Hoeveel gram deken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Jairo
Berichten: 117
Geregistreerd: 23-03-19

Hoeveel gram deken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-19 13:20

Ik kan geen echt antwoord vinden op mijn vraag die ik toch vandaag beantwoord moet hebben.

Mijn paard is zo geschoren:

[ img ]


Nu zei de paardenwinkel mevrouw dat hij 200 gr op moest.. en soms lees ik geen deken ???

Hij heeft nu een halsloze bucas stay dry op 0 gram en voelt nog warm.. is 200 gr dan niet veel te warm?

Ik twijfel of ik het deken zou omruilen naar een 100-150 gr met hals of gewoon ene zou bijkopen??

Het moet vandaag gebeuren dus zou ook vandaag antwoord moeten hebben.


hannaengolda
Berichten: 212
Geregistreerd: 27-09-19

Re: Hoeveel gram deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 13:22

Wil je dat de rest van zijn/haar vacht niet dikker wordt? Dan zou ik een warme deken op doen (200 gram). Als het je niet zoveel uitmaakt zou ik de 0 grams deken ophouden de hele winter. Mijn voorkeur zou gaan naar wel een warmere deken op doen!

SinneJ
Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 13:23

Het juiste antwoord is: als hij warm voelt, heeft hij het warm. Probeer op verschillende momenten van de dag even te voelen zodat je zeker bent. Het kan heel erg verschillen per paard hoeveel ze op moeten hebben, dus iemand in de winkel die je paard niet ziet kan je daarover niet adviseren en mensen op bokt ook niet.

Zorg voor voldoende ruwvoer voor het interne kacheltje en voel regelmatig onder de deken. Als hij fris voelt, leg je wat bij, als hij lauw/warm voelt is het goed, als hij heel warm voelt of klam is het te veel.

Ik werk wel echt met 100g per keer, mijn ervaring is dat 0g en 200g een groot verschil zijn, tenzij je in staat ben overdag en snachts te wisselen. Een 100g deken lijkt me sowieso geen slechte aankoop voor de toekomst.

Maar ga dus niet af op wat het internet zegt, kijk naar je paard.

Men mag nooit vergeten dat de dressuur er is voor het paard. Het paard is er niet voor de dressuur.

hannaengolda
Berichten: 212
Geregistreerd: 27-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 13:24

En ik zou er een bijkopen ipv omruilen! Aangezien je dan de 0 grams weer op kan doen als het te warm is voor de winterdeken maar te koud is om zonder deken te staan. Heb je niemand in je omgeving die ook dekens gebruikt en die je zou kunnen vragen? Dat gaat vaak makkelijker dan via bokt :)

SinneJ
Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Re: Hoeveel gram deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 13:24


Men mag nooit vergeten dat de dressuur er is voor het paard. Het paard is er niet voor de dressuur.

Veulen84
Berichten: 10877
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: Hoeveel gram deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 14:05

Staat je paard binnen of buiten? Staat ie in de zon of uit de wind? Heeft ie veel mogelijkheid om te eten?

Ik zou zeker een 150 bijkopen en niet omruilen. Als je hem de hele winder zo geschoren houdt dan heb je er grote kans van waarschijnlijkheid niet genoeg aan alleen de 0. Met zo'n scheermodel is een hals niet percee nodig.

Voor nu telt een beetje dat het uit de wind en in de zon best lekker is. Maar 's nachts is het best koud. Dat hoeft dan weer geen probleem te zijn als hij dan op stal is.

Te koop traditioneel model dressuurzadel met kort draagvlak. 17/17,5 inch en boommaat 33. Pb voor foto's en info.


Rivjenn
Berichten: 4021
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Bergen NH

Re: Hoeveel gram deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 14:24

Bij ons op stal staan er veel IJslanders die precies zo geschoren zijn.
Die hebben geen dekens op

"Kies je paard uit, zoals je een vriend kiest, want je moet hem liefhebben."

Amado7
Berichten: 10727
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Hoeveel gram deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 14:27

Ik zou een 100 gram nu op doen, het is s nachts nu behoorlijk koud al. Denk dat je daar een heel eind mee komt. 0 gram is best koud denk, zeker als het nog kouder wordt. 200 is in 1 keer weer zo dik, die van ons stond daaronder te zweten.

Niet perfect is ook goed

Jairo
Berichten: 117
Geregistreerd: 23-03-19

Re: Hoeveel gram deken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-19 19:11

Ik ga iedereen proberen te antwoorden:

- nee ik heb geen personen waar ik het aan kan vragen, de meeste weten het zelf niet.

