Met veel regen buiten laten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mizora

Berichten: 18094
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Met veel regen buiten laten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 21:29

Hier gaat alles 's nachts op stal, jaarrond. De shetten zijn met de jaarwisseling begonnen en wilden het sindsdien altijd. De grote paarden willen we sowieso 's nachts binnen hebben, o.a. om individueel bij te voeren.

Maar ik vind eigenlijk alle paarden het ook beter doen als ze minimaal 6 uur per etmaal op stal staan (op een dikke laag bodembedekking). Fitter, glanzender, levenderiger.

Mandy_89
Berichten: 1360
Geregistreerd: 23-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-19 10:41

Ben blij ze gisteren op stal te hebben gezet.

Wat een storm en regen.

Had wel medelijden met de paarden die hier buiten stonden in de wei vannacht Maar goed dat moet iedere eigenaar zelf weten natuurlijk

DreamGuide

Berichten: 2014
Geregistreerd: 10-08-14

Re: Met veel regen buiten laten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 10:45

Zonder schuilstal denk ik dat snachts binnen wel fijner voor ze is. Dan kunnen ze in ieder geval even opdrogen en tot rust komen ipv dag en nacht in de storm te staan.

Maar paard rent in ieder geval gillend naar binnen als het regent. :')

Popstra
Berichten: 13726
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 09:43

Dat ze nat worden met deze temperaturen is geen ramp. Het gaat er meer om op wat voor grond ze staan. Blijft die droog en hard of word het een vieze modderpoel?

Ik zelf heb ze snachts lekker in hun droge stalletje.

Ingrido
Berichten: 2
Geregistreerd: 11-03-19

Re: Met veel regen buiten laten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 10:05

Bomen zijn niet afdoende om te schuilen tegen regen en wind vindt ik.

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9307
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 14:23

Mizora schreef:
Hier gaat alles 's nachts op stal, jaarrond. De shetten zijn met de jaarwisseling begonnen en wilden het sindsdien altijd. De grote paarden willen we sowieso 's nachts binnen hebben, o.a. om individueel bij te voeren.

Maar ik vind eigenlijk alle paarden het ook beter doen als ze minimaal 6 uur per etmaal op stal staan (op een dikke laag bodembedekking). Fitter, glanzender, levenderiger.

Deze ervaring heb ik juist absoluut niet.
Vereiste is dan wel dat je in de wei een droge plek hebt waar ze netjes kunnen liggen uiteraard en die beschut is.
Zo heb ik nu een discussie met een ponyeigenaresse. Pony staat al zowat een jaar dag en nacht buiten, heeft mooie vacht aangemaakt, is gezond en jong.
Hebben mogelijkheid om te schuilen zowel in stalletje als bij bomen waar ze indien het heel slecht is ook gebruik van maken.
De hele dag door gras onder de voeten voor de verbranding en zit gewoon tip top in haar vel.
Mooi vetlaagje etc. Nu is het hier ca. 10 graden in de nacht wat koeler, maar niet extreem.
Nu wil ze een 200gr deken op gaan leggen en ik vindt dat dierenmishandeling.
Was ze nu oud of ziek of geschoren dan zeg ik ja doen.
Wat ik op het moment heel veel zie bij paarden is dat ze veel te dikke en onnodig dekens op krijgen.
Onder de deken gaan zweten, smetplekken krijgen en weet ik het allemaal.
Doe je hand voor de grap eens onder de deken en ze zijn gewoon bloedheet er onder.
Nou dat vind ik oprecht gewoon heel zielig.

Oh en ik ben absoluut niet tegen dekens en al helemaal niet recreatie ruiter of net wat, heb allemaal paarden en pony's die volop in de sport lopen in meerdere disciplines.

simongek

Berichten: 5338
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 21:46

Ingrido schreef:
Bomen zijn niet afdoende om te schuilen tegen regen en wind vindt ik.



Volledig mee eens.

Kyrkelover. Voor iemand die niet tegen dekens is vind ik het een behoorlijke uitspraak dat paarden met deken gaan zweten smetplekken krijgen etc.

