Denk ik te makkelijk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
maralyn
Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Denk ik te makkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-19 13:39

Dekens.....


Ik ben in bezit van een kerngezonde 5 jarige iers sportpaard merrie.

Lekker in haar berenvachtje.

Overal om mij heen, zie ik dekens.
Omdat ik haar nog niet zo lang heb, niet in de wedstrijdsport rijdt, en zijn eigenlijk kern gezond is, voel ik eigenlijk niet de behoefte om een deken op te doen.

Na het rijden, kan ze uit de wind staan, droog, om zichzelf op te drogen, en veel zweten is het niet. Alleen onder de singel een beetje en haar hals. Zadel valt wel mee.

En rijdt ik in de avond, staan ze lekker in een binnenstal. Ook uit de wind.
Maar... Echt mega zweten doet ze niet!

Nu voel ik enorm het kudde dier in mij op komen, en de rest te volgen, en mijn hart zegt... Waarom?!
Je paard heeft het niet koud!!
Glimt als een keutel in de maneschijn, geen mok, geen rotstraal, niks noppes Nada.
Perfect in gewicht en conditie, waarom zou je een deken op doen?

Wie denkt er met mij mee?

Hart volgen of kudde gedrag?

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.


NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen2
No worries, be happy!
Berichten: 6625
Geregistreerd: 28-08-12

Re: Denk ik te makkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 13:41

Hart volgen, heel simpel. Als je paard gewoon gezond is zonder deken, hoef je er echt geen deken op te leggen.

1 april, wat een dag! Of toch een nacht?


Volg ons ook op instagram: @elfinadja! <3

Laurievc
Berichten: 4414
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: Denk ik te makkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 13:42

Als jij je er goed bij voelt zonder deken, dan doe je dat toch gewoon? :)

Ineke2
Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 13:43

Geen deken op doen in dit geval. Veel makkelijker ook, dat gewissel met dekens vind ik echt irritant :o

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

SinneJ
Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 13:44

Luister naar je paard! Ik heb nu pas een 0g opgelegd omdat ze geen schuilstal hebben en ze best vroeg buiten gaan als het nog koud is. Maar ik blijf altijd voelen. Dat is de beste methode! Jij kent je paard het beste en mijn ervaring is dat de mensen die naar hun paarden kijken, gemiddeld minder grams op hebben liggen dan de mensen die proberen te schatten met behulp van internet en anderen hun mening.

Zolang je paard warm voelt, niet rilt, de vacht niet voortdurend opzet, niet te veel zweet en niet snottert of hoest, ben je prima bezig. Het is niet moeilijk dan dat. Uiteraard moet je genoeg ruwvoer voorzien, maar dan nog zou ze het wel laten zien als dat niet voldoende is.

extra tip: een klein gevaar is er wel voor rijpaarden als je geen dekens gebruikt: de spieren liggen nogal bovenaan en zijn dus koud. Als je besluit heel de winter geen deken op te leggen, moet je wel heel erg veel aandacht besteden aan de warm-up. Langer dan de meeste mensen doen! Daarom opteer ik toch voor een regendeken. Echter is dat geen reden om niet dekenloos te gaan, want je kan er gewoon rekening mee houden in je training.
Laatst bijgewerkt door SinneJ op 30-10-19 13:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Men mag nooit vergeten dat de dressuur er is voor het paard. Het paard is er niet voor de dressuur.

maralyn
Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-19 13:45

Laurievc schreef:
Als jij je er goed bij voelt zonder deken, dan doe je dat toch gewoon? :)



Nou euhm tja, mij maakt t niet zoveel uit.
Maar ik kijk naar mijn paard, en die loopt nog erg happy te zijn zonder haar deken in het land. Nu helemaal, zonnetje op de bol.

Sinnej.

Nee, ze voelde vanochtend om half negen erg lekker aan. Op alle delen van haar lichaam.

Ook hebben ze nagenoeg onbeperkt te kauwen.

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.

