Denk ik te makkelijk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 15:47

Als mijn paard niet zou doorlekken met 15 min regen ;( zou ze ook bloot blijven. Kou is geen probleem maar veel regen wel want dan staat ze na 15 min te bibberen. Dus gaat er een regendeken op als er regen voorspeld is. Werkt top!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 15:49

Ik moet denken aan dit plaatje :Y)

Afbeelding

My two cents; een deken en scheren kán nodig en prettig zijn voor je paard, maar het kan ook irritant zijn en een boel gedoe geven. Kijk goed naar je eigen paard en maak zelf je keuze :)
Mijn paardje heeft alleen z'n borst en de onderkant van zijn hals geschoren, dat geeft voldoende verkoeling om niet te erg bezweet te raken na het werk en hij kan toch "bloot" blijven staan. Bij een paar buien blijft hij ook bloot, als het koud is en de hele dag regent doe ik wel een regendeken op, we hebben helaas geen schuilstal en dan is een beetje bescherming tegen nattigheid toch wel prettig.

PrincesjJarig

Berichten: 4547
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 15:53

Mijn merrie heb ik al 10 jaar onder dekens staan en al 10 jaar geschoren in de winter. Dit jaar is ze drachtig (in formaat zeekoe inmiddels), training dus ook geminimaliseerd (normaal Z2 niveau) en zij staat omdat geen enkele deken goed blijft zitten nu zonder deken. Ik vond het dood eng, maar tot nu toe is ze gewoon erg happy en zichzelf. Wat wel erg belangrijk is is niet wassen en zo minimaal mogelijk poetsen, dit houd ze beter waterdicht.

Lys_PPA

Berichten: 1338
Geregistreerd: 30-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 15:57

maralyn schreef:
Als ik zou redeneren vanuit mezelf wordt het één grote puinhoop denk ik.
Ik loop met 15 graden al in een winterjas en met -5 wordt het helemaal feest :')

Lange hemd, shirt kort mouw, shirt lange mouw, dikke trui, dikke jas :')


Hahahha ja bij mij ook. Nu al last van bevroren vingers :') :') Ik zou de deur niet uit komen als ik geen paarden had..

betadine

Berichten: 3241
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Re: Denk ik te makkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 16:34

Toch een luxe als je zonder kunt. Hier dekens om praktische reden. Ik ga echt niet steeds een uur modder uit de vacht staan pulken alvorens te rijden + dat een vuile wintervacht gewoon niet proper te houden is. Goed als ze zichzelf met de regen kunnen wassen en er niet te vaak mee gewerkt wordt. Vraag me oprecht af hoe sommigen dat wel voor elkaar krijgen ? Bij mij is het zonder deken echt niet te doen in ieder geval. Vorig paard had rainrot. Die kon dus echt niet zonder deken.

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 16:59

Blijheid schreef:
My two cents; een deken en scheren kán nodig en prettig zijn voor je paard, maar het kan ook irritant zijn en een boel gedoe geven. Kijk goed naar je eigen paard en maak zelf je keuze :)
Mijn paardje heeft alleen z'n borst en de onderkant van zijn hals geschoren, dat geeft voldoende verkoeling om niet te erg bezweet te raken na het werk en hij kan toch "bloot" blijven staan. Bij een paar buien blijft hij ook bloot, als het koud is en de hele dag regent doe ik wel een regendeken op, we hebben helaas geen schuilstal en dan is een beetje bescherming tegen nattigheid toch wel prettig.

Dat had ik ook eerst, alleen de hals en borst. Helaas nog steeds te warm. Nou ja, dan toch maar helemaal.
Maar het is wel lastig. Welke deken doe je wanneer op? Zeker het voorjaar is altijd zo'n gedoe.

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Re: Denk ik te makkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 17:11

Ik geloof dat je het prima aanvoelt hoor! Elk paard en elke situatie is anders en vraagt om andere middelen, en ik geloof dat jij dat gewoon heel duidelijk goed aanvoelt. +:)+

Mijn kerels staan ook buiten, zonder deken, met een dikke pluisvacht en genoeg te knabbelen om hun draagbare cv-ketel aan de gang te houden. Ze zijn het gewend, scheren is in mijn geval niet nodig, en een deken zou hun vacht alleen maar platdrukken waardoor de isolerende waarde sterk daalt. Zij hebben overigens nooit een een deken op gehad in de winter. Pas wanneer duidelijk zou worden dat om wat voor reden dan ook, hun eigen vacht niet genoeg is (denk aan ziekte, ouderdom, oid) om zichzelf warm te houden, ga ik met een deken aan de slag. Zolang dat niet nodig is, is dat ook helemaal prima.

En ja, hier in de Groningse klei betekent dat wel steevast dat ik met regelmaat meer klei op pootjes dan paard aantref. ;)

Sabbientje

Berichten: 4700
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Re: Denk ik te makkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 17:19

Ik zag laatst een interessante uitleg over scheren. haargroei en dekens

https://youtu.be/U5ZUmgyz7m0


Mijn paarden hebben geen dekens. Alleen als het echt flink regent dan krijgen ze een regendeken om naar buiten.
Bij beide heb ik op dit moment de borst en hals geschoren, omdat ze het warm hadden.

Ik heb een tinker kruising en een tuigpaard en vooral de tinker is al onderweg naar Siberië.
Die twee maak ik echt niet blij met een deken.

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Re: Denk ik te makkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 17:25

Hier staan ze ook doorgaans zonder deken buiten :o