En als je een hand onder de deken doet bij mijn paard is hij niet bloedheet.

Als de pony met deken van 200gr niet zweet of klam is wie ben jij dan om te zeggen dat de eigenaresse dat niet mag doen of dat ze zelfs haar pony mishandeld?

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 23:33

Hier nog nooit ene met plekken gehad en heb al 18 jaar altijd wel eentje onder de dekens gehad, ook niet geschoren. En eerlijk is braaf, ik gooi de deken ook al eens op als ze nog niet geheel droog zijn.
Als je smetplekken krijgt onder dekens gaat er toch iets anders mis ergens.

Bloedheet hebben ze het er ook nooit onder hier. :?

Dat moet je echt per paard zien. De drama-bier van 14 heeft een mooi vachtje en vetlaagje maar met dit weer is het zonder deken met hals een hoopje ellende :(:)

De kleine heeft een ongevoerde regendeken op. Die is wat stoerder wb kou en vochtige lucht maar echt regen-nat wordt ze ook niet blij van. :D Die gaat met haar deken zelfs de schuilstal in als het regent. :=

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9307
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 00:27

simongek schreef:
Ingrido schreef:
Bomen zijn niet afdoende om te schuilen tegen regen en wind vindt ik.



Volledig mee eens.

Kyrkelover. Voor iemand die niet tegen dekens is vind ik het een behoorlijke uitspraak dat paarden met deken gaan zweten smetplekken krijgen etc.

En als je een hand onder de deken doet bij mijn paard is hij niet bloedheet.

Als de pony met deken van 200gr niet zweet of klam is wie ben jij dan om te zeggen dat de eigenaresse dat niet mag doen of dat ze zelfs haar pony mishandeld?


Pony is onder de deken al meerdere keren gaan zweten. Logisch ook met 10+ graden en een zonnetje + wintervacht en gevoerde deken en flink rennen en spelen. Zolang een paard/ pony niet veel beweegt zie je ook niet snel problemen, maar zodra ze gaan spelen en rennen en dus gaan zweten én hun warmte niet kwijt kunnen beginnen vaak de problemen. Iets wat ik overigens al erg vaak op verschillende plekken zoals ook op de kliniek voorbij heb zien komen. 9vd 10 keer ontstaat dit op plekken die veel bewegen onder de deken, denk bijvoorbeeld aan schouder gebied. Je ziet dan bijvoorbeeld een schilferige huid.
Vorig jaar weer meerdere paarden met huidirritaries rond die regio, schoften kapot met zwelling etc. Door de ellende bij andere ben ik ook bij mijn eigen paarden nog beter op gaan letten.
Nu meende ik ook te lezen dat jouw paard geschoren is en daarvoor zonder deken stond. Dat is dan dus precies wat ik bedoel. Als je de vacht weg scheert zul je uiteraard iets moeten ondernemen. Zo ook bij dieren die ziek zijn of te oud of simpelweg kouwkleumen.


Al mijn paarden/Ponys lopen overigens gedegen niveau in de sport en wordt gekeken naar wat ze wel niet/nodig hebben. Zo "moet" de pony deze week ook van haar vacht ontdaan worden, want dikke wintervacht en sporten in een binnenbak is niet echt een succes.
Helaas zie je steeds meer mensen die de paarden over the top en veel te vroeg onder de dekens zetten.
Dit met de wetenschap dat een paard het sneller te heet heeft dan te koud ivm giga spiermasse tov huidoppervlakte.

Zie hier bijv. mijn arabisch volbloed die veelal buiten staat een stal buiten heeft en dus nog zonder deken staat.

Afbeelding

De andere volbloed compleet geschoren ivm rensport en het totaal niet kwijt kunnen van zijn warmte staat nu in de stal in de nacht onder een fleecje en overdag enkel bij guur weer onder 100g

Afbeelding

De oude pony van 23+ staat ondanks dikke vacht wel onder 200g want zij heeft niet meer de mogelijkheid om haar zelf warm te houden.

En dan heb ik nog een half arabier ponytje staan die het altijd koud heeft zodra geschoren dus die scheer ik maar voor de helft en dan 100g op en later in de winter 200g.