- jai voelt nu best warm onder de bucas. Ik had opgezocht dat deze met stay dry aanvoelt als een 100 gr. Ik heb ook een premiere ongevoerde en ook hier voelt jij warm onder.
Mijn gevoel zegt dat hij op dit moment met een 150 gr zou zweten.

- hij staat een grasweitje waar hij achter een groot schuur kan schuilen voor de wind. De zon kan er grootste deel van de dat aan. Snachts op stal met luik open. Maar de staldeur komt tot de bovenkant van zijn keel.
[ img ]

Ik had oorspronkelijk vandaag een 0 gram regendeken gekocht met een dikke fleece inlaag. En een losse hals 100 gr gevoerd. Echter ondanks een 185 cm was dit merk (QHP) te los voor lekker aansluitend te passen en breng ik hem morgen terug.

Maar dat zouden jullie dus te weinig vinden? Ik had van verschillende gehoord dat je met dit patroon geen deken moest opleggen maar dat vond ik dan weer te riskant.

Wordt een beetje hopeloos van “wat is nou correct” zonder al te veel geld uit te geven.

Maddy_Paola
Berichten: 1329
Geregistreerd: 19-04-17

Re: Hoeveel gram deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 19:31

Met dit scheerpatroon kan je gewoon ophouden wat je op hebt denk ik, vooral als je zegt dat ie al warm voelt eronder. T blijft toch per paard verschillend, vandaag is de mijne onder een 450 g gegaan omdat ze geschoren is, maar die is 22, stond al maand met deken waarvan 2 en halve week 100 g, maandag naar 200 g gegaan...

Paola ❤ elke dag met haar is een cadeautje [o]

Scum
Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Re: Hoeveel gram deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 18:08

Vind je het linersysteem niet iets? Dus 1 waterdichte deken van bijv. 0 gram. En daar 2 onderdekens bij van 100 en 200 gram. Dan kun je het samenstellen zoals je zelf wilt.
Ben dit zelf ook sinds 2 jaar aan het gebruiken met de dekens van Amigo.

Lara_Silver
Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 18:34

200 gram?? Die is gek! Hier komt er 200 op een volledig geschoren pony van 20 die in een buitenbox staat. En er komt pas 300 op als de temperaturen langdurig bij de 0 of onder 0 gaan. Met - 10 heb ik er pas 400 gram op gedaan uit voorzorg. Als je je hand onder de deken stopt en hij warm aan voelt dan is alles in orde. Sowieso merk je het aan hun gedrag, de staat van de box etc als ze het te fris hebben.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 18:39

Mijn ervaring is dat ongeschoren paarden het veel te warm krijgen onder een 200gr zolang het geen 10 graden vriest.
Dit scheermodel kan je gerust als ongeschoren beschouwen.
Ik zou tot max 100gram gaan, afhankelijk van de weersomstandigheden.
Voor nu moet een 0gr zeker volstaan.

pluisje88
Berichten: 8057
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Hoeveel gram deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 18:41

Ik heb hetzelfde geschoren bij mijn merrie. Dat is echt een koukleum en Die heeft het onder 100 gram nu warm zat.

Holistic Horsegirl - Volg ons op facebook voor Tips & Tricks over (PSSM-2) paarden en training

Jairo
Berichten: 117
Geregistreerd: 23-03-19

Re: Hoeveel gram deken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-19 20:44

Hartelijk dank voor jullie reacties, hij heeft nu gewoon een 0 gram met fleece op.

dieseltje09
Berichten: 1856
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 01:44

Jairo schreef:
Hartelijk dank voor jullie reacties, hij heeft nu gewoon een 0 gram met fleece op.


Vergis je trouwens er niet in dat een fleece gevoerde deken geen 0 grams is! Deken met een goede fleece lining komt al heel snel overeen met 100 gram!(sterker nog de fleece liner van Horseware bv staat volgens hen zelf gelijk aan zelfs 150 gram!)

Op naar nieuwe avonturen ❤️


Tancreda4
Berichten: 24022
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Hoeveel gram deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 22:15

Verschilt per maand maar blijven voelen. Mijn shet is zo geschoren en heeft een 0 grams regendeken met daaronder 100 gram onderdeken. Mijn grote is ietsjes minder maar achteren geschoten op deze manier en heeft nu ook 0 + 100 op.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 bezoekers