Verharen, wat te doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AmyJamess

Berichten: 2119
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Hengelo (OV)

Verharen, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-19 19:13

Hoi allemaal,
Ik zit een beetje met een dilemma.
Het zit zo, elk jaar als mijn pony gaat verharen krijgt hij regelmatig haar in zijn ogen, dit gaat hem natuurlijk irriteren. En ja ik weet zeker dat het door verharen komt want je kunt de haartjes goed zien zitten.
Nu maak ik zijn oog al elke dag schoon met (afgekoeld) kokend water of als het niet zo vies is even snel met een baby doekje.
Nu ben ik opzoek naar een oplossing om te voorkomen dat hij elke keer hier last van heeft.
Afgelopen voorjaar heb ik zijn hoofdje geschoren. Dit leek erg te helpen en had hij er al snel geen last meer van.
Nu zit ik te denken om alleen zijn hoofdje weer te scheren (ja dat zal er heel raar gaan uitzien :+)
Maar ik was benieuwd of anderen nog goeie tips hadden? Of zouden jullie ook gewoon scheren?
Het gaat trouwens om een mini met een flinke wintervacht :Y)

Kidde
Berichten: 3448
Geregistreerd: 24-10-09

Re: Verharen, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 19:50

Ik vraag me af of het wel echt door het verharen komt? Zou het niet zo zijn dat je pony minder weerstand heeft tijdens de rui en daardoor ontstoken ogen heeft? Misschien blijven de haren dan toevallig soms hangen.

Sowieso lijkt nu nog scheren met dit doel onnodig, want de rui is nu toch al bijna afgelopen.

AmyJamess

Berichten: 2119
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Hengelo (OV)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-19 19:59

Kidde schreef:
Ik vraag me af of het wel echt door het verharen komt? Zou het niet zo zijn dat je pony minder weerstand heeft tijdens de rui en daardoor ontstoken ogen heeft? Misschien blijven de haren dan toevallig soms hangen.

Sowieso lijkt nu nog scheren met dit doel onnodig, want de rui is nu toch al bijna afgelopen.


Zou misschien ook kunnen. Maar wat zou je daar eventueel aan kunnen doen? Vrij weinig denk ik?

Wel heeft hij bijna dagelijks haren in zijn ogen waardoor ik ervan uit ga dat de irritatie daarvan komt.

Kaatje_S

Berichten: 1004
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Linschoten

Re: Verharen, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 00:57

Kan het probleem niet andersom zijn en dat de weerstand tijdens het verharen wat lager is, daardoor vieze ogen en daardoor haren die erin blijven plakken?
Vieze ogen kunnen ook een teken zijn dat de lever bezig is afvalstoffen te verwerken en dan zou bv een detox kuurtje ook kunnen helpen of iets wat de spijsvertering ondersteunt.

Juist op hun hoofd hebben ze de bescherming van hun haar hard nodig, dus zou dat niet weg scheren