Op de renstal waar ik werk tot een week terug ook allemaal (uitgezonderd de geschoren paarden) zonder deken. Want ook daar zodra ze met zijn alle gingen rennen het witte schuim onder de dekens staan.

Afbeelding

Ik ben dus niet tegen dekens, maar zeker wel tegen het te vroeg beginnen met dekens en te dikke dekens voor de temperatuur.
Immers de vacht wordt er niet minder van dat doet het aantal lichturen en de genetische aanleg. Zeker op het moment dat er niet gesport wordt met een dier en deze het niet koud heeft is het vaak ook gewoon niet handig en wenselijk. Denk aan een kudde paarden die dag en nacht buiten lopen allemaal met dekens aan. Je MOET ze dan, het liefst dagelijks afhalen om te controleren. Niet voor niets dat vele manen bijvoorbeeld onder een halsdeken geen stand houden de topics op bokt staan er alleen al bol van.
Laatst bijgewerkt door kyrkelover op 14-11-19 00:48, in het totaal 2 keer bewerkt

Joliieeenn
Berichten: 955
Geregistreerd: 05-12-12
Woonplaats: Tongeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 00:30

Ik heb hier gemerkt dat mijn paard die overigens ook altijd vrijwillig in de regen gaat staan, toch zijn droge stal prefereert. Ze hebben allemaal een hele ruime schuilstal in de wei.

Ik begon te merken dat mijn paard niet meer zo wilde mee werken met rijden, humeurig was en begon af te vallen. Hij had een ongevoerde regendeken op omdat ik al het gevoel had dat hij dat fijner zou vinden. Toen het tijd was om ze binnen te halen en hij een nacht droog heeft kunnen liggen was hij ineens weer de oude. Ik denk dat hij met de natte dagen dus niet meer liggend wilde slapen en hierdoor dus bovenstaande is gebeurd. Sinds hij s'nachts op stal staat is alles weer in orde en komt hij weer netjes bij (krijgt precies hetzelfde te eten als op de wei). In de zomer staan ze wel 24/7 buiten.

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9307
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 00:40

Joliieeenn schreef:
Ik heb hier gemerkt dat mijn paard die overigens ook altijd vrijwillig in de regen gaat staan, toch zijn droge stal prefereert. Ze hebben allemaal een hele ruime schuilstal in de wei.

Ik begon te merken dat mijn paard niet meer zo wilde mee werken met rijden, humeurig was en begon af te vallen. Hij had een ongevoerde regendeken op omdat ik al het gevoel had dat hij dat fijner zou vinden. Toen het tijd was om ze binnen te halen en hij een nacht droog heeft kunnen liggen was hij ineens weer de oude. Ik denk dat hij met de natte dagen dus niet meer liggend wilde slapen en hierdoor dus bovenstaande is gebeurd. Sinds hij s'nachts op stal staat is alles weer in orde en komt hij weer netjes bij (krijgt precies hetzelfde te eten als op de wei). In de zomer staan ze wel 24/7 buiten.


Dat is inderdaad heel goed mogelijk. Zeker als de schuilstal een wat natte of koude bodem heeft.
Mijn engels volbloed doe ik bijvoorbeeld echt geen plezier nu met in de nacht ook buiten laten staan.

Joliieeenn
Berichten: 955
Geregistreerd: 05-12-12
Woonplaats: Tongeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 00:53

kyrkelover schreef:
Joliieeenn schreef:
Ik heb hier gemerkt dat mijn paard die overigens ook altijd vrijwillig in de regen gaat staan, toch zijn droge stal prefereert. Ze hebben allemaal een hele ruime schuilstal in de wei.

Ik begon te merken dat mijn paard niet meer zo wilde mee werken met rijden, humeurig was en begon af te vallen. Hij had een ongevoerde regendeken op omdat ik al het gevoel had dat hij dat fijner zou vinden. Toen het tijd was om ze binnen te halen en hij een nacht droog heeft kunnen liggen was hij ineens weer de oude. Ik denk dat hij met de natte dagen dus niet meer liggend wilde slapen en hierdoor dus bovenstaande is gebeurd. Sinds hij s'nachts op stal staat is alles weer in orde en komt hij weer netjes bij (krijgt precies hetzelfde te eten als op de wei). In de zomer staan ze wel 24/7 buiten.


