Met veel regen buiten laten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Hutcherson
Berichten: 7334
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 12:49

Die van ons gaan snachts op stal. Maar alles loopt bij ons ook al onder dekentjes, behalve die van mij. Die krijgt gewoon zn wintervacht en na het werken krijgt hij een fleecedekentje om om te drogen en dan weer naakt de wei in.
Ik vind het heel eerlijk gezegd heel prettig dat de paarden snachts lekker binnen staan. Ik slaap er rustiger door. Wij hebben geen schuilmogelijkheid in de wei, wel schaduw maar dat beschermd niet tegen wind en regen. Bovendien gaat die van mij echt nooit schuilen ook al zou het kunnen.
Zeker als het onweert vind ik het fijn dattie op stal staat.


Sjolvir
Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 12:52

Tot vanochtend stonden ze beiden in vliegendeken met waterdichte bovenkant in weiland zonder svhuilstal. 1 had ik er nodig en natte dekens kan je er niet opgooien na het rijden, nu staat er dus 1 in een regendeken.
[ img ]

Morgen rijdt een van mijn bijrijders de fjord en gok het dat die dan toch ook regendeken op krijgt.

Altijd zo lastig om natte dekens weer droog te krijgen.met dit weer, duurt al snel 3 dagen.

Overigens kunnen we met aanhoudende regen niet in de wei blijven, dan moeten we eruit. Polder, wordt dan 1 natte blubberzooi.

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

shilady
Berichten: 10784
Geregistreerd: 30-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 13:02

Ik heb een nrps 87% nog 24,7 buiten.. en ja soms denk ik effe sneu maar voor nu zijn er nog momenten dat het warm is . . Combi echte kou met wind en regen gaat er wel
Een deken op

Ineke2
Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 13:05

Die van mij heeft gisteren toch een 0 grams regendeken opgekregen. Er is wel een schuilstal, maar gaat ze nooit in.
Gewoon kou kan ze wel hebben, maar die langdurige regen daar krijgt ze het toch echt wel koud van op den duur en last van der spieren.
Dus bij meerdere dagen regen gaat er een deken op.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Def
Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Re: Met veel regen buiten laten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 13:16

Mijn pony heeft alweer een tijdje haar regen deken op en gaat sinds een aantal dagen weer snachts naar binnen.
Ik weet dat ze dat fijner vindt.
Maar ik zou het gewoon per paard bekijken. Als jouw paard er prima bij loopt in de regen zonder deken en vrolijk is, is dat ook goed toch?!

Custom made HaLflinger: Donya
Donya en Anouk: Z1 + 17

MTinker
Berichten: 797
Geregistreerd: 07-12-05

Re: Met veel regen buiten laten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 13:40

Sinds een kleine week staan de paarden 's nachts weer op stal. Geloof dat ze het ook zelf wel fijn vinden om dan even op te kunnen drogen op stal en om niet in de blubber te staan. Want na de vele regen zijn de paddocks helaas in zwembaden veranderd.

En tip om je regendeken te drogen: op je paard laten liggen (tenzij die is doorgelekt). Dan is de deken zo droog door de lichaamstemperatuur van je paard. Gaat vele malen sneller dan ergens ophangen en paard heeft er echt geen last van.

SjonnieZ
Berichten: 2303
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Met veel regen buiten laten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 14:07

Mijn tip TS: kijk goed naar de conditie van de paarden. zijn ze allen gezond, met een goede vacht en reserve dan is buiten staan zonder beschutting met deze temp nog wel te doen.
zijn er paarden tussen die wat minder lekker in hun vel zitten, dan is s nachts op stal een wellicht een betere optie.

Sjolvir
Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 14:11

MTinker schreef:
Sinds een kleine week staan de paarden 's nachts weer op stal. Geloof dat ze het ook zelf wel fijn vinden om dan even op te kunnen drogen op stal en om niet in de blubber te staan. Want na de vele regen zijn de paddocks helaas in zwembaden veranderd.

En tip om je regendeken te drogen: op je paard laten liggen (tenzij die is doorgelekt). Dan is de deken zo droog door de lichaamstemperatuur van je paard. Gaat vele malen sneller dan ergens ophangen en paard heeft er echt geen last van.