LadyUrsy
Berichten: 679
Geregistreerd: 20-10-13

Re: Denk ik te makkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 13:48

Heerlijk als je het zonder deken kunt redden. Hier lukt dat helaas echt niet, omdat ze na een training echt flink zweten. Maar zou veel tijd (en geld) schelen als ze gewoon zo konden staan, zou in jouw geval dus niet twijfelen.

libert
Berichten: 46
Geregistreerd: 14-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 13:51

Precies, zoals hierboven al gezegd wordt, goed in de gaten houden. Kuddegedrag hangt trouwens veel af van de kringen waarin men zich bevindt. In sommige kringen zijn dekens not done, in andere kringen gebruikt men dekens omdat iedereen het doet, soms zonder te weten waarom.
En tegen de stroom in zwemmen kost nou eenmaal kracht. (Maar dan heb je wel zelf gekozen)

Maflinger_S
Berichten: 12152
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 13:53

Nee, je denkt niet te simpel. Je hebt het helemaal door.

Een gezond paard met berenvachtje dat voldoende ruwvoer heeft om het interne kacheltje brandend te houden hoeft bij het gemiddelde Nederlandse weer geen deken op.

Ik herken je positie. Met mijn haflingerdame ben ik jarenlang de enige op diverse stallen geweest die een paard zonder deken op had. Zij had een berenvachtje van 6 cm lang en dat was de beste winterdeken die ik kon vinden. Geen gedoe.

Nu heb ik een arabierig typje dat weliswaar een wintervachtje aanmaakt (het mag de naam nauwelijks hebben) maar zij heeft echt wel een deken nodig. Bummer ... Wat een gedoe.

Overigens lost een berenvachtje het zweten na een training ook perfect op. Als de huid na de training opdroogt omdat er niet meer gezweet wordt, wordt het overtollige water door de capillaire werking van de haren naar buiten afgevoerd. Dan ziet je paard er op de buitenkant van het haar dus nat uit en is dat ook, maar is op de huid droog. Die nattigheid aan de buitenkant kan geen kwaad. Je kunt je paard gerust zo buiten zetten.

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey

xMaritt
Berichten: 471
Geregistreerd: 10-09-10
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 14:02

Oh ik herken mezelf helemaal in jouw verhaal! Ik heb mijn paard nu anderhalf jaar. Het eerste jaar heb ik er een deken op gegooid, maar ik vond dit zo'n gedoe iedere keer als het weer warmer of kouder werd. Ook is de deken een aantal keer kapot gegaan (en natuurlijk precies op dagen dat het erg koud en/of nat was) dus ook met spoed een reservedeken aan moeten schaffen. Paard werd ook duidelijk niet blij van dekens, hij werd doet altijd nukkig als ik de deken om wil doen. Dus dit jaar hou ik lekker de dekens in de kast en kijk ik aan hoe het gaat. Ik ben wel ook nog een beetje huiverig, mja aan de andere kant waarom eigenlijk? Gisteravond heb ik gereden en hij had wel gezweet, maar je zag ook hoe mooi de vacht werkt. Al het zweet werd naar de buitenlaag getransporteerd en vanaf daar verdampte het. Hij was ook eigenlijk binnen no-time weer droog. Het enige waar ik me nu nog "zorgen" om maak is dat hij vast regelmatig bijzonder smerig het land af zal komen, maar daar hebben we borstels voor. Ik denk dat ik nu wel durf te zeggen dat ik zonder deken fijner vind dan met!

GeneralFlynn
Berichten: 15289
Geregistreerd: 24-03-05

Re: Denk ik te makkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 14:07

Als een keutel in de maneschijn. := :+ :')

Lekker zonder deken.
Als ze het koud krijgt merk je dat snel genoeg.

WWG1WGA

plutolover
Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 14:08

heel simpel. Is het niet nodig dan niet nodig.

bij de mijne is het wel nodig, die heeft echt last van zijn berenvacht. Ik wou dat de mijne minimaal zweete.. dan hoefde ik geen deken om..

maar hij is zo zeiknat dat hij er echt last van heeft. Mijne staatook 24/7 buiten maar in zijn kudde genoeg paarden zonder deken. terwijl er ook paarden zijn met een vacht en veel zweten en totaal geen last van hebben.

maar mijn haf maakt een vacht aan voor oostenrijkst weer ofzo... Ook is hij wat ouder en merk als het wat langer achter elkaar regent dat hij wel een deken fijn vind. Want hij staat graag in de regen. Alleen zijn spieren vinden het wat minder leuk.. Maar droog staan terwijl dat kan doet hij dan ook weer niet haha
Laatst bijgewerkt door plutolover op 30-10-19 14:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 14:10

Als jouw paard het goed redt zonder, dan lekker zonder buiten zetten met genoeg te knabbelen... Prima toch? Dekens 'omdat de rest het ook doet' is natuurlijk niet nodig!