Dat is inderdaad heel goed mogelijk. Zeker als de schuilstal een wat natte of koude bodem heeft.
Mijn engels volbloed doe ik bijvoorbeeld echt geen plezier nu met in de nacht ook buiten laten staan.


Heb hier al gezegd dat ik volgend jaar wil dat ze eerder naar binnen komen als het zo een zuur weer is. Ze waren het er thuis niet zo mee eens maar geven wel toe het verschil te zien in de trainingen en nu hij geschoren is geven ze ook toe dat hij inderdaad is afgevallen (bij ons is dat echt iets bizars, alle paarden zijn meestal te dik :+ ). Dus volgend jaar ga ik hem dat besparen ocherm! De schuilstal heeft idd een koude bodem en de wei is leemgrond dus al snel modderig.

Anoniem

Re: Met veel regen buiten laten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 00:54

Goed dat je ze hebt binnen gehaald!

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Met veel regen buiten laten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 02:35

Hier lopen ze 24/7 buiten. Allen ex stalpaarden van 10 tm 26jr. Ze staan zonder dekens en gaan prima zo. Hebben een mega dun velletje, maar maken een nette wintervacht.

Sommigen wennen gelijk, maar mijn ene ruin heeft langer nodig gehad om te wennen. Die heeft eerste winter nog wel een deken op gehad.
Mijn nieuwe merrie kwam gister keihard aanrennen om te gaan schuilen toen het 2 tellen regende en dat is prima.

Ik vind schuilmogelijkheden wel echt belangrijk. Op onze vorige plek, 2 stallen open en beschutting van bomen. Vaak kozen ze voor onder een boom te gaan staan. Maar bij een erge storm ze ook middenop de grote paddock gevonden, want dat is dan blijkbaar de veiligste plek.

Regen overdag is ook niet heel anders dan overdag. Als het overdag regent zet je ze ook niet binnen denk ik??

Een hele nacht opsluiten is meteen zoveel uren achtereen. Ik vind het fijn dat ze kunnen kiezen. Ze kiezen soms om te schuilen, maar staan er nooit zoveel uren achtereen als men de paarden opsluit op stal.

Dat; lekker in hun warme stal is een menselijk gevoel. Paarden met een goede vacht, dus niet per se dik, maar met goede functie!! kunnen zich echt heel goed redden. Het komt echt weinig voor dat het dagen regent en paarden doorweekt raken. Ze drogen vrijwel altijd tussendoor wel weer even op.

Belangrijk is wel voldoende/onbeperkt goed ruwvoer. Evt aangevuld met ruwvoermix en vit en zoutblok.

Het is ook apart dat mensen wel investeren in binnenboxen, een droge rijbodem etc, maar niet in een droge paddock, goede schuilstal etc.

Onze paarden liggen zelfs op bevroren grond te slapen en rollen in de sneeuw. 4 Quarters, waar van de oudste dus 26 is.

Popstra
Berichten: 13726
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Met veel regen buiten laten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 11:45

Mijn paarden staan overdag met waterdichte dekens nu in weer en wind op droge zandpaddocks maar als het zo regent staan ze ondanks ze onbeperkt hooi kunnen eten om 15 uur al te graven voor het hek dat ze naar binnen willen.

Smorgens maken ze ook geen amok dat ze zo nodig naar buiten willen dus ja, ik denk dat ze het wel degelijk prettig vinden droog en uit de wind.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 12:15

Mijne staan in de winter overdag op het land met een waterdicht deken als het guur weer is en 's nachts binnen.

