijd met een zachte borstel over. Modder op het hoofd/de benen krab ik wel gewoon met mijn nagels weg, gevolgd door de zachte borstel :)

Afbeelding

Indien mijn paard geen schuilstal zou hebben, zou ik wel voor een regendeken gaan. Omdat mijn paard echt heel erg anti-regen is :+

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 08:35

Hier al jaren geen dekens en 24/7 buiten met schuilstal.
Alleen mijn oude dame werd geschoren en met deken gezet toen ze nog gereden werd en daarna alleen maar borst/buik om warmte kwijt te kunnen. Bij haar is het goed aankijken omdat ze cushing heeft. Indien nodig gaat deken op.
Qua borstelen ben ik heel simpel.
Alleen daar waar hoofdstel en zadel komt goed schoon, rest alleen de ergste modder eraf indien opgedroogd. Anders komt dat de keer erna wel weer.
Mijn paard maakt een hele dikke dubbele vacht aan, die zweet dan wel wat als het al weer warmer wordt maar goed uitstappen en kan haar zo wegzetten. Nazweten doet ze niet.

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 20:21

Wat dien jullie met natte ongeschoren paarden op de Trailer? Bv na een bosrit?( of les of wat dan ook).
Leggen jullie dan nog iets van een zweetdeken op of niks?

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 20:56

Ik zit met precies het omgekeerde. Mijn fjord maakt altijd veel haar aan. Vorig jaar de centimeter erlangs gelegd en het was gewoon 3,5 cm. :')

Arm beest heeft het eigenlijk altijd te warm. Zeker de laatste 2 a 3 jaar. Er zijn gene winters meer. De jaren ervoor hadden we nog gewoon winter. Zelfs een winter waarbij we s'nacht de -15 aantikte en raad eens....die beesten waren helemaal happy buiten(24/7).

Ik heb zijn borst er al uitgeschoren maar twijfelde vandaag of dat wel voldoende is.
Ik heb een hekel aan dekens maar nu dus wel het tegenovergestelde van TS haar 'probleem'.
Trek ik zijn winterjas volledig uit en doe ik hem zijn herfst jas aan. :?

Bij voorbaad heb ik voirge maand wel een bucasdeken gekocht van 150 gram. Maar ik ben bang dat die nu te warm is.

aadburg
Berichten: 625
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: Broekland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 21:07

Muze schreef:
Wat dien jullie met natte ongeschoren paarden op de Trailer? Bv na een bosrit?( of les of wat dan ook).
Leggen jullie dan nog iets van een zweetdeken op of niks?

Fleecedeken er op tot het paard droog is en de deken nat, meest na een of anderhalf uur

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Dekenmalaise: met de billen bloot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 21:22

Als de huid droog is, hoeft er niets op, ook niet in de trailer. Het vocht wordt naar de buitenkant van de haren afgevoerd, waar het verdampt.