Ik heb mijn paard tegen verwachting in tóch onder dekens gezet weer, omdat ze compleet de kriebels krijgt van ieder vliegje of blaadje dat op haar valt en ze mét deken stukken rustiger is dan zonder. Mijn vorige paard stond met deken omdat hij gewoon geen noemenswaardige vacht aanmaakte...

Maar als het niet hoeft, waarom zou je het dan doen? Kost geld, kost regelmatig tijd met dekens wisselen en het is bijna altijd nodig om ook nog reserve dekens hebben voor als er een stuk gaat, en je moet vaak óók nog dekens in verschillende diktes...

Bij ons is het een beetje half-half: meeste koudbloeden en friezen staan zonder, behalve de mijne, en de oudjes en bloedpaardjes staan vaak mét. Hoewel sommige warmbloeden ook gewoon zonder staan hoor, die hebben genoeg reserves en een vacht die genoeg warm houdt...

NienkeV1994
Berichten: 4489
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Tilburg

Re: Denk ik te makkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 14:12

Inderdaad gewoon doen waar jij je goed bij voelt. De mijne heeft wel een deken op omdat hij nog niet voldoende wintervacht aanmaakt om warm te blijven (staat 24/7 buiten), maar eerlijk gezegd vind ik het veel handiger als hij geen deken op zou hoeven

Paard Optimaal - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden
Bestel mijn e-book 'Ingrediënten in Paardenvoeding' over de 50 meest voorkomende ingrediënten

Daihyo
Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Denk ik te makkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 14:17

Je paard bepaalt zeg ik altijd.
Ik zou er voor tekenen om niet te hoeven scheren en dat gedoe met dekens :x
Helaas besluit mijn haflinger om in september al een vacht voor -10 te kweken en staat dus zwetend in de wei, is nukkig met rijden en na een uurtje stappen is hij van oren tot staart nat. Na scheren weer een heel blij en vlot paard. Nederland is gewoon te warm voor zijn Oostenrijkse berenvachtje in september/oktober. Dus ja, dan maar scheren en gedoe met dekens.
Maar als het niet hoeft, wees blij. Stuk minder gedoe :D

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

tamary
Berichten: 29165
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Denk ik te makkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 14:28

Heel gelukkig zijn met een paard dat zonder kan, scheelt zoveel aan wisselen en zoeken naar wat past etc.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

MarliesV
Berichten: 15173
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Denk ik te makkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 14:44

Hart volgen!

Die van mij is een dikke teddybeer en kan daarom niet zonder scheren. Aangezien ik dekens zo min mogelijk wil gebruiken, scheer ik haar een sportstreep en kan ze toch zonder.

In de tijd dat ik binnen reed qua lessen ed ontkwam ik niet aan compleet scheren en dus ook dekens. Maar het is zo heerlijk zonder!

Life is short....SMILE while you still have teeth!

Qimm
Berichten: 15155
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Denk ik te makkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 14:47

Lekker toch! Gewoon je eigen plan trekken, je paard laat zelf wel zien of merken wanneer het niet goed gaat. En zo te horen gaat het erg goed!

:wave: Volg je mee? -->instagram the_real_qimm

maralyn
Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-19 14:48

MarliesV schreef:
Hart volgen!

Die van mij is een dikke teddybeer en kan daarom niet zonder scheren. Aangezien ik dekens zo min mogelijk wil gebruiken, scheer ik haar een sportstreep en kan ze toch zonder.

In de tijd dat ik binnen reed qua lessen ed ontkwam ik niet aan compleet scheren en dus ook dekens. Maar het is zo heerlijk zonder!



Als ze echt overmatig zou zweten, dan ga ik inderdaad over op scheren en dan n deken.

Maar zolang het niet hoeft. Ze voelt zich echt happy zo.

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.

MarliesV
Berichten: 15173
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Denk ik te makkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 14:54

Dan lekker zo laten toch, een vies paard= een blij paard

Tja, je moet er wat meer aan poetsen, maar dat is in mijn ogen het enige nadeel.

Bij ons op de vereniging scheert ook niet iedereen, wel veel, maar de dieren die hun warmte zo kwijt kunnen, blijven lekker bloot.

Life is short....SMILE while you still have teeth!

Lys_PPA
Berichten: 1333
Geregistreerd: 30-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 14:55

Herkenbaar..