Ik denk dat ze tevreden zijn met hun droge, comfortabele ligplek tijdens de koude, natte maanden.
2 zijn ook al redelijk bejaard, dus voor de ouwe botten is koude natte grond ook niet zo fijn denk ik. :+

Shenavallie
Berichten: 11572
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 12:35

Mijn pony's staan de hele dag buiten, maar dan staat hun stal open zodat ze kunnen schuilen. 's Nachts staan ze bij mij op stal, maar het liefst blijven ze buiten. Vanwege de kippen doe ik de staldeur 's avonds dicht, anders had ik ze rustig 24/7 buiten kunnen laten met hun stal dus als schuilplek.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Met veel regen buiten laten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 12:53

Het grote verschil is wat je ze buiten aanbiedt en aanleert.

Paarden die buiten niet veel hebben en een vast ritme hebben van naar buiten en naar binnen, reageren daar gewoon op. Menselijke gevoelens denken dan dat ze naar binnen willen.

Ik zie heel veel mensen de duurste dekens kopen die goed waterdicht zijn, maar met regen de paarden binnen zetten.

Vaak is er buiten gewoon niet zoveel, zeker in de winter; een vierkante paddock, 1 bak eten en drinken, geen vrienden, geen beschutting.

Bij ons moesten de meesten ook eerst wennen. Mijn merrie heb ik een deken op gelegd toen, omdat ze anders in de stal bleef staan.
Mijn ene ruin stond ook continu te schuilen, maar is ook nieuwsgierig en kwam er steeds weer uit ook.
Mn nieuwste merrie komt echt aanrennen en gaat staan schuilen.

Dat is gewoon prima. Maar dan staan ze niet vele uren achtereen daar. Het kan flink regenen, maar wanneer het dan stopt, lopen ze weer rond. Dat kan niet als je ze binnen gaat opsluiten.

Het verschil is wel dat wij een track hebben, bomen langs de kant, grote schuilmogelijkheid, meerdere plekken met hooi en ze hebben elkaar. Ze doen de gehele dag van alles. Maar ook 's avonds en 's nachts. Ik ben er al meerdere keren in de nacht uit geweest voor een ziek paard en dan zie je wat ze doen.

Ze hebben het ook echt nooit koud. Die nieuwe merrie stond te rillen en heb ik in de gaten gehouden. Ze stond te schuilen en het was daarna klaar. Was ook eenmalig tot nu toe.

@pandora, dat ligt eraan. Mijn merrie van 26 ligt ook op bevroren grond te slapen. Wij hebben een droge zandpaddock laten maken, maar ze lag er gewoon ook naast op zwarte grond wat iets natter was.
Ik hou er rekening mee, 3 anderen zijn ook 20+ maar ze bewegen ook 24/7 en dat houdt ze weer goed in vorm. En eten.......Ze eten veel in de winter en voer ook flink bij.

Vochtigheid zit ook vooral in de lucht en niet altijd per se alleen als het regent. Dat voelen ze ook op de botten. Vandaar dat bewegen en eten belangrijk is gehele najaar en winter.

LadyUrsy

Berichten: 679
Geregistreerd: 20-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 13:10

superpony schreef:
Het grote verschil is wat je ze buiten aanbiedt en aanleert.

Paarden die buiten niet veel hebben en een vast ritme hebben van naar buiten en naar binnen, reageren daar gewoon op. Menselijke gevoelens denken dan dat ze naar binnen willen.


Helemaal met je eens, het is (grotendeels) wat je ze aanleert. Maar onze paarden staan als het licht is buiten, daarna op stal. Maar gisteren, na een dag regen, kon ik vanaf drie uur mijn hoofd niet buiten de deur steken of er werd geroepen. Ik interpreteer dat dan inderdaad als "kom snel baas, we staan hier in de stromende regen en binnen is het droog". Ik ben ook benieuwd hoe ik dit anders op zou moeten nemen, normaal staan ze nog zeker twee uur buiten :j

Maar het kost mij ook vaak hoofdbrekens, wel dek, geen dek, straks wel hals, geen hals, korter naar buiten, toch de hele dag maar op de wei. Ik heb het er soms nog drukker mee dan met mijn gezin :o :o

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Met veel regen buiten laten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 14:54

Een (gezond ) paard met een goede vacht heeft het in Nederland echt nooit koud en kan prima de regen hebben. Er is echt wat aan de hand als dat niet gaat. Zoals onze ene ruin het eerste jaar problemen kreeg. Dat heeft altijd een oorzaak en is goed op te lossen.