Klopt, maar al is hij niet doirgelekt als je hem af doet ( uiteraard bv als je gaat rijden) zijn ze van binnen ook vreselijk klef klam en nattig als je ze later er weer op wilt gooien, dus geen andere optie dan toch wisselen. Xolang ze eronderstaan en ze zijn goed waterdicht en je haslt hem er niet af, niets aan de hand, maar je moet hem er niet afhalen en tetug willen leggen.

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

MaNdiii
Berichten: 1771
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: OBL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 14:13

Ik kijk het aan. Hebben ze een hele dag regen gehad en word er snachts weer veel voorspeld dan wil ik ze nog wel eens binnen zetten. Dit komt ook vooral omdat er op de wei niet zo heel veel te eten meer staat en ik er ook geen bergen hooi op mag gooien.
Aangezien de temperaturen toch wel vrij hoog zijn heb ik ze afgelopen week geen deken opgedaan maar voor vandaag wel ivm regen en wind.

:¨·.·¨:
`·.Klaas en Bi d'Hilly ♥
[ITP] Klaas na lange tijd weer eens itp

MTinker
Berichten: 797
Geregistreerd: 07-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 14:14

Die leg ik er na het werk dus wel weer gewoon op. Maar als de natte deken even af is leg ik die met de buitenkant omlaag, dan slaat het vocht minder in de binnenvoering.

har166
Berichten: 2035
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ekehaar

Re: Met veel regen buiten laten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 14:26

Ligt gewoon aan de pony. Ik was net op stal en hier staan ze nog 24/7 buiten dus dacht dat ze wel even naar binnen zou willen om biks te eten.... nou NOPE hahaha. Ze is 3 keer de stal uitgelopen en heb toen de biks maar buiten gezet en moest bijna meerennen op weg naar het weiland haha. Dus kijk gewoon naar hoe je pony erbij staat, je ziet wel of ze het koud hebben en het zat zijn.

I can please only one person a day, today is not your day and tomorrow does not look good either.

opisop_shop
Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 14:32

Hier staan ze normaliter van 7:00-17:00 buiten maar ik heb ze rond de middag toch 1,5 uur naar binnen gehaald. Het regent zo ontzettend veel dat ik ze in de bak heb gezet om het land wat te sparen. Niks te knabbelen of te schuilen, dus niks aan. Ze stal vandaag ongeveer 5 uur buiten omdat ze toevallig vandaag ook nog extra vroeg op stal komen. Voor hun doen erg weinig maar met zulk overdreven weer is het even niet anders. Extra hooi in de hooinetten en wat vaker voeren. Ze staan allemaal onder regendeken trouwens.

Buiten zonder schuilplek zou ik nu niet doen.

~ When life gives you mountains, put on your boots and hike ~

vilheide
Berichten: 1478
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 15:02

Tot nu toe valt het hier qua regen erg mee, nog geen heftige buien geweest maar meer wat kleine buitjes en wat gemiezer.

Groetjes Jolanda

GUSTIxBILL
Berichten: 1981
Geregistreerd: 22-09-12
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 15:08

Onze hebben alleen bomen als schuilmogelijkheid.
Maar 2/3 staan ‘s avonds toch klaar om naar binnen te gaan. Nuja, etenstijd, is normaal... vergeet het maar. Beide heren weigerden de stal uit te gaan...
Dus onze staan met dit weer ‘s avonds toch binnen.

laran
Berichten: 700
Geregistreerd: 16-04-08
Woonplaats: Lellens

Re: Met veel regen buiten laten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 15:20

Zodra ze buiten niet meer droog kunnen liggen gaan ze hier snachts naar binnen. Maar ik heb ook 2 jonge paarden er bij staan die regelmatig even een dutje doen.

Anoek Palleti Bente Hugo

Mandy_89
Berichten: 1360
Geregistreerd: 23-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-19 16:01

Heb mijn paard straks een regendeken op gedaan en aangegeven dat ik mijn paard iig graag weer op stal heb snachts met dit natte weer.

Ze stond aardig te rillen in de wei, en na het rijden wou ze eigenlijk niet naar buiten weer de regen in.

Nu hoeft ze dan nog paar uurtjes buiten en dan kan ze straks warm en droog binnen staan.

Ze heeft een goede conditie verder, ook dik genoeg. Maar wel hoog in het bloed dus dun velletje.