Die van mij staat ook nog zonder deken en zolang ik denk dat dat goed is laat ik hem zonder deken staan. Ze staan overdag buiten en 's avonds/'s nachts in een binnenstal. Er zijn echter wel al behoorlijk wat stalgenootjes die wel al dekens op hebben liggen bij hun paard. Maar goed, dat is natuurlijk ook wel paardspecifiek (oud vs jong, dikke vacht vs dunnere vacht etc.). Het valt me iig op dat mensen vaak redeneren vanuit zichzelf 'ow ik heb het koud, dan zal mijn paard het ook wel koud hebben'.

Vooral doen waarvan jij denkt dat het goed is, het is immers jou paard en jij kent m het beste.

Mando
Berichten: 15686
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Denk ik te makkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 15:08

Lijkt me heerlijk om zo je paardje te kunnen houden.
Lekker zonder deken laten staan.

Die van mij was half sept al ontploft, niet vooruit te branden en tot op zijn onderbroek nat.
Racestreep geschoren maar zonder deken gezet want die stond onder 0 grams weer te puffen

Nu voor de 2e keer geschoren, en 0 te koud en 100 nu lekker.

Als ik zou kunnen zou ik hem lekker zonder deken zetten.

Dus volg je gevoel.

Wat jij van mij vindt mag je houden, het is niet van mij.

maralyn
Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-19 15:09

Lys_PPA schreef:
Herkenbaar..

Die van mij staat ook nog zonder deken en zolang ik denk dat dat goed is laat ik hem zonder deken staan. Ze staan overdag buiten en 's avonds/'s nachts in een binnenstal. Er zijn echter wel al behoorlijk wat stalgenootjes die wel al dekens op hebben liggen bij hun paard. Maar goed, dat is natuurlijk ook wel paardspecifiek (oud vs jong, dikke vacht vs dunnere vacht etc.). Het valt me iig op dat mensen vaak redeneren vanuit zichzelf 'ow ik heb het koud, dan zal mijn paard het ook wel koud hebben'.

Vooral doen waarvan jij denkt dat het goed is, het is immers jou paard en jij kent m het beste.



Als ik zou redeneren vanuit mezelf wordt het één grote puinhoop denk ik.
Ik loop met 15 graden al in een winterjas en met -5 wordt het helemaal feest :')

Lange hemd, shirt kort mouw, shirt lange mouw, dikke trui, dikke jas :')

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.

Hevonen
Berichten: 5608
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 15:10

maralyn schreef:
Laurievc schreef:
Als jij je er goed bij voelt zonder deken, dan doe je dat toch gewoon? :)



Nou euhm tja, mij maakt t niet zoveel uit.
Maar ik kijk naar mijn paard, en die loopt nog erg happy te zijn zonder haar deken in het land. Nu helemaal, zonnetje op de bol.

Sinnej.

Nee, ze voelde vanochtend om half negen erg lekker aan. Op alle delen van haar lichaam.

Ook hebben ze nagenoeg onbeperkt te kauwen.


Heb mijn paard nooit geschoren. Als hij na het rijden erg bezweet was, eerst uitstappen, wreef hem af met een 'strowis' en deed hem een wollen deken op. Als hij dan droog was, deken af en lekker weer naar buiten.

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

Hutcherson
Berichten: 7332
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Denk ik te makkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 15:41

Ik denk er hetzelfde over. Hier ook een gezonde 5e jarige en alles heeft dekens om, behalve die van mij. Heerlijk. Af en toe wat extra poetsen maar ik voel me echt goed als die van mij zo droog is na een winterse bui of een regenbui. Als het de hele ochtend regent bv. Dan worden ze allemaal nat, maar wat ik zie gebeuren is dat de paarden met deken vaak ook nat worden (al dan niet van het zweten door te dikke deken of het staan in de zon). Als die deken vanbinnen eenmaal nat is droogt het bijna niet meer.. Ooit n winter die van mij ook een deken op gedaan, als hij rolde schepte die een bak water mee in die deken van diverse plassen in de paddock.
Dat was ook de eerste en enige winter waarbij ik de DA erbij moest halen omdat hij jeukerige plekjes kreeg op zijn. rug en billen. Ik denk dat dat mede komt door de deken. Dus voor ons geen deken meer.

Oh en die van ons op stal zijn rasechte slopers. Slopen elkaars dekens dus je blijft uitgeven!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 bezoekers