Het ligt eraan wat je ze buiten aanbiedt. Als er buiten niks is, alleen een vierkante wei of paddock, geen vrienden, misschien een bak hooi en water, is het leven snel saai en niet veel anders dan op stal.

Die van ons reageren ook als we de deur open doen. Ze kijken wat we komen doen, wel of niet voeren bijv. Gaan we uitmesten of klussen etc, gaan ze gewoon weer verder met hun leven of nog vaker ons lastigvallen, aanwijzingen geven etc. Ze zijn dus ook veel gewend qua geluid, bezig zijn met machines etc.

Een paard beseft wel dat ie naar binnen kan als jij aankomt, dat daar geen regen en wind is, of beestjes bijv, maar ze beseffen niet hoeveel uren ze daar dan moeten staan. Als er buiten niks is om te schuilen, willen ze naar binnen.

Maar geef ze een tijd de keus en ze kiezen echt zelf. Je ziet dan ook met echt heftige stormen dat ze soms kiezen om juist weg van gebouwen en bomen te gaan staan en een plek kiezen om overzicht te hebben. Dan met zijn allen tegen elkaar aan.

Ik hou niet van onweer, maar op stal is minstens zo gevaarlijk als buiten. Alleen die ene keer dat een paard geraakt wordt door de bliksem is het nieuws.......

J_emma

Berichten: 811
Geregistreerd: 16-06-18

Re: Met veel regen buiten laten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 15:46

Die van mij kunnen 24/7 kiezen en staan zelden binnen.
Ik denk dat het idd ook een kwestie van wennen is. Een van de vier was veel stal gewend en ging in het begin 's nachts (als het donker werd) nog wel veel naar binnen.
Maar we hebben er ook een die op de Veluwe 24/7 in een paddock met schuilstal in bos met heel veel bomen stond, en bij ons heel erg moest wennen aan het open vlakte-gevoel van polderweilanden. Die stond in het begin altijd onder die paar bomen die we hebben. Nu staat ze daar eigenlijk nooit meer.

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Met veel regen buiten laten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 16:11

Mijn paarden staan 24/7 buiten met een inloopstal.
Afgelopen zomer stonden ze als het erg warm was te schuilen, nu met regen e.d. staan ze gewoon buiten.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 18:34

superpony schreef:
@pandora, dat ligt eraan. Mijn merrie van 26 ligt ook op bevroren grond te slapen. Wij hebben een droge zandpaddock laten maken, maar ze lag er gewoon ook naast op zwarte grond wat iets natter was.


Heeft ze de keuze dan om ook in een comfortabele opgestrooide schuilstal te gaan liggen ?
Of is het grond of grond ?

Want als het dagen achter elkaar vriest of regent, is grond of zand gewoon nat en koud.
Maar een paard moet normaal wel regelmatig liggen om goed uit te rusten, dus tja...

Mizora

Berichten: 18094
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 19:08

Pandora2 schreef:
superpony schreef:
@pandora, dat ligt eraan. Mijn merrie van 26 ligt ook op bevroren grond te slapen. Wij hebben een droge zandpaddock laten maken, maar ze lag er gewoon ook naast op zwarte grond wat iets natter was.


Heeft ze de keuze dan om ook in een comfortabele opgestrooide schuilstal te gaan liggen ?
Of is het grond of grond ?

Want als het dagen achter elkaar vriest of regent, is grond of zand gewoon nat en koud.
Maar een paard moet normaal wel regelmatig liggen om goed uit te rusten, dus tja...


En dan een serieuze laag. Richtlijn 10kg bodembedekking per m2 wanneer hij opgestart wordt, met minimaal 5m2 per paard (En liefst 10m2).

Gini
Berichten: 17906
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 19:25

Ik vind het eigenlijk best wel heel not done om een paard zonder degelijke beschutting buiten te laten staan.