Cowgirl
Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 16:15

Voor het eerst in jaren heb ik mijn paard vanmiddag binnen gezet. Ook omdat de andere ook naar binnen gingen(wei ondergelopen door verstopte put -O- ).

Schoon hok, lekker eten en morgen ochtend maar weer naar buiten. De rest van de week schijnt het weer beter te worden. Ik hoef ze nog niet op stal eigenlijk -O- . Nog ff een maandje 24/7 buiten zou fijn zijn.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Ineke2
Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Met veel regen buiten laten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 16:18

Ik denk dat het weideseizoen hier in het westen bij de meeste stallen nu wel voorbij is. Er is echt veel regen deze week gevallen sinds afgelopen dinsdag.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller
Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 16:19

[ img ]

Hier kunnen ze kiezen en ze staan dus alledrie binnen. Zeker het grootste mietje zet echt geen hoef buiten de deur zolang t regent. :z

Sjolvir
Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 16:54

Ineke2 schreef:
Ik denk dat het weideseizoen hier in het westen bij de meeste stallen nu wel voorbij is. Er is echt veel regen deze week gevallen sinds afgelopen dinsdag.


Voordeel iswel tov voorgaamde jaren dat de grond niet al verzadigd was, dus als het vd week weer droger wordt zou het bestnog tijd goed kunnen gaan.

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

Hilary
Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Met veel regen buiten laten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 17:35

Bij ons is de bovenlaag van de bodem wat dichtgeslagen, waardoor de plassen wat langer blijven staan.

Mijn pony’s hebben een regendeken op, ondanks 24/7 toegang tot ruwvoer en schuilstallen (en ruwvoer in de schuilstallen). Eentje is op leeftijd en valt snel af, de ander heeft het met regen snel koud en wordt dan strak en pijnlijk op de rugspieren.

Oy with the poodles, already

Ladygiroc
Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 17:48

Ineke2 schreef:
Ik denk dat het weideseizoen hier in het westen bij de meeste stallen nu wel voorbij is. Er is echt veel regen deze week gevallen sinds afgelopen dinsdag.


Vanmorgen viel het mij alles mee in de wei. Maar inmiddels regent het alweer een paar uur door dus vrees dat het nu wel nat is,.

insta Fenna.Ivy
Fenna ZZ+2
Ivy

[b]† Spekkie

suikermeisje
Berichten: 8344
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Re: Met veel regen buiten laten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 20:49

Ik heb ze gister binnen gezet en ze hadden al een tijdje een regendeken (0grams) op zonder echte voering. Normaal zweten ze eronder als het te warm.wordr, nu geen enkele keer zweet gezien of gevoeld.
Ik heb ze met zulk weer graag weer eerder op stal, als ze vol zitten willen ze niet meer eten, dan vallen ze door de kou teveel af want dat kost ze gewoonweg teveel energie (en zijn gewoon normale sportpaarden in een goede conditie).

Dakar Utopia (v. Cartano) Intermediair I +1

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 20:55

Zolang ze niet in de blubber staan, zou ik er geen probleem mee hebben en ze wel een schuilmogelijkheid hebben.
Maar bij ons staan ze alleen met heftige regen in de loopstal....en de blubber zoeken ze niet zo op.

Jersy, zwarte parel 1.71
Porky, witte lady 1.67
Bes, leonberger kruising 0.74
Summertime, leonberger/st bernard 0.85

anniekow
Berichten: 644
Geregistreerd: 21-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 21:15

Yvette01 schreef:
Paarden staan 365 dagen per jaar buiten met vrije keuze. Regen, sneeuw, hagel of storm, onze paarden kiezen er altijd voor om buiten te blijven ook wanneer het hard vriest.
Ze gaan enkel uit vrije wil in de schuilstal wanneer er veel stekende insecten zijn, bij hoge temperatuur of brandende zon.

Bij ons staan ze inderdaad alleen binnen met stekende insecten, warmte en felle zon. Gaat om een shetlander en een new forest. Wij hebben wel veel bomen in en rondom de wei, dus daardoor staan ze sowieso al uit de wind en volle regen. Ze staan liever buiten onder de bomen dan dat ze in de schuilstal staan.

Als ze echt vol in de wind en regen staan snap ik de mensen wel die de paarden naar binnen willen doen 's nachts.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Iccc en 62 bezoekers